Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Bryton Rider 860

Gebruikersavatar
Frakke
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 apr 2020 15:11

Gebruikersavatar Frakke 27 jun 2020 17:14

Philippos schreef: 26 jun 2020 22:14 Ik lees in de review die hierboven genoemd wordt en zie ook bij een Franse review op joetoep, dat het scherm slecht leesbaar is in zonnige omstandigheden?

Persoonlijk geen klagen van.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 jun 2020 17:14

Ik krijg een leenexemplaar van de importeur om eens te testen. Ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Frakke
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 apr 2020 15:11

Gebruikersavatar Frakke 27 jun 2020 17:17

havana schreef: 27 jun 2020 17:14 Ik krijg een leenexemplaar van de importeur om eens te testen. Ben benieuwd.
:like: :like: :like: ook benieuwd wat je ervan vindt?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 jun 2020 17:35

Je zal het wel lezen op Cyclokalender ;) Normaal gezien gaat ie woensdag 5 dagen mee naar Zwitserland.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 jun 2020 20:51

Ik heb 'm binnen. Nog te vroeg voor een uitgebreid verslag maar ik heb al wel de eerste indruk

- enorme bezel
- form factor mager, beetje niveau Wahoo ELEMNT
- bouwkwaliteit ziet er degelijk uit (incl. knoppen)
- er zit een mooie out-frount mount bij die volgens mij van K-Edge komt
- touchscreen mager, daar verwacht je anno 2020 meer van. Beetje niveau Edge 800
- companion app op de iPhone installeren was een uitdaging, maar is uiteindelijk gelukt na 5x passmailer gebruikt te hebben
- koppelen Strava/Trainingpeaks zeer simpel
- kaarten downloaden zeer simpel
- Nederlandse vertalingen drama, direct op Engels gezet
- routes syncen gaat heel simpel via de app
- nog niet gevonden of je aanwijzingen uit kunt zetten
- jammer van de micro-USB (USB-C was beter geweest). Klepje wel degelijk.
- sensoren koppelen nog niet gedaan
- datavelden instellen simpel, vrijwel gelijk à la Garmin. Minder keuze, maar alles wat je nodig hebt staat erin.
- op het kaartscherm kun je gelukkig veel datavelden kwijt. Je kunt zelfs meerdere kaartscherm maken.
Laatst gewijzigd door havana op 03 jul 2020 06:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 406
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 30 jun 2020 22:01

Ook erg benieuwd naar de verdere bevindingen Havana!

Heb ik het nu juist dat de Bryton de enige fietscomputer is die je bij een vantevoren ingevoerde route bij verkeerd fietsen automatisch terugbrengt naar de route?
Canyon Endurace CF SL 8.0 Disc 2019

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 30 jun 2020 23:11

"vroeger" de rider 60 gehad. Wel tevreden over geweest. Maar overgegaan op de Garmin 830 (vanwege beter scherm) en inmiddels een 1030.

MAAR daarvan wil de accu niet meer opladen (net als je op vakantie bent ..... :x )

Dus @Havana als die 860 bevalt ga ik daar naar overschakelen. Kom maar door met die review!
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 jul 2020 06:38

Gisteren eerste serieuze rit: Grimsel - Furka - Susten. Bijna 7 uur in het zadel. Een ideale rit voor een eerste test.

Wat viel op

- het apparaat is niet snel. Wisselen tussen schermen kost tijd en als je terug bladert naar het fietsscherm heb je zelfs een “zandloper”
- als je bij het laatste scherm bent, kun je niet door vegen naar het eerste scherm maar moet je terug. Heel onhandig.
- sensoren koppelen heel easy. Ook fijn voor de di2 rijders onder ons: verzet kun je in het door mij zo geliefde 50x12 format weergeven (bij Wahoo nog altijd onmogelijk). Helaas kun je het batterijpercentage van de Di2 accu niet zien (ook niet bij de powermeter trouwens).
- ondanks de aanwezigheid van een snelheidssensor gaat het apparaat bij iedere tunnel op pauze. Je kunt de instellingen aanpassen zodat de sensor "leading" is maar dit loste het probleem niet op.
- route inladen was even prutsen, maar kreeg ik uiteindelijk aan de praat. Wat opvalt is dat je maar heel weinig kunt instellen: aanwijzingen kunnen niet uit, en dat geldt ook voor herberekenen. De kleur van de lijn is niet in te stellen. Als je het kaartscherm er niet op hebt staan komen de aanwijzingen niet op je scherm. Ik zie dat als een voordeel, maar veel gebruikers zullen dit als een nadeel zien. In Andermatt zijn we even van de route gegaan om te lunchen, de navigatie maakte er toen een potje van. Ik moet dit nog verder testen.
- de hoogtemeter klopt van geen kanten. Ik kwam thuis met 4000 hm waar mijn twee fietsmaatjes (beiden met Wahoo Bolt) er 3700 hadden. Van dit rondje is bekend dat 3700 goed klopt. Dit is toch echt wel een showstopper.
- afleesbaarheid scherm is ok, maar zeker niet geweldig. Af en toe heb je last van flikkeringen in de zon.
- er gaat eea mis met de data. Zo had ik gisteren een L/R verhouding van 80/20 wat nooit kan kloppen. Ook had ik slechts 2400 hoogtemeters omlaag (versus 4000 omhoog).
- accu had nog 19% na 8 uur aanstaan, maar ik had het backlight nog aan. Vandaag nieuwe test.
- mijn mening over het touchscreen blijft dezelfde: niet het slechtste maar zeker niet het beste. Gelukkig is het niet gevoelig voor regen/zweet (harde onweersbui gehad).
Laatst gewijzigd door havana op 05 jul 2020 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 948
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 03 jul 2020 08:23

@havana Dank voor de eerste uitgebreide review. Mijn voorlopige conclusie ik houd het maar bij mijn 1030.

"- ondanks de aanwezigheid van een snelheidssensor gaat het apparaat bij iedere tunnel op pauze." Misschien had je de snelheid toch nog op GPS staan ipv sensor ?

"- als je bij het laatste scherm bent, kun je niet door vegen naar het eerste scherm maar moet je terug. Heel onhandig." kan je het scrollen in een loop zetten ?, lijkt met zo onlogisch dat je niet verder kan ....
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 jul 2020 15:36

"- ondanks de aanwezigheid van een snelheidssensor gaat het apparaat bij iedere tunnel op pauze." Misschien had je de snelheid toch nog op GPS staan ipv sensor ?
Dit is inderdaad in te stellen, maar dat hielp niks.

kan je het scrollen in een loop zetten? lijkt met zo onlogisch dat je niet verder kan ....
Is niet in te stellen.

Vandaag 2e rit gemaakt. Een ritje van ca. 60 km en 2,5 uur.

De navigatie heb ik nu goed door; als je een track inlaadt kun je kiezen tussen "navigate entire route" en "navigate to nearest".

"Navigate entire route" betekent dat het apparaat je naar de start navigeert (als je daar nog niet was) en vanaf daar begint.

"Navigate to nearest" betekent dat ie het apparaat de kortste weg naar de route berekent en vanaf daar begint. Als je halverwege de track wil beginnen is het cruciaal deze optie te kiezen, anders word je eerst naar de start geleid.

Overige bevindingen van deze route

- batterijverbruik zonder backlight zit ongeveer op 10% pu. Dit is op gelijk niveau met bijvoorbeeld de Edge 1000, maar meer dan bijvoorbeeld de Bolt *(7-8%) en veel minder dan de 830/1030.
- de hoogtemeters weken vandaag een stuk minder af dan gisteren, ook relatief

Bryton: 532 hm
Wahoo Bolt 1: 529 hm
Wahoo Bolt 2: 565 hm

Dit kan misschien komen doordat ik 'm vandaag wel handmatig gekalibreerd had (kreeg ik gisteren niet voor elkaar maar ik snap inmiddels hoe het werkt, de UI is niet erg logisch, je moet op de knop calibrate drukken, dan de hoogte invoeren en dan nogmaals op calibrate drukken. Morgen weer een lange ronde en dan zullen we zien wat het verschil dan is.

- Als het apparaat uitzet (bijvoorbeeld tijdens de lunch) dan wordt de activiteit opgeslagen. Ga je daarna nog een stuk fietsen heb je dus twee activiteiten.

- Touchscreen is vooral dichtbij de randen lastig te bedienen.

- Inkomende telefoongesprekken komen goed door. SMS moet ik nog testen.

- zoals beloofd ook even geëxperimenteerd met verkeerd rijden. Het apparaat verzint netjes een omweg, zoals je mag verwachten. Maar als je eigenwijs bent en zelf iets verzint dan houdt het apparaat stug vast aan de door hem bedachte alternatief. Zelfs als je al bijna weer op de route zit.
Laatst gewijzigd door havana op 05 jul 2020 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Frakke
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 apr 2020 15:11

Gebruikersavatar Frakke 03 jul 2020 19:07

havana schreef: 03 jul 2020 15:36
"- ondanks de aanwezigheid van een snelheidssensor gaat het apparaat bij iedere tunnel op pauze." Misschien had je de snelheid toch nog op GPS staan ipv sensor ?
Is niet in te stellen. De sensor werkt wel gewoon kan ik zien bij sensoren.

Kan je wel selecteren wat je voorkeur is sensor of gps maar vraag mij niet meer waar dat stond.

Gevonden ga naar
Instellingen
fietsprofiel
fiets1
snelheid.bepaling

Dan kan je 3 prioriteiten instellen

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 jul 2020 19:19

Top! Ga morgen meteen testen. Paar tunnels op weg de Nufenen.

Plaats reactie