Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin route herberekening

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 19 apr 2020 13:28

bartaspin schreef: 19 apr 2020 09:59 Ergens is het ook wel heel logisch. Je gaat ergens van je route af en de Garmin gaat ervan uit dat je de route die je hebt gemaakt in zijn geheel wilt rijden. Hij brengt je dus weer terug naar het punt waar je de route hebt verlaten. Want hoe kan hij weten naar welk punt je anders wilt? Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar misschien werkt het wel als je de Garmin zelf een route laat maken naar een bepaald eindpunt. Hij kan dan een nieuwe route berekenen naar het vooraf bepaalde punt. Zo werkt het in de auto ook.
Het probleem is, ook al ben je weer terug op je koers, Garmin vind dat je terug moet naar waar je van koers bent gegaan. Hier moet m.i. een pop-up komen om dit te cancelen en de koers te vervolgen.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Edwardfotografie
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 dec 2018 09:54

Edwardfotografie 19 apr 2020 18:08

Ik heb “herberekenen” vandaag eens uitgezet en het was heeeeeerlijk....

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 20 apr 2020 12:25

OlivierBE schreef: 13 apr 2020 22:04 Is het niet mogelijk om de gps een route te laten herbereken naar het dichtste (ander willekeurig) punt op de route en niet naar het punt waar je het verloren bent? Eventueel door aanpassingen in de instellingen?
Vaak is het dan ook zo dat wanneer je terug op de route komt de gps een afslag naar links aangeeft (richting verloren punt), terwijl de route eigenlijk een vervolg naar rechts kent. Ik hoop dat het probleem een beetje duidelijk is, en hier een oplossing voor bestaat.
De reden waarom je Garmin dat doet, is doordat je tussenpunten gezet hebt. Die viapunten worden gezien als een soort stops waar je persé moet zijn geweest (iets afgeven, rustpunt etc). Dus in de Garmin (elk toestel heeft dit) is de keiharde eis dat alle viapunten bezocht moeten worden.

Er zijn twee mogelijke oplossingen:
  1. Maak de viapunten "zacht" (in de route eigenschappen elk viapunt met rechts aanklikken, kiezen voor "Niet waarschuwen bij aankomst (punt maken)"
  2. Zodra je een omleiding moet nemen onderweg, navigatie (alleen begeleiding) stoppen. Ben je weer goed en wel op de oorspronkelijke route, dan start je de navigatie weer en je wordt naar het dichtstbijzijnde viapunt geleid.
1 zul je natuurlijk vooraf moeten organiseren, 2 kan natuurlijk altijd.

Bij sommige toestellen (motor- en outdoor types in elk geval) kun je het niet-routerende spoor op de achtergrond in beeld houden. Dan heb je altijd nog een steuntje voor het volgen van de weg. Sporen trekken zich niks aan van de kaart en volgorde van viapunten.
Dogma F

j.nel@ziggo.nl
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jun 2021 11:25

j.nel@ziggo.nl 18 jun 2021 11:36

Goedendag, een oud topic maar voor mij actueel om dat ik nu tot twee keer toe mooie routes verstoord worden door de navigatie.

Ik ben nu twee keer op een mooie route van mijn koers geraakt.

Inderdaad 'keer om' 'uit koers'.

Paar vragen:

Ik heb het idee om herberekenen uit te zetten, dan krijg ik in ieder geval de keer om melding niet meer maar wat doet de Edge 530 dan als ik 'uit koers' ben?
Maakt het apparaat zelf een koers die uitkomt op de ingeladen koers, c.q. zoek hij dan wellicht wel weer de punten op die verderop in de koers zaten?

Kennelijk raakt hij al van slag als ik niet op een fietspad dat naast de weg ligt ga rijden,
moet ik de optie 'zet vast op weg' uitzetten?

Waarom mis ik steeds de punten waar hij uit koers raak? Moet ik het auto zoomen uitzetten zodat ik wat meer gedetailleerd de weg kan volgen?

Moet aslag begeleiding aan of uit?

Het apparaatje heeft 3 kaarten ingeladen, moeten die alle drie aan blijvens staan?

Ik hoor het graag, wan ik wil graag wat vaker nieuwe routes rijden, maar als ik in den vreemde raak en ik kan mijn garmin niet vertrouwen....

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 18 jun 2021 12:22

Ik heb afslag begeleiding en herberekenen altijd uit staan. Ik fiets gewoon altijd over het lijntje, bij een eventuele wegopbreking zoom ik iets meer uit en zorg dat ik een stukje verder weer op de route kom.
Alleen bij een route waarin je de route kruist dan is het even opletten.

Voor wat betreft de kaarten. Als dit kaarten zijn welke elkaar overlappen dan is 1 actieve kaart voldoende. Als het kaarten zijn welke elkaar opvolgen kan het zijn dat je naast de kaart komt te fietsen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15823
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 jun 2021 13:05

Ik heb herberekenen "uit" en afslagbegeleiding "aan" staan.
Als ik een mij onbekende route rij staat mijn toestel altijd op de kaartweergave.
Als ik ergens "verkeerd" rij dan krijg je wel een "beep" en de melding op je scherm "uit route" oid, maar dan zie je direct op het scherm of je er verder terug op kan of echt moet terugkeren.
I know myself like no one else
Nothing to defend

j.nel@ziggo.nl
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jun 2021 11:25

j.nel@ziggo.nl 18 jun 2021 13:31

Oke, oke, maar hij rijdt dan wel de oorspronkelijk route uit?

0475
Forum-lid
Berichten: 795
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 18 jun 2021 17:41

Misschien heb ik er niet zo op gelet maar met herberekenen heb ik de Edge geen rare dingen zien doen.

Ik maak mijn routes in Basecamp (met OFM kaart, ook op de Edge), ik gebruik via's alleen om Basecamp (i.c.m. met de routeringsparameters als vermijd onverhard) te dwingen om de gewenste wegen te volgen.

Als de route klaar is zet ik deze om in een spoor en zet het spoor op de Edge (dus niet de route met de via punten).

De Edge maakt er dan weer een route van met aanwijzingen maar volgt het spoor strikt (als ik het route bestand gebruik wil hij toch wel eens in detail gaan afwijken) en bij een herberekening is het niet dat hij je km's terugstuurt maar stuurt hij je vrij logisch weer naar de route.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 jun 2021 08:14

j.nel@ziggo.nl schreef: 18 jun 2021 13:31 Oke, oke, maar hij rijdt dan wel de oorspronkelijk route uit?
Zolang jij de ingeladen koers niet stopt met het Rode x wanneer de kaart in beeld is blijf deze gewoon actief.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 27 jun 2021 09:35

Sry: even een volg-post. Ik merk dat alle info over dat navigeren nog steeds welkom is.

hayes

hayes 27 jun 2021 21:57

Mijn Edge Explore stuurt me ook terug naar het punt waar ik van de route afweek, maar ik zoek via het kaartje zelf de kortste web terug naar de route en zodra ik weer op de route kom, gaat de Garmin meteen van daar verder.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 28 jun 2021 08:07

Met de laatste update gaat het navigeren wel weer een stuk beter en vooral sneller. De pijltjes zijn ook handig (waarom dat deze toevoeging zo lang moest duren?)

Morgen nog een ritje van 150km over ongekende wegen, dat zal dan de echte test zijn (met een kruising van de route onderweg, route in figuur van 8 formaat)
Afbeelding

Plaats reactie