Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin route herberekening

OlivierBE
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mei 2019 20:25

OlivierBE 13 apr 2020 22:04

Beste, Even kort schets ik het probleem. Het gaat om een probleem met Garmin fiets gps (edge 520 plus of Edge Explorer). Wanneer we tijdens een rit (die we vooraf opgeladen hadden op de gps) afwijken van het route (door wegenwerken) worden we altijd terug naar het punt geleidt waar de gps zijn route verloren is. Is het niet mogelijk om de gps een route te laten herbereken naar het dichtste (ander willekeurig) punt op de route en niet naar het punt waar je het verloren bent? Eventueel door aanpassingen in de instellingen?
Vaak is het dan ook zo dat wanneer je terug op de route komt de gps een afslag naar links aangeeft (richting verloren punt), terwijl de route eigenlijk een vervolg naar rechts kent. Ik hoop dat het probleem een beetje duidelijk is, en hier een oplossing voor bestaat.

Hopelijk kan iemand mij helpen?

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 14 apr 2020 00:56

Ik heb een Garmin Edge 820 en persoonlijk zet ik herbereken van de koers altijd op uit (Instellingen > Activiteitenprofielen > "Activiteitprofiel" > Navigatie > Routebepaling > Herberekenen op Uit).
Het herberekenen van de koers gaf bij mij namelijk ook vaak problemen.
Als ik afwijk van de koers wordt ik nu door een melding "Koers verloren" (denk ik) en een geluidswaarschuwing gewaarschuwd.
Als ik daarna weer gewoon op de juiste koers zit wordt ik door mijn Garmin weer automatisch gewaarschuwd met: "Koers gevonden" en een geluidswaaarschuwing
Nb Afslagbegeleiding heb ik ook aanstaan.
Als het heel ingewikkeld wordt dan kijk uitsluitend op het Kaart scherm.
Ik kan ermee leven.

Edwardfotografie
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 dec 2018 09:54

Edwardfotografie 17 apr 2020 16:27

Olivier, ik herken wat je zegt...heel irritant.
Ik ga dit topic even volgen.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 18 apr 2020 11:13

Herberekenen inderdaad altijd uit zetten. Als je van de route bent zonder dat dit de bedoeling is krijg je gewoon direct een melding (uit koers). Kan je direct omdraaien. Als je van de route af moet (bv. een onvoorziene wegopbreking) kijkt ik gewoon zelf even op de kaart om te kijken waar ik weer op de route kan komen.

Mijn ervaring met Garmin laten rekenen is vrij dramatisch.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 18 apr 2020 11:31

Ik heb wel is waar een Edge 1000 maar denk dat het bij de andere Garmins net zo werkt.
Als ik 'uit koers' raak, dan is het net als bij mijn autonavigatie. Eerst een tijdje gezeur van miep die blijft blèren: "probeer om te keren". Als ik maar lang genoeg mijn eigen weg volg, heeft zij door dat ik dat echt niet van plan ben en toont miep een aangepaste route. Mijn ervaring is dat mijn Edge dat ook doet maar het duurt wel heel lang. De paarse route-indicatie op de Edge is dan ook licht van tint.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
stakie75
Forum-lid
Berichten: 330
Lid geworden op: 15 jan 2012 08:55
Locatie: Valkenswaard
Contact

Gebruikersavatar stakie75 18 apr 2020 22:47

Ik heb dezelfde ervaring met de 820. Het duurt idd even, maar hij navigeert je uiteindelijk toch terug naar je route.
Love riding Scott. Scott Addict 20 (2022) Scott Scale 970 (2023)

Bikerdt
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 mar 2017 14:30

Bikerdt 18 apr 2020 23:01

Ja hij stuurt je terug naar de route, links...................... om er dan vervolgens achter te komen dat je rechts had gemoeten. Dus weer............................ maak een U-bocht. (vooral dat kan Garmin goed) Echt onwaarschijnlijk slecht voor een apparaat wat 400,- euri kost.
Dus idd herberekening uit, en zelf ff kijken op de kaart. Vraag me af of bv. de Wahoo ook zo slecht navigeert.
Plus de paars/blauwe/roze lijn is ook niet altijd duidelijk, maar dat is weer een andere discussie zeker?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 18 apr 2020 23:52

Wat je nadrukkelijk dus NIET moet doen is die u-bocht maken maar, en daar is wel enig richtingsgevoel voor nodig, je eigen weg volgen. Na verloop van tijd wordt de route aangepast en kom je dan weer keurig op jouw geplande route terecht.

Ik ga er vanuit dat je jouw koers hebt voorbereid en wel enig idee hebt waar je naartoe wilt. Daarbij is het ook heel handig om het kompas zichtbaar te kunnen maken.

En ja ... je hebt gelijk, die paarse lijn zou best wel wat duidelijker mogen: meer/beter contrast, andere kleur.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Bikerdt
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 mar 2017 14:30

Bikerdt 19 apr 2020 07:12

Helemaal mee eens Tukker, enkel is het zo als je dan ff niet oplet, of al een tijdje in de Vlaamse Ardennen aan het rijden bent, mijn richtingsgevoel wel afneemt. Vandaar dat ik herberekening maar heb uit gezet. Wat ik gewoon jammer vindt want dat was een van de redenen dat ik dit ding gekocht heb.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 19 apr 2020 09:26

Ook altijd al jammer gevonden dat zo een duur toestel zo iets simpel niet kan.

bartaspin
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 05 dec 2011 09:32

bartaspin 19 apr 2020 09:59

Ergens is het ook wel heel logisch. Je gaat ergens van je route af en de Garmin gaat ervan uit dat je de route die je hebt gemaakt in zijn geheel wilt rijden. Hij brengt je dus weer terug naar het punt waar je de route hebt verlaten. Want hoe kan hij weten naar welk punt je anders wilt? Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar misschien werkt het wel als je de Garmin zelf een route laat maken naar een bepaald eindpunt. Hij kan dan een nieuwe route berekenen naar het vooraf bepaalde punt. Zo werkt het in de auto ook.

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 19 apr 2020 13:25

bartaspin schreef: 19 apr 2020 09:59 Ergens is het ook wel heel logisch. Je gaat ergens van je route af en de Garmin gaat ervan uit dat je de route die je hebt gemaakt in zijn geheel wilt rijden. Hij brengt je dus weer terug naar het punt waar je de route hebt verlaten. Want hoe kan hij weten naar welk punt je anders wilt? Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar misschien werkt het wel als je de Garmin zelf een route laat maken naar een bepaald eindpunt. Hij kan dan een nieuwe route berekenen naar het vooraf bepaalde punt. Zo werkt het in de auto ook.
^ Dit dus. Ik ben na een tijdje van ergernis tot dezelfde conclusie gekomen als die bartaspin hier beschrijft. Dus ook bij mij (edge 810) staat herberekenen uit. Herberekenen heeft zin als je de Garmin naar een bestemming laat navigeren zoals je in de auto doet. En dan werkt het ook wel. Maar zo rijd ik nooit. Als je een vooraf geladen route ('koers' in Garmin terminologie) volgt dan is het mijns inziens een nutteloze functie en moet je bij wegwerkzaamheden zelf je omleiding bedenken. In Nederland staan er dan vaak de gele omleidingsborden. Als ik in echt onbekend gebied ben dan volg ik die. Komt eigenlijk altijd goed.

Plaats reactie