Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

navigeren Antwerpen-> Friesland

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 22 mar 2020 14:42

Plan een route met de routeplanner van de Fietsersbond. Dan op een papiertje uitschrijven. Grote Waterwegen zijn je voornaamste markeringspunten. De tussenliggende plaatsen volgen daar uit.
Vroeger reden we ook lange tochten en toen kwamen we ook weer thuis. Je kunt ook een landkaart nemen en daarop met potlood rechte lijnen trekken tussen de grote bruggen over de rivieren

http://brouter.de/brouter-web/#map=8/52 ... 8,53.19902

br@m
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 22 mar 2020 22:00

Als je niet met gps wilt rijden dan zou ik persoonlijk de ANWB wegwijzers voor fietsers volgen. De witte met rode wegwijzers vind je in heel Nederland en de bewegwijzering is perfect.

Bedenk tevoren hoe je wilt rijden, maak op papier een lijstje van de plaatsnamen waar je langs wilt. Onderweg volg je dan gewoon de wegwijzers.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bewegwijz ... n_2015.jpg

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 23 mar 2020 06:32

+1 voor neenee

Ik gebruikte in mijn pre garmin tijdperk altijd de site van de anwb. En dan op een stukje schildersplakband de nummers onder elkaar zetten.

https://www.anwb.nl/fietsroutes/fietsknooppuntenplanner
o'7o

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 mar 2020 08:07

Wordt voor 300+ km wel een aardig stuk schilders tape. Als je vaker langer wilt gaan fietsen zou ik toch kijken naar een GPS, al koop je een edge 500, waarmee je enkel een kruimelspoor kunt volgen, dan heb je iig enige hou vast of je goed rijdt. Loop je ergens vast kan je altijd nog op je telefoon kijken, constant navigeren met telefoon gaat de accu niet vol houden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1704
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 23 mar 2020 08:26

Heb in het recente verleden vaker iets dergelijks gedaan.
Met een briefje in de achterzak met de wat grotere plaatsen opgeschreven en die dan volgen via de rood/witte ANWB bordjes. Werkt over het algemeen goed en voordeel is dat je de wat doorgaande fietsroutes volgt. Niet altijd even mooi, maar op dergelijke afstanden met een duidelijk doel zit ik niet meer op omwegen te wachten om wat mooiere weggetjes te hebben.
Nadeel in met name steden vind ik dat de rood/witte ANWB bordjes daar niet altijd even duidelijk zijn.

Heb dit ook wel gedaan middels een kruimelspoor (heb een Sigma Rox 10), werkt ook prima. Nadeel daarvan vind ik dat je bij dergelijke afstanden er vaak niet aan ontkomt in het donker te starten, en dan is het kruimelspoor slecht af te lezen. Als je backlight gebruikt, kost het veel batterij. Is op te lossen met een powerbank, maar deze moet je dan wel ergens in de buurt van je fietscomputer kunnen bevestigen.

Beetje richtingsgevoel is in beide gevallen wel handig.
Ik had mijn trainingsritten ook hierop aangepast, zodat ik de eerste 100 km eigenlijk blindelings kon fietsen.
Heft het nadeel van in donker fietsen via een kruimelspoor ook op.

Houd er rekening mee dat ook bekende routes er in het donker toch anders uitzien.
Houd er met je planning ook rekening mee dat je onderweg moet eten en drinken (bijvullen)
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

aloisvonesterhazy
Forum-lid
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49

aloisvonesterhazy 23 mar 2020 09:01

amclassic-fan schreef: 23 mar 2020 08:07 Wordt voor 300+ km wel een aardig stuk schilders tape. Als je vaker langer wilt gaan fietsen zou ik toch kijken naar een GPS, al koop je een edge 500, waarmee je enkel een kruimelspoor kunt volgen, dan heb je iig enige hou vast of je goed rijdt. Loop je ergens vast kan je altijd nog op je telefoon kijken, constant navigeren met telefoon gaat de accu niet vol houden.
De meeste GPS-apparaten houden dit ook niet vol. Beter een GPS op batterijen nemen, zoals Etrex 30 of 20. Of powerbank mee.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 mar 2020 09:08

Antwerpen,.., Breda.., Gorinchem.., Westelijk langs Utrecht.., Almere, Lelystad, Emmeloord, Lemmer..,

Uiteraard heb je wat varianten.., Afsluitdijk kan je niet fietsen, maar zou wel een fietsbus zijn.., mocht je toch via de noordzeeroute langs de kust omhoog willen rijden. Anders is alleen via de polders (Almere - tot Lemmer).., of zelfs via de Veluwe fietsen, een optie. Via de veluwe lijkt alleen logisch als je in Oost Friesland moet zijn.

OVerigens doet mijn ROX 10 het lang zat voor zo'n rit (kruimelspoor).., backlight in het donker alleen als je een kruispunt naderd... je hoeft niet continu te kijken wat je moet doen. Denk in de grote stukken. Antwerpen uit zul je wel weten.., dan richting de grens, dan richting Breda waarschijnlijk parallel aan een snelweg.., etc.

Als je natuurlijk een super mooie, specifieke route incl aftikken veloviewer vierkantjes etc uitstippelt.., is het een ander verhaal ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 23 mar 2020 12:20

LF en EV-routes gaan je op deze route niet helpen overigens en geheel terzijde:
http://brouter.de/brouter-web/#map=12/5 ... ,51.221024

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 23 mar 2020 12:41

Wil je avontuur, of wil je elke verrassing uitsluiten? Wil je er alleen maar zo snel mogelijk zijn, of wil je onderweg nog wat zien?
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 mar 2020 12:53

aloisvonesterhazy schreef: 23 mar 2020 09:01
amclassic-fan schreef: 23 mar 2020 08:07 Wordt voor 300+ km wel een aardig stuk schilders tape. Als je vaker langer wilt gaan fietsen zou ik toch kijken naar een GPS, al koop je een edge 500, waarmee je enkel een kruimelspoor kunt volgen, dan heb je iig enige hou vast of je goed rijdt. Loop je ergens vast kan je altijd nog op je telefoon kijken, constant navigeren met telefoon gaat de accu niet vol houden.
De meeste GPS-apparaten houden dit ook niet vol. Beter een GPS op batterijen nemen, zoals Etrex 30 of 20. Of powerbank mee.
Een Edge 500 houdt dit wel vol. Bijv een nieuwere 530 met volwaardige navigatie houdt het ook lang genoeg vol. De tussen liggende modellen waren een stuk minder qua batterij duur met als dieptepunt de 820.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 23 mar 2020 13:55

Op je richtings gevoel af gaan, mocht dat wat ontbreken dan een kompasje mee. Je komt vanzelf in de buurt.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 23 mar 2020 16:21

MarkVeenstra schreef: 23 mar 2020 09:08 Antwerpen,.., Breda.., Gorinchem.., Westelijk langs Utrecht.., Almere, Lelystad, Emmeloord, Lemmer..,
Zo simpel is het. Van Brasschaat tot Almere ken ik het. Maar ook door de Flevopolder dat stuk een paar keer gefietst.

Van Brasschaat naar Almere moet je echt met poep in je ogen fietsen om dat op de bordjes niet te vinden.
Overigens DOOR Utrecht gaat best vlot maar je moet dan wel EN op bordjes (die staan er genoeg) EN studenten letten die op de fiets alle kanten op en over vliegen.
Twee jaar woon werk Centrum/oost op de fiets gedaan en dan word je wel een acrobaat op de fiets.

Eenmaal de brug over de Flevopolder in NIET Almere inrijden. Lelystad aanhouden en vlak voor Lelystad naar Emmeloord (via Swifteband)
In de Noordoostpolder ken ik het niet maar ik zou deze route wel uit het hoofd durven rijden.

Waar het om gaat is wat de bedoeling is?
Wil je perse een keer een 300km rit rijden?
Wil je zo kort mogelijk op de fiets zitten?
Mag het een beetje avontuurlijk?
Mag het in 2 dagen?
Dan zou ik via Tilburg en Arnhem gaan en daar overnachten en de volgende dag over de Veluwe, Zwolle, Weerribben (prachtig) omhoog fietsen.

Ook leuk om locals op te roepen die steeds een stuk met je meerijden. Moet je wel een strak schema maken.......en je er aan houden :mrgreen:

Plaats reactie