Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

SRM Batterijen vervangen

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 24 mar 2020 10:22

Jammer van de niet zo constructieve reacties hier!

Anyway.. ik vind SRM-powermeters mooie dingen om te zien. Maar solderen om een batterij te vervangen? Handmatig calibreren?

Een beetje powermeter tegenwoordig is toch oplaadbaar of heeft een knopcell. En calibreren is gedaan in de fabriek en zerozation gebeurt automatisch? Of mis ik iets?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5811
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 24 mar 2020 11:33

Hoi Barbaar,

Je mist inderdaad iets....( en niet kwaad bedoeld 😄) de SRM powermeters hebben 2 in gesoldeerde batterijen van 3,6 V ieder. Deze moeten elke 3 jaar of ca veel uren opnieuw worden voorzien van een setje batterijen. Kosten voor deze operatie zijn : € 120,- excl verzenden en ca 2 tot 3 weken kwijt ( nu met #corona wellicht langer ). Dit is incl. calibratie door SRM en inspectie en testen.

http://www.srm.de/support/service-instructions/
http://www.srm.de/home/

De batterij kan ook worden vervangen door een USB oplaadbare cel. Er komt dan een andere printplaat in ivm aansluiting en een nieuw deksel. Deze operatie kost € 399,- , wat best een aardig bedrag is.

Nu heb ik mijn SRM 2e hands gekocht ( 30% van de nieuwprijs ) en aangezien het niet zo moeilijk is om de batterijen te vervangen dacht ik : Trek de stoute schoenen aan en ga het zelf doen, incl. de calibratie om te kijken of deze veel afwijkt van de fabriek calibratie van 2016.

Gebleken is dat de calibratie dus nagenoeg niets afwijkt van de fabriek calibratie van 2016, dus ik kan er weer een jaar of 2 tot 3 tegenaan. Batterijen heb ik nog liggen voor de volgende ronde.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 mar 2020 12:19

Ik ben wel eens benieuwd naar een foto hoe je de meting met gewicht hebt gedaan. Toevallig een foto?

Heb je de powermeter opgereden tot de batterijen plat waren?

Walter

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5811
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 24 mar 2020 12:54

walter- schreef: 24 mar 2020 12:19 Ik ben wel eens benieuwd naar een foto hoe je de meting met gewicht hebt gedaan. Toevallig een foto?

Heb je de powermeter opgereden tot de batterijen plat waren?

Walter
Ik zal even een foto nemen. Ik heb gewoon een schijf van 10 Kg ( gecheckt op een digitale en geijkte weegschaal en dan via een lus aan pedaal as gehangen. Met lus en borging was het 10,05 kg ).

Afbeelding



En ik heb de Powermeter vorig jaar na de zomer niet meer gebruikt. Dit ivm meer hardlopen en weinig puf om te fietsen. Van de 6 bolletjes batterij waren er nog 2 over vorig jaar augustus en ging de Zero meer op drift ( tussen 515 en 528 ) ipv 1 vaste waarde. Dit gaf mij al een indicatie dat de batterij aan het plat geraken was.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 mar 2020 16:51

Ziet er mooi uit :-). Hoe hield je de andere crankarm vast?
Had je filmpjes gevonden over hoe vervangen van de batterijen?

De vragen maar omdat er hier 2 SRM powermeters het huis ingekomen zijn (de ploeg rijdt met SRM , de beloften renners moeten dus ook - en gelukkig is er een circuit tussen de renners waar de powermeter voor 25-30 % van de prijs onder elkaar gewisseld worden...- en hoewel de ploeg alles voorziet, de powermeters dus niet... volgende keer contract beter lezen;-).

Walter

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 mar 2020 16:57

Hoe hield je de andere crankarm vast?
Met tiewraps aan de achtervork vastmaken?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5811
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 24 mar 2020 17:31

havana schreef: 24 mar 2020 16:57
Hoe hield je de andere crankarm vast?
Met tiewraps aan de achtervork vastmaken?
Gewoon horizontaal een stuk "bezemsteel" tussen de spaken en leunend op de achterbrug zodat er gewoon een continue spanning op de crank stond.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5811
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 24 mar 2020 17:36

walter- schreef: 24 mar 2020 16:51 Ziet er mooi uit :-). Hoe hield je de andere crankarm vast?
Had je filmpjes gevonden over hoe vervangen van de batterijen?

De vragen maar omdat er hier 2 SRM powermeters het huis ingekomen zijn (de ploeg rijdt met SRM , de beloften renners moeten dus ook - en gelukkig is er een circuit tussen de renners waar de powermeter voor 25-30 % van de prijs onder elkaar gewisseld worden...- en hoewel de ploeg alles voorziet, de powermeters dus niet... volgende keer contract beter lezen;-).

Walter
Zoek even op Change SRM battery - 1e link is gelijk raak.

https://www.youtube.com/watch?v=nD5x33fW_0Q

Zoals ik eerder typte het dekseltje terug monteren is nog het moeilijkste omdat het redelijk strak zit ( 2 stuks O-ringen ) die het afdichten. Ik heb ook exact dezelfde batterijen kunnen vinden als in het filmpje. 's morgens besteld , 's avonds in huis en dat voor € 34,- incl. versnelde verzending.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 mar 2020 17:53

Ok; solderen is minder stoer dan ik verwachtte. Je soldeert de batterij niet op het bordje maar aan de connector die los komt.
Gek dat niemand de batterij met de connector verkoopt.

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 24 mar 2020 17:56

Ps; en toen zag ik ook een website waar je de batterij niet met een connector eraf kan halen en je direct tegen de crank moet solderen....

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 24 mar 2020 18:46

rene schreef: 24 mar 2020 11:33 Hoi Barbaar,

Je mist inderdaad iets....( en niet kwaad bedoeld 😄) de SRM powermeters hebben 2 in gesoldeerde batterijen van 3,6 V ieder. Deze moeten elke 3 jaar of ca veel uren opnieuw worden voorzien van een setje batterijen. Kosten voor deze operatie zijn : € 120,- excl verzenden en ca 2 tot 3 weken kwijt ( nu met #corona wellicht langer ). Dit is incl. calibratie door SRM en inspectie en testen.

http://www.srm.de/support/service-instructions/
http://www.srm.de/home/

De batterij kan ook worden vervangen door een USB oplaadbare cel. Er komt dan een andere printplaat in ivm aansluiting en een nieuw deksel. Deze operatie kost € 399,- , wat best een aardig bedrag is.

Nu heb ik mijn SRM 2e hands gekocht ( 30% van de nieuwprijs ) en aangezien het niet zo moeilijk is om de batterijen te vervangen dacht ik : Trek de stoute schoenen aan en ga het zelf doen, incl. de calibratie om te kijken of deze veel afwijkt van de fabriek calibratie van 2016.

Gebleken is dat de calibratie dus nagenoeg niets afwijkt van de fabriek calibratie van 2016, dus ik kan er weer een jaar of 2 tot 3 tegenaan. Batterijen heb ik nog liggen voor de volgende ronde.
OK.. filmpje ook even bekeken. Ik bedank voor een SRM! Veel te veel werk voor iets wat al niet goedkoop is.

Wel tof dat je dit allemaal deelt!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 5811
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 24 mar 2020 20:19

walter- schreef: 24 mar 2020 17:56 Ps; en toen zag ik ook een website waar je de batterij niet met een connector eraf kan halen en je direct tegen de crank moet solderen....
Dat zijn de oudere versies, of de eerdere draadloze versies.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Plaats reactie