SRM Batterijen vervangen
Jammer van de niet zo constructieve reacties hier!
Anyway.. ik vind SRM-powermeters mooie dingen om te zien. Maar solderen om een batterij te vervangen? Handmatig calibreren?
Een beetje powermeter tegenwoordig is toch oplaadbaar of heeft een knopcell. En calibreren is gedaan in de fabriek en zerozation gebeurt automatisch? Of mis ik iets?
Anyway.. ik vind SRM-powermeters mooie dingen om te zien. Maar solderen om een batterij te vervangen? Handmatig calibreren?
Een beetje powermeter tegenwoordig is toch oplaadbaar of heeft een knopcell. En calibreren is gedaan in de fabriek en zerozation gebeurt automatisch? Of mis ik iets?
Hoi Barbaar,
Je mist inderdaad iets....( en niet kwaad bedoeld ) de SRM powermeters hebben 2 in gesoldeerde batterijen van 3,6 V ieder. Deze moeten elke 3 jaar of ca veel uren opnieuw worden voorzien van een setje batterijen. Kosten voor deze operatie zijn : € 120,- excl verzenden en ca 2 tot 3 weken kwijt ( nu met #corona wellicht langer ). Dit is incl. calibratie door SRM en inspectie en testen.
http://www.srm.de/support/service-instructions/
http://www.srm.de/home/
De batterij kan ook worden vervangen door een USB oplaadbare cel. Er komt dan een andere printplaat in ivm aansluiting en een nieuw deksel. Deze operatie kost € 399,- , wat best een aardig bedrag is.
Nu heb ik mijn SRM 2e hands gekocht ( 30% van de nieuwprijs ) en aangezien het niet zo moeilijk is om de batterijen te vervangen dacht ik : Trek de stoute schoenen aan en ga het zelf doen, incl. de calibratie om te kijken of deze veel afwijkt van de fabriek calibratie van 2016.
Gebleken is dat de calibratie dus nagenoeg niets afwijkt van de fabriek calibratie van 2016, dus ik kan er weer een jaar of 2 tot 3 tegenaan. Batterijen heb ik nog liggen voor de volgende ronde.
Je mist inderdaad iets....( en niet kwaad bedoeld ) de SRM powermeters hebben 2 in gesoldeerde batterijen van 3,6 V ieder. Deze moeten elke 3 jaar of ca veel uren opnieuw worden voorzien van een setje batterijen. Kosten voor deze operatie zijn : € 120,- excl verzenden en ca 2 tot 3 weken kwijt ( nu met #corona wellicht langer ). Dit is incl. calibratie door SRM en inspectie en testen.
http://www.srm.de/support/service-instructions/
http://www.srm.de/home/
De batterij kan ook worden vervangen door een USB oplaadbare cel. Er komt dan een andere printplaat in ivm aansluiting en een nieuw deksel. Deze operatie kost € 399,- , wat best een aardig bedrag is.
Nu heb ik mijn SRM 2e hands gekocht ( 30% van de nieuwprijs ) en aangezien het niet zo moeilijk is om de batterijen te vervangen dacht ik : Trek de stoute schoenen aan en ga het zelf doen, incl. de calibratie om te kijken of deze veel afwijkt van de fabriek calibratie van 2016.
Gebleken is dat de calibratie dus nagenoeg niets afwijkt van de fabriek calibratie van 2016, dus ik kan er weer een jaar of 2 tot 3 tegenaan. Batterijen heb ik nog liggen voor de volgende ronde.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Ik zal even een foto nemen. Ik heb gewoon een schijf van 10 Kg ( gecheckt op een digitale en geijkte weegschaal en dan via een lus aan pedaal as gehangen. Met lus en borging was het 10,05 kg ).
En ik heb de Powermeter vorig jaar na de zomer niet meer gebruikt. Dit ivm meer hardlopen en weinig puf om te fietsen. Van de 6 bolletjes batterij waren er nog 2 over vorig jaar augustus en ging de Zero meer op drift ( tussen 515 en 528 ) ipv 1 vaste waarde. Dit gaf mij al een indicatie dat de batterij aan het plat geraken was.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Ziet er mooi uit . Hoe hield je de andere crankarm vast?
Had je filmpjes gevonden over hoe vervangen van de batterijen?
De vragen maar omdat er hier 2 SRM powermeters het huis ingekomen zijn (de ploeg rijdt met SRM , de beloften renners moeten dus ook - en gelukkig is er een circuit tussen de renners waar de powermeter voor 25-30 % van de prijs onder elkaar gewisseld worden...- en hoewel de ploeg alles voorziet, de powermeters dus niet... volgende keer contract beter lezen;-).
Walter
Had je filmpjes gevonden over hoe vervangen van de batterijen?
De vragen maar omdat er hier 2 SRM powermeters het huis ingekomen zijn (de ploeg rijdt met SRM , de beloften renners moeten dus ook - en gelukkig is er een circuit tussen de renners waar de powermeter voor 25-30 % van de prijs onder elkaar gewisseld worden...- en hoewel de ploeg alles voorziet, de powermeters dus niet... volgende keer contract beter lezen;-).
Walter
Met tiewraps aan de achtervork vastmaken?Hoe hield je de andere crankarm vast?
Gewoon horizontaal een stuk "bezemsteel" tussen de spaken en leunend op de achterbrug zodat er gewoon een continue spanning op de crank stond.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Zoek even op Change SRM battery - 1e link is gelijk raak.walter- schreef: ↑24 mar 2020 16:51 Ziet er mooi uit . Hoe hield je de andere crankarm vast?
Had je filmpjes gevonden over hoe vervangen van de batterijen?
De vragen maar omdat er hier 2 SRM powermeters het huis ingekomen zijn (de ploeg rijdt met SRM , de beloften renners moeten dus ook - en gelukkig is er een circuit tussen de renners waar de powermeter voor 25-30 % van de prijs onder elkaar gewisseld worden...- en hoewel de ploeg alles voorziet, de powermeters dus niet... volgende keer contract beter lezen;-).
Walter
https://www.youtube.com/watch?v=nD5x33fW_0Q
Zoals ik eerder typte het dekseltje terug monteren is nog het moeilijkste omdat het redelijk strak zit ( 2 stuks O-ringen ) die het afdichten. Ik heb ook exact dezelfde batterijen kunnen vinden als in het filmpje. 's morgens besteld , 's avonds in huis en dat voor € 34,- incl. versnelde verzending.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
OK.. filmpje ook even bekeken. Ik bedank voor een SRM! Veel te veel werk voor iets wat al niet goedkoop is.rene schreef: ↑24 mar 2020 11:33 Hoi Barbaar,
Je mist inderdaad iets....( en niet kwaad bedoeld ) de SRM powermeters hebben 2 in gesoldeerde batterijen van 3,6 V ieder. Deze moeten elke 3 jaar of ca veel uren opnieuw worden voorzien van een setje batterijen. Kosten voor deze operatie zijn : € 120,- excl verzenden en ca 2 tot 3 weken kwijt ( nu met #corona wellicht langer ). Dit is incl. calibratie door SRM en inspectie en testen.
http://www.srm.de/support/service-instructions/
http://www.srm.de/home/
De batterij kan ook worden vervangen door een USB oplaadbare cel. Er komt dan een andere printplaat in ivm aansluiting en een nieuw deksel. Deze operatie kost € 399,- , wat best een aardig bedrag is.
Nu heb ik mijn SRM 2e hands gekocht ( 30% van de nieuwprijs ) en aangezien het niet zo moeilijk is om de batterijen te vervangen dacht ik : Trek de stoute schoenen aan en ga het zelf doen, incl. de calibratie om te kijken of deze veel afwijkt van de fabriek calibratie van 2016.
Gebleken is dat de calibratie dus nagenoeg niets afwijkt van de fabriek calibratie van 2016, dus ik kan er weer een jaar of 2 tot 3 tegenaan. Batterijen heb ik nog liggen voor de volgende ronde.
Wel tof dat je dit allemaal deelt!