Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin en Mantel garantie ervaringen

jk11
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 jul 2018 22:26

jk11 11 mar 2020 14:30

Beste forumleden,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en/of meningen of het volgende.
Inmiddels 3 jaar geleden heb ik de Garmin Edge 820 bundel aangeschaft bij Mantel in Arnhem. Aanschafprijs destijds € 470.

Op advies van verkoper gekozen voor de Edge 820 ipv een Oregon model in verband met de geïntegreerde accu vs batterijen. De accuduur van de Edge 820 was prima en ook op lange termijn zou deze ook goed zijn door de lithium-ion batterij. Afijn je snapt waarschijnlijk al waar het verhaal naar toe gaat :-D

Product naar volle tevredenheid gebruikt, maar de accuduur begon wel minder te worden naar verloop van tijd, maar in het begin nog niet dusdanig dat dit tot problemen of frustraties leidde. Uiteindelijk toch wel klaar met die accu aangezien ik nog maar max 2-3 uur kon fietsen met battery-safe mode on en geen navigatie aan etc.

Na 2,5 jaar (dus buiten de garantietermijn van 2 jaar) melding gemaakt bij Mantel. Te lang voor me uit geschoven en mijn eigen schuld. Werd daar eigenlijk direct doorverwezen naar Garmin.
Op zich vreemd aangezien ik het product bij hen heb gekocht, maar goed het enige wat ik wil was een goede oplossing.
Op een later moment nog weer gemeld bij Mantel maar hun reactie is dat als Garmin niets wil doen zij dan ook niet doen.
Heb ze nog gewezen op mijn "account" waarin toch 3 aangekochte MTB's staan, een Garmin, Tacx en andere kleinere zaken om aan te tonen dat ik geen claimgedrag heb en toch een trouwe klant was, maar helaas zonder resultaat.
Tot zover mijn aankopen bij Mantel. Dat is nu verleden tijd.

Garmin excuseert zich en ik wijs hen op hun eigen site waar staat vermeld dat de accu na enkele jaren nog minimaal 80% van de accuduur zou bedragen en dat daarvan bij mij totaal geen sprake meer was. Zij stellen mij een omruilvoorstel voor waarbij ik dan nog een kleine € 110 moet betalen. Na wat wikken en wegen (ik heb gevraagd of ik kon upgraden met bijbetaling aangezien ik bij de 830 of 1030 een accupack kan kopen voor als ik in de toekomst hetzelfde euvel heb, maar dat was niet mogelijk) toch besloten gebruik te maken van het voorstel.

Eerst opsturen en betalen! Prima, komt goed. Zo gezegd, zo gedaan. Nu krijg ik gisteren een "factuur" waarop staat dat een gerefurbished model wordt toegestuurd. Ik ben me er van bewust dat zo'n refurbished model ook zeer goed kan functioneren waarbij onderdelen vervangen kunnen zijn, maar heldere communicatie is het niet ondanks dat ik in mijn mailwisselingen aangeef dat ik uiteindelijk toch maar kies voor een nieuwe en het feit dat ik maar 1 jaar garantie kreeg en dat vond afwijken van een exemplaar in de winkel was ook geen aanleiding voor de supportafdeling van Garmin om mij duidelijk te maken dat het om een refurbished model zou gaan.

Het product moet ik nog ontvangen, maar door de gehele gang van zaken toch een nare bijsmaak overgehouden aan Mantel en Garmin.
Zien jullie dat ook of ben ik lastig en onredelijk en is mijn verwachtingspatroon te hoog?
Naar mijn bescheiden mening wordt ik redelijk afgescheept en zit er weinig coulance bij deze partijen. € 110 voor een ouder model betalen die niet eens nieuw is vind ik niet bepaald een schappelijke oplossing. Als ik had geweten dat het een refurbished model zou zijn had ik er toch niet voor gekozen.
Of hebben jullie ook dergelijke ervaringen?

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 11 mar 2020 14:45

Strikt gezien had Mantel de afhandeling van je klacht moeten doen. Immers, jij hebt een (koop)contract met Mantel. Garmin is vanuit jouw perspetief geen relevante partij.

Aan de ander kant zijn mijn ervaring met de service van Garmin redelijk goed. Voor het omwisselen van mijn Fenix 5x (krassen op de polsmeter die verder nog prima functioneerde) en mijn 1030 (laten vallen waardoor de bevestinging gebroken was) prima. Inderdaad wordt er gezegt dat je mogelijk een refurbished model krijgt, maar in mijn geval waren het beide keren nieuwe modellen.

ik moet er wel bij zeggen dat beide zijn omgeruilt binnen de garantie periode.

Met mijn weegschaal (buiten de garantiepriode) heb ik wat mindere ervaring. Vooral omdat alles bij Garmin enorm lang duurt. Op mail reageren ze niet en als je belt heb je regelmatig lange wachtrijen. Maar ansich zijn ze wederom zeer coulant en krijg ik kosteloos een nieuwe opgestuurt.

Overigens is het (voor mij) wel opvallend dat ik 3 Garmin apparaten heb die alle 3 stuk zijn gegaan :)

Interessant is wel waarom jouw batterij zo snel zo veel achteruit is gegaan.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 mar 2020 15:08

Je hebt "maar" 2 jaar garantie, in eerste instantie bij Mantel en bij uitbreiding Garmin.
Het aanbod dat je hebt gekregen is een "standaard" Garmin aanbod voor problemen met producten die ouder zijn dan 2 jaar.

Je kan imo een Garmin het beste aanschaffen bij Futurum en de garantieuitbreiding tot 5 jaar mee in je winkelwagentje plaatsen.

Ik heb in andere topics, oa hier, mijn, tot hier toe, heel erg goede ervaringen met Futurum voor Garmin producten gepost.
Deze ervaringen zijn zonder uitzondering heel erg goed, om niet te zeggen uitzonderlijk goed.
I know myself like no one else
Nothing to defend

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 11 mar 2020 15:28

110 euro is best fors voor een refurbished unit als je nagaat dat de Garmin 820 aan het einde van z'n leven voor slechts 178 euro excl. te koop was bij 1 van de Duitse retailers (heel kort maar natuurlijk en binnen no-time uitverkocht).

Mijn 810 liep onherroepelijk vast na 3.5 jaar intensief gebruik (de batterij ging toen overigens nog 8+ uur mee). Via de 5 jaar garantie van Futurum had ik 2 dagen later het volledige aankoopbedrag terug (zij het in tegoedbonnen) en heb ik direct de 830 weer met 5 jaar garantie gekocht. Daar moest wel wat geld bij, maar zeer content met de extra (betaalde) aanvullende service van Futurum.

jk11
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 jul 2018 22:26

jk11 11 mar 2020 15:54

Dank voor jullie reacties. Goede optie om misschien in het vervolg van het aanbod met extra garantie bij Futurumshop gebruik te maken, maar laat ik eerst de zending van Garmin maar afwachten en hoop daar toch echt wel weer de nodige tijd mee vooruit te kunnen.
Het feit dat ze langzaam reageren op mail kan ik inderdaad ook onderschrijven.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1632
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 11 mar 2020 15:58

In feite heb je dus nu 110.- euro betaald om je batterij te laten vervangen en krijg je niet eens je eigen toestel terug.
Dat kan echt wel goedkoper, die batterij is prima zelf te vervangen, en ben je als je het zelf doet 11.- kwijt.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2367
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 11 mar 2020 16:03

Hier ook goede ervaring met de service van Garmin. Halo op het scherm geconstateerd, mijn 820 was een paar weken uit de garantietermijn. Zonder problemen en kosten een refurbished toestel gehad.

Met de laatste update zijn er overigens heel veel mensen die klagen over de accuduur op de forums van Garmin. Ik denk eerder dat het een software-issue is, dan een hardware-issue.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

jk11
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 jul 2018 22:26

jk11 11 mar 2020 16:12

t2300 schreef: 11 mar 2020 15:58 In feite heb je dus nu 110.- euro betaald om je batterij te laten vervangen en krijg je niet eens je eigen toestel terug.
Dat kan echt wel goedkoper, die batterij is prima zelf te vervangen, en ben je als je het zelf doet 11.- kwijt.
Vandaar mijn nasmaak en het feit dat ze er niet eerlijk over hebben gecommuniceerd naar me. Je kunt het eens zijn met een voorstel of niet, maar niet het hele verhaal vertellen en in mailwisselingen de indruk wekken dat je een nieuwe krijgt vind ik persoonlijk een kwalijke zaak.

Gebruikersavatar
Arno357
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:54
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar Arno357 11 mar 2020 16:22


erwin20vt
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 aug 2019 21:36

erwin20vt 12 mar 2020 00:05

Je zit onder tussen 1 jaar buiten de garantie, dat je dan alsnog coulance krijgt vind ik erg netjes. Mantel kan/doet/wil niks buiten de garantie en geven de optie om het rechtstreeks te proberen.

Ik zie het gewoon als een gevalletje pech.

werkpaard
Forum-lid
Berichten: 192
Lid geworden op: 17 mei 2007 18:52

werkpaard 12 mar 2020 13:48

Je mag er toch van uitgaan dat bij normaal gebruik een batterij na 2 jaar het langer volhoudt dan 2 tot 3 uur?
Aanbod / reactie van Garmin lijkt me dan ook slecht. En een slechte service van Mantel, hadden zich best wat meer mogen inspannen voor jou. Nu zijn ze een klant kwijt.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 12 mar 2020 15:15

werkpaard schreef: 12 mar 2020 13:48 Je mag er toch van uitgaan dat bij normaal gebruik een batterij na 2 jaar het langer volhoudt dan 2 tot 3 uur?
Aanbod / reactie van Garmin lijkt me dan ook slecht. En een slechte service van Mantel, hadden zich best wat meer mogen inspannen voor jou. Nu zijn ze een klant kwijt.
Het eerste antwoord lijkt me een ja. De 820 lijkt ook wel slechte beoordelingen te krijgen zie ik nu. Over mijn 810 (enkele vastloper daargelaten) was ik zeer tevreden.

Wat Mantel kan doen buiten de garantie lijkt me lastig. De 'service' houdt gewoon op na 2 jaar en naast een stukje communicatie kunnen zij weinig betekenen.

Plaats reactie