Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Vermogenmeter

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 11 feb 2020 13:10

omer schreef: 11 feb 2020 13:00 Amai.Ik verschiet toch van die hoge prijzen voor deze meters
Ze zijn best wel heel goedkoop op dit moment. Vermogensmeters zijn al 10+ jaar op de markt en voorheen met prijzen van 1.500e+. Nu heb je voor ~800e al een Quarq met carbon crankstel en kettingbladen. Even er vanuitgaande dat zo'n crankstel los ook al 350e kost, betaal je nog geen 500e voor een dubbelzijdige meting.

Als je ook even wat filmpjes kijkt van het intensieve R&D en productieproces dan zijn de kosten best wel normaal.

Kortom, het is misschien wel veel geld voor een getalletje op je Garmin, maar hoge prijzen of duur valt m.i. wel mee. Ik denk ook niet dat het snel goedkoper wordt tenzij met een grote innovatie in het productieproces komen. Ook iQ2 kiest uiteindelijk gewoon voor het lijmen van strain gauges op een pedaalas en is het dus niet gelukt om een goedkopere methode te ontwikkelen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 11 feb 2020 13:24

ypuh schreef: 11 feb 2020 13:10
omer schreef: 11 feb 2020 13:00 Amai.Ik verschiet toch van die hoge prijzen voor deze meters
Ze zijn best wel heel goedkoop op dit moment. Vermogensmeters zijn al 10+ jaar op de markt en voorheen met prijzen van 1.500e+. Nu heb je voor ~800e al een Quarq met carbon crankstel en kettingbladen. Even er vanuitgaande dat zo'n crankstel los ook al 350e kost, betaal je nog geen 500e voor een dubbelzijdige meting.

Als je ook even wat filmpjes kijkt van het intensieve R&D en productieproces dan zijn de kosten best wel normaal.

Kortom, het is misschien wel veel geld voor een getalletje op je Garmin, maar hoge prijzen of duur valt m.i. wel mee. Ik denk ook niet dat het snel goedkoper wordt tenzij met een grote innovatie in het productieproces komen. Ook iQ2 kiest uiteindelijk gewoon voor het lijmen van strain gauges op een pedaalas en is het dus niet gelukt om een goedkopere methode te ontwikkelen.
En daarbij denk ik dat als je 800 euro voor een powermeter teveel geld vindt, je hem eigenlijk ook niet echt nodig hebt. 800 euro voor een gadget blijft veel geld. Ik heb er 5 jaar geleden de inkoopsprijs (750 euro) betaald voor een Quarq. Als ik zie hoeveel plezier ik daar van heb gehad en nog altijd heb en er voor heeft gezorgd dat ik meer inzicht kreeg in mijn kunnen, zou ik zonder twijfel weer datzelfde bedrag neerleggen voor een nieuwe.
Laatst gewijzigd door Kornuit op 12 feb 2020 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 11 feb 2020 13:49

Volgens mij missen 2 essentiele vragen:
- Wat wil j ermee?
- Wat denk je te bereiken met een powermeter op je fiets?

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 11 feb 2020 13:55

barbaar schreef: 11 feb 2020 13:49 Volgens mij missen 2 essentiele vragen:
- Wat wil j ermee?
- Wat denk je te bereiken met een powermeter op je fiets?
Ik heb altijd met cadans en hartslagmeter getraind.Maar hartslag is niet altijd de juiste waarde voor te volgen.vb vermoeid,slecht geslapen,beetje ziek. Enz....
Met een powermeter heb ik een veel beter gecontroleerde training door op wattage/cadans/hartslag te richten.Ook een beter zicht op mijn algemene conditie en kracht

barbaar
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 dec 2009 00:25

barbaar 11 feb 2020 14:24

Dat laatste ben ik met je eens, maar ik vraag me af of een powermeter je slaap- en vermoeidheidsklachten gaan oplossen.

Train je niet gewoon te intensief?

Begrijp me niet verkeerd: een powermeter kan een hele goede aanvullende zijn om efficiënt te trainen, maar het is geen wondermiddel.

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 11 feb 2020 14:30

barbaar schreef: 11 feb 2020 14:24 Dat laatste ben ik met je eens, maar ik vraag me af of een powermeter je slaap- en vermoeidheidsklachten gaan oplossen.

Train je niet gewoon te intensief?

Begrijp me niet verkeerd: een powermeter kan een hele goede aanvullende zijn om efficiënt te trainen, maar het is geen wondermiddel.
Ik heb wat gezondheidsklachten gehad.hartritmestoornissen en nog wat andere dingen.Ablatie laten doen.
Vermoeidheid heeft vooral met mijn gezondheid te maken

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 11 feb 2020 16:04

Moet zeggen dat ik vooral tijdens indoor trainen veel geleerd heb van trainen met vermogen. Buiten ben ik vooral bezig met lekker fietsen en gebruik ik hem alleen om af en toe te pacen (lange klimmen, laatste kilometers van de clubrit etc).

Na een goed half jaar begin ik het trainen op vermogen steeds beter te begrijpen en langzaam voordeel te behalen. Een boek lezen o.i.d. zou dit proces kunnen versnellen, maar vind het wel leuk om er (deels) zelf achter te komen. Zou nu dan ook niet snel meer zonder willen.

Een PM an sich maakt je niet sneller, maar de informatie die je eruit haalt dwingt je bijna wel om gerichter te trainen en dat werpt zijn vruchten af (je kunt je sterker voelen, maar de cijfers kunnen het bevestigen).

bve
Forum-lid
Berichten: 1170
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:09

bve 11 feb 2020 16:11

Waarom geen pedaalsysteem? Favero Assioma is makkelijk te wisselen tussen fietsen en betrouwbaar.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 11 feb 2020 18:38

NuitKor schreef: 11 feb 2020 13:24 En daarbij denk ik dat als je 800 euro voor een powermeter teveel geld vindt, je hem eigenlijk ook niet echt nodig hebt. 800 euro voor een gadget blijft veel geld. Ik heb er 5 jaar geleden de inkoopsprijs (750 euro) betaald voor een Quarq. Als ik zie hoeveel plezier ik daar van heb gehad en nog altijd had en er voor heeft gezorgd dat ik meer inzicht kreeg in mijn kunnen, zou ik zonder twijfel weer datzelfde bedrag neerleggen voor een nieuwe.
Idd, een vermogensmeter als gadget is duur, maar als trainingstool is het een enorme gamechanger en z'n geld absoluut waard!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 feb 2020 14:27

joopi schreef: 11 feb 2020 10:28
omer schreef: 11 feb 2020 09:35 4IIII PRECISION PRO DURA ACE FC-9100 POWER METER LEFT.
Ik weet dat deze maar aan 1 kant is,maar is deze ook goed qua precisie en gebruik?
Ik vroeg mijn fietscoach een keer of dubbelzijdige meting voor mij als Mamil toegevoegde waarde had tov alleen links meten en het overduidelijke antwoord was: nee. Voor een enthousiaste toerrijder van middelbare leeftijd geeft alleen links meten hem meer dan genoeg informatie. Bij klanten die wel tweezijdige meters hebben gebruikt hij de links/rechts balans ook niet als datapunt, laat staan als trainingsdoel,
Die uitspraak zegt genoeg over de kwaliteiten van jouw fietscoach. Dit antwoord is namelijk veel te kort door de bocht (om het woord prietpraat even te vermijden).

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 12 feb 2020 15:00

havana schreef: 12 feb 2020 14:27
joopi schreef: 11 feb 2020 10:28
omer schreef: 11 feb 2020 09:35 4IIII PRECISION PRO DURA ACE FC-9100 POWER METER LEFT.
Ik weet dat deze maar aan 1 kant is,maar is deze ook goed qua precisie en gebruik?
Ik vroeg mijn fietscoach een keer of dubbelzijdige meting voor mij als Mamil toegevoegde waarde had tov alleen links meten en het overduidelijke antwoord was: nee. Voor een enthousiaste toerrijder van middelbare leeftijd geeft alleen links meten hem meer dan genoeg informatie. Bij klanten die wel tweezijdige meters hebben gebruikt hij de links/rechts balans ook niet als datapunt, laat staan als trainingsdoel,
Die uitspraak zegt genoeg over de kwaliteiten van jouw fietscoach. Dit antwoord is namelijk veel te kort door de bocht (om het woord prietpraat even te vermijden).
Ben ik het niet helemaal met je eens. Je kan met een links meting voldoende informatie halen om gericht te kunnen trainen. Alleen is het belangrijk dat het de cijfers consistent zijn. Dat de ene meter afwijkt van een ander, maakt dan niet uit. Je vergelijkt toch enkel met jezelf.

Links/rechts meting kan wel afwijkingen aan het licht brengen, bijvoorbeeld dat iemand zijn kracht verdeling wat uit balans is. Dan kan daar gericht op worden getraind (met krachttraining/balans/stabiliteit) omdat weer recht te trekken.

Eind vorig seizoen kreeg ik last van mijn linker bilspier. Fysio hielp niet. Ik train nu met een personal trainer in de sportschool en daaruit blijkt dat er een onbalans in mijn lichaam was. Door stabiliteit, kracht en coördinatie oefeningen is die blessure nu weg. Met een links/rechts meting had ik dit verschil eerder ontdekt en was het misschien niet tot een blessure gekomen. Dus daarin ben ik het niet met die trainer eens.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 12 feb 2020 16:24

Ik hoef het de meesten hier waarschijnlijk niet uit te leggen, maar het nadeel van een left only meting is niet (alleen) het verschil in je L/R balans, maar vooral dat je L/R balans varieert.

Als je rond FTP rijdt kan dit 51/49 zijn, als je vermoeid bent 55/45 en als je sprint 53/47. Even er vanuitgaande dat alle problemen zich verdubbelen, vermenigvuldigd met de standaard afwijking, zit je zo 15-20+ watt van je werkelijke vermogen af.

Voor wie daar mee kan leven, geen probleem. Voor gemiddeldes en TSS ook niet denk ik en voor pacing waarschijnlijk ook niet (tenzij het een lange klim rond je FTP is).

Het verhaal van consistentie gaat alleen niet op doordat je L/R balans niet consistent is.

Plaats reactie