Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin 820 voorzien van nieuwe accu?

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 11 jan 2021 22:43

Transalp2011 schreef: 11 jan 2021 16:33 Mijn edge 820 doet het ook slecht. Met naviigeren houdt hij het in de zomer ook geen 3u vol. Gaat hij op batterijbesparing en vervolgens houdt hij het wel nog 2u vol. Van het weekend ook in onder de 3u leeg op een gravelritje. Dramatisch. Twijfel of ik bij garmin blijf of op wahoo overstap. Daar hoor ik alleen goede verhalen over. Nieuwe accu zelf klussen is mij te riskant. Is nu zo’n 4 jaar oud en al 2 jaar problemen. Alles uitzetten en op batterijbesparing rijden dan houdt hij het wat langer vol.
Herkenbaar! Ik heb besloten om over te stappen op Wahoo. En dan op de Bolt (helaas nergens leverbaar momenteel). Voor mij geen kleurenscherm of touchscreen geen meer. Ik stap over op Wahoo vanwege de positieve verhalen en ik geen vertrouwen meer heb in/geef aan Garmin.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Swadde
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 mei 2016 08:58
Locatie: Fryslân.

Swadde 12 jan 2021 10:48

Even over de 820 en de 830.
Zie ook mijn bericht hierboven van 27-01-2020.

De 820 is toch redelijk snel vervangen, door de 830.
Ondanks een nieuwe accu, vond ik niet dat er veel verbeterd was.
Hij is wel waterdicht, ondanks mijn twijfels daar over toen.

Ben toch weer voor een Garmin gegaan en nu dus de 830.
Heb ondertussen mijn 2e. De eerste is gesneuvelt tijdedens een ongelukje.
Maar via een heel goede garantie regeling. (Futurumshop) kon ik de "oude" 830
inruilen voor een nieuwe. Wat ik direkt gedaan heb.

Ik had ondertussen veel meer vertrouwen in de 830 gekregen.
En dat is tot dit moment, ook zo gebleven.

Start veel sneller op en de accuduur is veel langer. Kan nu echt meerdere ritten maken
zonder direkt te hoeven opladen.

Mij fietsmaat rijdt met een Wahoo Roam en het stroomverbruik is ongeveer hetzelfde bij ons.
Canyon Exeed 7.0
Canyon Endurace 8.0
Canyon Grail 8.0

el_loco
Forum-lid
Berichten: 969
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 17 jan 2021 17:45

Heb zojuist de batterij van mijn 820 vervangen. Kloterig prutswerkje maar op zich redelijk te doen met een filmpje op YouTube erbij. Ben benieuwd of het veel gaat schelen op accuduur, want met de temperaturen van de afgelopen weken ging het wel erg snel met de batterij.

Overigens moet ik de twee delen morgen wel ff aan elkaar lijmen, want nu flikkert het scherm spontaan uit de behuizing... :shock: :lol: Ach ja, apparaat is bijna 4 jaar oud, heel erg veel gebruikt. Dus als het allemaal niet werkt ga ik op zoek naar een nieuwe.

Update: hij is overleden, scherm vastgeplakt en nu doet het touchscreen niks meer. Lekker dan... :(

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 16 mar 2021 14:00

Zelf weinig problemen, vier uurtjes haalt ie in de winter probleemloos (geen navigatie, alleen scherm van snelheid, afstand, tijd en dergelijke). Wel problemen gehad maar toen was om voor mij onbekend gebleven reden de schermhelderheid plotseling op maximum komen te staan. Ik ga er echter van uit dat jullie wat handiger zijn dan ik ben en dit al als oorzaak uitgesloten hebben.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

marsman
Forum-lid
Berichten: 2374
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 16 mar 2021 14:19

Ik heb vorig jaar onder garantie een refurbished 820 gehad vanwege een halo in het scherm. Ik had een hoop issues met de eerste, maar deze is echt prima. De batterij gaan echt uren mee, het scherm reageert goed en ook op de navi kan ik er een behoorlijke rit mee rijden. Volgens mij is dat een one-off geweest, gezien alle issues die andere 820-eigenaren hebben :-)
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

el_loco
Forum-lid
Berichten: 969
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 16 mar 2021 15:00

Kwa batterij is mijn nieuwe 530 wel een verademing hoor. Na een week van 10+ uur fietsen eens een keertje opladen, terwijl de batterij nog op 65% staat. En de bediening met knopjes bevalt me toch ietsje beter dan dat touchscreen. Maar op zich was ik ook wel tevreden over de 820.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 07 mar 2022 12:54

Even dit topic opduiken.
Na 1 uurtje tacx en later in de week 1 uur buiten is de koek wel op van mijn originele batterij. Mijn 820 is dus ook toe aan een verse accu.
Hoe is de termijn ervaring daarvan bij jullie? Is de capaciteit nog goed na 1 of zelfs 2 jaar?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12644
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 mar 2022 18:46

Na anderhalf jaar lig wel van mijn 810 en 1000.
Je kan ook een originele Garmin accu bestellen, die waarschijnlijk exact hetzelfde is.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 07 mar 2022 18:59

Hier een 800 van maart 2014 welke nog met gemak 5 uur navigeren mee gaat. Zelfs onder koude omstandigheden zoals nu. Zonder navigatie nog wel langer.
Nieuwe batterij ligt al een tijdje klaar maar tot nu toe nog tevreden over de huidige duur welke al wel is afgenomen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 07 mar 2022 20:26

Ik lees nu dat ik mijn vraagstelling niet helemaal duidelijk heb weergegeven.
Wat ik wil weten is hoe de imitatie accu's het volhouden? Zijn daar al wat lange termijn ervaringen mee hier?
Verder ben ik even aan het graven gegaan in mijn historie en daaruit blijkt dat mijn 820 van december 2016 is. Een van de eerste exemplaren dus. 5 jaar redelijk intensief gebruik later vind ik het niet heel gek dat de originele accu zijn beste tijd heeft gehad. Maar ik wil hem nog 2 tot 3 jaar gebruiken, voor ik een nieuwe uit mag zoeken van mijzelf.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2374
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 08 mar 2022 07:46

Heb geen hands on ervaring. Maar voor die 2 tot 3 jaar mag dat geen issue zijn. Die accu’s hebben in basis allemaal dezelfde componenten. Het is wel een gepiel. Er zijn hier al mensen geweest die hun Garmin gesloopt hebben tijdens de wissel.

Check bijv ook dit soort aanbieders. Die garandeert waterdichtheid en goede kwaliteit accu’s. Ik heb dat ook wel eens gedaan met een oude iPhone voor de kids.

http://www.fixgps.nl/
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12644
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 mar 2022 08:20

Het is wel handig als je een beetje ervaring hebt. Voor mij lastig in te schatten voor een anders.
Ik heb jaren gesoldeerd aan printplaten etc en kleine electronica tussen mijn 12de en 20ste.

Het gaat vooral om beleid er staan prima filmpjes op youtube.
Neem even de rust ga er bij zitten achter een bureau, leg al spullen netjes neer en in 20 minuten moet het prima gaan.

Koop een accu waar het montage setje bijzit, die heb je wel nodig, natuurlijk kan het ook met andere spullen, maar die moet je dan wel hebben.

Wat accu tips, zorg dat je accu tussen de 20 en 80% is de meeste tijd. Leg hem niet drie maanden weg op 100%, maar leg hem weg op 80%
Dat scheelt zo,n enorme accu duur. Als je je telefoon het eerste jaar niet boven de 90% laad, is de accu na een jaar op die 90% beter dan eentje die je altijd op 100% hebt geladen.

Plaats reactie