Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Sigma Rox 11.0

quarante
Forum-lid
Berichten: 214
Lid geworden op: 05 okt 2008 20:16

quarante 29 dec 2019 16:25

Op dit forum kan ik weinig informatie vinden over de Sigma Rox 11.0 dus even eigen topic geopend. Dit is de voorloper van de Sigma 12.0, en opvolger van 10.0 waarover wel veel berichten zijn gepost op dit forum.
Sinds een ruim halfjaar gebruik ik de Sigma Rox 11.0 maar ik ben er nooit helemaal 100% tevreden over geweest. De basis is wel in orde, en voor een dikke 200 euro is het geen slecht apparaat incl. hartslagsensor en cadanssensor. Toch zou ik dit product niet aanraden, en wellicht verder kijken naar een Wahoo of Garmin.

Waarom?
Bijvoorbeeld: kleine irritaties zoals een haperende verbinding via bluetooth met mijn telefoon. Ik moet eerst bluetooth op mijn telefoon aanzetten, dan pas de verbindingmodus van de Sigma aanzetten, en daarna pas de app openen op mijn telefoon om verbinding te maken en data te uploaden, bijvoorbeeld na een rit om op Strava te uploaden. Elke andere volgorde werkt niet. Dankzij trial & error heb ik gelukkig een werkbare oplossing gevonden maar handig is dit niet.

De app en de software 'Sigma Data Center' werken sowieso niet optimaal, regelmatig lukt het overzetten van routes niet naar de fietscomputer. Om onverklaarbare redenen verdwijnen eerder overgezette routes bij het overzetten van nieuwe.
Bij het uittekenen van routes op de landkaart kan de route plotseling verdwijnen en kun je helemaal opnieuw beginnen.

Tijdens gebruik van de fietscomputer is er geen mogelijkheid om tijdens een training een nieuwe route te kiezen zonder de huidige sessie te moeten stoppen en opslaan. Bij hoge snelheden/afdalingen (bijv. in de bergen) is de route-aanduiding tevens iets te traag (of het GPS-signaal te zwak?) waardoor navigeren lastig wordt.

Dit zijn geen onoverkomelijke problemen, maar sinds kort is het volgende aan de hand:
De fietscomputer stopt en start automatisch tijdens het fietsen wegens een zwak gps signaal, en weergeeft vreemde snelheden en afstanden. Dit gebeurt continu (aan, uit, aan, uit...) met tussenpoze van enkele seconden tot 1 of 2 minuten, waardoor het apparaat in feite nutteloos wordt (snelheid, afstand en trainingstijd worden telkens onderbroken).
Bij thuiskomst heb ik na uren fietsen zogenaamd slechts 20km gefietst. De ene dag ontstaat dit probleem, de andere dag werkt hij wel perfect. Er is geen pijl op te trekken.
Dit probleem heb ik voorgelegd aan de klantenservice van Sigma, ik ben nog in afwachting van reactie.
Resetten en terugzetten naar fabrieksinstellingen biedt helaas geen oplossing.
Mocht iemand dit probleem herkennen en de oplossing weten, ik ben benieuwd!

Wellicht is dit nogal een negatief en zuur bericht, echter wil ik iedereen vooral behoeden voor deze aankoop. Deze fietscomputer functioneert 80-90% van de tijd naar behoren en doet dan wat hij belooft, maar is duidelijk niet betrouwbaar.
Ik had deze ervaringen graag gelezen in reviews voordat ik dit product kocht, dan had ik wel net iets meer uitgegeven voor een ander, beter merk. ( Er even vanuit gaande dat dit geen op zichzelf staand probleem is met mijn exemplaar van de Sigma 11.0).

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen!

Plaats reactie