Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Mobiel als fietscomputer: ervaringen?

Bikey
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jun 2019 14:39

Bikey 15 jun 2019 14:49

Zijn er hier ook mensen die hun mobiel als fietscomputer gebruiken? Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Welke apps gebruiken jullie tijdens het rijden voor het bijhouden van je snelheid, route, ... Wat voor mobielhouder hebben jullie?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 jun 2019 15:17

Als je even de zoekfunctie gebruikt kom je al een eind verder.
Ik kan je niet helpen want ik gebruik een Garmin 1030.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Bart_h
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 aug 2017 21:51

Bart_h 15 jun 2019 19:00

Ik gebruik de app Locus op een oude android mobiel die ik enkel daarvoor gebruik. Zeer goede ervaringen mee, en kan zo goed als alles als een dure fietscomputer. Wellicht zelfs meer, want fietscomputers geven geen audio navigatie instructies, en deze oplossing wel.

Ik heb overigens zelfs geen sim kaart in dat toestel. App werkt prima zonder internetverbinding, en als ik toch ik even connectie wil, dan zet ik m'n andere telefoon op mobiele hotspot.

Bevestiging op stuurpen met goedkope houder van Decathlon: https://www.decathlon.be/nl/p/smartphon ... 53&c=ZWART

Low buget oplossing die prima werkt voor mij. Batterijduur is prima, ik doe soms ritten van >12u, al zet ik wel vaak het scherm uit en luister ik naar audio navigatie.

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 16 jun 2019 11:53

Bike computer pro, kost iets van 5 euro. Navigatie, on- en offline kaarten te gebruiken, hartslag, cadans, speed, power sensor ondersteuning, koppeling met strava, Facebook, etc.
Houder komt van de lidl, kan ik meteen een paar repen in kwijt.
Ik zie ze daar tegenwoordig niet meer te koop overigens.
Gebruik gewoon mijn reguliere telefoon (S8) hiervoor.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 16 jun 2019 12:24

Naar het schijnt kan je smartphone wel niet zo goed tegen die trillingen als je hem op een fiets bevestigd.

Of het waar is dat is dan weer iets anders.

Bikey
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jun 2019 14:39

Bikey 16 jun 2019 18:39

Lcsmet schreef: 15 jun 2019 15:17 Als je even de zoekfunctie gebruikt kom je al een eind verder.
Ik kan je niet helpen want ik gebruik een Garmin 1030.
Ik dacht vooral wat oudere topics te vinden. Volgens mij verandert er op dit vlak in korte tijd een hoop. Daarom had ik toch even een nieuw topic aangemaakt. Het kan zijn dat ik niet goed gezocht hebt. Sorry daarvoor dan.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 jun 2019 21:19

- het ziet er niet uit
- niet alle telefoons zijn waterdicht
- het scherm is zonder backlight niet goed afleesbaar
- je hebt geen backup als ie uitvalt
- de batterijduur is mager
- koppelt in veel gevallen alleen met BTLE sensoren
- je moet investeren in houders à la Quadlock, die niet goedkoop zijn
- telefoons zijn niet gemaakt voor kasseien en valpartijen
- veel telefoons hebben geen barometrische hoogtemeter
- bij veel apps heb je internet nodig

Kortom, uiteindelijk wil je toch een fietscomputer. Vergelijk het met een zakmes: daarmee kun je prima een fles wijn ontkurken maar wie veel wijn drinkt, wil uiteindelijk toch een kurkentrekker.

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 17 jun 2019 11:09

In ieder geval als je een (oude) Samsung telefoon gebruikt heb je ant+ en BTLE connectiviteit. Ook hebben deze telefoons over het algemeen een baro sensor. De wat modernere telefoons kunnen een uur in een bak water liggen en werken dan nog steeds.
Verder moet je uiteraard zelf bepalen of je het er mee eens bent dat het er niet uitziet en hoe belangrijk dit voor je is.
Met de juiste app heb je niet persé een internet verbinding nodig, als dat een probleem zou zijn.
Of het de levensduur van je telefoon beïnvloedt heb ik niet ervaren.
Inderdaad als je crasht is er de kans dat je telefoon beschadigt of stuk gaat, maar dat kan evengoed gebeuren als hij in je achterzak zit.

Ik ben er zelf al jaren happy mee, hoef ik niet nog eens zo'n 300 euro uit te geven aan een fietscomputer terwijl ik sowieso altijd al een computer mee zeul die alles kan wat die fietscomputer kan en nog veel meer. Voor mij een prima oplossing.

Cobus Ridley
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38

Cobus Ridley 17 jun 2019 18:09

Vooral één tegenargument: batterij. Met mobiel op stuur en permanent aan zo leeg. Beetje nieuwe fietscompu gaat 8 uur mee, m'n Elemnt Bolt 14. Dit nog los van montage-probleem.

Bikey
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jun 2019 14:39

Bikey 17 jun 2019 23:05

Tot nu toe fiets ik vooral om de omgeving waar ik woon. Dan weet ik zo goed als overal wel de weg. Eigenlijk wil ik ook op andere plekken gaan fietsen. Heuvels in Zuid-Limburg, de bossen van de Veluwe, ... Dan is navigatie wel handig. Een simpele km-teller vind ik normaal gesproken prima. Ik hoef geen powermeter of hartmeter of wat dan ook. Dus daarvoor heb ik geen fietscomputer nodig. Een fietscomputer kopen voor alleen navigatie als je al een mobiel hebt die ook kan navigeren, lijkt me een beetje overdreven.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 17 jun 2019 23:14

Ja, daar heb je gelijk in echter een fietscomputer heeft meestal kaarten die zijn toegesneden op het fietsen. Zij routeren bijvoorbeeld niet via snelwegen. Ik heb nog geen goede app gezien die OSM of OFM gebruikt (maar dat kan aan mij liggen :D ).
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6096
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 jun 2019 09:58

Met dat gebruiksdoel kan je ook af met een relatief simpele fietscomputer. Waar navigatie een kruimelspoor is. Niet elke kilometerteller heeft alle toeters en bellen. Garmins van 300, 400, euro of meer, worden weliswaar veel geprezen, maar voor minder functionaliteit moet je met een 100 euro ook al een heel eind kunnen komen.

Edit: voorbeelden de garmin edge 25, of de pure gps modellen van sigma sport.
Edit2: Bij sigma moet je toch wel de ROX 7.0 hebben (a 100 euro). Pure GPS doet alleen maar gps registreren en een compas (back to start) functionaliteit)

Ok, het is nog steeds een extra uitgaven, maar dan wel met het voordeel dat je je mobiel netjes weggeborgen mee kunt nemen, en beschikbaar hebt voor noodgevallen. en de voordelen van goede afleesbaarheid van een fietscomputer.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie