Wahoo ELEMNT Roam

Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS
alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 09 jul 2019 19:17

Na aanleiding van bovenstaand bericht contact gehad met Futurumshop, waar ik als een van de eerste de Roam bestelde. Op hun site staat nog steeds levertijd onbekend echter ze hebben er gisteren een paar binnen gekregen en de mijne heb ik morgen in huis.

Mantel is alweer door de voorraad heen. Niet meer leverbaar.

fastbram
Forum-lid

fastbram 09 jul 2019 20:15

Hallo Alliance, ik heb ook bij Futurumshop besteld. Navraag gedaan en ze zeggen nog niets binnen te hebben. Nogmaals gevraagd, hopelijk geven ze meer duidelijkheid.
Groeten Bram

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 09 jul 2019 20:54

Ik denk dat er uitgeleverd wordt aan de hand van besteldatum. Zoals gezegd was ik een van de eerste (zo niet de eerste). Inmiddels een track en trace binnen. En ze hadden er maar een paar (niet gezegd hoeveel).

chrisgr
Forum-lid

Gebruikersavatar chrisgr 09 jul 2019 20:55

Mijn leverancier heeft er enkele binnengekregen. Morgen heb ik er ook eentje. Volgende week zouden er blijkbaar meer volgen.
geen signatuur

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 12 jul 2019 22:40

Heb hem nu twee keer gebruikt en kan niet anders zeggen dat hij prima bevalt. Eerste keer een korte test, de tweede keer een langere rit waarbij van alles uit geprobeerd zoals navigeren bestaande route en onderweg nieuwe route plannen. Ook verschillende malen expres verkeerd gereden waarna snel herberekening volgt.

mvalkier
Forum-lid

mvalkier 13 jul 2019 09:18

Voor diegene die interesse hebben of op zoek zijn naar een andere mount voor de Roam, ik heb er een gemaakt in Fusion360 en die staat inmiddels op Thingiverse. Er is voor de Roam nog geen outfront mount, voor zover ik weet. Het is overigens een outfront mount voor een Pro Stealth EVO II stuur.

Je kunt het STL bestand hier vinden:

https://www.thingiverse.com/thing:3744717

Ik heb hem geprint met mijn Prusa i3 MK3S met Gembird 1.75mm PETG. Werkt als een trein en al reeds getest op de weg, wel zonder GoPro maar dat komt van de week nog. In PLA printen kan ook maar PETG is iets sterker en minder gevoelig voor UV en warmte.
Cervelo S3 en een Open U.P.

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 13 jul 2019 10:15

Hij zit perfect op mijn 'Hydemybell' mount met gopro adapter. Ik heb de Roam met de verbeterde 'aero'mount. Ik wacht met deze op mijn fiets zetten tot ik weet wat er in de toekomst aan de onderkant van de mount bevestigd kan worden wanneer je dat klepje weghaalt. Wil voorlopig nog niet aan een andere vorm van een bel op mijn fiets, dus hou het nog even bij deze 3 in 1 oplossing.

vrderuiter
Forum-lid

Gebruikersavatar vrderuiter 13 jul 2019 11:08

Past iig prima op mijn outfront Formmount van F3cycling (https://f3cycling.com/formmount), maar heb het nog niet op de weg getest, dat volgt snel.
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

john65
Forum-lid

john65 19 jul 2019 09:33

Hoe is de status nu met betrekking mount en software,zit nl te twijfelen tussen de roam en de 830.Maar kan nergens vergelijking vinden tussen die 2.

Arko74
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Arko74 19 jul 2019 22:30

Ik zat ook met dit dilemma john65. Ik verwacht/hoop dat er binnen afzienbare tijd een gedegen gebruikerservaring van SqueeZer gaat komen. Hij test de Roam 1 op 1 met de 530, maar die is vrijwel identiek aan de 830.
Zelf kon ik daar ivm aanstaande vakantie en defecte Mio echter niet op wachten. Toevallig had mijn vrouw ook een gps nodig. Dus ik heb vandaag een 830 en voor haar een Roam gekocht (kon mooie deal bij Millenium Cycling krijgen). We kijken de komende periode of er 1 echt veel beter blijkt in de praktijk dan de ander. Zelf let ik daarbij vooral op de navigatie.

Mijn eerste indruk; de 830 is compacter en oogt fraaier, touchscreen is fijn. Maar de initiële setup van de Roam is absoluut gemakkelijker, dus wat betreft gebruiksgemak staat de Roam voor mij 1-0 voor. Zondag rijden we de eerstvolgende clubrit dus dat zal nieuwe inzichten geven, ook wat betreft de mount. Die ervaring zal ik terugkoppelen.

john65
Forum-lid

john65 19 jul 2019 23:05

Ben benieuwd

SqueeZer
Forum-lid

Gebruikersavatar SqueeZer 20 jul 2019 11:46

Nog altijd druk ivm. werk maar ook de laatste paar weken wat ziek op momenten dat ik vrije tijd heb

Toch alvast een korte eerste impressie:

- Roam = minder compact en estethisch minder mooi dan Garmin maar dat is in the eye of the beholder.
- Roam = mogelijk minder mooi maar de knoppen voelen vertrouwder en degelijker aan (530 knoppen vooral op links voelen echt niet long term aan).
- Roam = veel makkelijker qua setup maar ook in gebruik. De Roam was volledig naar smaak ingesteld op een goede 2 uur waar ik bij de 530 na een goede 36 uur nog altijd niet volledig gelukkig ben.
- 530 heeft een pak meer opties en mogelijkheden doch deze zijn vaak buggy en lastig te vinden.
- ClimbPro van Garmin is iets uitgebreider qua info - Wahoo Roam heeft een soortgelijke pagina met klim informatie die voor mij volstaat.
- Navigatie ... voor mij blijft de Roam hierin de winnaar. Snelheid = zo goed als gelijk tussen beide toestellen maar de Wahoo wint het door zijn duidelijkere Chevrons.
- Qua batterij duur lijken beide toestellen redelijk gelijk op te gaan .. wat ik frappant vind aangezien Garmin 20 uur claimed en Wahoo 17 uur. Beiden lagen in connectie met Smartphone, HR, Cadans en Speed sensor.
- Wahoo Roam wint het zoals wel vaker op vlak van logische positionering bedieningsknoppen, Ik snap eigenlijk niet waarom Garmin nog altijd de onlogische bediening van menu's op deze manier erdoor pushed.
- Wahoo Roam heb ik na de eerste update 1 keer de bug gezien waarbij ik naast de weg leek te rijden, Bij Garmin heb ik dan weer de overactieve auto start bug regelmatig gehad (bij het instellen is dit dus echt een ramp) alsook 2 crashes tijdens het fietsen (dit heeft Garmin nog altijd niet opgelost en kom ik toch zelden tegen bij mijn Wahoo toestellen).
- Knoppen van de Roam zijn wat stug in het begin maar na een paar keer gebruik worden ze erg aangenaam in gebruik, Mogelijk een inwerkperiode nodig?

Hele review met beeldmateriaal enz. moet nog komen maar zoals in het begin gemeld heb ik het redelijk druk op het moment dus ... voorlopig slechts een korte samenvatting.

De Garmin 530 en 830 zijn de direkte concurrent van de Wahoo Roam, De Wahoo zit net in het midden qua prijs tussen de 530 en de 830 (die toevallig een vriend van mij in gebruik heeft) dus afgerond 300 euro voor de 530, 350 euro voor de Wahoo en 400 euro voor de 830.

Touchscreen van de 830 is echt wel een pak beter dan de vorige generaties dus in mijn ogen valt de 530 totaal af als aankoop aangezien de layout van bedieningsknoppen alles behalve is en ze erbovenop ook niet echt duurzaam aanvoelen (ook al voldoende klachten te vinden van loskomende knoppen, mogelijk te snel gelaunched?).

Conclusie:

Ben je een smartphone gebruiker die wel zijn data nadien wilt analyseren via third party applicaties en wil je vooral een no nonsens toestel met duidelijke navigatie hebben die ook een degelijke batterijduur heeft plus vlot in gebruik is = koop Wahoo Roam.

Is info zoals welk tandwieltje je rijd, en allerlei andere snufjes tijdens het fietsen belangrijk alsook de Garmin Connect applicatie, Garmin Varia Radar, met snelle navigatie mogelijkheden,dus kortom houd je van gimmicks en neem je het mindere gebruiksgemak voor lief hiervoor = koop 830

De 530 is voor mij zelf volledig afgevallen omdat je gek word van de bediening alleen .....

@John

De Mount heeft een update genoten zie foto's:

- Originele Mount

Afbeelding

- Nieuwe Mount (foto van Themba)

Afbeelding

Zoals je kan zien heeft de nieuwe Mount extra punten ter versteviging heeft gekregen (bolletjes onder en boven het inklik gedeelte) en een andere structuur die ervoor moet zorgen dat het niet meer tussen stuur en waar het toestel ingeklikt word door midden kan scheuren (je ziet ook duidelijk de ontwerpfout vind ik van de eerste mount als je de twee vergelijkt).

De Software was tijdens de review van DCRainmaker inderdaad niet goed, veel van de punten die uit deze review naar voor kwamen klopten ook toen ik de Roam voor de eerste keer opgestart had. Het enige probleem is dat ik vermoed dat de reviewer van DCRainmaker een fameuze Beta versie in handen heeft gehad want nadat ik de eerste software update installeerde was 90 % van genoemde problemen al opgelost (ondertussen zitten we nog een paar updates verder).

In het kort Software werkt gewoon goed, er is altijd wel nog ruimte voor verbetering maar .. dat zie ik ook bij de Garmin en voorlopig vind ik de Garmin met de huidige softwareversies minder stabiel dan de Roam.
Laatst gewijzigd door SqueeZer op 20 jul 2019 12:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie