Wahoo ELEMNT Roam

Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS
SqueeZer
Forum-lid

Gebruikersavatar SqueeZer 19 mei 2019 21:08

@csteenbe ik hoop wel dat onderhand duidelijk is dat ik geen water zien staan heb in de knoppen en redelijk ludiek bedoelde dat als het water giet je gps altijd wel nat is? En ik moet het nog testen als ik een vriend tegen het lijf loop want zelf geen Bolt meer in voorraad wegens doorverkocht, dus het kan tussen mijn oren zitten maar ik heb het gevoel dat het materiaal van de knoppen bij de Roam toch niet helemaal hetzelfde zijn als die van de Bolt.

@tomtom software is weldegelijk anders .... De Companion app is dezelfde versie maar de software versie op Elemnt en Elemnt Roam hebben weldegelijk een ander versienummer dus niet meer hetzelfde.
Ook baseerd iedereen zich nog altijd op een review geschreven door DC Rainmaker terwijl ik idd. veel van de frustraties zag uit die review de eerste keer toen ik de Roam opstarte ...... ook zag ik een update en plots was de helft van die frustraties al gefixed ... naar mijn mening hoort DC rainmaker even te updaten en de review opnieuw te doen .. zal al een pak schelen, is het een fout van Wahoo dan om het mogelijk iets te snel met de Beta software al uit te gaan geven .. ja daar geef ik u gelijk in maar zelfs je geliefde Apple heeft ooit wel eens een iOs versie te vroeg op de markt gegooid en toch vind iedereen Apple nog altijd Wow (voor god weet welke reden ..).

Ook heb ik al een paar keer steken onder water gelezen dat de Roam gepushed gereleased is maar gewoon niet te krijgen is in de winkel, hoe zielig van Wahoo en Garmin is super en overal leverbaar wel om jullie te plezieren mijn 530 is onderhand al dik twee weken besteld en nog altijd niet in mijn handen, vorige week de Wahoo Roam besteld kort na de officiële release en zie wat al enkele dagen op mijn bureau en fietsen zit:

Afbeelding

Hardware moet ik nog bekijken, de DI2 integratie is voor mijzelf moeilijk om uit te testen aangezien ik geen DI2 heb maar ik zie weldegelijk iets meer opties terug bij de instellingen.

Dus .... in afwachting van tot ik hem kan vergelijken met de 530 die ik nog binnen krijg mag jij mij eens uitleggen op welke feiten je je baseert ivm. :

- Betere hardware Garmin? Op welke feiten baseer je je qua prestaties, kwaliteit en duurzaamheid voor deze statement. Je hebt namelijk enkel ervaring met de Bolt en de 530 op dit moment en ik kan je toch wel vertellen dat a) De Roam geen opvolger is van de Bolt maar van de grote Elemnt en b) dat de Roam weldegelijk een ander product is en na een aantal dagen testen sneller product is dan de Elemnt.
- Betere software Garmin? Again welke feiten voor deze zware statement, en voor zover ik mij herinner is Garmin verre van beroemd voor zijn bug vrije werking (crashes software GPS tijdens rit zie ik frequent gebeuren wat ik op dik 3 jaar tijd slechts 1 x heb zien gebeuren op een Elemnt).

En nu kan jij terug roepen dat ik een Wahoo fanboy ben .. maareuh als ik sommige van jouw statements bekijk kan ik idem dito roepen dat jij een Garmin fanboy bent?

Hopelijk deze week de 530 binnen dan die ook even uit testen en dan ga ik eens deftig aan de bak met de vergelijking.

Vandaag trouwens na 100 tal km en 4 uur aanstaan geëindigd op 76 % batterij, op dat moment waren de settings:

- Backlight (Auto met de ingebouwde sensor)
- Sensoren HR ANT, Speed ANT, Cadans ANT.
- Companion app gekoppeld (geen enkele keer disconnected en het thuisfront kon de hele rit netjes volgen).

Speciaal voor Tomtom:

Software Elemnt 1998 (ofte de oude) = versie WF-48-2671
Software Elemnt Roam 112F = versie WR10-3079

Heb je meteen een bewijs dat er weldegelijk andere software is tussen de toestellen.

chrisgr
Forum-lid

Gebruikersavatar chrisgr 19 mei 2019 21:43

Past de beschermhoes voor de Elemnt ook op de Roam?
geen signatuur

SqueeZer
Forum-lid

Gebruikersavatar SqueeZer 19 mei 2019 21:47

chrisgr schreef:
19 mei 2019 21:43
Past de beschermhoes voor de Elemnt ook op de Roam?
Ik heb geen beschermhoes maar ben redelijk zeker dat dit niet gaat passen aangezien het toestel een andere vormgeving heeft (Roam is iets minder lang en breed maar wel iets dikker)

tomtom
Forum-lid

tomtom 20 mei 2019 10:09

@squeezer; ik ben zeker geen Garmin fanboy (eerder het tegenovergestelde) maar ben wel teleurgesteld in de updates/innovatie van mijn Bolt en de nieuwe Roam. Ik wil heel graag bij de Wahoolians blijven maar het wordt me (door Garmin in positieve zin en Wahoo in negatieve) knap lastig gemaakt! Je blijft maar opmerkingen maken over bugs bij Garmin terwijl de laatste updates van mijn Bolt vrijwel uitsluitend gevuld waren met bugfixes. W.m.b. geen probleem want die dingen komen nou eenmaal voor bij al dit soort apparaten.

Mijn ervaring van iets meer dan een jaar geleden (gedurende vele jaren) is dat de bugs bij Garmin beperkt (maar zeker aanwezig) waren. Bij Wahoo heb ik daar idd nauwelijks last van. Maar ik ben als enige niet in staat om te bepalen of daar wezenlijke verschillen tussen Garmin en Wahoo in zijn. Ik kan echter wel de gebruiksvriendelijkheid en/of het functioneren zelf beoordelen. Dat heb ik nu bij de Garmin 530 gedaan en ben dus (ook) zeer benieuwd naar het directe vergelijk tussen die twee. Hoewel een belangrijk voordeel van de Bolt bij de Roam w.m.b. al wegvalt. De Bolt is aanzienlijk goedkoper dan de vergelijkbare Garmin bij de Roam is het (w.m.b.) dus andersom. Dat was volgens mij een belangrijk USP maar ik hoop van harte dat Wahoo andere heeft gecreëerd!
Canyon Ultimate CF SLX Disc
Canyon Aeroad CF SLX Disc

SqueeZer
Forum-lid

Gebruikersavatar SqueeZer 20 mei 2019 10:21

Je blijft appels met peren vergelijken.

530 hoor je tegen de Roam te plaatsen en niet tegen de Bolt.

tomtom
Forum-lid

tomtom 20 mei 2019 11:06

Prima.....dat zeg ik toch ook....en dan staat de Roam al op 1 of 2-0 achter. Maar liefst 16% duurder en minder "features". Een USP van Wahoo was o.a. de gunstige prijs; bij Bolt vs de 520. Dat voordeel is er dus niet meer bij de Roam vs de 530
Canyon Ultimate CF SLX Disc
Canyon Aeroad CF SLX Disc

hansaplast26
Forum-lid

hansaplast26 20 mei 2019 17:01

Ik heb de Garmin Edge 810 gehad. Maar door de geregelde crashes tijdens gebruik (vooral navigeren) was het ding zo goed als onbruikbaar voor mij. Het scherm vond ik ook slecht en de support van Garmin was er niet (lomp en onhandig die support). De Wahoo ELEMNT was (en is nog steeds) een regelrechte verademing, ook al had ik mindere ervaring met een eerdere Wahoo RLFKT ('fietscomputer').
Waarom mensen nog steeds voor Garmin gaan snap ik niet. Het crasht en je moet voor kaarten betalen en het werkt allemaal alsof het regelrecht uit de jaren 90 komt.
Ik ben nog niet zeker of ik mijn Wahoo ELEMNT verruil voor een Wahoo ELEMNT Roam. de upgrades lijken me te minimaal en de ELEMNT doet het nog te goed. maar ik zou nooit meer Garmin kopen.

Maruss
Forum-lid

Maruss 21 mei 2019 19:55

hansaplast26 schreef:
20 mei 2019 17:01

Waarom mensen nog steeds voor Garmin gaan snap ik niet. Het crasht en je moet voor kaarten betalen en het werkt allemaal alsof het regelrecht uit de jaren 90 komt.
Maak nog steeds met veel plezier gebruik van mijn Edge 800. Vandaag nog een rit van 6 uur gemaakt vrijwel uitsluitend op navigatie (kaart). In al de jaren dat ik het ding gebruik heb ik 1 keer een freeze gehad. Waarschijnlijk door wolkbreuk waarin in reed.

Navigatie werkt prima.

Kaarten kopen? Je kan gewoon gratis OSM kaarten installeren.

Het scherm kan wel beter en daarom zoek ik al een jaar of 2 naar iets vervangends, maar de 820 zag ik voor mijn gebruik eerder als een stap terug en Wahoo meerdere stappen terug. Nu lijkt Garmin met de 830 eindelijk een waardige opvolger gemaakt te hebben.

Dit is mijn ervaring n=1

demegens
Forum-lid

demegens 24 mei 2019 16:25

Wat vinden jullie van die stuurhouder?
Ik vind hem echt totaal ruk!!!
Dit is wel het grootste minpunt van de Roam.
Doet natuurlijk niets af aan de unit zelf, maar de Roam rammelt als de tering op de orginele houder.
Heb hem nu op de Elemnt houder en dat is gewoon trill en rammel vrij.

Wat is jullie ervaring? Dat voor degene die niet bij Mantel of Futurumshop betseld hebben, want die kunnen nog niet mee praten :P :P :P

BTW: op welke K-edge houder past de Roam, ook op die van de Bolt? Dit omdat deze kleiner is dan de XL van K-edge?

Wat zijn andere goed houder en die een redelijke prijs hebben, 60 euro voor een houder is gewoon belachelijk. Op aliexpress staan ze voor 15 euro. Dat is misschien wel weer goedkoop maar wel een groot verschil.

De hoesjes van de Elemnt en Roam zijn trouwens totaal verschillend en dus niet uitwisselbaar. (Elemnt hoesjes bij Ali 2,95 en bij Mantel 12.95 !!! :oops: :oops: :oops:

SqueeZer
Forum-lid

Gebruikersavatar SqueeZer 24 mei 2019 16:35

Zou gewoon op de K-Edge elemnt houder moeten passen.

Ik gebruik zelf de Hidemybell mounts en daar rammelt het niet in.

chrisgr
Forum-lid

Gebruikersavatar chrisgr 24 mei 2019 20:25

De Edge 830 is verkrijgbaar. BInnenkort krijgen we de eerste vergelijkingen die gebaseerd zijn op werkelijk gebruik.
geen signatuur

demegens
Forum-lid

demegens 24 mei 2019 21:24

chrisgr schreef:
24 mei 2019 20:25
De Edge 830 is verkrijgbaar. BInnenkort krijgen we de eerste vergelijkingen die gebaseerd zijn op werkelijk gebruik.
Dus.... wij willen alles weten over de Roam en hoe goed hij is ( op de steun na dan).

Zo heet het draadje trouwens ook 😱😱😉😉

Plaats reactie