Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 530

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 25 mei 2019 15:04

@JayKay1; Misschien staat de Camerig erin maar andere beklimmingen in NL nope......de vraag is natuurlijk of er wat aan hebt maar er staan hier op de Posbank en rond Nijmegen (Berg en Dal) zeker een aantal beklimmingen in Climbpro :-)!
Canyon Aeroad
Canyon Grail

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 25 mei 2019 15:20

Net terug uit de Ardennen, Climb Pro is een erg leuke toevoeging. Route gereden wist precies hoeveel beklimmingen ik moest doen en het geeft ook aan hoeveel je er nog moet doen.

Grafische weergave is redelijk goed, kortom een hele mooie toevoeging aan functionaliteit.
YFood !!!

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 25 mei 2019 16:16

Vandaag nieuwe test en erg overtuigd: 152km gravel en 6:27u gereden. Met navigatie aan en continue kaart in beeld en GPS+Gloanass actief. Scherm op 60% en nu nog 40% accu over. Dik tevreden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 mei 2019 20:13

Dat zijn mooie berichten over de accu. Ik hoop de mijne in de loop van de volgende week binnen te hebben.
Afbeelding

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 25 mei 2019 21:34

ClimbPro is toch niet op basis van een register van klimmen, maar obv wat de Garmin aan hoogteverschil in je route waarneemt.

Je kan dat hoogteprofiel in beeld ook uit zetten trouwens.

Ik heb de 530 vandaag ook ontvangen. Ik kom van een 800. Man wat zit dat ding nog steeds wazig in elkaar. Allerlei functies en opties op de meest gekke plekken verstopt.

JayKay.1
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 mei 2014 16:37

JayKay.1 25 mei 2019 22:15

wouterf schreef: 25 mei 2019 21:34 ClimbPro is toch niet op basis van een register van klimmen, maar obv wat de Garmin aan hoogteverschil in je route waarneemt.

Je kan dat hoogteprofiel in beeld ook uit zetten trouwens.
Je hebt gelijk, hoogteprofiel stond op mijn kaart en niet de functie Climbpro, uitgezet iig nu op de kaart.

dix0r
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 12 jun 2010 15:07

dix0r 27 mei 2019 08:49

Nog nooit een Garmin gehad, kom van een Chinese GPS computer af die ook prima werkt. Maar Garmin/Wahoo bied toch wat meer t.o.v. de beperktere chinees. Zeker op gebied van navigatie en trainingsfuncties (interval e.d.). Enfin vrijdag ergens een 530 op voorraad gevonden.

Toch wel wat opmerkelijke zaken; nadat ik dacht alle instellingen 'juist' te hebben staan na eerder kort proefritje:
- Onlogisch menu (ok, wellicht leercurve.. ik browse er nu al gemakkelijker doorheen)
- Waarom staat lap time automatisch aan?! Inmiddels uitgezet.
- Na pauze schoot mijn hartslagmeter in 'freeze' stand op 90 BPM. Hij pakte de HSM ook niet meer juist op. Thuis zag ik de optie om 'opnieuw' te connecten, helaas tijdens de rit niet kunnen vinden. Bij m'n chinees gaat dit altijd probleemloos.
- Cadans werd na pauze pas na 2 minuten opnieuw gevonden
- Route calculatie error na instellen van navi/GPX (??) wellicht een fout in de GPX?Andere (kleinere) GPX probleemloos. Calculeren duurde toch wel ff.
- Synchen werkte in 1e instantie niet. Ik zag dat ik na 1e x koppelen een Firmware upgrade ontvangen had. Na wat uitzoekwerk device verwijderd en opnieuw gekoppeld in ConnectIQ, toen werkte synchen weer (ook naar Strava).
- Bij navigatie; wanneer je een afslag moet nemen kon ik niet terug schakelen naar mijn 1e (default) scherm. Pas wanneer de afslag genomen is weer mogelijk.
- Device werd niet wakker of leek gecrashed na afronden van mijn rit en nemen douche. Na paar keer power button inrukken kwam hij ineens weer tot leven.
- BT sync moet ik zo nu en dan forceren.

Benadruk in deze allemaal probleempjes die wss wel oplosbaar zijn na wat uitzoekwerk/FW upgrades etc. Tis dat ik in de IT werk, maar als ik dit ding aan mijn pa mee zou geven zou hij knettergek worden.

Niettemin doet hij op andere fronten gewoon wat ie moet doen en zal het uiteindelijk wel goed komen. Even aankijken komende weken voordat ik een definitief oordeel vel.

Valt me alleen op dat een 'leercurve' in de Garmin apparaten zit, ik vind ze vanuit UX perspectief alles behalve 'gebruiksvriendelijk'. Voor overstappers van bestaande Garmins zal dit wss niet zo opvallen, maar voor iemand die nog nooit Garmin heeft gebruikt toch wel opvallende zaken.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 27 mei 2019 21:02

Idd Garmin UX is soms niet makkelijk maar het is gemaakt vanuit een breed perspectief. Er zijn zoveel mogelijkheden dat het niet makkelijk is om een gebruikersvriendelijk UX te ontwikkelen voor iedereen.

Voor zover ik weet is het wel over de Edge range hetzelfde en ook al vanaf de Garmin 800 zo.

Ben zelf business consultant/software architect en het is soms heel moeilijk iedereen tevreden te houden.....
YFood !!!

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 27 mei 2019 21:27

Ik zat met de nieuwe 530 te worstelen dat ie niet meer wilde opnemen na de koffieshop. Hij ging niet automatisch aan omdat ik natuurlijk op stop had gedrukt, maar al fietsend kon ik ook niet meer op start drukken. Moest in menu naar resume
Afbeelding

dix0r
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 12 jun 2010 15:07

dix0r 28 mei 2019 09:02

@Gabrie, er zit ook een auto-pauze feature in. Die moet je wel ff aanzetten.

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 28 mei 2019 09:06

dix0r schreef: 28 mei 2019 09:02 @Gabrie, er zit ook een auto-pauze feature in. Die moet je wel ff aanzetten.
Ja die gebruik ik ook voor bij verkeerslichten en zo. Maar bij de koffie stop zet ik hem echt stop en dan de Garmin uit om te voorkomen dat ik de rit per ongeluk weg druk.
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 mei 2019 10:47

Je drukt de rit toch niet zo maar weg? Ik zet mijn Edge nooit stop, behalve als ik door een winkelstraat moet slalommen oid. De rest wordt wel door de auto start-stop opgelost.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie