Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 530

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 jun 2020 09:05

FTP-berekening gebeurt alleen wanneer je FTP beter wordt, niet als ie minder wordt.

Die training status is nutteloos, houdt alleen je activiteiten bij die opgenomen worden met de Garmin, dus je Zwift/Sufferfest/... ritjes tellen niet, ja dan ben je dus altijd 'niet productief'
Ook moet je veel anaerobe inspanningen leveren om productief te zijn, wat dus ook niet altijd waar is.
Afbeelding

Raf77
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2014 20:03

Raf77 14 jun 2020 11:55

Sinds de update naar 5.50 krijg ik geen drinkwaarschuwing meer als ik een koers volg, dit als de waarschuwing ingesteld staat op slim. Zet ik deze om de 15min, werkt het wel. Rij ik geen koers, werkt het wel? Iemand een idee waar ik dit kan aanpassen. Ik zie wel dat het menu veranderd is en dat er een functie meldingen workoutdoel staat die je aan en uit kan zetten, maar het maakt geen verschil bij mij.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 734
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 14 jun 2020 14:36

Ik moest ook weer wat instellingen wijzigen na de update naar 5.50. Zoals hoogteprofiel uit, dat voegt niets toe in het vlakke Westland :lol:

Ik krijg überhaupt geen drinkwaarschuwingen. Hoe zet ik dat aan? Ik heb wel iets gevonden Activiteitenprofiel -> Voeding/hydratatie -> Verbruik bijhouden, maar dan vraagt 'ie alleen achteraf hoeveel ik gedronken heb.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

Raf77
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 20 jul 2014 20:03

Raf77 14 jun 2020 15:04

Kan je aanzetten bij instellingen-activiteitenprofiel-waarschuwingen.

Chefske
Forum-lid
Berichten: 734
Lid geworden op: 28 sep 2019 13:22
Locatie: Zuid-Holland

Chefske 14 jun 2020 23:01

Gevonden, dank!
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 16 jun 2020 09:00

Ik heb de 530 nu een paar weken in bezit. Ik heb hem puur gekocht voor de navigatie, want de rest heb ik allemaal in mijn horloge zitten. Over het algemeen ben ik tevreden, maar juist op navigatievlak heb ik ook wat rare dingen gevonden. Zeker rerouting lijkt geen bal van te kloppen. Waarschijnlijk kunnen jullie niets met onderstaande vragen / opmerkingen. Maar dan heb ik het in ieder geval geventileerd. Tips zijn welkom.

1. Laatst een ronde gemaakt via Garmin zelf. Het startpunt had ik op de kaart aangeklikt, maar omdat ik haast had niet precies op gelet waar ik moest zijn. Vervolgens naar de start genavigeerd, maar het startpunt op een meter of 50 gemist. Vervolgens ben ik volgens Garmin bij de finish. Na het "finishen" laat 'ie toch een route zien en wordt ik met een gigantische omweg naar de start geleid. De start is letterlijk 50 meter weg, maar de omweg is zeker 5KM. Is hier iets aan te doen?

2. Ik had een grote ronde gemaakt via een GPS-editor. Aan het einde van de rit bleek het net te lang te zijn en wilde ik twee klimmetjes skippen. Ik had geen telefoon bij me, maar wilde wel terug naar de auto. Ik heb de route gecanceld en "terug naar start" gekozen. Vervolgens krijg ik net als bij 1. weer hele vage acties. Volgens de Garmin is het einddoel dan 1KM verder, maar dit lijkt gewoon een willekeurig punt op de route. Als ik daar heen fiets dan ben ik toch ineens gefinished. Ik moet weer opnieuw instellen en hij lijkt weer zomaar wat te doen. Uiteindelijk heb ik hem uitgezet en ben ik gewoon bordjes gaan volgen. Heel irritant, want ik zat er compleet doorheen. Zonder telefoon durf ik inmiddels niet meer op pad.

3. Wederom een grote ronde. Er blijkt alleen een weg afgesloten te zijn door een ongeluk. Op gevoel navigeer ik naar een alternatief onderwijl de Garmin zegt dat ik om moet draaien. Na een tijdje pakt Garmin de route op. Ik volg deze over een hele lange rechte weg. 2KM later op de rechte weg besluit de Garmin dat ik toch weer om moet draaien. Dit terwijl ik op de kaart toch echt goed rijd en dit het enige alternatief is om terug on track te komen. Het is inmiddels ook dichter bij dan de afgesloten weg. Ik negeer wederom en fiets door. Na een tijdje pakt hij de route toch weer op, maar in plaats van door te gaan met de route (wat nu gewoon kan) besluit de Garmin toch weer om het afgesneden stukje opnieuw te doen. Met een lus probeert hij me weer vóór de wegafsluiting te krijgen, terwijl ik een paar meter van de route ná de wegafsluiting gebleven ben.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 jun 2020 09:51

1. Nooit naar start navigeren als je er vlakbij bent

2. Terug naar start: direct kiezen en niet langs dezelfde weg terug

3. Automatisch herberekenen uit (voor 1 en 2 is dat ook best)

Algemeen: Bij route opties kiezen voor kortste weg

Een fiets gps werkt anders dan een gewone gps, je hebt enkele ritten nodig om er gewoon aan te worden, nadien gaat het vanzelf.
Afbeelding

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 16 jun 2020 15:46

Bedankt! Ik denk dat het hem dan in 3 en de gewenning zit :)

pato
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2016 09:24

pato 20 jun 2020 10:39

Ik ben aan het testen met mijn garmin edge 530 zodat ik niet tijdens de vakantie voor ingewikkelde google zoekacties sta.

Tijdens een rondje 'koers' reed ik over de 'burgemeester crezéelaan' nu lijkt de edge 530 niet zo goed overweg te kunnen met de 'é'. Ik weet niet meer precies wat de edge er van gemaakt had.

Maar is iemand bekend hoe dit op te lossen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 jun 2020 22:18

Wat was het probleem dan?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pato
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 apr 2016 09:24

pato 21 jun 2020 18:23

probleem is mss een groot woord maar in de straatnaam staat niet de 'é'. Ik weet niet meer precies wat er stond maar op de plaats van de 'é' stonden een paar andere vage tekens.

Ik dacht mss is er een oplossing voor?

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 21 jun 2020 20:35

Wat betreft het navigeren (ik heb een 830); wat ik bij het navigeren van een route doe is bij de route ‘altijd weergeven’ aanzetten. Mocht je van de route afgaan en er wordt herberekend, dan zie je op kaart naast de nieuwe roze navigatie lijn, ook een zwarte ( of andere kleur, dat kun je instellen) lijn van je oorspronkelijke route. Kun je desnoods op de kaart kijken hoe je weer op de route komt.

Alhoewel ik vandaag zag dat de oude route donkerder (paars) zichtbaar bleef en de herberekende route was het vertrouwde roze. Kan me even niet herinneren wanneer dat in de software is gekomen.

Plaats reactie