Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 530

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 20 mei 2019 10:18

Gisteren nog maar een beetje door getest (ook vergeleken met mijn Bolt);
- de Garmin start veel sneller op
- de connecties met de Stages, Wahoo (;-)) snelheidssensor en Di2 worden veel sneller gemaakt (en bevestigd in beeld en geluid) dan bij de Bolt
- de UI is nog steeds niet erg prettig qua instellen, naam veranderen e.d. wat dat betreft is Wahoo met zijn app vele malen prettiger
- de beroerde connectie via IQ apps met Strave routes en Trainingpeaks zijn geintegreerd en werken fijn & goed
- Garmin connect app blijft behoorlijk onoverzichtelijk en beroerd vorm gegeven maar je kunt nu dus wel instellingen via de app aanpassen in de Garmin. Hopelijk wordt dat dus nog fors uitgebreid
- Iets instellen/toevoegen (gegevensveld bijvoorbeeld) in de Workout pagina kan (nog steeds) niet
- synchroniseren met de app lijkt (erg) traag....en dan had ik nog geen route o.i.d. te "uploaden"
- nog niet getest hoe snel het uploaden gaat via wifi van het apparaat zelf. De Bolt is hierin erg prettig en vrijwel foutloos!
- Di2 integratie bij Garmin is en blijft vele malen beter dan bij de Bolt maar er is t.o.v. de "oude" 820 niets nieuws onder de zon. Wat kon kan nog steeds....
Canyon Aeroad
Canyon Grail

Jan K
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 mei 2014 19:03

Jan K 20 mei 2019 13:10

tomtom schreef: 20 mei 2019 10:18
- synchroniseren met de app lijkt (erg) traag....en dan had ik nog geen route o.i.d. te "uploaden"
Ik volg de topics omtrent de nieuwe 530 en 830 met extra aandacht. Gebruik al jaren een 810 en zat al een tijdje te wachten tot Garmin met iets nieuws kwam (1030 te groot, 820 de investering niet waard t.o.v. 810).
Voor wat betreft de opmerking over het synchroniseren met de app...Denk niet dat dat aan de nieuwe toestellen ligt; de laatste weken is mijn 810 ook tergend langzaam met synchroniseren, terwijl dat voorheen razendsnel ging...

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 20 mei 2019 13:44

Ik heb het idee dat de Garmin Connect app gewoon raar doet de laatste dagen. Of mogelijk de Garmin Connect dienst die daar achter zit. Maar dat baseer ik op mijn ervaringen met een Garmin horloge, niet met een Edge model.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 20 mei 2019 13:49

Bij mij gaat de Connect app de laatste tijd juist erg goed, veel beter dan voordien (sync binnen 15seconden na beëindigen van activiteit)
Afbeelding

Prosperot
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mei 2019 19:30

Prosperot 20 mei 2019 19:31

Il ben heel benieuwd hoe goed de touch display van de 830 werkt... geeft het meerwaarde tov de knoppen op de 530

JayKay.1
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 mei 2014 16:37

JayKay.1 20 mei 2019 20:44

Vandaag het toestel binnen gekregen. Had eerst een 520 en daarna een Edge Explore, allebei met eigen voor en nadelen. De Explore werkte snel en prettig maar is softwarematig helaas afgeknepen door Garmin, daarom nu een Edge 530 en de Explore naar mijn vriendin.

Heb er nog niet mee gereden maar wat valt op na alles ingesteld te hebben:

- Instellen van de Edge en communicatie met de iphone verloopt met wat horten en stoten, af en toe ontkoppelen en weer koppelen. Zelfde geldt voor Garmin Express op de Mac.
- WIFI op de 530 is wel stabiel, downloaden van updates gebeurt blijkbaar dan automatisch. Ik zie herhaaldelijk download voltooid in het scherm iig. Onduidelijk is wat er wel en niet is gedownload.
- Instellen van de profielen en gegevensschermen kost wat tijd voordat je er handig in bent, niet super intuitief maar beter dan op de 520, slechter dan op de Explore.
- Snel opstarten en scrollen door schermen, prima
- Routes importeren van strava en komoot via de IQ app loopt niet echt lekker, na een update van komoot en opnieuw opstarten van de Edge krijg ik ze binnen.
- Veel wat met navigatie van doen heeft staat nog in het Engels en moet blijkbaar nog vertaald
- Zoomen van de kaart en een locatie op de kaart zoeken en naartoe navigeren werkt eigenlijk best goed, de dubbele functie van de enter knop is prettig

1 gek ding, er staat een Trailforks kaart USA/Canada op het toestel, al het andere kaartmateriaal van Garmin zelf is Europees.

Ik verwacht op korte termijn nog wat firmwareupdates, apparaat zelf heeft potentie. Vooral de communicatie met de connect app vind ik matig en daarin is de concurrent waanzinnig veel beter.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 20 mei 2019 20:49

Wat is dat toch met fietscomputers en Apple. Je hoort zo vaak dat dit niet lekker werkt, terwijl Android deze problemen helemaal niet heeft. Zou dat aan Apple liggen?

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 20 mei 2019 21:14

tja, apple werkt perfect zolang je je maar bij apple houd en volgens hun idee werkt. Helaas maken ze geen fietscomputers...

Geef mij maar Windows / android en alles wat meer compatible is met andere merken
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27542
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 mei 2019 21:18

Grappig, ik heb echt nooit problemen met Apple en BT. Zowel met mijn Bolt, als met mijn auto (Volvo) als met mijn BT headsets die ik gebruik (Bose, TomTom, Chinees). Ook mijn JBL speaker werkt prima.

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 20 mei 2019 21:54

Nou.....ik ben een groot Apple fan maar BT wil nog wel eens een dingetje zijn (kan uiteraard ook aan de andere kant liggen) met name de eerste pairing met een Volvo, andere BT headset dan de AirPods en inderdaad ook met de Garmin! Daarna verloopt het meestal vlekkeloos 👍
Canyon Aeroad
Canyon Grail

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 21 mei 2019 08:44

JayKay.1 schreef: 20 mei 2019 20:44 Vandaag het toestel binnen gekregen. Had eerst een 520 en daarna een Edge Explore, allebei met eigen voor en nadelen. De Explore werkte snel en prettig maar is softwarematig helaas afgeknepen door Garmin, daarom nu een Edge 530 en de Explore naar mijn vriendin.

Heb er nog niet mee gereden maar wat valt op na alles ingesteld te hebben:
Zou hem eerst een paar weken gebruiken, en dan conclusies trekken........

BT is vaak een combi probleem tussen GSM en navigatie systeem, vaak wordt de Garmin uitgeleverd met een "oude" firmware en moet eerst alles bijgewerkt worden.
YFood !!!

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 21 mei 2019 09:22

Tussen mijn Bolt en mijn iPhones is er eigenlijk zelden tot nooit een probleem qua connectie. Dus Garmin zou dat ook prima in orde kunnen maken lijkt me!
Canyon Aeroad
Canyon Grail

Plaats reactie