Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 530

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 14 aug 2021 17:37

Een paar weken terug een 530 gekocht, vooral voor de navigatie voor ritten in gebieden waar ik de weg niet weet. Nu zit in nog in de gewenningsfase maar er zijn wel een paar (irritante) dingen de me opvallen.

1. Meestal geeft hij een redelijk duidelijk kaartje van de omgeving, zodat je goed kunt zien waar je heen moet. Maar soms geeft hij (vooral in bebouwd gebied) een soort stilistisch kaart met enkel wat lijnen. Hierbij lijkt het vaak alsof je 90 graden de hoek om moet terwijl je eigenlijk gewoon rechtdoor moet.

Soms geeft hij bij een kruising waar de wegen niet niet exact in elkaars verlengde liggen aan dat je bijvb naar rechts moet, maar is dan te traag om op tijd aan te geven dat je direct weer links moet (wat n feite dus een rechtdoortje zou moeten zijn).

2. Dit sluit aan op punt 1. Maar ik vind het in de stad/dorpen echt niet te doen om op de navigatie te rijden. En daar ga ik dus vaak de 'fout' in.

3. Het duurt ontzettend lang voordat hij een koers heeft teruggevonden zodra je uit koers bent geraakt. En blijft vaak heel lang zeuren terwijl je al lang en breed weer op de juiste route zit.

4. Hoe kan ik tijdens het rijden van een rit het kaartje bekijken (en inzoomen e.d.). Hij was nl. de laatste rit ontzettend de wegkwijt en bleeft maar piepen dat ik u-bochtjes moest maken.

Al vast bedankt voor de tips.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 14 aug 2021 19:14

Sulla schreef: 14 aug 2021 17:37 Een paar weken terug een 530 gekocht, vooral voor de navigatie voor ritten in gebieden waar ik de weg niet weet. Nu zit in nog in de gewenningsfase maar er zijn wel een paar (irritante) dingen de me opvallen.

1. Meestal geeft hij een redelijk duidelijk kaartje van de omgeving, zodat je goed kunt zien waar je heen moet. Maar soms geeft hij (vooral in bebouwd gebied) een soort stilistisch kaart met enkel wat lijnen. Hierbij lijkt het vaak alsof je 90 graden de hoek om moet terwijl je eigenlijk gewoon rechtdoor moet.

Soms geeft hij bij een kruising waar de wegen niet niet exact in elkaars verlengde liggen aan dat je bijvb naar rechts moet, maar is dan te traag om op tijd aan te geven dat je direct weer links moet (wat n feite dus een rechtdoortje zou moeten zijn).

2. Dit sluit aan op punt 1. Maar ik vind het in de stad/dorpen echt niet te doen om op de navigatie te rijden. En daar ga ik dus vaak de 'fout' in.

3. Het duurt ontzettend lang voordat hij een koers heeft teruggevonden zodra je uit koers bent geraakt. En blijft vaak heel lang zeuren terwijl je al lang en breed weer op de juiste route zit.

4. Hoe kan ik tijdens het rijden van een rit het kaartje bekijken (en inzoomen e.d.). Hij was nl. de laatste rit ontzettend de wegkwijt en bleeft maar piepen dat ik u-bochtjes moest maken.

Al vast bedankt voor de tips.
Browsing the Map

Select Menu > Navigation > Browse Map.
Select an option:

To toggle between zooming and panning, select Enter menu symbol.

To pan or zoom the map, select Up arrow symbol and Down arrow symbol.

Hold Enter menu symbol to view details about the location.
prj

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 14 aug 2021 19:16

Af een toe zie ik in de navigatiemap één of twee rode blokjes. Wat betekent dit. De eerste keer dat ik dit opmerkte was vlak bij een fietsenzaak. Is dat het?
prj

Sulla
Forum-lid
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 jul 2018 14:49

Sulla 14 aug 2021 22:57

prjz schreef: 14 aug 2021 19:14
Sulla schreef: 14 aug 2021 17:37 Een paar weken terug een 530 gekocht, vooral voor de navigatie voor ritten in gebieden waar ik de weg niet weet. Nu zit in nog in de gewenningsfase maar er zijn wel een paar (irritante) dingen de me opvallen.

1. Meestal geeft hij een redelijk duidelijk kaartje van de omgeving, zodat je goed kunt zien waar je heen moet. Maar soms geeft hij (vooral in bebouwd gebied) een soort stilistisch kaart met enkel wat lijnen. Hierbij lijkt het vaak alsof je 90 graden de hoek om moet terwijl je eigenlijk gewoon rechtdoor moet.

Soms geeft hij bij een kruising waar de wegen niet niet exact in elkaars verlengde liggen aan dat je bijvb naar rechts moet, maar is dan te traag om op tijd aan te geven dat je direct weer links moet (wat n feite dus een rechtdoortje zou moeten zijn).

2. Dit sluit aan op punt 1. Maar ik vind het in de stad/dorpen echt niet te doen om op de navigatie te rijden. En daar ga ik dus vaak de 'fout' in.

3. Het duurt ontzettend lang voordat hij een koers heeft teruggevonden zodra je uit koers bent geraakt. En blijft vaak heel lang zeuren terwijl je al lang en breed weer op de juiste route zit.

4. Hoe kan ik tijdens het rijden van een rit het kaartje bekijken (en inzoomen e.d.). Hij was nl. de laatste rit ontzettend de wegkwijt en bleeft maar piepen dat ik u-bochtjes moest maken.

Al vast bedankt voor de tips.
Browsing the Map

Select Menu > Navigation > Browse Map.
Select an option:

To toggle between zooming and panning, select Enter menu symbol.

To pan or zoom the map, select Up arrow symbol and Down arrow symbol.

Hold Enter menu symbol to view details about the location.


Dank je, maar kan dit ook als de rit/koers bezig is?

De methode die jij hier geeft had ik reeds gevonden, voor koersen die nog niet gestart waren.

Zal morgen nog ff goed kijken

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 15 aug 2021 12:09

Sulla schreef: 14 aug 2021 22:57[…] kan dit ook als de rit/koers bezig is?
Voor de zekerheid even testen, maar naar mijn ervaring kan bijna alles (zelfs uitschakelen!) terwijl de ritregistratie loopt. Zolang je Niet op „stop“ drukt, loopt de registratie op de achtergrond door.
Vorsprung durch Pedantik

ic3d
Forum-lid
Berichten: 229
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 20 aug 2021 17:44

Ik heb een beetje een haat-liefde verhouding met de 530. Ik moet eerlijk bekennen niet heel het topic doorgespit te hebben, dus wellicht dat het al wel eens genoemd is, maar ik kreeg het zo niet gevonden.

Eigenlijk gaat het vooral om het verkeerd rijden. Nog voor de start, tijdens de koers of langs een punt.

1. Laatst reed ik een route van 100KM. De route was gegenereerd door Garmin zelf, alleen het begin was dwars door het stadscentrum en dat vond ik niet handig. Ik besloot een omweg te nemen van +/- 10 KM en het gepiep te negeren. Toen ik weer op de juiste route was, heeft de Garmin uitsluitend lopen piepen om mij perse weer terug bij de start te krijgen. Dit terwijl ik toch echt aangevinkt had dat hij niet naar de start hoefde te navigeren. Uiteindelijk heb ik 'm uitgezet en heb ik Google maps gepakt die het wel prima deed.

2. Ik had zelf een route gemaakt in een voor mij onbekend gebied. De start was al erg rommelig want de Garmin besloot na 10KM het navigeren te stoppen. Ik kreeg geen instructies meer. De route opnieuw ingeladen en weer doorgereden, dat ging 50KM lang goed. Aan het einde ging het echter weer mis. Garmin wilde dat ik een weg op reed die er simpelweg niet was. Ik heb nog gekeken, Google maps erbij gepakt, maar er was niets. De route die Garmin wilde volgen kon ik alleen voortzetten als ik naar de overkant van een rivier zou zwemmen of 20KM door zou rijden. Ik koos voor dat laatste, maar er kwam geen eind aan het gepiep. Ik heb de koers opnieuw proberen in te laden, maar zonder succes. Uiteindelijk heeft Google maps me weer thuis gebracht. Mogelijk had ik ook 'terug naar start' kunnen gebruiken, maar het was inmiddels al donker en ik had geen licht. Ik wilde zo snel mogelijk thuis zijn.

3. Als je zelf een route maakt, dan gebruik ik Garmin connect en zet ik de puntjes aan de juiste kant van de weg neer (anders gaat het sowieso mis). Dat gaat vaak goed, maar ik merk wel dat Garmin toch in een soort paniekmodus kan schieten langs deze punten. Hij lijkt dan perse zo'n punt te willen aanraken. Soms zit dat punt (gok ik) dan net een meter in de berm oid. Het duurt vaak erg lang voor hij weer de juiste weg heeft gevonden als je door rijdt.

Heeft er iemand suggesties?

hayes

hayes 22 aug 2021 16:32

Mijn Garmin durft me ook af en toe een weg in te sturen die er niet is. Of het is de oprit van een boederij en je kan er echt niet door. Het gebeurt niet genoeg om me er aan te ergeren.

Soms zijn de cues niet duidelijk. Als de straat waar je in moet 2 meter links of rechts ligt, geeft hij inderdaad gewoon een naar links aanwijzing. Je bent dan soms al 50 meter weg voor hij begint piepen dat je verkeerd zit. Meestal kan ik raden waar dit het geval is en ik anticipeer al.

Als je tijden de rit de kaart wil bekijken, moet je even op het handje op de kaart duwen. Dan wordt het een vierkantje en kan je rondkijken op de kaart.

Afbeelding

roelw
Forum-lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 25 aug 2021 12:00

De batterij van mijn Edge 800 was versleten. Ik heb deze vervangen door een batterij die ik via internet gekocht heb (Battery KE37BE49D0DX3 Green Cell for GPS Garmin Edge 800 810 Nuvi 1200 2300 2595LM, 1000mAh) maar gisteren kreeg ik al na 120km de 'battery low' indicatie.
Ik overweeg een Edge 530. Waar kan in België ik deze kopen aan een goede prijs en betalen met ecocheques (de Belgen op het forum kennen dit wel) ?

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 25 aug 2021 17:55

waypoint

roelw
Forum-lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 25 aug 2021 18:34

swannie schreef: 25 aug 2021 17:55waypoint
Dat denk ik nu niet.
Dit toestel kost bij Waypoint 279€ en staat bij Decathlon en AS Adventure al aan 250€.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 26 aug 2021 09:17

Bij Decathlon kan je toch ook gewoon eco cheques gebruiken (en bij AS ook trouwens)

Anders bij Van Eyck (maar ook 270€)
Afbeelding

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 26 aug 2021 12:24

Ik zei waypoint ook voor de topservice.
Dat is iets dat ze bij Decathlon niet kennen.

Plaats reactie