Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 830

derxx
Forum-lid
Berichten: 693
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 29 sep 2021 20:33

Ik rij nu een paar dagen met een Edge 530. Hiervoor een Bryton 420 gehad, maar wat een verademing zeg. Problemen met syncen nog niet gehad. Wel meteen het automatisch routeren uitgezet, want dat vond ik maar lastig. Heb soms nog wel eens dat ik bewust van een route afwijk, en dan wil ik niet continu moeten negeren, en al zeker niet dat hij zelf raar gaat doen.
Kaart ipv kruimelspoor is ideaal. Even uitzoomen waar je ong zit en klaar. Ook de IQ apps zijn een zeer prettige toevoeging om bv 6 data velden onder de kaart te krijgen, waardoor ik dat scherm nog maar zelden verlaat.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Tot nu toe een zeer prettige ervaring.
Mijn enige probleem (en dat ligt aan mij ipv de 530) is dat de lap-knop precies omgedraaid zit tov de bryton. Hier ga ik nog wel eens de mist in... ;)
Afbeelding

JimS
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 mei 2016 14:29

JimS 29 sep 2021 21:50

Goed om te horen dat de ervaringen toch overwegend positief zijn. Inmiddels heb ik de kaarten voorzien van de laatste update en hiermee wat meters kunnen maken, waarna een aantal zaken een stuk beter werken. Ik blijf de bediening van de Garmin op een aantal punten vreemd vinden (rare keuzes ten opzichte van bijvoorbeeld wahoo wat veel gebruiksvriendelijker werkt), maar daar kan ik wel aan wennen. Al met al dus wel positief, al blijft de keuze om kaarten alleen te kunnen bijwerken met een computer met minimaal 16 Gb vrije ruimte een ouderwetse methode. Zeker wanneer je ziet dat de concurrenten zich zonder tussenkomst van een computer kunnen updaten. Iedereen dank voor het meedenken!

nielsve
Forum-lid
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 12 okt 2021 19:54

Ik heb in het weekend mijn Garmin geüpdatet waarbij de meest recente kaarten zijn geïnstalleerd. Sindsdien heb ik een heel vage kaart waarop de straten amper te zien zijn en ik krijg een routeberekeningsfout bij het laden van koersen.

Is er een mogelijkheid dat ik mijn vorige kaarten herstel? Ik heb vorige week toevallig een backup gemaakt maar ik zie niet onmiddellijk een mapje waarin de kaarten staan..

Edit: ik heb de nieuwe kaart opnieuw geïnstalleerd en nu is de kaart wel normaal en de routes berekenen zich ook weer gewoon.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1501
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 12 okt 2021 20:45

nielsve schreef: 12 okt 2021 19:54 Ik heb in het weekend mijn Garmin geüpdatet waarbij de meest recente kaarten zijn geïnstalleerd. Sindsdien heb ik een heel vage kaart waarop de straten amper te zien zijn en ik krijg een routeberekeningsfout bij het laden van koersen.

Is er een mogelijkheid dat ik mijn vorige kaarten herstel? Ik heb vorige week toevallig een backup gemaakt maar ik zie niet onmiddellijk een mapje waarin de kaarten staan..

Edit: ik heb de nieuwe kaart opnieuw geïnstalleerd en nu is de kaart wel normaal en de routes berekenen zich ook weer gewoon.
Heb ik ook eens gehad. Oplossing: bij update firewall uitzetten en upload dicht bij wifipunt.
prj

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 29 okt 2021 19:49

Iemand enig idee waarom mijn rit van afgelopen zondag zo'n lage trainingsload toont in garmin connect ?
Viel mij op de summary van de garmin scherm/grafiekje die je na afloop van de rit ziet.

https://connect.garmin.com/modern/activity/7710274425
trainingload: 106
Terwijl ik best door heb getrapt. 227w np over 7 uurtjes (217km)

terwijl ik bij rit van gisteren veel hogere load had :
https://connect.garmin.com/modern/activity/7730652725
trainingload: 298
7 uutjes 211w np (207km)

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 30 okt 2021 13:06

De Trainingload zal worden berekend middels een algoritme/formule, waarbij mogelijk (ik probeer maar wat te bedenken) het effect van de tweede training op het lichaam van twee opeenvolgende vergelijkbare trainingen binnen een bepaald (herstel)tijdvak aanzienlijk minder is (zoiets als de wet van het afnemend grensnut).

De TSS van de twee ritten is overigens wel vergelijkbaar.
Stevige ritten trouwens!

Steefb
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 21 sep 2020 17:38

Steefb 02 nov 2021 12:48

De afgelopen weken zegt mijn garmin vaak als ik terug op een route ben dat ik over twintig meter aankom op de route, soms zegt hij ook de rest van de rit: 'Een u-bocht maken.' Weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 02 nov 2021 12:52

Meer 'waypoints' op de route zetten. Hij blijft zeggen dat je een u-bocht moet maken totdat je terug een waypoint passeert (of je zet her-routeren uit)
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 31 dec 2021 11:33

Ik heb net een Garmin 830 gekocht als vervanger voor mijn oude 800. Daarop had ik altijd de kaarten van OpenStreetMap. Die bestanden heb ik nog op de PC staan (gmapsupp). Ik heb van de Benelux, Spanje, Italie, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Portugal en Zwitserland). Ik schuif het bestand in de garmin map en zie ze dan in de garmin staan. Maar als ik al die bestanden er in wil plaatsen geeft hij aan dat de Garmin niet groot genoeg is (volgens mij kan er geen SD-kaartje in). Kan ik nu het beste de standaard kaarten van Garmin verwijderen of is dat niet verstandig?

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 31 dec 2021 13:56

Waarom zou je de kaarten van Garmin willen vervangen? Die zijn (in de Edge iig) ook afkomstig van OSM en worden één a twee keer per jaar door Garmin ge-update.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 31 dec 2021 15:10

FryskBloed schreef: 31 dec 2021 13:56 Waarom zou je de kaarten van Garmin willen vervangen? Die zijn (in de Edge iig) ook afkomstig van OSM en worden één a twee keer per jaar door Garmin ge-update.
ah oke. Ik zal het verschil eens bekijken. Ik weet iig waar het aan lag dat ik niet dezelfde kaarten zag. Ik had iets aan staan dat alles alleen maar blauw en zwart was. Nu zie ik weer hoe het bij OSM eruit zag.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 486
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 31 dec 2021 17:33

Ik vind de nieuwe weergave (sinds firmware 9.10? of nog eentje eerder?) van kaarten trouwens ruk, ik heb teruggezet naar "classic" en heatmap uit (maakt het IMO onoverzichtelijk).

Plaats reactie