Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 830

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 jun 2020 18:31

Dat moet bij mijn weten toch echt via een computer. Kan een pc of een Mac zijn. Overigens wordt het apparaat geleverd met vooraf geïnstalleerde kaarten.

Bobels
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 mar 2012 16:20

Bobels 17 jun 2020 19:31

@Henk Don
Kaarten overzetten moet inderdaad via een pc of Mac. Maar, zoals Havana al meldt, op de Garmin staan al geïnstalleerde kaarten en die voldoen prima. Misschien bedoel je het overzetten van al dan niet zelf gemaakte routes naar de Garmin. Dat is naar mijn mening het sterke punt van de Garmin. De routes die het apparaat zelf ontwerpt zorgen regelmatig voor onaangename verrassingen. Niet alleen met de Garmin trouwens. Mijn Mio heeft hetzelfde karakter.
Kortom: een laptop (mag ook chromebook zijn; alles kan draadloos) is eigenlijk onmisbaar als je volop wil profiteren van de mogelijkheden van de Garmin.

Bobels
Forum-lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 mar 2012 16:20

Bobels 18 jun 2020 12:25

Mijn eigen reactie bovenstaand moet ik iets nuanceren. Vanaf een IPad is het wel mogelijk om via Garmin Connect (website of app) een route te ontwerpen en draadloos te verzenden naar de Garmin 830. Het is alleen wel een gepriegel met de wijsvinger precies een punt op de kaart te zetten. Misschien dat het met een pencil beter gaat (heb ik dus niet) maar met een muis en laptop is het wel veel nauwkeuriger en prettiger werkend. Technisch gesproken kan het dus wel.

Henk Don
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2020 17:53

Henk Don 18 jun 2020 21:29

Beste Havana en Bobels,

Hartelijk dank voor jullie snelle reacties!
Het ging mij inderdaad om het zelf ontwerpen van routes, dat is wel één van de voornaamste redenen om de Garmin aan te schaffen. Nu ik weet dat ik deze functie niet optimaal kan benutten vanaf een Ipad, ga ik even verder kijken naar andere mogelijke opties.

Gebruikersavatar
mranmo
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 03 jul 2009 14:48

Gebruikersavatar mranmo 18 jun 2020 21:32

Je kan prima via bijvoorbeeld Strava route builder een route ontwerpen en die via IQ naar je Garmin synchroniseren. Dan heb je geen pc nodig. Alhoewel het tekenen van een route via een pc wel een stuk makkelijker gaat maar dat ter zijde.

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 19 jun 2020 00:20

mranmo schreef: 18 jun 2020 21:32 Je kan prima via bijvoorbeeld Strava route builder een route ontwerpen en die via IQ naar je Garmin synchroniseren. Dan heb je geen pc nodig. Alhoewel het tekenen van een route via een pc wel een stuk makkelijker gaat maar dat ter zijde.
Helaas is de Strava route builder niet meer gratis te gebruiken.
Garmin Connect (Training > Koersen) in browser op je pc is een prima vervanger.
Je kan een op je pc gemaakte koers met je mobiele telefoon met Garmin Mobile via Bluetooth naar je Garmin overbrengen.

amsterdam448
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jun 2020 00:42

amsterdam448 19 jun 2020 01:08

@Henk Don ik heb er onlangs ook een gekocht. Routes maken gaat inderdaad makkelijker via pc. De app mist nog wat functies. Ik weet niet welke ipad u heeft maar u zou ook gewoon de website van garmin connect kunnen gebruiken op de ipad om de routes zo te maken. Wel gepiel met de vingers, misschien een pennetje handig daarbij. Dan heb je alle functies en kun je hem daarna via de app naar de Garmin sturen. Ik heb ook wat onderzoek gedaan voor ik er een kocht en kon geen vinden met een betere gebruiksvriendelijkheid qua routes maken en naar je apparaat sturen.

Edit: heb het zojuist even getest op mn telefoon en je kunt zo vanuit de browser via de website van garmin connect alle opties voor routes maken van de pc gebruiken.

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 19 jun 2020 16:56

830 gekocht als vervanger van mijn edge 1000.
Vandaag eerste 110 km mee gefietst en genavigeerd, fijn toestel. Kan zo geen negatieve dingen bedenken. Scherm is kleiner dan de 1000,maar niet te klein.

amsterdam448
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jun 2020 00:42

amsterdam448 19 jun 2020 17:17

Hebben jullie ook wel eens dat hij soms even geen geluid maakt voor bochten?

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4691
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 19 jun 2020 19:50

hopjes schreef: 19 jun 2020 16:56 830 gekocht als vervanger van mijn edge 1000.
Vandaag eerste 110 km mee gefietst en genavigeerd, fijn toestel. Kan zo geen negatieve dingen bedenken. Scherm is kleiner dan de 1000,maar niet te klein.
Ik heb dezelfde overstap als jij gemaakt. Is inderdaad kleiner, maar merk toch wel nog wat verschillen. Gps positie is net dat ietsje trager dan bij de 1000. (met of zonder glonass of galileo)
Ftp-test houdt het halverwege voor bekeken.
Verder toont het hoogteprofiel vaker niet dan wel de positie.

Het belangrijkste positieve punt is wel de vooruitgang van de batterijcapaciteit. Hoef nu geen battery-pack meer mee te nemen voor lange tochten.

Gebruikersavatar
marcuse
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 13 aug 2006 18:16

Gebruikersavatar marcuse 19 jun 2020 22:26

Grappig, ik ben van een Edge 1000 Explore overgestapt naar een 830, vooral vanwege de batterij. Laatste toertocht met de 1000 was met powerbank in de achterzak omdat die steeds sneller leeg ging. Had wel een cadans/speed sensor, HRM gekoppeld en bluetooth aan voor verbinding met telefoon. Hetzelfde met de 830 en dan gaat de accu met maar 5% per uur naar beneden. Zou die de 20 uur moeten halen.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 21 jun 2020 16:02

Als ik een route na rij heb ik sinds een week plots die groene balk op mijn scherm, om aan te geven waar ik me op de route bevind? Of is dat een virtual partner?
Alleszins, het heeft totaal geen nut en ik verlies er een deel van mijn map door. Hoe krijg ik die balk weg?

Afbeelding

Plaats reactie