Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 830

Gabrie
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 25 mei 2016 23:42

Gabrie 25 jul 2019 13:24

Uit een ander draadje gekopieerd:

Het algoritme is als volgend:

1. Klimafstand (m) * Gemiddelde gradiënt (%) moet groter zijn dan 3500. Dus een klim van 1500m aan 5% geeft als resultaat een score van 7500.
2. Een klim moet minimaal 500m lang zijn.
3. Gemiddelde gradiënt moet minimaal 3% zijn.
Afbeelding

Bikerdt
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 mar 2017 14:30

Bikerdt 25 jul 2019 19:57

Zoals eerder gemeld heb ik mijn 830 sinds gisteren, en aangezien het veels te warm is om te gaan rijden ben ik maar met de instellingen aan het prutsen. één ding wat ik echt niet begrijp is waarom het inladen van een koers zo lang moet duren, de route is al gemaakt via Strava, als ik hem dan wil gaan rijden gaat het nog zeer traag voordat ik een lijntje zie. Doe ik iets verkeerd? op de Bolt duurde zoiets twee seconden, of ben verwend?

john65
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 mei 2016 19:14

john65 25 jul 2019 21:17

verwend denk ik

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 25 jul 2019 21:38

Nou, ik vind dat ook errug lang duren en vind het eveneens vreemd. Wat ik niet goed weet of de Bolt ook snel is als deze een file/route moet lezen met afslagbegeleiding. Een kruimelspoor gaat inderdaad supersnel bij mijn Bolt. Het gekke is dat het overzetten van een route vanuit de Garmin app dan weer heel snel gaat (enkele seconden) en dat is bij Wahoo volgens mij niet zo.....wellicht zit hem daarin de verklaring?
Canyon Aeroad
Canyon Grail

Bikerdt
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 mar 2017 14:30

Bikerdt 26 jul 2019 11:54

Ok, ondertussen al wat verder, ik moet mijn woorden van gisteren terug nemen, Het inladen gaat nu wel rap
het toestel eens uit en aan gezet, en dat was al voldoende blijkbaar. wss had ik nog andere updates gedaan oid, het inladen duurt nu ongeveer 4 sec.

zoeff
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mei 2010 15:49

zoeff 28 jul 2019 09:32

Op mijn fiets heb ik naast de Edge 830 nog een andere fietscomputer die snelheid, rpm en hartslag meet.

Nu geeft de Edge gemiddeld 1 km pu lagere snelheid aan. In eerste instantie alleen gps dus dacht dat dit speed over ground was. Echter na het monteren van de Garmin speedsensor nog steeds gemiddeld 1 km pu lager.

De Garmin Speedsensor gekoppeld en de wielomtrek (via uitrol gemeten) 2250mm handmatig ingesteld op de Garmin speedsensor. Dit is exact dezelfde wielomtrek zoals ingesteld op de andere fietscomputer.

Is het zo dat de Garmin Edge ook bij een sensor tocht de snelheid blijft meten via GPS en/of is dit uit te schakelen zodat de snelheid alleen via de sensor wordt doorgegeven.?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15951
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 jul 2019 10:13

zoeff schreef: 28 jul 2019 09:32 ......... nog een andere fietscomputer die snelheid.................

Nu geeft de Edge gemiddeld 1 km pu lagere snelheid aan. In eerste instantie alleen gps dus dacht dat dit speed over ground was. Echter na het monteren van de Garmin speedsensor nog steeds gemiddeld 1 km pu lager.

De Garmin Speedsensor gekoppeld en de wielomtrek (via uitrol gemeten) 2250mm handmatig ingesteld op de Garmin speedsensor. Dit is exact dezelfde wielomtrek zoals ingesteld op de andere fietscomputer.

Is het zo dat de Garmin Edge ook bij een sensor tocht de snelheid blijft meten via GPS en/of is dit uit te schakelen zodat de snelheid alleen via de sensor wordt doorgegeven.?
En welke is je andere fietscomputer?
De Garmin toestellen (800-810-820-1000-1030-Explorer) geven naar mijn ervaring allemaal een redelijk dezelfde snelheid aan. Ook als ik kijk naar de gemiddelde snelheid van anderen in dezelfde groep bij dezelfde rit.
De hoogtemeters daarentegen durven bij een rit over geaccidenteerd parcours wel heel sterk uiteenlopen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 28 jul 2019 12:44

Je gaat er gemakshalve dus vanuit dat die andere fietscomputer de juiste snelheid aangeeft!

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 28 jul 2019 13:31

De laatste tijd gaat het uploaded van ritten traag of helemaal niet ondanks dat de map leeg is gemaakt.
Hij blijft maar draaien om te uploaden zeg maar.

Na herstart vd garmin lukt het soms wel

Iemand een idee?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

zoeff
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 mei 2010 15:49

zoeff 28 jul 2019 17:33

alliance_0 schreef: 28 jul 2019 12:44 Je gaat er gemakshalve dus vanuit dat die andere fietscomputer de juiste snelheid aangeeft!
Dat beweer ik toch nergens maar Heb een Sigma fietscomputer en nog een Mio. De Sigma en Mio corresponderen goed wat snelheid weergave betreft.

Je gaat er gemakhalve vanuit dat de Garmin Edge de juiste snelheid aangeeft ;)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jul 2019 18:34

Ik zou het een keer meten op een fietspad naast een provinciale weg, kan je hectometer paaltjes tellen, terwijl je de tijd meet met een stopwatch.

Dat 10 keer herhalen en je weet het zeker.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

TomVanbuel
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 20 okt 2016 19:54

TomVanbuel 29 jul 2019 20:14

Iemand een idee?
Heb namelijk het volgende... Als ik een rit via Strava routes narij of een rit die al op de gps staat. Werkt dit perfect. Krijg ik een rit via mail op de smartphone en verstuur ik deze dan via connect dan wilt het niet lukken. Ik zie de rit op de gps staan, perfect. Maar als hij moet navigeren loopt de lijn niet gelijk met de weg. Een enkele keer wel maar meestal niet. Iemand anders met dezelfde rit uit die mail daar werkt het wel bij. Heeft een Edge 800 dus wss de rit in new files gezet. Maar dit wil ik juist niet omdat ik amper nog met laptop werk....

Plaats reactie