Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin kaarten vs OSM

Power84
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 jan 2019 10:54

Power84 15 mar 2019 11:05

walter- schreef: 15 mar 2019 10:40 De hoeveelheid data die ritten in nemen is in de grootorde van wat megabytes.
Kaarten zijn 100den megabytes en meerdere GBs groot. Ik verwacht niet dat opgeslagen ritten een beperkte factor zijn op de meeste toestellen.

Walter
Nee klopt, maar als je het toestel vol maakt met kaarten en routes, kan de garmin wel snel vol zijn na enkele trainingsritten.

Daarom denk ik: kaarten + routes op de sdkaart, dan blijft er voldoende geheugen over voor veel ritten op te slaan.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 15 mar 2019 12:08

walter- schreef: 15 mar 2019 10:56 ...dus als je 100 ritten hebt gereden heb je 16MB aan ritten staan. Of wis je die telkens na het rijden?
Zit met 150 ritten op 8Mb.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 15 mar 2019 13:07

walter- schreef: 15 mar 2019 10:48 Maar dan heb je ook geen sd kaart. Dus over waar je de data zet moet je niet nadenken... ;-).
Da's waar. Maar wel weer extra hard nadenken over je kaartmateriaal. Daarom vooral ben ik zo'n fan van bbbike.org!

OT: tot een paar jaar terug maakte ik altijd gebruik van Topo kaarten (die zijn met een beetje moeite ook wel gratis, weliswaar niet geheel legaal, te krijgen), maar de laatste tijd neem ik die moeite niet meer. OSM is in veel gevallen gewoon beter. Zeker om te fietsen, maar zelfs als wandel/hike kaart. Het enige nadeel is dat OSM standaard geen hoogte(lijnen) heeft ingebakken geloof ik.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 15 mar 2019 14:04

OT: er zijn zeker Topo kaarten of beter Topo info 'vrij' te krijgen. Alleen niet altijd eenvoudig te integreren met je kaarten. En idd iets meer handig als je wandelt.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 13 aug 2019 09:37

Eventjes dit topic opnieuw gebruiken. Ik heb zowel voor mijn vriendin als mijn vader 2dehands een Garmin Touring gekocht. Ik ben ooit begonnen met een Garmin Etrex dus heb wel wat ervaring met Basecamp en het opladen van kaarten etc.

Op de Touring van mijn vader heb ik momenteel de laatste versie van de Garmin Cycling Map geladen, op die van mijn vriendin de Openfietsmap. Als test vandaag heb ik ze eens meegenomen op mijn woon-werk traject: 10 km in regio Leuven (België). De verschillen qua routering konden niet groter zijn. De gps met de Garmin kaart stuurde mij gewoon over de grote autowegen. Ok, deze hebben allemaal een fietspad, maar het is niet wat ik wil. De GPS met de Openfietsmap maakte allerlei absurde kronkels. Een beetje omweg is ok maar een omweg van 5 km op een traject van 10 km is overdreven. Bovendien is er eigenlijk een zeer goede route om te fietsen, namelijk een rustige weg die parallel loopt met de grote wegen maar zeer fietsvriendelijk is. Maar zelfs wanneer ik reeds op deze route aan het fietsen was, wouden beide gps'en me steeds opnieuw naar hun eigen, minder goede route sturen.

Route opties op beide gps'en zijn dezelfde: modus fietsen en kortste afstand. Doe ik iets verkeerd, of iemand die me andere kaart kan aanraden?

user43974
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 03 jun 2011 00:51

user43974 13 aug 2019 09:57

Wat je effectief verkeerd doet is dat je de route laat bepalen door het apparaat. Dat leidt vrijwel altijd tot routes die je nooit zou kiezen als je de weg kent. Je kunt dit wel wat beinvloeden met routeringsinstellingen (die zoals je merkt voor elke kaart anders uitpakken), maar echt goed wordt het nooit.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 13 aug 2019 10:10

Exact. Je moet de routekeuzes tussen de vertrek en bestemming niet door je apparaat laten bepalen.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 13 aug 2019 10:18

Zelf doe ik dit ook niet. Ik stippel al jarenlang mijn routes uit op de pc. Zelf gebruik ik immers een Wahoo Elemnt en een Edge 520 waarop er geen actieve routering zit. Maar mijn vader kennende weet ik dat deze dat wel regelmatig wil en zal doen. Een GPS zoals de Touring, die hier specifiek voor gemaakt is, behoort dit ook te kunnen vind ik. Ondertussen nog wat tips en tricks gevonden op de website van OFM. Benieuwd of dit een verschil maakt.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 aug 2019 11:30

Idd ook mijn ervaring: met de routering op de garmin fietsgps is het nooit goed (of beter; is niet vertrouwen...soms is het wel goed ;-)).

Walter

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 13 aug 2019 12:17

matthiav schreef: 13 aug 2019 09:37 De GPS met de Openfietsmap maakte allerlei absurde kronkels. Een beetje omweg is ok maar een omweg van 5 km op een traject van 10 km is overdreven.
Heb je op de Openfietsmap site gelezen welke instellingen je vooral UIT moet zetten in de GPS? Zo niet, dan eerst even lezen, want dan is het echt een gebruikersfout en niet een GPS of kaart fout :mrgreen:
Marco :)

krispie76
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 mei 2017 22:32

krispie76 30 jul 2020 14:45

Ik heb net een Edge 1030 plus aangeschaft. Dit is mijn eerste Edge met kaarten. Voordien gebruikte ik een Oregon 700 i.c.m. de openfietsmap.

Het valt me op dat de Garmin cycle map in mijn buurt het in opvallend veel enkelrichtingsstraten voor autoverkeer het toch niet toelaat om hier met de fiets door te routeren, terwijl fietsen in de tegenovergestelde richting wel toegelaten is.

De openfietsmap had hier vroeger ook wel eens last van maar de meeste problemen zijn daar nu wel uit.

Ook de OSM cycle map lijkt hier geen last mee te hebben, terwijl ik dacht dat Garmin zijn cycle map toch ook op de OSM kaarten heeft gebaseerd. Vermoedelijk is hun kaart rechtstreeks afgeleid van de OSM kaarten en zal dit probleem dus niet direct worden opgelost in hun kaarten.

Dan toch maar terug naar de openfietsmap. Wel spijtig want op het eerste zicht lijkt mij de Garmin cycle map minder druk te zijn. De openfietsmap bevat soms iets te veel detail, ook de light versie.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 30 jul 2020 15:09

Op de Edge1000 kun je de detailweergave aanpassen. Zou me niks verbazen dat dat op de 1030 ook kan.
Verder heb ik zelf liever de ofm kaarten want die worden net even iets vaker geupdatet.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Plaats reactie