Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin kaarten vs OSM

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 02 mar 2019 17:17

Vraag mbt welke kaart op de Garmin te zetten.
heb afgelopen week de Garmin Oregon 700 gekocht,
reden voor de Oregon was dat ik hem voor het wandelen, geocaching, fietsen en wateractiviteiten wil gaan gebruiken.

Ik vraag me nu echter af welke kaart ik het beste voor welke activiteit kan gebruiken.
Heb nu Garmin City Navigator Europe erop gezet.
ik vraag me echter welke fiets kaart er het meest frequent wordt gebruikt op bv de Garmin Edge, maw wat is de meest gebruikte kaart voor het wielrennen?

voor het wandelen vraag ik me vooral af wat het verschil is tussen de OSM kaarten die je gratis kunt downloaden, en de Topo Benelux v4 Light. de Topo light BNL is de kaart die je kunt downloaden voor 20euro vanaf de site van Garmin, echter vraag ik me af of dit niet precies dezelfde kaart is als de gratis OSM versie, weet iemand dit toevallig?

En dezelfde vraag over de fiets map van Garmin Europe cycle map, net als bij de Topo Benelux light map geeft Garmin op zijn site aan dat deze kaart op basis van openstreet map is gemaakt. Echter kost de Europe cycle map 50euro en is die van OSM uiteraard gratis. Erg benieuwd dus of de Garmin openstreetmaps afwijken van de gratis OSM mappen. als er echt significant verschil in zit mbt dekking en bv een betere weergave lijkt het mij absoluut zijn geld wel waard maar tast op dit moment volledig in het duister wat de verschillen zijn.

ben benieuwd naar jullie expertise hieromtrent,
thx. gr. Martijn
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 934
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 02 mar 2019 17:46

Heb geen ervaring met Garmin kaarten.
Voor Benelux gebruik ik http://www.openfietsmap.nl/downloads/bnl_full
En voor verderop maak ik een “tile-selectie” op http://garmin.openstreetmap.nl
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 02 mar 2019 17:52

ric schreef: 02 mar 2019 17:46 En voor verderop maak ik een “tile-selectie” op http://garmin.openstreetmap.nl
Kies bij de tile selectie voor New Style, ziet er een stuk beter uit.
Bij OpenFietsMap kaart goed lezen hoe je de routeringsinstellingen moet instellen, anders kan het nogal frustreren. En zelf kies ik altijd de Light editie, kaartopbouw is dan wat sneller en wat minder info op het scherm.
Marco :)

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 02 mar 2019 18:57

Ik gebruik ook openstreetmap, openmtbmap en openfietsmap op mijn Montana 850. Dat toestel gebruik ik op de racert, ATB en in de cabrio.
Ik heb de Garmin kaarten vroeger wel gebruikt, zien er schitterend uit maar openmtbmap was vaak accurater.
De openmtbmap gebruik ik ook voor het wandelen, zelfs in Oostenrijk. Maar voor wandelingen neem ik overwegend tracks(sporen) en geen routes omdat dat te vaak mis gaat.
Dogma F

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 mar 2019 19:59

Ik gebruik ook altijd de openstreetmap en afgeleiden voor wandelen en fietsen.

De hierboven vrije bronnen vind ik meer dan goed genoeg. Soms is het even prutsen als je ook hoogtelijnen op je kaart wil (meer in de zin van welke OSM afgeleide heeft er nu weer hoogtelijnen...?).

Merk op de OSM gebruik vrij is en vrij toegankelijk. Oa omdat er iemand is die de servers betaalt waar alles op draait. Omdat er veel mensen werk in stoppen de kaartinformatie te leveren. Dus als je ze gebruikt denk er ook eens over na om dit initiatief te steunen met een donatie. In ruil kunnen ze die dingen ook reclamevrij houden..

Walter

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 mar 2019 20:07

Een Garminkaart heeft geen meerwaarde boven een OSM-kaart of een 'dialect' daarvan

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 03 mar 2019 16:27

Nee_Nee schreef: 02 mar 2019 20:07 Een Garminkaart heeft geen meerwaarde boven een OSM-kaart of een 'dialect' daarvan
Garmin kaarten hebben eerder een min-waarde tov OSM materiaal. Immers elke Garmin kaart kan maar op 1 toestel geïnstalleerd worden, verplaatsen onmogelijk. Gaat je toestel stuk, of verkoop je het dan is de licentie ook weg :(
Dogma F

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 mar 2019 12:39

ric schreef: 02 mar 2019 17:46 Heb geen ervaring met Garmin kaarten.
Voor Benelux gebruik ik http://www.openfietsmap.nl/downloads/bnl_full
En voor verderop maak ik een “tile-selectie” op http://garmin.openstreetmap.nl
Als ik heel europa er als 1 kaart opzet. Wordt de Garmin dan heel traag of kan dat prima?

Op 1 of andere manier lukt het mij niet via mapinstaller om bijvoorbeeld Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Spanje er apart op te zetten.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 mar 2019 12:59

NuitKor schreef: 13 mar 2019 12:39 ...
Als ik heel europa er als 1 kaart opzet. Wordt de Garmin dan heel traag of kan dat prima?

Op 1 of andere manier lukt het mij niet via mapinstaller om bijvoorbeeld Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Spanje er apart op te zetten.
Niet die ervaring van snelheid; wel als je veel details wil tonen van kaarten kan refreshen scherm trager zijn. Maar bij rijden geeft dat weinig problemen.

Voor problemen met de garmintools moet je natuurlijk bij garmin zijn...

Walter

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 13 mar 2019 13:07

walter- schreef: 13 mar 2019 12:59
NuitKor schreef: 13 mar 2019 12:39 ...
Als ik heel europa er als 1 kaart opzet. Wordt de Garmin dan heel traag of kan dat prima?

Op 1 of andere manier lukt het mij niet via mapinstaller om bijvoorbeeld Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Spanje er apart op te zetten.
Niet die ervaring van snelheid; wel als je veel details wil tonen van kaarten kan refreshen scherm trager zijn. Maar bij rijden geeft dat weinig problemen.

Voor problemen met de garmintools moet je natuurlijk bij garmin zijn...

Walter
Bedankt.
Als ik nu deze neem: http://www.openfietsmap.nl/downloads/bnl_light
En dan nog Frankrijk, Spanje en Duitsland los. Hoe kan ik dat het beste doen, zonder dat de kaarten elkaar overschrijven?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 mar 2019 13:12

Met deze online tool: https://extract.bbbike.org/ kun je zelf bepalen welke gebieden je op de kaart wil hebben staan* en in welk formaat je het kaartmateriaal wilt wegschrijven.

*dat hoeft niet in de vorm van een rechthoek te zijn; ideaal als je maar weinig opslagruimte ter beschikking hebt, zoals op de edge 520
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5208
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 mar 2019 13:50

Je gooit de gmapsupp.img op je gps, hernoemt de file naar bv bnl.img (zolang het op .img eindigt is het ok - of ook, verander het bestandsformaat niet, of ook, je hernoemt voordat je kopieert).
En dan kan je een tweede map erop gooien en als je die hernoemt weer een derde enz....
Nadien kan je op de gps kiezen welke kaarten actief zijn. De naam van de kaart is dan wel een naam die uit het bestand zelf komt (je die wijzigen maar niet zo eenvoudig).

Walter

Plaats reactie