Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 1030 omwegen

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 14 jan 2019 09:58

Ik weet niet hoe de 1030 functioneert. Ik heb nog de Edge 800, ik selecteer enkel één kaart anders loopt het mis met navigatie. Meestal maak ik gebruik van tracks, dus enkel het lijntje volgen en geen vervelende tbt.

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 14 jan 2019 10:09

pocoloco schreef: 13 jan 2019 14:55
Intl Standard basemap. NT _ Wereld basis kaart, altijd aan laten
Garmin Cycle Map EU, North East 2018.20 - fietskaart Noord Oost
Garmin DEM Map EU 2017.20 - Hoogte informatie EU (werkt ook als uit staat).
Garmin Geocode Map EU 2018.20 - Adres informatie bij North en South
Garmin Cycle Map EU, South West 2018.20 - fietskaart Zuid west

Ze stonden standaard allemaal ingeschakeld geen idee of dat goed of niet goed is...
Ja, in dit geval is het goed, je zou de DEM map en Geocode nog uit kunnen zetten, maar eigenlijk vullen ze elkaar aan.

Indien je bv een OpenFIetsMap kaart zou installeren dan dien je alleen deze in te schakelen:
Intl Standard basemap. NT
OpenFietsMap kaart
Marco :)

pocoloco
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2019 14:34

pocoloco 14 jan 2019 16:43

Marco,

Hartelijk bedankt voor de reactie!
Ik ben wat aan het testen geweest met het aan/uitzetten van kaarten en de OpenFietsMap kaart toegevoegd maar al met al wordt het niet veel beter, het is random, sta ik aan de achterkant in mijn huis dan pakt hij vaak een omweg naar een plaatsje hier vlakbij en sta ik aan de voorkant dan wordt het een wat logischere route dus een meter of 10 verplaatsen kan al 10 minuten extra fietsen opleveren...
Ik verwacht ook niet dat ik hiervan veel gebruik zal maken, mooie routes van vrienden of internet erin zetten of zelf een route maken of opnemen tijdens het fietsen zullen opties zijn die vaker gebruikt gaan worden denk ik, alleen is het gewoon jammer dat als je bijvoorbeeld ergens in Frankrijk bent en je weet het even niet meer dat je dan grote kans hebt via omwegen terug te moeten naar je vakantie adres...

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 14 jan 2019 16:56

Ik weet niet hoe het op de 1030 zit... maar mijn forerunner 935 van Garmin, kan ik tijdens het navigeren op een gegeven moment instellen om weer naar het startpunt te gaan.
De navigatie is zonder kaarten, dus puur op kruimelspoor. HEt terug naar start is niet meer dan een pijl in de richting van de start, en een afstand (hemelsbreed) tot aan dat punt.
Ik snap dat dat niet altijd zaligmakend zal zijn (zeker niet in de bergen in het buitenland), maar icm met de kaarten op je garmin, moet je redelijk zelfredzaam wel weer terug thuis kunnen komen lijkt me. Ik weet dus alleen niet zeker of de 1030 een zelfde functie heeft, of eventueel via garmin IQ apps, die optie erop te krijgen is.
Tegenwoordig is internet op telefoon in heel europa gelijk. Dus je kunt in zo'n situatie, waarin je toch al stil staat, ook de navigatie van google maps aanzetten, kijken wat die zegt, en welke richting je ongeveer op moet. Dan zal, al fietsend, je garmin toch ook wel steeds beter de goede route terug naar de start, gaan uittekenen lijkt mij.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

marin30
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13

marin30 14 jan 2019 18:42

Ik heb net de 520 Edge. Ik heb als opgeslagen punt mijn huisadres. Als ik onderweg bij navigatie het opgeslagen punt kies, krijg ik wel een logische route. Geen idee wat ik anders doe dan jij. Hoop dat je het vindt!

Gebruikersavatar
Corrosie
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 26 feb 2015 21:25

Gebruikersavatar Corrosie 17 jan 2019 18:34

Misschien ligt het aan je routering-instellingen. OFM noemt de fietspaden bv snelwegen. Probeer bv eens tolwegen juist niet te vermijden.
Kijk hier eens. https://www.gps-wijzer.nl/boek-gps-wijz ... -basecamp/

pocoloco
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2019 14:34

pocoloco 17 jan 2019 18:54

Na wat experimenten heb ik de volgende kaarten aan staan:

INTL Standaard Basemap, NR
Garmin Cycle Map EU, North East, 2018.20
OFM_DBNL(05-01-2019)

De laatste heb ik ergens gedownload.

Alle overige standaard geïnstalleerde kaarten staan nu uit.

Deze combinatie geeft bij navigatie op de manier van: 'ik sta hier en wil op de snelste manier naar huis' de beste resultaten, nog niet helemaal optimaal maar geen extreme omwegen meer. Hier kan ik mee leven.

Routes van anderen hiermee fietsen ging ook goed, Routes laten genereren werkte ook prima dus ik hou het hierop voorlopig.

Mochten er nog betere suggesties zijn hou ik me uiteraard aanbevolen en in ieder geval allen die tips gaven en mee hebben gedacht enorm bedankt!

grt,

Hans

ErwinD64
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 feb 2019 15:39

ErwinD64 19 feb 2019 15:41

Ik heb sinds 1 week de 1030 en loop tegen hetzelfde probleem aan.
Heb contact opgenomen met Garmin, de route die ik normaal rij is 57 KM, Garmin 1030 vindt blijkbaar dat 120KM beter is!

pocoloco
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 jan 2019 14:34

pocoloco 19 feb 2019 23:43

Hoi Erwin, hou ons aub op de hoogte van de reacties van Garmin, jouw ervaring naast de mijne zijn niet echt acceptabel vooral gezien de prijs die voor het apparaat betaald wordt, vr groet Hans

EdwinM
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:05

EdwinM 10 aug 2019 13:28

Hallo, gisteren mijn Garmin 830 ontvangen. Ik loop tegen hetzelfde probleem aan als hiervoor omschreven. De Garmin maakt bij een route van 900 meter al een lange omweg. Wat te doen ? Is de oplossing m.b.t. met het wijzigen van de kaarten toereikend ?
Ik heb bewust voor deze Garmin gekozen omdat je dan de gewenste bestemming op je navigatie kunt ingeven en niet alles op de PC hoeft te doen. Maar als dat bij een route van 900 meter al niet juist werkt geeft dat weinig vertrouwen voor langere routes.
Ik begrijp dat veel mensen de route op de PC maken. Maar als Garmin aangeeft dat je dat met deze navigatie niet perse hoeft dan moet het uiteraard wel werken.
Alle tips zijn welkom want het is verder een mooie navigatie en ik hoop dat ik hem beter werkend krijg.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 10 aug 2019 15:08

Je was met een Wahoo Roam beter af geweest.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 10 aug 2019 15:16

alliance_0 schreef: 10 aug 2019 15:08 Je was met een Wahoo Roam beter af geweest.
Hahaha 😳

Hoe kan je dit soort uitspraken doen zonder de achtergrond te weten, zoals de instellingen en dergelijke.

Ga lekker terug in je hok wahooligan :-)
YFood !!!

Plaats reactie