Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

niewe edge explore versus edge 820 versus Edge 520 plus

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 27 okt 2018 11:47

mouse schreef: 26 okt 2018 20:31 neen - moet zeker geen Garmin zijn, maar wat zijn de alternatieven...? Wahoo - Ik vertrouw het ook niet met de app - wat als die vroeg of laat jouw telefoon niet meer ondersteund? Ik denk dat het GPS-toestel best autonoom is.
Die App is een drama van Wahoo, het is gewoon niet praktisch om alleen een App te hebben om functies uit te voeren. Daarom heb ik ook de Wahoo weg gedaan, daarnaast vind ik de navigatie functie van de Wahoo ruk. :dislike:
YFood !!!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 27 okt 2018 13:10

Dat is de reden dat ik geen Wahoo heb (al twijfel ik soms toch omdat de batterij van de Wahoo zoveel beter is, dat is echt een drama bij de Garmin 820, zeker in de winter)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 27 okt 2018 15:03

csteenbe schreef: 27 okt 2018 11:47
mouse schreef: 26 okt 2018 20:31 neen - moet zeker geen Garmin zijn, maar wat zijn de alternatieven...? Wahoo - Ik vertrouw het ook niet met de app - wat als die vroeg of laat jouw telefoon niet meer ondersteund? Ik denk dat het GPS-toestel best autonoom is.
Die App is een drama van Wahoo, het is gewoon niet praktisch om alleen een App te hebben om functies uit te voeren. Daarom heb ik ook de Wahoo weg gedaan, daarnaast vind ik de navigatie functie van de Wahoo ruk. :dislike:
Dit is toch echt onzin. Die app functioneert prima. En de beoordeling van de navigatiefunctie is m.i. erg afhankelijk van je eigen verwachting. Ik gebruik de navigatie om routes na te rijden die ik thuis heb gemaakt en in de wahoo heb gezet. Werkt perfect. Voor mij veel beter dan de Edge 800 die ik eerder had.
En de app werkt voor mij ook meer dan voldoende.

Als ik me eerdere posts van @csteenbe over zijn wahoo goed herinner, was er bij hem vooral veel ontevredenheid over ontbrekende functionaliteit. Functionaliteit die wahoo overigens nergens belooft had.

Mijn coclusie; Wahoo levert uitstekende apparaten. Kijk alleen wel of het de functionaliteit heeft die je zoekt.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 27 okt 2018 16:15

Hanz Bé schreef: 27 okt 2018 15:03 Die App is een drama van Wahoo, het is gewoon niet praktisch om alleen een App te hebben om functies uit te voeren. Daarom heb ik ook de Wahoo weg gedaan, daarnaast vind ik de navigatie functie van de Wahoo ruk. :dislike:

Dit is toch echt onzin. Die app functioneert prima. En de beoordeling van de navigatiefunctie is m.i. erg afhankelijk van je eigen verwachting. Ik gebruik de navigatie om routes na te rijden die ik thuis heb gemaakt en in de wahoo heb gezet. Werkt perfect. Voor mij veel beter dan de Edge 800 die ik eerder had.
En de app werkt voor mij ook meer dan voldoende.

Als ik me eerdere posts van @csteenbe over zijn wahoo goed herinner, was er bij hem vooral veel ontevredenheid over ontbrekende functionaliteit. Functionaliteit die wahoo overigens nergens belooft had. .
Nee is geen onzin de App is een drama, die mening heb ik niet alleen.

De ontbrekende functionaliteit is dat het geen navigatie systeem is, dat wil zeggen je volgt een kruimel spoor wijk je 1 a 2km van dit spoor af om wat voor reden dan ook, tast je in het duister....

En het kan nooit ten nimmer zijn dat de navigatie functionaliteit van de Garmin 800 minder was dan de Wahoo, da's onzin.

Wahoo is een prima apparaat maar geen concurrentie voor Garmin.
YFood !!!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 27 okt 2018 16:57

Jij en sommige anderen vinden die app drama. Ik en ook weer anderen vinden hem prima. Jij brengt meningen als feiten.
Ook wat betreft het navigatie verhaal. Als ik op de Edge 800 een kruimelspoor volgde had ik veel moeite de juiste route te zien. En op plekken waar je route zichzelf kruist moet je gokken welke kant je op moet. De Wahoo werkt niet met kleurtjes maar met chevrons op de te volgen route. Voor mij en veel anderen echt beter zichtbaar. En omdat hij niet de hele route vooraf “op de kaart zet” heb je ook geen probleem als de route zichzelf kruist. Voor mij, bij het volgen van een kruimelspoor, wint de wahoo glansrijk.

En tot slot de echte navigatie, dus in het apparaat ingeven van A naar B. Die zit er inderdaad niet in bij Wahoo. Maar dat is dus, wat mij betreft, geen gebrek. Het is er gewoon niet, en dat weet je als je het apparaat koopt. Je verwijt een hond toch ook niet dat ie niet kan miauwen?

Nb. En via/dankzij die vermaledijde app kun je wel onderweg een route van A naar B maken en op je Wahoo zetten..... kom je toch altijd weer thuis!

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 27 okt 2018 17:08

Hanz Bé schreef: 27 okt 2018 16:57 Jij en sommige anderen vinden die app drama. Ik en ook weer anderen vinden hem prima. Jij brengt meningen als feiten.
Ook wat betreft het navigatie verhaal. Als ik op de Edge 800 een kruimelspoor volgde had ik veel moeite de juiste route te zien. En op plekken waar je route zichzelf kruist moet je gokken welke kant je op moet. De Wahoo werkt niet met kleurtjes maar met chevrons op de te volgen route. Voor mij en veel anderen echt beter zichtbaar. En omdat hij niet de hele route vooraf “op de kaart zet” heb je ook geen probleem als de route zichzelf kruist. Voor mij, bij het volgen van een kruimelspoor, wint de wahoo glansrijk.

En tot slot de echte navigatie, dus in het apparaat ingeven van A naar B. Die zit er inderdaad niet in bij Wahoo. Maar dat is dus, wat mij betreft, geen gebrek. Het is er gewoon niet, en dat weet je als je het apparaat koopt. Je verwijt een hond toch ook niet dat ie niet kan miauwen?

Nb. En via/dankzij die vermaledijde app kun je wel onderweg een route van A naar B maken en op je Wahoo zetten..... kom je toch altijd weer thuis!
Zonder weer in een discussie te vervallen, je laatste opmerking bijvoorbeeld heeft Garmin op het device een functie.... heb geen App nodig ;-) Daarnaast heb je een begin naar start van route functie, die in het buitenland zeer handig is als je routes van het internet plukt.

Edge 800 en zeker de nieuwere Edges zijn prima af te lezen mening / feit.

Ik verwijt de hond niks, maar de navigatie ontbreekt enkele functies die wel degelijk erg handig zijn.
YFood !!!

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 27 okt 2018 17:43

csteenbe schreef: 27 okt 2018 16:15 De ontbrekende functionaliteit is dat het geen navigatie systeem is, dat wil zeggen je volgt een kruimel spoor wijk je 1 a 2km van dit spoor af om wat voor reden dan ook, tast je in het duister....
Ik rij al jaren probleemloos met een ROX 10.0 die enkel een kruimelspoor geeft. Geen enkel probleem mee en vrij nauwkeurig. Wat ik heb gezien van de Wahoo Elemnt Bolt is dat die overigens wel wat meer geeft dat een kruimelspoor. Dat is ook gewoon te zien in oa deze video; https://www.youtube.com/watch?v=eMTU3_BsJTU

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 27 okt 2018 18:05

jer81 schreef: 27 okt 2018 17:43
csteenbe schreef: 27 okt 2018 16:15 De ontbrekende functionaliteit is dat het geen navigatie systeem is, dat wil zeggen je volgt een kruimel spoor wijk je 1 a 2km van dit spoor af om wat voor reden dan ook, tast je in het duister....
Ik rij al jaren probleemloos met een ROX 10.0 die enkel een kruimelspoor geeft. Geen enkel probleem mee en vrij nauwkeurig. Wat ik heb gezien van de Wahoo Elemnt Bolt is dat die overigens wel wat meer geeft dat een kruimelspoor. Dat is ook gewoon te zien in oa deze video; https://www.youtube.com/watch?v=eMTU3_BsJTU
Misschien me daar iets verkeerd uitgedrukt, het is een chevron maar ook die weet niet veel alleen de route in 1 a 2 km voor je uit. wijk je daarvan af zul jezelf de route moeten oppikken en zorgen dat je op de route komt, dat is dus geen navigatie systeem.

Heb het aan de lijve ondervonden in de Eifel, was een weg gesloten. In de Eifel heb je geen goed bereik of helemaal niet , en dat is vaak in het buitenland ook, de App kun je dan compleet vergeten want die heeft immers een netwerk nodig. Bij Garmin heb jij dit probleem niet deze zal je begeleiden naar de route, als je dat wilt ;-)

Genoeg gezwets over Wahoo contra Garmin, heeft TS niks aan.
YFood !!!

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 28 okt 2018 09:30

csteenbe schreef: 27 okt 2018 18:05 Misschien me daar iets verkeerd uitgedrukt, het is een chevron maar ook die weet niet veel alleen de route in 1 a 2 km voor je uit. wijk je daarvan af zul jezelf de route moeten oppikken en zorgen dat je op de route komt, dat is dus geen navigatie systeem.
Mijn ervaring met een kruimelspoor is dat die volledig is ingeladen in de fietscomputer. Hij weet dus al de hele route en als ik daarvan afwijk zie ik welke richting ik moet rijden om weer op de route uit te komen.
Heb het aan de lijve ondervonden in de Eifel, was een weg gesloten. In de Eifel heb je geen goed bereik of helemaal niet , en dat is vaak in het buitenland ook, de App kun je dan compleet vergeten want die heeft immers een netwerk nodig. Bij Garmin heb jij dit probleem niet deze zal je begeleiden naar de route, als je dat wilt ;-)

Genoeg gezwets over Wahoo contra Garmin, heeft TS niks aan.
Het is zeker wel goed om de mogelijkheden en onmogelijkheden van de verschillende computers te bespreken. Als TS juist een soort van TomTom zoekt die indien hij van de route afwijkt gelijk een nieuwe route uitstippelt dan heeft hij dus aan een Wahoo of Rox 11.0 weinig. Dan is bijvoorbeeld een Edge 1030 of Rox 12.0 de betere tool. Is hij daar niet naar op zoek dan zijn er veel meer mogelijkheden.

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 28 okt 2018 11:43

jer81 schreef: 27 okt 2018 09:57
mouse schreef: 26 okt 2018 20:31 neen - moet zeker geen Garmin zijn, maar wat zijn de alternatieven...? Wahoo - Ik vertrouw het ook niet met de app - wat als die vroeg of laat jouw telefoon niet meer ondersteund? Ik denk dat het GPS-toestel best autonoom is.
De Edge 1030 is al langsgekomen en die zit qua budget een flink stuk hoger. Ik zal dus wat mogelijkheden noemen ongeacht de prijs.

Wahoo Elemnt,
Wahoo Elemnt Bolt.



Sigma ROX 11.0 concurrent voor de 520
Sigma ROX 12.0 deze is wat duur, maar een zeer geduchte concurrent van de 1030 waar je wel daadwerkelijk een snelle processor in hebt zitten die snel routeberekeningen voor je kan doen.

Lezyne Mega XL
Lezyne Mega C
Lezyne Enhanced Super GPS

Mio Cyclo 505HC

Polar V650

Bryton Rider 50E
Bryton Rider 60

Hammerhead Karoo

Om er maar een paar te noemen. Heb er vast wel wat gemist.
Enkel de Karoo, Mio en Rockx 12 hebben TBT-navigatie, maar zitten eerder in de hogere prijscategorie richting de 1030. De rest heeft geen TBT, maar een 'primitief' alternatief.

Zelf gebruik ik nog een oude 705, waar de TBT nooit echt goed heeft gewerkt. Wat opvalt is dat na 10 jaar er technologisch nog niet veel vooruitgang is geboekt op de basisfunctionaliteit. Wel op de toeters en bellen...

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 28 okt 2018 11:48

jer81 schreef: 28 okt 2018 09:30
csteenbe schreef: 27 okt 2018 18:05 Misschien me daar iets verkeerd uitgedrukt, het is een chevron maar ook die weet niet veel alleen de route in 1 a 2 km voor je uit. wijk je daarvan af zul jezelf de route moeten oppikken en zorgen dat je op de route komt, dat is dus geen navigatie systeem.
Mijn ervaring met een kruimelspoor is dat die volledig is ingeladen in de fietscomputer. Hij weet dus al de hele route en als ik daarvan afwijk zie ik welke richting ik moet rijden om weer op de route uit te komen.
Heb het aan de lijve ondervonden in de Eifel, was een weg gesloten. In de Eifel heb je geen goed bereik of helemaal niet , en dat is vaak in het buitenland ook, de App kun je dan compleet vergeten want die heeft immers een netwerk nodig. Bij Garmin heb jij dit probleem niet deze zal je begeleiden naar de route, als je dat wilt ;-)

Genoeg gezwets over Wahoo contra Garmin, heeft TS niks aan.
Het is zeker wel goed om de mogelijkheden en onmogelijkheden van de verschillende computers te bespreken. Als TS juist een soort van TomTom zoekt die indien hij van de route afwijkt gelijk een nieuwe route uitstippelt dan heeft hij dus aan een Wahoo of Rox 11.0 weinig. Dan is bijvoorbeeld een Edge 1030 of Rox 12.0 de betere tool. Is hij daar niet naar op zoek dan zijn er veel meer mogelijkheden.

Ik denk persoonlijk dat een 'Edge 520 plus' , maar dan met de processorkracht en batterij van de 1030 de betere tool zou zijn. Sommige extra toeters en bellen mogen weg gelaten worden. Waarschijnlijk is de '520 plus' een overgangsmodel naar zo iets.

PassoEira
Forum-lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 sep 2018 10:49

PassoEira 29 okt 2018 13:07

mouse schreef: 28 okt 2018 11:43 Zelf gebruik ik nog een oude 705, waar de TBT nooit echt goed heeft gewerkt. Wat opvalt is dat na 10 jaar er technologisch nog niet veel vooruitgang is geboekt op de basisfunctionaliteit. Wel op de toeters en bellen...
Ik heb ook al meer dan 10 jaar een Edge 605 en om die voldoet nog prima. Mede om de door jou genoemde argumenten koop ik voorlopig zeker geen "moderner" toestel. Bovendien vind ik TBT geen toegevoegde waarde hebben. Routes tekenen in Mapsource of tracks downloaden en met wat "knippen en plakken" in dat programma naar wens maken en m.b.v. WINgdb3 converteren als koers naar het toestel. Paars lijntje volgen. Op een aantal afbuigingen komen dan , ,als dat op WINgdb3 goed is ingesteld, piepjes met onder in het scherm "links" of "rechts",
Voor het op Strava zetten van de ritten is het nodig het toestel via de USB-poort aan de PC te koppelen. Dat is een moeite van niets. Dat zoiets met de nieuwere toestellen automatisch gaat is typisch een voorbeeld vooruitgang op toeters en bellen waarvan eveneens de toegevoegde waarde gering is.

Plaats reactie