Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

niewe edge explore versus edge 820 versus Edge 520 plus

Polly1950
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 okt 2014 13:52

Polly1950 29 okt 2018 13:41

Ik heb een 820 en ben daar op zich tevreden mee.
Herberekenen gebruik ik niet. Soms even niet opletten en verkeerd rijden krijg je waarschuwing "van koers".
Even terugrijden en hij pikt koers weer op.
Gevoeligheid scherm geen probleem mee. Zelfs met een stel winterhandschoenen (Aldi), zonder touch voorziening, te bedienen.
Wel helaas nu na meer dan 1000 ( rij 3 x per week) keer opladen is de batterij verslechterd. Nog maar 5 uur met navigatie. Heb een nieuwe batterij besteld.
Volgende wordt de nieuwe edge explore. Iets groter scherm ( 3 inch)is met navigeren toch wel fijn. Ben al oude man en lezen uiteraard iets minder. Of de Wahoo element (2,7 inch).
De 1030 is met zijn prijs van rond de 500 veel te duur.

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 05 nov 2018 15:24

mouse schreef: 28 okt 2018 11:48
jer81 schreef: 28 okt 2018 09:30
csteenbe schreef: 27 okt 2018 18:05 Misschien me daar iets verkeerd uitgedrukt, het is een chevron maar ook die weet niet veel alleen de route in 1 a 2 km voor je uit. wijk je daarvan af zul jezelf de route moeten oppikken en zorgen dat je op de route komt, dat is dus geen navigatie systeem.
Mijn ervaring met een kruimelspoor is dat die volledig is ingeladen in de fietscomputer. Hij weet dus al de hele route en als ik daarvan afwijk zie ik welke richting ik moet rijden om weer op de route uit te komen.
Heb het aan de lijve ondervonden in de Eifel, was een weg gesloten. In de Eifel heb je geen goed bereik of helemaal niet , en dat is vaak in het buitenland ook, de App kun je dan compleet vergeten want die heeft immers een netwerk nodig. Bij Garmin heb jij dit probleem niet deze zal je begeleiden naar de route, als je dat wilt ;-)

Genoeg gezwets over Wahoo contra Garmin, heeft TS niks aan.
Het is zeker wel goed om de mogelijkheden en onmogelijkheden van de verschillende computers te bespreken. Als TS juist een soort van TomTom zoekt die indien hij van de route afwijkt gelijk een nieuwe route uitstippelt dan heeft hij dus aan een Wahoo of Rox 11.0 weinig. Dan is bijvoorbeeld een Edge 1030 of Rox 12.0 de betere tool. Is hij daar niet naar op zoek dan zijn er veel meer mogelijkheden.

Ik denk persoonlijk dat een 'Edge 520 plus' , maar dan met de processorkracht en batterij van de 1030 de betere tool zou zijn. Sommige extra toeters en bellen mogen weg gelaten worden. Waarschijnlijk is de '520 plus' een overgangsmodel naar zo iets.
heb de # modellen getest in de winkel:
Edge 520 plus - wat een ergerlijke interface... Dan is de oude 705 veel beter.
De explore werkt veel intuïtiever, het touchscreen werkt goed - maar is te groot. (zonder gradient)
Het touchscreen op de 820 reageert niet altijd - hangt er van af hoe je klikt.


Bij nader inzien denk ik dat Garmin er nog steeds niet is .... misschien komt er een nieuwe versie van 820...?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 nov 2018 19:38

Volgens de geruchten tegen volgende zomer, de 830 waarschijnlijk.

De enige reden dat ik mijn 820 zou inruilen, is de batterij. Gisteren was de batterij volledig leeg na 4u in de koude (eerste uur met navigatie, wel met vermogenmeter en koppeling met smartphone), dat is toch erg teleurstellend. (in de zomer doet ie makkelijk een uur of 7 maar wanneer het vriest, is het een ramp)
Gelukkig had ik mijn lamp bij (het was nog erg donker bij vertrek) die ook al batterypack kan dienen. Kort kabeltje eraan en ik kon verder crossen in het veld.
Afbeelding

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 06 nov 2018 09:56

TL@ schreef: 05 nov 2018 19:38 Volgens de geruchten tegen volgende zomer, de 830 waarschijnlijk.

De enige reden dat ik mijn 820 zou inruilen, is de batterij. Gisteren was de batterij volledig leeg na 4u in de koude (eerste uur met navigatie, wel met vermogenmeter en koppeling met smartphone), dat is toch erg teleurstellend. (in de zomer doet ie makkelijk een uur of 7 maar wanneer het vriest, is het een ramp)
Gelukkig had ik mijn lamp bij (het was nog erg donker bij vertrek) die ook al batterypack kan dienen. Kort kabeltje eraan en ik kon verder crossen in het veld.
hoe oud is het toestel...?
Ik laad de 705 die nu toch al 10j oud is nooit via de lader op maar laat hem telkens na een rit als ik heb opgeload op Strava hangen aan de pc via de USB. De 705 gaat nog zeker 7 uur mee. Vorige week nog met het volgen van een route (geen tbt) 3,5 uur en was bijlange nog niet half leeg.... De 705 moet wel enkel GPS, hr, snelheid en pedaalslag registeren.

deze mens vat het goed samen:
https://www.fiets.nl/2018/11/05/getest- ... tb-bundle/

"De 520 concurreert met de Wahoo Bolt welke net zo groot is en bekend staat om zijn simpele werking en duidelijke functies. Garmin heeft met de 520 een soort kleine 1030 gemaakt terwijl de biker die een kleine compacte navigatiecomputer wil vooral op zoek is naar een Garmin 705 uit vervlogen tijden met techniek uit de moderne tijd. Garmin zou er dan ook slim aan doen een computer te maken met de kaartlees skills van de 520 maar zonder alle extra functies en gadgets die 80% van de mensen niet gebruiken. "

Momenteel staat de 820 overal in de aanbieding en de verleiding is groot, maar jouw batterij-ervaring, en de touch-screen perikelen van anderen houdt me tegen...

hayes

hayes 06 nov 2018 10:47

mouse schreef: 27 okt 2018 08:49
hayes schreef: 27 okt 2018 08:15 Na enkele weken Edge Explore ben ik heel tevreden. Gradient is er niet maar ach, op m'n Mio kwam die die meestal 200 meter achter, dus echt missen doe ik het niet, maar het zou wel leuk geweest zijn.
misschien is dit een oplossing? Current Gradient (Grade) [hGrade]: connect IQ app:

https://apps.garmin.com/nl-BE/apps/4bec ... 09b542b2c1
Intussen geïnstalleerd en werkt behoorlijk goed.
Hoe accuraat het is, is een andere vraag. Alles hangt af van de gps ontvangst. Soms sprint hij van 0,5 naar -0,5 en weer terug binnen enkele seconden.

Maar ik heb het nog niet getest op een echte klimmetje.

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 06 nov 2018 12:32

hayes schreef: 06 nov 2018 10:47
mouse schreef: 27 okt 2018 08:49
hayes schreef: 27 okt 2018 08:15 Na enkele weken Edge Explore ben ik heel tevreden. Gradient is er niet maar ach, op m'n Mio kwam die die meestal 200 meter achter, dus echt missen doe ik het niet, maar het zou wel leuk geweest zijn.
misschien is dit een oplossing? Current Gradient (Grade) [hGrade]: connect IQ app:

https://apps.garmin.com/nl-BE/apps/4bec ... 09b542b2c1
Intussen geïnstalleerd en werkt behoorlijk goed.
Hoe accuraat het is, is een andere vraag. Alles hangt af van de gps ontvangst. Soms sprint hij van 0,5 naar -0,5 en weer terug binnen enkele seconden.

Maar ik heb het nog niet getest op een echte klimmetje.
Ik ben benieuwd naar de test op een echte klim.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 nov 2018 13:28

Zelfs met een barometer vind ik het al een betrekkelijk onzinnig getal, met enkel GPS hoogte levert het volgens mij geen toegevoegde waarde op. Als het 10% is voel je dat wel aan je benen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

hayes

hayes 06 nov 2018 13:42

Soms is het in real life moeilijk in te schatten als je van 6 naar 8-9 gaat. Dan is het eerder een 'aha, daarom doen de benen zo'n pijn' verklaring/excuus. ;)

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 nov 2018 17:22

mouse schreef: 06 nov 2018 09:56

hoe oud is het toestel...?
Ik laad de 705 die nu toch al 10j oud is nooit via de lader op maar laat hem telkens na een rit als ik heb opgeload op Strava hangen aan de pc via de USB. De 705 gaat nog zeker 7 uur mee. Vorige week nog met het volgen van een route (geen tbt) 3,5 uur en was bijlange nog niet half leeg.... De 705 moet wel enkel GPS, hr, snelheid en pedaalslag registeren.

deze mens vat het goed samen:
https://www.fiets.nl/2018/11/05/getest- ... tb-bundle/

"De 520 concurreert met de Wahoo Bolt welke net zo groot is en bekend staat om zijn simpele werking en duidelijke functies. Garmin heeft met de 520 een soort kleine 1030 gemaakt terwijl de biker die een kleine compacte navigatiecomputer wil vooral op zoek is naar een Garmin 705 uit vervlogen tijden met techniek uit de moderne tijd. Garmin zou er dan ook slim aan doen een computer te maken met de kaartlees skills van de 520 maar zonder alle extra functies en gadgets die 80% van de mensen niet gebruiken. "

Momenteel staat de 820 overal in de aanbieding en de verleiding is groot, maar jouw batterij-ervaring, en de touch-screen perikelen van anderen houdt me tegen...
Hij is 2 jaar oud.

Kameraad gebruikt mijn oude 800 en die gaat ook langer mee.

Met het touch-screen heb ik geen problemen, met handschoenen gaat het wat lastiger.
Afbeelding

mouse
Forum-lid
Berichten: 686
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:12

mouse 05 jan 2019 16:03

TL@ schreef: 06 nov 2018 17:22
mouse schreef: 06 nov 2018 09:56

hoe oud is het toestel...?
Ik laad de 705 die nu toch al 10j oud is nooit via de lader op maar laat hem telkens na een rit als ik heb opgeload op Strava hangen aan de pc via de USB. De 705 gaat nog zeker 7 uur mee. Vorige week nog met het volgen van een route (geen tbt) 3,5 uur en was bijlange nog niet half leeg.... De 705 moet wel enkel GPS, hr, snelheid en pedaalslag registeren.

deze mens vat het goed samen:
https://www.fiets.nl/2018/11/05/getest- ... tb-bundle/

"De 520 concurreert met de Wahoo Bolt welke net zo groot is en bekend staat om zijn simpele werking en duidelijke functies. Garmin heeft met de 520 een soort kleine 1030 gemaakt terwijl de biker die een kleine compacte navigatiecomputer wil vooral op zoek is naar een Garmin 705 uit vervlogen tijden met techniek uit de moderne tijd. Garmin zou er dan ook slim aan doen een computer te maken met de kaartlees skills van de 520 maar zonder alle extra functies en gadgets die 80% van de mensen niet gebruiken. "

Momenteel staat de 820 overal in de aanbieding en de verleiding is groot, maar jouw batterij-ervaring, en de touch-screen perikelen van anderen houdt me tegen...
Hij is 2 jaar oud.

Kameraad gebruikt mijn oude 800 en die gaat ook langer mee.

Met het touch-screen heb ik geen problemen, met handschoenen gaat het wat lastiger.
Op amazon vandaag een 820 voor 210 eur0 - grootste probleem lijkt me ondertussen de batterij. Op het forum van Garmin zelf worden jouw ervaringen bevestigd... jammer.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 jan 2019 18:58

Inderdaad, zeker als het koud is, is de batterij een ramp (met navigatie aan, is het na 90km gedaan bij minder dan 5°C )
Afbeelding

Plaats reactie