Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Komoot of Ride with GPS

pepijn
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 aug 2005 11:08

pepijn 20 sep 2018 12:26

Beste fietsers,

Ik pas een Wahoo Elemnt Bold gekocht en wil graag Turn by Turn navigatie gaan gebruiken.
Hebben mensen ervaring met Komoot en Ride with GPS?

Welke raden jullie aan?
Dank voor de reactie.
Groet,

Pepijn

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 20 sep 2018 22:05

In het bolt topic staat hier al heel veel over, ook allerlei tips en trics. Moeite waard om op een regenachtige middag eens door te lezen.

Ik gebruik RWGPS en dat bevalt heel redelijk. Ik heb de gratis versie en daar maak ik makkelijk routes mee.
Wel overweeg ik nog steeds Komoot aan te schaffen. Kost eenmalig wat, afhankelijk van hoeveel regio's je koopt. Komoot ziet er net wat leuker uit en de reden om over te stappen zou zijn dat ik met RWGPS toch vaker op een zandweg uitkom dan me lief is. Dat zou in Komoot wat beter te zien zijn.

Je kan overigens ook routes maken in strava.

In het begin maakte ik routes met turn-by-turn, bij het rijden zette ik het eigenlijk altijd uit. Ik word gek van die piepjes en boodschappen die mijn halve scherm vullen. Je kan de route op het scherm goed genoeg zien op de kaart is mijn ervaring.

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 20 sep 2018 22:23

Ik ben zelf tevreden over Komoot. Je kunt gewoon met de gratis versie beginnen en kijken of het bevalt. Na een tijdje kreeg ik een aanbieding voor 20 € en dat heb ik toen gedaan.
De Wahoo zet ik ook altijd op stil en dan heb je geen piepjes meer maar ook geen tbt.
Rwgps ken ik verder niet.

Flipmoehoe
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 28 mei 2015 10:00

Flipmoehoe 21 sep 2018 10:54

RWGPS heeft mijn voorkeur met routes maken, ik zet de kaart dan wel op OSM zodat goed te zien is wat asfalt / fietspad of onverhard is.

Heb eerder een hoop moeite gedaan om alle routes met TBT te krijgen, maar alleen de pijltjes volgen werkt fijner dus zet nu ook alles op stil.. werd net als Swedish chef gek van alle piepjes en berichten in beeld :)

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 21 sep 2018 23:41

Eerlijk is eerlijk; Aan mijn ervaring over zandwegen moet ik toevoegen dat ik RWGPS niet met OSM heb gebruik. Door dat wel te doen kan je goed zien of je een zandweg te pakken hebt.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 22 sep 2018 07:06

Volgens mij doet de tbt navi op de bolt het bij Komoot alleen in de zones die je gekocht hebt... (bij mij deden iig routes in het buitenland het na een tijdje niet meer fatsoenlijk, alleen in de 1e vrij te kiezen zone)

Ik vond voor routes uitstippelen Komoot eigenlijk fijner dan RwGPS, maar bij die laatste kun je wel de quesheet aanpassen (ik hak de helft van de instructies er meestal uit). Rondjes in NL en hier vlak over de grens doe ik zonder tbt en dan is de strava routebuilder ook prima

Gebruikersavatar
fred404
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 25 jul 2010 11:07
Locatie: Oldenzaal

Gebruikersavatar fred404 22 sep 2018 07:47

Als je met Komoot de track eenmaal gemaakt heb kun je naderhand zien met welk type wegdek je en waar maken hebt. Dit is tamelijk uitgebreid, alle types komen voor. Kun je altijd nog corrigeren.

wowo
Forum-lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 aug 2016 23:48

wowo 25 sep 2018 12:51

Naast Strava gebruik ik tegenwoordig ook nogal eens BRouter (gratis). Daarvan is een offline versie maar ook de webversie werkt erg goed en is snel: http://brouter.de/brouter-web/
Daarmee krijg ik vaak mooiere, rustiger routes. Met profiel instellen kan je allerlei aanpassingen doen bv veerpontvrij etc. maar dat kost wat studietijd.

Cobus Ridley
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38

Cobus Ridley 25 sep 2018 16:34

Ben een grote Komoot-fan in combinatie met Elemnt Bolt, al zijn er wat punten die me mateloos irriteren. Zo kan je (ook in de betaalde versie) geen favorieten (zoals huisadres) opslaan, al wordt wel die indruk gewekt.

rokl
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 dec 2017 10:25

rokl 28 sep 2018 21:28

Qua functionaliteit is er geen verschil. Je bent alleen beperkt op de regio, die je nu hebt. Wil je routes plannen voor andere regios, moet je deze bijkopen. Ik heb meteen alle regios gekocht. Is een prima investering.

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 29 jul 2019 13:57

Hoi,

Weet iemand hoe vaak de aanbieding van Komoot de gehele wereld voor 19,99 langskomt? Of krijg je die maar eenmalig? Ik heb hem een keer aangeboden gekregen en dom genoeg, achteraf gezien, geweigerd, Tja je wilt toch meer dan twee dagen uitproberen :geek: Daarna de aanbieding niet meer gezien helaas. Tja, scheelt een tientje, we blijven NL-ers en maken overal een sport van 🤔😛

Je kan wel een nieuw account maken en dan krijg je de aanbieding weer na een paar dagen. Probleem is dan alleen hoe je alles overgezet krijgt van alles wat je al gemaakt hebt.

Komoot werkt voor mij helemaal geweldig, ook in Spanje. Daar ook een goed onderscheid tussen zand/gravel en asfalt wegen. Toch fijn voor degene met een racer😉

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 29 jul 2019 22:49

Heb vorige week de Komoot-app aangeschaft. Voor de normale prijs van € 29,00. Heb inmiddels al wat ritten gemaakt en gefietst. Werkt voor mij als volkomen digibeet prima en tamelijk intuïtief. Ben al een paar keer positief verrast door de routes die de app ‘kiest’. Na de rit kun je de route eventueel aanpassen op de plekken die minder waren ( bebouwde kom, drukke weg, etcetera). Gaat erg makkelijk. Voor mij is deze app het geld zeker waard.
Real men wear blûk!!! Marcel

Plaats reactie