Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Precisie vermogensmeting met horloge

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 26 aug 2018 14:25

Wie van jullie meet vermogen met een sporthorloge (i.p.v. een fietscomputer)? Hoe goed/betrouwbaar/precies is dat? Iemand in het bijzonder ervaring met de Powertap PS1?

Ik ben inmiddels een beetje gefrustreerd geraakt in mijn pogingen om dat voor elkaar te krijgen, en de leverancier van het laatste horloge zei al dat ik beter een fietscomputer kan aanschaffen, maar ik wil óók een horloge vanwege de andere sporten, en in twee dure dingen heb ik niet zo'n zin en voorlopig heb ik daar ook geen geld voor.

Even achtergrond - het is al een heleboel gedoe geweest: ik heb half juli die Powertap gekocht, gekoppeld aan mijn Suunto Ambit 2S, dat ging prima, je kon alleen de cranklengte niet aanpassen (dat vond ik toen vervelend, maar nu denk ik: dat was peanuts).

Precies een week later werd bij een inbraak die Suunto gestolen. De vervanger, Suunto Spartan Trainer, bleek een compatibiliteitsprobleem te hebben net met Powertap (daar had ik ook een topic over).

Die heb ik inmiddels ingeruild voor een Coros Pace. Daarvan bleef de vermogensmeting eerst haperen, dat is opgelost in een firmware update. Maar nu valt-ie af en toe terug naar 0.

Ter illustratie: hier is de cadansmeting ervan, geknipt uit Strava, daar kun je het het beste aan zien:

Afbeelding

Het was een testritje, dus ik heb bewust non-stop doorgetrapt. Alleen helemaal aan het begin en eind en in het midden (keerpunt - het vlakke stukje) heb ik mijn benen stilgehouden - die aan het eind heeft-ie niet geregistreerd, waardoor ik betwijfel of die aan het begin wel goed gemeten zijn. Die ertussenin in elk geval niet, dus hij gaat in 5,5 km/12 minuten 5 à 7 keer naar 0 terwijl ik doortrap - dat zijn meetfouten. En het vermogen daalt dan natuurlijk ook. Zodoende had ik laatst in een training ook lage gemiddelde vermogens per interval.

Mijn vraag is dus eigenlijk: kun je van een sporthorloge meer precisie verwachten? Doen Garmin-horloges het bijvoorbeeld wel goed? Om mezelf de volgende frustratie te besparen....

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 aug 2018 14:47

Ik hoor weinig klachten over Garmin sporthorloges i.c.m. vermogensmeters. Bijvoorbeeld DCR heeft daar vaak genoeg over geschreven.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 26 aug 2018 15:02

Maarja, DCR had de problemen die ik heb gehad met de Suunto Spartan en de Coros ook niet 'betrapt', zal ik maar zeggen. Ik had die reviews wel gelezen van tevoren.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 27 aug 2018 08:08

Als je in de buurt van haarlem woont mag je mijn 910xt wel ff testen...
:winkthumb:

cx_fun
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 aug 2018 11:24

cx_fun 27 aug 2018 08:29

Weet je zeker dat het aan je horloge ligt?

Zou eerst de powertap proberen uit te sluiten door bijv. een rit met twee apparaten vast te leggen (Coros + telefoon of geleende Garmin oid).

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 27 aug 2018 12:16

hendrikjan schreef: 27 aug 2018 08:08 Als je in de buurt van haarlem woont mag je mijn 910xt wel ff testen...
Dank, die houd ik even in mijn achterhoofd - ik woon in Rotterdam maar ben daar wel eens in de buurt.
cx_fun schreef: 27 aug 2018 08:29 Weet je zeker dat het aan je horloge ligt?
Dat is inderdaad wat ik probeer uit te vogelen. Of het misschien te veel een toevalstreffer is dat de Powertap het wél goed doet. Ik heb nooit eerder een vermogensmeter gehad, en hier dus welgeteld 2 keer wél goed mee kunnen meten. Dus is het zeker ook de vraag of het horloge terug moet, of de Powertap, ja.

Ik heb trouwens al een keer met een Garmin proberen te meten, die deed het helemaal niet, maar dat kon aan de verouderde software liggen. Op de fietscomputer van bij Tripro deed de Powertap het prima, maar dat is alleen heel even geweest.

Verder barst het in mijn omgeving van de Suunto-fans, en dat schiet dus niet op ;)

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

athhretjt
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 22 mar 2016 21:05

athhretjt 27 aug 2018 12:41

Ik ben wel vaker op internet problemen tegengekomen met Garmin-sporthorloges en vermogensmeters. Zoek maar eens goed op Slowtwitch en het Garmin-forum.
Vooral vermogensmeters met een minder krachtig signaal (bijvoorbeeld Stages gen. 2) lijken problemen te geven, terwijl ze met een normale fietscomputer wel goed werken.

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 27 aug 2018 13:43

ik gebruik een fenix hr3 zonder problemen met zowel stages gen1 als gen2. Technisch gezien dan. Als je op horloge ook andere zaken aanzet zoals bv gps-tracking dan gaat boven zes uur + wel dingetje worden.
Allard

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 27 aug 2018 17:36

Hmm. Nouja, boven de 6 uur, daar kan ik wel mee leven, maar misschien kan ik beter toch 'doorsparen' voor een fietscomputer erbij. Ik ben aan het proberen te regelen dat ik een Garmin 910 of 935 ernaast kan uitproberen.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5111
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 27 aug 2018 20:06

probeer horloge eens om je enkel te doen, kan je kijken of signaalsterkte (zender en/of ontvanger) de oorzaak is

Joeyy
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 nov 2015 20:14

Joeyy 29 aug 2018 18:28

Ik gebruik voor 80% van mijn ritten mijn garmin forerunner 935 icm met een stages powermeter (gen 2 volgens mij), Daarnaast train ik veel op een stages indoor cycling bike (met display e.d.) ook in combinatie met de 935. Daarnaast ook met de wahoo bolt en garmin 520. Werkt perfect voor mij en heb ook wel eens getest op de indoor bike wat het verschil is wat betreft display, bolt en 935. Allemaal lezen ze het iets anders maar de blokjes en gemiddeldes komen op hetzelfde uit.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 30 aug 2018 09:26

DDX schreef: 27 aug 2018 20:06 probeer horloge eens om je enkel te doen, kan je kijken of signaalsterkte (zender en/of ontvanger) de oorzaak is
Daar had ik nog niet aan gedacht, da's een goeie, ga ik proberen.

Nieuwste ontwikkeling is dat ik mogelijk hetzelfde type als het gestolen horloge terug kan krijgen, via de Suunto-importeur, super-aardig. Dan heb ik het in elk geval voorlopig opgelost, hoop ik, moet ik alleen nog besluiten wat ik met de Coros ga doen.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Plaats reactie