Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Mio Cyclo 210 en converteren GPX bestanden

TenL
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2018 14:32

TenL 22 aug 2018 14:50

Hallo,

Ik heb onlangs een Mio Cyclo 210 aangeschaft. p 21-8 een fietsroute proberen te doen in Zuid-Limburg. Route gedownload van Fietsknoop.nl. Het was een route via knooppunten met een lengte van ca. 41. km.

Bij de start ging al enkele keren mis, Verkeerde routen, keren, te laat afgeslagen ed... Toen ging het even goed maar later was de Mio Cyclo 210 weer helemaal de weg kwijt. Weer ongeveer 10x fout gereden (foute of geen aanwijzigingen van de Mio. We hadden toen ca 16 km gefietst en de restafstand van de route was nog 41 km... Klopte dus niets van

22-8 met Mio gebeld. Die zeiden dat er 3 soorten GPX bestanden zijn: GPX -track, -Route en -Waypoint. Deze zouden eerst geconverteerd moeten worden naar GPX-Track. deze kan Mio alleen maar correct lezen... Converteren zou bijv. kunnen middels www.gpsies.com.

Weet iemand hier meer van? bij aankoop op sites staat er niets over vermeld... Hebben jullie soms dezelfde problemen en wat doen jullie dan...?

Graag jullie reactie.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 22 aug 2018 20:57

Het zou kunnen kloppen wat Mio zegt. Hier in huis een Mio 205 en een Mio 505.
Voor beide worden regelmatig routes ingeladen. Bijv. zelf een route maken via Strava en of een route downloaden van gpsies.com
Voor Strava geldt dat de route als "gpx exporteren" altijd goed gaat. Andere opties/versies van het GPX bestand kent Strava ook niet.
Voor gpsies.com gebruik ik de variant "track als gpx track downloaden". Dit geeft altijd het gewenste resultaat.

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 23 aug 2018 14:11

Als je een GPX bestand opent met bij Mapsource of Basecamp, dan zie je dat er drie mogelijkheden zijn: GPX track, GPX route en GPX waypoint. Die verschillen kun je aan de buitenkant niet zien. De man die dat bedacht heeft, verdient wat mij betreft een passende straf, want het is volkomen maf.

Wil je GPX bestand gebruiken om te routeren, dus om route-aanwijzingen te kunnen krijgen, dan moet het een GPX route bestand zijn. GPX track is overigens in het dagelijks gebruik het meest praktische. Dan krijg je een lijntje op je scherm dat je alleen maar hoeft te volgen. Niet iedereen is het daar overigens mee eens. Dat heet discussie en daar is een forum voor bedoeld.

Wil je echt aan de slag met de verschillende GPX schema's, dan kun je het beste ergens Mapsource of Basecamp downloaden. Beide zijn van Garmin en worden niet meer ondersteund. Dat maakt verder niets uit. Hoe te downloaden ligt buiten het bestek van dit forum en als ik dat ga uitleggen, krijg ik mogelijk een banvloek van de mod.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 aug 2018 14:27

Wil je GPX bestand gebruiken om te routeren, dus om route-aanwijzingen te kunnen krijgen, dan moet het een GPX route bestand zijn.
Dat is bij een Garmin alvast niet zo. Een Garmin kan ook bij een GPX Track aanwijzingen verzinnen. Dat is niet foutloos overigens, maar da's een andere discussie.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 23 aug 2018 21:25

havana schreef: 23 aug 2018 14:27
Wil je GPX bestand gebruiken om te routeren, dus om route-aanwijzingen te kunnen krijgen, dan moet het een GPX route bestand zijn.
Dat is bij een Garmin alvast niet zo. Een Garmin kan ook bij een GPX Track aanwijzingen verzinnen. Dat is niet foutloos overigens, maar da's een andere discussie.
En bij Mio ook niet... GPX track bestanden die ik inlees (op 205 of 505) geven ook aanwijzingen.

TenL
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2018 14:32

TenL 23 aug 2018 22:37

Begrijp ik het goed dat een GPX route bestand hetzelfde is als een GPX track bestand? En aan allen die al gereageerd hebben: Hartelijk dank hiervoor.

Maar graag reacties van fietsers die ervaringen of tips hebben die betrekking hebben op een Mio en het gebruik van GPX route of -track bestanden. Hebben jullie dezelfde problemen of helemaal niet?

Hoe zetten jullie bijv. een werkende knooppuntroute op de Mio?
Converteren jullie routes naar een GPX-track bestand, bijv. middels GPSies (www.gpsies.com)?
Welke site gebruiken jullie om een werkende route te maken of te downloaden?

Sorry voor de vragen en ik wacht jullie tips, adviezen en meningen af, waarvoor dank.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 24 aug 2018 07:35

TenL schreef: 23 aug 2018 22:37 Maar graag reacties van fietsers die ervaringen of tips hebben die betrekking hebben op een Mio en het gebruik van GPX route of -track bestanden. Hebben jullie dezelfde problemen of helemaal niet?
Hoe zetten jullie bijv. een werkende knooppuntroute op de Mio?
Welke site gebruiken jullie om een werkende route te maken of te downloaden?
Volgens mij toch hierboven duidelijk aan gegeven... ik herken de problemen helemaal niet.
- Een knooppuntroute gebruik ik niet. Converteren heb ik dus niet nodig.
- Welke site gebruik ik om een werkende route te maken? Strava en exporteren/downloaden als GPX. Gaat altijd goed.
- Welke site gebruik ik om een werkende route te downloaden (lees: door iemand anders gemaakt of gereden)? gpsies.com en als GPX track downloaden. Gaat altijd goed.

Als je die varianten nu zelf gaat proberen zul je ontdekken dat het allemaal prima werkt.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 24 aug 2018 07:48

TenL schreef: 23 aug 2018 22:37Begrijp ik het goed dat een GPX route bestand hetzelfde is als een GPX track bestand?
Neen. Het bestandsformáát is hetzelfde, maar de inhoud is anders.
Vorsprung durch Pedantik

TenL
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2018 14:32

TenL 24 aug 2018 13:15

Thanks, duidelijk !!!

Gebruikersavatar
rnijenhu
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 feb 2014 10:04

Gebruikersavatar rnijenhu 09 jan 2019 17:04

En om het nog makkelijker te maken: een gpx bestand kan meerdere routes/tracks en waypoints (tegelijk) bevatten. Veel navi's vinden dit niet fijn, inclusief de Mio. Met name lange afstand routes hebben hier last van. Zo heb ik laatst voor iemand nog een route naar compostella aangepast. Zijn navi liep er volledig op vast en als hij wel werkte was hij onbruikbaar traag. De gpx bevatte een traject die meerdere wandel/fiets dagen omvatte met nog eventuele variaties. Je ontkomt er dan niet aan om deze dan uit te splitsen in aparte bestanden. Hierna werkte de navi als een trein.

Als je via knooppunten wil fietsen met een route: vergeet maar ;) want je navi zal de tussen liggende punten zelf gaan bereken en (met grote kans) geen gebruik maken van de knooppunten. Kan je beter een track maken op een fietsknooppunten route planner site, die doen dit wel. Tenzij het je niet uitmaakt dat je niet continue op een knooppunten weg zit.

Als je via knooppunten wil fietsen met een track: geen probleem want route bepaling is al gedaan. Je navi zal vaak wel aanwijzingen geven (de Mio in ieder geval). Kijk wel uit dat als er 2 punten ver uit elkaar liggen de navi alsnog begint een tussenliggende route te bepalen. Altijd fijn als je met een groep met verschillende navi's fietst (want er zijn meerdere wegen naar Rome, en de discussie 'welke' is zo gestart).

Ander punt is de rijrichting van de gpx: let er ook op of deze goed is. Want deze is vaak niet/moeilijk op de navi zelf om te draaien.

Plaats reactie