Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Lenzyne Mega vs Elemnt Bolt

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 12 aug 2018 16:45

Oh ja sorry, komt omdat ik een mailtje heb gekregen van Futurum,
daar staat die Garmin 820 bovenaan als aanbieding en dan de top 10 GPS apparaten.
Doen ze dus slim :)
Bikers are not alone

Wilbert78
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 aug 2018 23:31

Wilbert78 12 aug 2018 16:57

@Vincent: Heb ik wel even naar gekeken, maar uiteindelijk van het lijstje gehaald omdat de combinatie met sensoren hem weer boven de 300 laat komen. Verder vond ik het gemis van een hoogtemeter wel jammer. In hoeverre ik de strata live segments zou missen weet ik niet, ik heb nog nooit met zo een ding gefietst, maar het lijkt me wel een goede motivatie om net even wat harder of langer door te gaan. Qua navigatie doet dit trouwens wel precies wat ik voor ogen heb... dus misschien moet ik hem toch nog maar eens beter bekijken.

marsvos
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 31 aug 2017 23:58

marsvos 12 aug 2018 19:54

Je kan de sensoren ook wel een stuk goedkoper via aliexpres kopen, hou je wat budget over.

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 12 aug 2018 20:18

marsvos schreef: 12 aug 2018 19:54 Je kan de sensoren ook wel een stuk goedkoper via aliexpres kopen, hou je wat budget over.
Heb je een leuk voorbeeld van een leverbare en zeer goedkope candans en snelheidsmeter?

RonaldH76
Forum-lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 26 mar 2016 23:14
Locatie: Hogtown

RonaldH76 13 aug 2018 22:46

Bij de Lidl laatst nog van Crivit.
Werkt gewoon.
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

Wilbert78
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 aug 2018 23:31

Wilbert78 15 aug 2018 19:39

Nou, heb de knoop doorgehakt. Ik weet dat de Bolt enkele functies niet heeft die ik wel graag zou willen, maar als ik de gebruiksreviews van Lenzyne lees, dan weet ik ook dat de software van het toestel nog niet deugt.

Kortom, ik mag gelukkig een Bolt testen, kijken of ie het doet met de telefoon en als dat zo is, dan koop ik nu de Bolt en als ik dan dadelijk daadwerkelijk de stoute schoenen aantrek en mijn droom (pelgrimstocht) zou achterna gaan, dan kijk ik dan wel voor een computer puur voor de navigatie. Of desnoods als ik dat met de nieuwe fiets zou aandurven, vervang ik het voorwiel voor eentje met naafdynamo en navigeer ik op de gsm.

Voor 297 euro met de sensoren is dat gewoon een hele vriendelijke aanbieding volgens mij.

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 16 aug 2018 12:20

Tijdje terug een Super GPS aangeschaft en was blij verrast dat in de Mega modellen een kaart aanwezig zou kunnen zijn.

De grootte van de kaart die je naar het device kan sturen valt echter ontzettend mee, en zul je (als ik het goed snapte) als je van lokatie veranderd (dag 1 zit je in Limburg en dag 2 wil je in Friesland fietsen) opnieuw naar de mega moeten sturen/uploaden via de app op je telefoon omdat de opslagruimte/maximale grootte van je kaart vrij beperkt is. Dat is opzich wel heel erg jammer.

Ik begrijp dat je bij bepaalde types Garmin gewoon kaarten kan toevoegen en op een m-sd kaartje in de gps kan opslaan.

Wat dat betreft heeft Lezyne het net niet helemaal begrepen.
Rule #5

Wilbert78
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 aug 2018 23:31

Wilbert78 16 aug 2018 12:43

Dat stootte mij dus ook af inderdaad... echt doodzonde, want als op dat apparaat een kaart van west of heel Europa had gestaan was het voor mij eigenlijk perfect geweest. De accuduur van al die andere apparaten staat me gewoon tegen. Leuk voor een sportief tochtje, maar als ik op m'n dooie gemakje wil fietsen moet dat ding niet na 4 of 5 uur beginnen te piepen.

dirber
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 22 jun 2007 23:42
Locatie: Bij de Greb

dirber 16 aug 2018 22:56

Even getest hoe groot je een gebied op de kaart maximaal kunt selecteren. Als voorbeeld de bovenkant van de kaart loopt in een rechte lijn van Deventer naar Hilversum en de onderkant van de kaart loopt van centrum Tilburg recht naar de Duitse grens boven Venray. Download je dat kaartvak dan is dat 5127 Kb (zeg maar 5 Mb).
Intern geheugen is 64 Mb, dus je kunt wel een heel stuk Nederland in het device zetten (wel ruimte overlaten voor ritregistratie etc.). Kaartdelen zouden mogen overlappen, device maakt er een geheel van. Valt mij dus niet tegen. Maar inderdaad jammer dat er geen SD-kaart in kan.
Overigens ik heb de Lezyne Mega niet maar heb wel interesse (vooral op de beloofde batterij duur) en wacht op meer gebruikers ervaringen.
Ook Bryton heeft nu het Aero 60 model welke wel met pre-loaded OSM map komt. In buitenland al verkrijgbaar en waarschijnlijk in september? in Nederland. Heeft veel features en ook een lange (beloofde) batterij-duur. Zou zonder hart- en cadans maar wel met out-of-front, ronde de 200 euro gaan kosten.
Werken gaat ten koste van je vrije tijd. Werken na je 50-ste ten koste van je gezondheid.

Wilbert78
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 aug 2018 23:31

Wilbert78 16 aug 2018 23:07

Poeh, 64 mb, daar sta ik wel van te kijken. Ik heb voor de gein wel eens een computer ontworpen op ic-niveau (dus ook zelf de bootloader schrijven in een hexeditor met opcodes) maar geheugen kost toch geen drol meer tegenwoordig. Althans, voor zo een apparaat heb je niet het snelste geheugen nodig. De Bryton was ik niet van de op de hoogte en zie nu net dat die voor 270 met alle sensoren komt. Potverdorie, dat is toch wel heel erg interessant, zeker als de accutijd klopt. Er is ook nog de iets duurdere Rider.

https://bikerumor.com/2018/07/24/eb18-b ... sts-value/

dirber
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 22 jun 2007 23:42
Locatie: Bij de Greb

dirber 16 aug 2018 23:58

64 Mb is niet veel maar er kan dacht ik tot 800 uur aan rij-data opslaan. Als je 5 uur per dag fietst dan moet je toch 160 dagen fietsen om het vol te krijgen.....
Werken gaat ten koste van je vrije tijd. Werken na je 50-ste ten koste van je gezondheid.

Wilbert78
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 aug 2018 23:31

Wilbert78 17 aug 2018 01:41

Ja, maar als dat geheugen ook voor de kaart in gebruik is, dan wordt het een heel ander verhaal. Een rit zal een paar kb kosten, dat geloof ik wel.

Plaats reactie