Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Lezyne Mega XL en Mega C

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jul 2018 12:58

Lezyne komt met twee nieuwe modellen, de Mega XL en de Mega C.

http://road.cc/content/tech-news/245035 ... ages-video

http://road.cc/content/news/244633-lezy ... ur-runtime

http://racefietsblog.nl/nieuwe-lezyne-m ... computers/

Beide modellen zijn direct te bestellen. Vreemd genoeg nog geen review van DCR?

Specs Mega C

De Lezyne Mega C GPS fietsnavigatie is een uitstekende fietsnavigatie voor serieuze wielrenners en mountainbikers. Bij deze nieuwe Lezyne fietscomputer zijn de navigatiemogelijkheden flink uitgebreid. Via de Lezyne app kan je eenvoudig gratis OSM kaarten naar je toestel laden voor een uitstekende turn-by-turn navigatie met kaart door een GPX bestand naar je toestel te kopieren via de app van Lezyne of PC. Aangezien het scherm een super duidelijke weergave heeft, kan je deze onder alle omstandigheden goed aflezen om niet per ongeluk een afslag te missen. Mocht dat toch onverhoopt gebeuren, dan toont de Lezyne Mega XL automatisch een nieuwe route. Ook is het mogelijk om live strava segmenten te volgen.

Gebruiksvriendelijk
De Lezyne Mega C GPS fietscomputer werkt super gebruiksvriendelijk dankzij het overzichtelijke scherm met aanpasbare datavelden. Met de in- en uitzoomknop kan je zelf gemakkelijk instellen hoeveel velden je wilt tonen. Daarnaast toont een innovatief scherm met batterijweergave exact de batterijstatus van zowel je Lezyne Mega C GPS als alle via ANT+ of Bluetooth Smart gekoppelde apparaten als een hartslag- of vermogensmeter.


Specificaties Lezyne Mega C GPS Zwart
Complete en gebruiksvriendelijke fietsnavigatie
Hoogwaardige en compacte constructie
Super accuratie locatiegegevens dankzij GPS en GLONASS ontvangst
Uitgebreide navigatiemogelijkheden met gratis downloadbare OSM kaarten van de hele wereld
Bluetooth Smart en ANT+ ondersteuning voor koppelen sensoren en smartphone
Beschikt over een barometer en accelerometer
Eenvoudig te koppelen
Aanpasbare datavelden
Ondersteunt automatisch synchroniseren naar STRAVA
Gewicht: 73 gram
Formaat: 50,5 mm x 77,2 mm x 26,9 mm
Schermafmetingen: 33,8 mm x 45,1 mm
Gewicht: 73 gram
Kleur: Zwart
bron: Futurumshop

Specs Mega XL

De Lezyne Mega XL GPS fietsnavigatie is een uitstekende fietsnavigatie voor serieuze wielrenners en mountainbikers die baat hebben bij een groot en overzichtelijk scherm. Het 2.7-inch display met hoge resolutie is 50 procent groter dan de Lezyne Super GPS en bevat de optie om deze zowel horizontaal als verticaal weer te geven.

Uitgebreide navigatie
Bij deze nieuwe Lezyne fietscomputer zijn de navigatiemogelijkheden flink uitgebreid. Via de Lezyne app kan je eenvoudig gratis OSM kaarten naar je toestel laden voor een uitstekende turn-by-turn navigatie met kaart door een GPX bestand naar je toestel te kopieren via de app van Lezyne of PC. Aangezien het scherm een super duidelijke weergave heeft, kan je deze onder alle omstandigheden goed aflezen om niet per ongeluk een afslag te missen. Mocht dat toch onverhoopt gebeuren, dan toont de Lezyne Mega XL automatisch een nieuwe route. Ook is het mogelijk om live strava segmenten te volgen.

Gebruiksvriendelijk
De Lezyne Mega XL GPS fietscomputer werkt super gebruiksvriendelijk dankzij het overzichtelijke scherm met aanpasbare datavelden. Met de in- en uitzoomknop kan je zelf gemakkelijk instellen hoeveel velden je wilt tonen. Daarnaast toont een innovatief scherm met batterijweergave exact de batterijstatus van zowel je Lezyne Mega XL als alle via ANT+ of Bluetooth Smart gekoppelde apparaten als een hartslag- of vermogensmeter.


Specificaties Lezyne Mega XL GPS Zwart
Complete en gebruiksvriendelijke fietsnavigatie
Hoogwaardige en compacte constructie met groot scherm
Super accuratie locatiegegevens dankzij GPS en GLONASS ontvangst
Uitgebreide navigatiemogelijkheden met gratis downloadbare OSM kaarten van de hele wereld
Bluetooth Smart en ANT+ ondersteuning voor koppelen sensoren en smartphone
Beschikt over een barometer en accelerometer
Eenvoudig te koppelen
Aanpasbare datavelden
Ondersteunt automatisch synchroniseren naar STRAVA
Batterijduur: 48 uur
Formaat: 57,5 mm x 79,3 mm x 26,6 mm
Schermafmetingen: 35,3 mm x 58,8 mm
Gewicht: 83 gram
Bron: Futurumshop

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2440
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 18 jul 2018 13:11

Enkel de Quick Look van DCR momenteel:
https://www.youtube.com/watch?v=PVEcEz87_MQ

vuegoguan
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mar 2018 09:44

vuegoguan 18 jul 2018 14:05


Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 19 jul 2018 08:55

Ziet er best interessant uit. Ben eens benieuwd naar de navi skills

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 jul 2018 09:01

Eerste twee reviews op Futurum zijn niet erg hoopvol

Vooral de navigatie valt het erg tegen. Na een avondje puzzelen blijkt het beloofde offline kaartmateriaal alleen maar in kleine stukjes te downloaden via de PC. Om bv Zuid Nederland er in te zetten moet je al zo'n 4-5 download vakken selecteren op de kaart en die steeds met copy&paste in de juiste apparaat map zetten. Voor heel Europa lijkt het ondoenlijk, voor op de vakantie bestemming moet de PC dus mee en heb je goede wifi nodig. Website en app werken erg makkelijk, pairen met Android geen probleem. Knopjes werken nogal stug en zitten niet handig: route stoppen en wissen gaat bv steeds met linker en rechter knopje, zodat je twee handen nodig hebt. Dan werkte mijn oude Garmin Etrex20 handiger. Al met al niet wat ik zocht, dus weer retour gestuurd en voorlopig lekker met mijn Mio Cyclo 200 verder (zonder ant+)
Let op, deze review is geschreven binnen 1 week na de lancering van het product. Kinderziektes die er nu inzitten kunnen vlot met komende firmwares opgelost worden. In de verpakking zit alleen de quickstart guide, een kort mirco-usb kabeltje en een stuur mount voor bovenop het stuur. Een frontmount zal je dus los moeten aanschaffen. Het opstarten van het apparaat gaat bijzonder snel, binnen 5 seconden gebruiksklaar waarna de installatie op mijn galaxy S7 vrijwel vanzelf ging. Ook ging het connecten van mijn garmin sensoren (hartslag, cadans en snelheid) via ANT+ bijzonder snel. Met mijn garmin edge was het indertijd wel een ander verhaal. Tijdens het gebruik is hij ook weer erg snel, voelt niet stroperig aan qua bediening. Wat me dan weer wel een beetje tegenviel was de zichtbaarheid van het schermpje in beboste gebieden of schemering. Het was alleen goed zichtbaar als je de verlichting aan zette maar die gaat na maximaal 300 seconden weer uit zodat je meteen weer niets ziet. Tijdens het verwijderen of plaatsen van de computer moet je wel ongemakkelijk hard drukken op het apparaatje om hem vast te krijgen. Blijft hij in elk geval goed zitten... Bij het inladen van routes kan je GPX en TCX bestanden inladen, bij TCX bestanden krijg je ook turn by turn navigation dus dat heeft voor mij de voorkeur. Helaas lukte het me niet om via mijn telefoon de map op het scherm te zien te krijgen, wel de koers en turns geen online map. Wat me ook opviel was dat de Mega C bij een bocht missen binnen korte tijd een nieuwe route gemaakt heeft. Het inladen van offline maps lukte overigens wel via de site van lezyne zelf, deze plaats je dan via de pc in de "maps" folder van het apparaat. Maar het gebied hiervan is te klein voor een ritje langer dan 50km. Als laatste wil ik nog aanstippen dat het er op lijkt dat de batterijduur inderdaad bijzonder lang is. Heb hem na de eerste keer niet meer hoeven laden, ookal heb ik hem meer dan 10 uur aangehad staat de batterij indicator ruim over de helft. Mooi apparaatje dat 5 sterren verdienen gaat als de eerste kinderziektes er uit zijn.

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 20 jul 2018 16:13

Ik zag deze ook langs komen en was aangenaam verrast door de prijs en de offline maps.
Zelf een Lezyne Super GPS (enige maanden terug gekocht) en ben daar opzich erg blij mee, qua navigeren is het soms lastig met (als je een gpx ingeladen hebt) alleen een lijntje, waardoor als je afslagen/wegen hebt die kort naast elkaar liggen soms verkeerd rijd.

Ik had goeie hoop dat het met de Mega beter werd.

De app geupdate en dan kun je idd al kiezen om maps te downloaden..vierkantje wat je kan selecteren is verdomd klein en lijkt me niet heel handig. Ik heb dan liever nog dat ik de kaart moet "kopen" en op een mini sd kaartje kan stoppen oid.

Als ik het zo hoor, gemiste kans, misschien dat het met een firmware update oid beter word, of met een nieuwe versie.
Rule #5

Gebruikersavatar
tonnie
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 15 mar 2005 20:11
Locatie: Oosterhout (NB)
Contact

Gebruikersavatar tonnie 23 jul 2018 14:27

Ik las in de spec's dat de accu van de XL ca. 48 uur meegaat. Dat lijkt me erg veel. Want mijn Garmin doet het ongeveer 10 á 12 uur. En dan moet ik hem weer opladen.

Als randonneur zou het mooi zijn als de accu wat langer meegaat. En dan zou 48 uur prachtig zijn.

Maar zijn er gebruikers die kunnen vertellen wat nu de echte accuduur is ?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 jul 2018 18:38

Ik zou dan gewoon een Edge 1030 kopen. Heeft ook een giga batterijduur en is ook nog uit te breiden met een accupack.

Wisselwerking
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 21 aug 2015 10:00

Wisselwerking 24 jul 2018 10:05

Ik had de Mega C ook op mijn wensenlijstje gezet, maar de eerste reviews stemmen mij nog niet direct hoopvol. Bryton komt ook nog met nieuwe modellen, maar ik heb begrepen dat deze pas in september in de winkels liggen.
Mijn Strava

Gebruikersavatar
tonnie
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 15 mar 2005 20:11
Locatie: Oosterhout (NB)
Contact

Gebruikersavatar tonnie 11 sep 2018 18:28

Iemand al een ervaring wat betreft de accu duur?

dirber
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 22 jun 2007 23:42
Locatie: Bij de Greb

dirber 11 sep 2018 21:56

Even uit een ander onderwerp in fietscomputers (Lezyne Mega en Wahoo Bolt) ook hier even vermelden:
Even getest hoe groot je een gebied op de kaart maximaal kunt selecteren bij Lezyne. Als voorbeeld de bovenkant van de kaart loopt in een rechte lijn van Deventer naar Hilversum en de onderkant van de kaart loopt van centrum Tilburg recht naar de Duitse grens boven Venray. Download je dat kaartvak dan is dat 5127 Kb (zeg maar 5 Mb).
Intern geheugen is 64 Mb, dus je kunt wel een heel stuk Nederland in het device zetten (wel ruimte overlaten voor ritregistratie etc.). Kaartdelen zouden mogen overlappen, device maakt er een geheel van. Valt mij dus niet tegen. Maar inderdaad jammer dat er geen SD-kaart in kan.
Overigens ik heb de Lezyne Mega niet maar heb wel interesse (vooral op de beloofde batterij duur) en wacht op meer gebruikers ervaringen.
Ook Bryton heeft nu het Aero 60 model welke wel met pre-loaded OSM map komt. In buitenland al verkrijgbaar en waarschijnlijk in september? in Nederland. Heeft veel features en ook een lange (beloofde) batterij-duur. Zou zonder hart- en cadans maar wel met out-of-front, ronde de 200 euro gaan kosten.
Werken gaat ten koste van je vrije tijd. Werken na je 50-ste ten koste van je gezondheid.

termi748
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 16 jan 2014 08:54

termi748 20 sep 2018 21:09

Niet zo positief over Lezyne:
Heb een super GPS, was ik erg tevreden over. Deze mede gekocht vanwege de connectiviteit met de smartphone.
Na een software update is de connectiviteit met zowel phone als sensors zeer instabiel en moet ik meerdere malen per rit opnieuw verbinden.
By Lezyne een ticket aangemaakt en allerlei aanvullende vragen beantwoordt, nu 5 maanden verder: we are working on it.
Lekker dus.

Plaats reactie