Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Lezyne Mega XL en Mega C

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 sep 2018 09:52

Maar dat gaat dus niet om deze modellen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

termi748
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 16 jan 2014 08:54

termi748 23 sep 2018 13:41

amclassic-fan schreef: 23 sep 2018 09:52 Maar dat gaat dus niet om deze modellen?
Nee dat klopt, maar lijkt mij goed om te weten dat Lezyne niet echt lekker meewerkt bij problemen.

tomdumotor
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 sep 2017 21:33

tomdumotor 23 sep 2018 20:48

ja de support krijg je lastig te pakken en mag dan allemaal lang duren. Ook keer wat gevraagd omdat hij textregels van de navigatie niet overnam. Dan kreeg ik "ga links op ga rechtdoor"ipv ga links op hoofdstraat. 5 maanden later nog steeds niks gehoord. Persoonlijk baal ik steeds meer van mijn lezyne super gps. Een rit maken in de gps root is erg lastig omdat hij vaak allerlei achterlijke zijweggetjes pakt (ook al ga je dan heuvel op en af) ipv gewoon doorgaande weg te volgen. Ook wordt je heel vaak (5-6x) over fietspaden(zandpaden,kiezelpadjes en lokaal verkeer weggetjes) gestuurd waar je met de racefiets niet overheen gaat. Met als gevolg stilstaan en routes gaan zoeken.

Via ridewithgps routes maken gaat veel makkelijker(en niet van die kutwegen) maar die voert die niet goed in, dan krijg je geen turn by turn en ga naar naar 80km links(dat is de hele rit). Als het over kon doen had 50euro meer uitgegeven om al deze ergernis te besparen.

Batavus GT
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2017 18:05
Locatie: Brasschaat

Batavus GT 03 okt 2018 13:27

Ik heb ook een Super Gps en vind hem enkel te gebruiken om ritten te registreren .
De batterij gaat lang mee en het toestelletje is degelijk afgewerkt.
Hij onthoudt alles van info van de sensors tot en met hoogtes,temperatuur en afgelegde routes.
Om te navigeren vind ik hem minder en daar zal de Mega wel beter in zijn.
Als de kwaliteit dezelfde is, wordt het wel een interessante fiets-gps
Ik navigeer tegenwoordig met mijn gsm en de Komoot app.
Veel duidelijker en beter te volgen...

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 07 okt 2018 20:06

Als ik de review op Fiets lees vind ik het wel een interessant apparaat.(de mega XL)
Heeft iemand al gebruikerservaringen?
https://www.fiets.nl/2018/10/04/review- ... rdigheden/

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1698
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 16 okt 2018 16:19

Ook RFB heeft een review online.
http://racefietsblog.nl/nieuwe-lezyne-m ... computers/

En Mantel:
https://www.mantel.com/blog/fietscomput ... navigatie/

Nou moet ik zeggen dat mij de Mega XL/C wel iets lijkt.
Als de batterij écht zo lang meegaat wil ik het voor dat bedrag wel proberen.
Nog even sparen..... Heb net een nieuwe fiets.
WiND 56 - 2020

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 16 okt 2018 16:27

Allemaal niet echt partijen die echt 'reviews' schrijven. Meer beetje de specs en functionaliteit tonen.

Bij veel van dit soort apparaten moet je het meer van de gebruikerservaringen hebben helaas.

Chielini
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 okt 2016 21:18

Chielini 26 jan 2019 14:27

Zijn hier inmiddels al mensen met ervaring met de Mega XL of Mega C?
Begreep (o.a. uit review van DC-rainmaker) dat er nog wel wat bugs in zitten, zijn die al gefixed?
Wat zijn de ervaringen met navigatie?

Puur kijkend naar specs en prijs zou je zeggen dat dit een goede concurrent voor Garmin Edge 520 plus / 820 en de Wahoo Element Bolt zou zijn, toch?

dirber
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 22 jun 2007 23:42
Locatie: Bij de Greb

dirber 06 feb 2019 22:58

Mijn kleine ervaringen met de MEGA XL (en een beetje vergeleken met de Bryton Rider 50)
-Je moet eerst een stuk van de omgeving op het apparaat zetten en zorgen dat de route erin valt. Als voorbeeld de bovenkant van de kaart loopt in een rechte lijn van Deventer naar Hilversum en de onderkant van de kaart loopt van centrum Tilburg recht naar de Duitse grens boven Venray. Download je dat kaartvak dan is dat 5127 Kb (zeg maar 5 Mb).
Intern geheugen is 64 Mb, dus je kunt wel waarschijnlijk heel Nederland in het device zetten (wel ruimte overlaten voor ritregistratie etc.). Kaartdelen zouden mogen overlappen, device maakt er een geheel van. Dit nog niet geprobeerd. Voordeel is wel dat je steeds een actuele kaart hebt bij (opnieuw) installeren.
-Kaarten via Open Street Maps (OSM) tegenwoordig.
-Knoppen indrukken gaat best wel zwaar, je moet flink drukken.
-Meerdere fietsprofielen aangemaakt.
-Bluetooth koppeling met Huawei P9 lite gaat goed, ondanks dat Huawei een negatieve naam heeft hierin. (Wahoo zegt dat Huawei niet geschikt is ivm bluetooth voor hun computer).
Lezyne - bluetooth trekt je telefoonbatterij niet snel leeg, LE (low energy), viel mij reuze mee. Maar houdt dit zeker geen 30 uur vol 😉
-Aanmaken route via app Lezyne GPS Ally2 en doorsturen naar je fietscomputer werkt prima.
-Bestaande GPX route even naar de Lezyne site zetten en via je telefoon vandaar oppikken en naar apparaat sturen werkt ook goed. Telefoon kan dan uit, maar dan werkt herberekenen van route en live-tracking niet meer.
-Fix met satellieten is goed. Ik hoef nooit (lang) te wachten. Hangt ook van omgeving (bebouwing) af. Nog niet meegemaakt dat het satellietsignaal verbroken is. Ik ben geen MTB-er ik weet niet of onder veel bomen en natte bladeren ook zo blijft. Maar dan kan je het contact met satellieten meerdere keren per tijdsignaal instellen.
-Narijden route zonder turn by turn gaat goed.
-Van route afwijken, een test gedaan. Een hele tijd blijft hij zeuren dat je om moet draaien maar op een gegeven ogenblik maakt hij toch een route naar het eindpunt. Werkt dus wel. Het zeuren om terug is mss ook afhankelijk van de omgeving waar je rijdt, alternatieve wegen om uit te kunnen kiezen. Telefoon moet dan wel gekoppeld zijn om alternatief te kunnen berekenen.
-De ritten zijn ook op Strava te zetten, gaat automatisch via de Lezyne site als je daar toestemming voor geeft. Ik heb een niet betaald account, KOM etc. kan ik niet testen. Uploaden via de app naar Strava zou ook moeten kunnen maar is langzamer dan via pc/laptop
-Live tracking werkt ook, je moet dan wel steeds de bluetooth verbinding aan laten staan. Mijn vrouw krijgt keurig de route te zien (werkt via mail, denk aan Steven de Jongh)
-Rit uploaden naar Lezyne-site werkt goed, daar kan je ook diverse gegevens analyseren.
-Hartslagmeter van de Bryton ant+ werkt samen met de Lezyne, pikte dat normaal op. Power meter en cadans sensor heb ik niet.
-Had eerst een afwijking van de temperatuur. Gaf 5 a 6 graden te weinig aan. Na update van de software is ook dit opgelost.
-Ja en dan de accuduur. Batterij percentage zakt maar heel langzaam. Kan iig veel langer fietsen als met de Bryton. Ook afhankelijk van de buiten temperatuur, met vorst buiten gaat het toch iets rapper terug, maar dat doen ze allemaal door de kou.
-Turn by Turn krijg je als je een route maakt via de Lezyne-site. Vind ik niet altijd een voordeel. Soms krijg je seintje dat je af moet slaan maar dan kronkelt de weg en nog geen zijwegen. Ik maak er eigenlijk geen gebruik van. Maak zelf routes veelal via GPSIES.
-Als een vooraf ingeladen route zichzelf kruist dan geven pijlen op de route aan waarheen je moet. Pijlen staan wel verder uit elkaar dan bij de Bryton (die gaf de pijlen ‘ineengeschoven’ weer op de rijroute).
-Ik zag een aanbieding staan voor de Mega XL (in roze) voor maar 149,95 euro. Het geld volledig waard lijkt mij t.o.v. de concurrentie.
Werken gaat ten koste van je vrije tijd. Werken na je 50-ste ten koste van je gezondheid.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2066
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 07 feb 2019 09:26

Kun je ook een forse hoeveelheid waypoints inladen en geeft hij de afstand tot het volgende waypoint aan? Dat zou wel handig zijn tijdens reizen (zet ik altijd een hele hoop waypoints in m'n GPS die interesant zouden kunnen zijn).

noorderzon
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2019 00:45

noorderzon 14 mei 2019 00:49

Heb net een mega xl aangeschaft.
Zal er binnenkort een review overschrijven.
de eerste indrukken zijn positief.

tomdumotor
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 sep 2017 21:33

tomdumotor 28 mei 2019 22:42

de app werkt idd goed met routes maken, probeer het niet via de gps root website want dat is een ramp. Een paar keer 30min bezig geweest om de route goed te krijgen, waar het met ridewithgps bijv 2 min kostte. Je moet heel precies gaan zoeken met de (25) waypoints om een goede route te krijgen anders kan je 5x per rit stil staan en op je telefoon gaan kijken waar je heen moet omdat je weer over een of ander klotepadje gestuurd wordt.

Ridewithgps tcx importeren in gps root werkt wel maar dan zie je geen straatnamen, enkel "ga links af op ga rechtdoor"

Plaats reactie