Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge Explore

hayes

hayes 30 mar 2019 20:28

90 km test was ok. Gpsies track met sterke vereenvoudiging.
Herberekening uit. Veel beter...
Wie had dat gedacht? ;) :winkthumb:

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8520
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 30 mar 2019 22:05

hayes schreef: 30 mar 2019 20:28 90 km test was ok. Gpsies track met sterke vereenvoudiging.
Herberekening uit. Veel beter...
Wie had dat gedacht? ;) :winkthumb:
Ik had dat gedacht ;)
Maar wat betekent gpsies track met sterke vereenvoudiging?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

hayes

hayes 31 mar 2019 11:26

Na het uittekenen van een track op gpsies krijg je onderaan nog de keuze 'track vereenvoudigen'.
Hier heb ik dus 'sterk' gekozen.

Werkte goed.
Met herberekenen uit, kreeg ik gewoon een paarse lijn die me terug naar de uitgestippelde route voerde. Zonder aanwijzingen weliswaar maar wel naar het dichtste punt van de route. Niet naar het punt waar ik de route verlaten had.

Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8520
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 31 mar 2019 15:11

Mooi dat het gelukt is,en ik heb ook weer iets geleerd👍
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Vincentm070
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mar 2019 21:04

Gebruikersavatar Vincentm070 02 apr 2019 08:44

DeeJeeEric schreef: 27 mar 2019 20:31
Vincentm070 schreef: 27 mar 2019 18:12 Ik gebruik het systeem ook pas net maar ik kan je in ieder geval vertellen dat het WEL van belang is dat je de originele kabel gebruikt als je de GPS aan de computer aansluit.
Haha bedankt voor de tip Vincent. Er zijn kabels die alleen geschikt zijn voor opladen en USB kabels die daarnaast ook geschikt zijn voor data overdracht. Waarschijnlijk kun je je originele smartphone USB kabel gebruiken met de garmin.
Maar... bevalt de edge explore verder goed ?
Afgelopen weekend heb ik twee ritten gemaakt met de Garmin. Lang verhaal kort, ik heb wel even staan vloeken en tieren want ik moest nogal wat draaien en keren maar ik denk dat dat vooral te maken heeft met de nonchalante manier waarop ik mijn routes had gemaakt.

Zoals al eerder op dit forum aangegeven moet je het aantal waypoints beperken. En daarnaast, denk ik, moet je ze niet te dicht bij kruisingen plaatsen, ik had meer dan eens een kruising welke ik over moest steken om vervolgens na twintig meter te moeten keren omdat ik toch de bocht had moeten maken.

Ik denk dus dat je echt wel even wat tijd moet stoppen in het maken van je route en het plaatsen van je waypoints. Als dit naar wens is zal je route een stuk beter verlopen dan de mijne afgelopen weekend. Want garbage in is garbage out.

Cheers!

Ranakis
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jan 2019 16:28

Ranakis 03 apr 2019 16:35

Ik snap het niet... Waarom moet je een route van te voren maken? Kun je niet gewoon een adres invullen / plekje op de kaart aanwijzen en dat de route wordt uitgerekend? Zoals het navigatiesysteem van een auto.... Met bijv de snelste, mooiste oid? Of begrijp ik t verkeerd?

Ben nl stiekem ook op zoek naar een fietscomputer met navigatie, zodat ik m'n telefoon + Google Maps niet meer hoef te gebruiken hiervoor, dit is een te grote aanslag om de batterij van de telefoon, is in no time leeg. Maar qua navigatie kwaliteit verwacht ik toch wel zo ongeveer het kwaliteitsniveau van een Google/TomTom/autonavigatie anno 2019... Leg ik daarmee de lat veel te hoog voor deze Garmin Edge Explorer.....?

Heb afgelopen weekend op de telefoon ook geëxperimenteerd met Komoot ipv Google Maps. Op zich ok, maar verder niet echt meerwaarde tov Google Maps, en de batterij wordt net zo hard leeggezogen. Op een gegeven moment is het gewoon niet meer grappig om iedere paar uur m'n telefoon aan m'n Anker powerbank te moeten hangen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 apr 2019 17:00

@ranakis, een fiets gps gebruik je toch even anders als bij autogebruik.
Bedoeling is toch om een mooi rondje te rijden.
Dit kan je of gewoon een rit van iemand anders downloaden of er zelf een aanmaken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Ranakis
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jan 2019 16:28

Ranakis 03 apr 2019 17:15

@LCSMET, helder, maar kun je daarnaast ook gewoon een adresje invullen zoals in Google Maps? Voorbeeld usecase, zondagochtend, mooi weer, ik woon in omgeving Leiden. Als ik dan op de fiets stap en ter plekke spontaan bedenk dat ik naar het Vondelpark in Amsterdam wil fietsen, tocht van zo'n 40km, ben ik dan vervolgens een paar seconden later lekker op weg naar het Voldelpark.... of is het dus een heel gehannis om dit op het apparaat voor elkaar te krijgen en moet ik eerst zelf die route zien uit te vogelen alvorens ik kan starten?

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 03 apr 2019 17:39

Als je die meegeleverde k* kaart van Garmin in de Explorer vervangt voor een OpenFietsMap kaart (light editie beste) en de routeringinstellingen in de Edge goed zet, dan zou dat zo maar eens kunnen lukken. Met begeleiding over fietspaden en zoeken naar adressen. Binnen een paar seconden? nee, maar dat lukt zelfs niet met google maps, intypen duurt al langer :)
Binnen een paar minuten, ja dat wel.

Zou je een City Navigator kaart kopen en gebruiken, dan is het net een echte TomTom, Kent geen enkel fietspad, en zal je alleen over gewone wegen leiden, wel vermijden snelwegen aan laten staan, anders sta je in de krant: Fietser van A4 geplukt door politie.
Marco :)

Gebruikersavatar
fred404
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 25 jul 2010 11:07
Locatie: Oldenzaal

Gebruikersavatar fred404 03 apr 2019 17:50

@Ranakis, je kunt gewoon een adres invoeren, helemaal niet moeilijk. Daarnaast staan er ikweetniethoeveel POI's in waar je uit kunt kiezen. Eventueel Yelp via garmin connect downloaden en installeren. Ook de apps van Strava en Komoot staan er bij mij in.

Op een telefoon heeft Komoot niet zoveel meerwaarde tov andere, het fraaie van Komoot als routeplanner zie je pas op de laptop. Mogelijkheid om opencyclemap als kaartondergrond te kiezen waardoor je tijdens het tekenen van je track ziet waar de fietsroutes lopen. Succes!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8520
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 apr 2019 18:05

Ranakis schreef: 03 apr 2019 16:35 Ik snap het niet... Waarom moet je een route van te voren maken? Kun je niet gewoon een adres invullen / plekje op de kaart aanwijzen en dat de route wordt uitgerekend? Zoals het navigatiesysteem van een auto.... Met bijv de snelste, mooiste oid? Of begrijp ik t verkeerd?

Ben nl stiekem ook op zoek naar een fietscomputer met navigatie, zodat ik m'n telefoon + Google Maps niet meer hoef te gebruiken hiervoor, dit is een te grote aanslag om de batterij van de telefoon, is in no time leeg. Maar qua navigatie kwaliteit verwacht ik toch wel zo ongeveer het kwaliteitsniveau van een Google/TomTom/autonavigatie anno 2019... Leg ik daarmee de lat veel te hoog voor deze Garmin Edge Explorer.....?

Heb afgelopen weekend op de telefoon ook geëxperimenteerd met Komoot ipv Google Maps. Op zich ok, maar verder niet echt meerwaarde tov Google Maps, en de batterij wordt net zo hard leeggezogen. Op een gegeven moment is het gewoon niet meer grappig om iedere paar uur m'n telefoon aan m'n Anker powerbank te moeten hangen.
Op de site van de Fietsersbond kan je kiezen hoe je wil rijden en waarheen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Ranakis
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 jan 2019 16:28

Ranakis 03 apr 2019 19:10

Hey Fred404, thanks voor de duidelijkheid, adresje invoeren is dus mogelijk. En POI's zijn wel handig. Zie dat de Edge Explore bij Amazon nu te koop is voor €299 inc. snelheid en cadans sensoren. Nu nog vrouwlief uitleggen waarom een fietsnavigatie veel duurder is dan een TomTom en veel beter dan Google Maps op de telefoon terwijl ik net een SP connect kit speciaal daarvoor heb aangeschaft 🤔

Plaats reactie