Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Sigma Rox 12.0

leon1
Forum-lid
Berichten: 2987
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 05 jun 2018 21:28

Voor mij is die connectiviteit ook niet zo belangrijk. De Rox 11.0 heeft natuurlijk wel BT maar ik heb dat ding nog nooit tijdens het rijden gekoppeld. WiFi is ook prima wat mij betreft. En bij geen wifi dan maar eens een dagje wachten om dingen uit te lezen...
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 05 jun 2018 23:14

Helemaal mee eens.
Enige reden waarom ik mijn Bolt koppel met de smartphone is voor het maken van wijzingen in configuratie of route. Als ik dat op het toestel zelf kan doen vind ik het ook prima.
Tijdens een rit heb ik geen behoefte aan meldingen op mijn fietscomputer.

Zag deze Rox voor het eerst op een tweet van Team Sunweb. Toen leek ie me wel interessant.
Grootste nadeel vind ik de verhouding tussen formaat en schermafmeting.
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 jun 2018 10:02

tov de 10.0 is dit toch wel een upgrade? kleuren scherm, kaartje erin, touchscreen bediening, wifi connectie - allemaal zaken die de 10.0 niet had.

De prijs is daar dan ook naar (en zeker nu nog erg fors). Verhouding scherm tov totale apparaat valt vies tegen ten opzichte van de concurrentie en wat we ook in andere markten (telefoons) steeds meer gewend raken. Ik zou hem zelf niet zo snel kopen, maar om te stellen dat het geen upgrade is van de 10.0 is wel erg krap door de bocht.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

leon1
Forum-lid
Berichten: 2987
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 06 jun 2018 10:28

Ik heb waarschijnlijk last van tunnelvisie omdat ik dit ding niet met andere merken vergelijk maar alleen met de 11.0 (en daarvoor had ik de 10.0 trouwens). Dus ik heb ook geen idee hoe makkelijk de andere merken in omgang zijn maar Sigma is naar mijn mening samen met GPSies gewoon erg handig om eens een leuke route te vinden. Misschien dat andere merken dat ondertussen ook hebben of al jaren hebben? Ik had ook nooit de behoefte aan een toestel met kaart. Maar nu ik sinds dit jaar ineens grotere afstanden rijd en in onbekend terrein is het toch wel handig iets meer informatie te hebben dan alleen een pijl die je een richting opstuurt.

Ik zie wel een upgrade t.o.v. de 11.0 (kaartnavigatie, touchscreen, directe toegang tot GPSies (via wifi) en het maken van een route door een tekening te maken - al was Fiets hier nogal kritisch over en ook meer vakken in het scherm om data weer te geven - Rox 11.0 max. 6 nu iets van max. 10?).

Twee nadelen zie ik inderdaad in de Bluetooth al vind ik wifi (dus ook prima) en de fikse prijs (relatief nadeel dus).

Het formaat of dat het er gedateerd uitziet vind ik niet belangrijk. Dat zijn allemaal zulke subjectieve opmerkingen die ik erg veel voorbij zie komen en zeker een dealbreaker kunnen zijn alleen niet voor mij.

Accuduur is voor mijn gebruik ook voldoende. Als ik trouwens vooraf weet dat ik lang onderweg ben (MTB - en dan in de bergen bv.) dan neem ik een accubank mee.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 jun 2018 11:35

Noem eens een paar voordelen tov pak m beet een Garmin 1030....? (Behalve dat er geen Garmin op staat).

leon1
Forum-lid
Berichten: 2987
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 08 jun 2018 10:59

Dat zijn/is er vast geenéén? Die Garmin is trouwens wel een stuk duurder dan de Rox 12.0.

Hoe dan ook, ik heb de knoop doorgehakt en er eentje besteld. Hij is ook overal ruim voorradig......(zal de prijs wel debet aan zijn).....dat was wel anders bij de introductie van de 10.0 en 11.0.
Ride bikes, not tanks!

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 08 jun 2018 20:24

Leon laat je wat weten als je hem een tijdje gebruikt hebt hoe hij bevalt.
Is een mogelijkheid dat hij mijn mio gaat opvolgen waar de baterijen nog maar 3 uur van mee gaan

leon1
Forum-lid
Berichten: 2987
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 08 jun 2018 21:23

Zal ik doen. Maandag komt ie. Geef mij een week of twee dan zal ik de meeste features wel gebruikt (qua routes etc. dan).
Ride bikes, not tanks!

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 09 jun 2018 19:55

Dankje leon ben benieuwd naar je bevindingen veel plezier er mee

leon1
Forum-lid
Berichten: 2987
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 12 jun 2018 09:30

Dank je. Gisteren dan ontvangen en meteen maar even een kort ritje op de mountainbike gemaakt. Voor MTB en racefiets heb ik trouwens een K-edge houder die bovenop de stuurbuis zit (als soort van topcap). Daar zit de Rox 12.0 in ieder geval rotsvast in. Dannog kun je voor de zekerheid een touwtje er aan vastmaken. Iets wat ik ook ga doen als de Rox mee het bikepark ingaat.

Mijn vergelijk is natuurlijk wel gebaseerd op de Rox 11.0. De 12.0 vindt het GPS-signaal erg snel. Bij de 11.0 kon dat nog wel eens duren, vooral als ie een paar dagen niet is gebruikt.

Het scherm is op de automatische stand net sterk genoeg om in het open veld af te lezen met zonnebril op. In het bos ging het prima. Geen idee wat de accu ervan zegt als je het scherm continue vol aanzet...ach, je moet ook vooruit kijken en niet op je scherm. Maar nu dat ding nieuw is zit je er automatisch meer naar te kijken.

Met zomerhandschoenen (langvinger) is het touchscreen goed te bedienen. Met de vinger gaat het natuurlijk ook prima. Ben benieuwd hoe het met de winterhandschoenen gaat... Daarnaast heb je natuurlijk knoppen om alle functies te bedienen. Kan mij voorstellen dat als er modder op komt dat je het touchscreen niet gebruikt vanwege mogelijke krassen. Ik ga eens op zoek naar een glazen screenprotector in deze maat. Hopelijk is er ergens iets universeels te krijgen.

Dan is het instellen van de schermen natuurlijk perfect. Je kunt vele schermen naar eigen goeddunken invullen. Aangezien het scherm twee keer zo groot is vergeleken met de Rox 11.0 heb je dus ook meer velden.

Het uploaden van een route naar het Data Center gaat inderdaad automatisch als de wifi is ingesteld. Aangezien 90% van mijn ritten thuis begint en eindigt is dat erg prettig. Met de Rox 11.0 moest ik altijd even de telefoon erbij pakken, koppelen en overzenden.

GPS-signaal-ontvangst is gelijk aan de Rox 11.0. Dat wil zeggen dat ik hele dichte (en lage) begroeiing het signaal toch even wegvalt. Dat is wel jammer. Op de racefiets zal dat zo goed als niet gebeuren denk ik,

Dus zover tevreden.
Ride bikes, not tanks!

leon1
Forum-lid
Berichten: 2987
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 18 jun 2018 10:09

Afgelopen weekeinde dan eens een grotere ronde gemaakt. Vooraf een route via GPSies gemaakt en geupload naar het apparaat. Ik weet niet of ik nauwkeurig genoeg ben geweest met het samenstellen van de route maar de ROX wilde mij herhaaldelijk linksaf sturen (terwijl ik naast de Nieuwe Waterweg reed....).

Het navigeren gaat in ieder geval als een co-piloot....niet alleen wordt aangegeven wanneer je ergens moet afbuigen maar hij geeft ook bochten op dezelfde weg aan als 'licht naar links' of 'scherp naar rechts'. Dan piept ie ook zachtjes maar luid genoeg op het op te merken.

Fietspaden worden trouwens keurig in de kaart met rood aangegeven. Mijn route in het groen dus dat was soms even kijken. Ik moet even nagaan of het mogelijk is de fietspaden 'uit te zetten'.

Zoals eerder aangehaald kun je de schermen (6 stuks) zelf indelen. Als je gaat navigeren maakt de ROX zelf een zevende scherm aan met de kaart, afstand tot finish en duur tot finish. Ik had nu zelf het zesde scherm zo ingedeeld dat ik de kaart, snelheid en cadans kon zien.

Een ding zou ik wel aangepast willen zien...en dat is dus die indeling van het navigatiescherm. Ik zou, als Sigma zijnde de kaart op het volledige scherm weergeven en dan de cijfers in de hoeken over de kaart projecteren. Zodoende heb je dus meer overzicht in plaats van een klein kaartje.

Tijdens het navigeren komt er bovenin het scherm een melding van wat er aanstaande is. Het is dus handig de kaart niet bovenin in het scherm te plaatsen maar onderin zodat je ten alle tijde ook de kaart kun zien. Gelukkig kun je de schermindeling erg makkelijk wijzigen.

In testen is al aangegeven dat de ROX erg snel reageert op het moment dat je van de route afwijkt. Dat kan ik bevestigen. Dit gaat echt zonder aarzeling.

Ik heb nu na drie en een half uur normaal rijden en drie uur navigeren nog ongeveer 50% accu over. Dus dat er ongeveer 10/11 uur leven in zit zal wel kloppen. Dit met het scherm aan maar wel op de auto-stand qua sterkte.
Ride bikes, not tanks!

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 18 jun 2018 19:48

Leon dank fijn om te weten dat de batterij duur ok is
Dus een kandidaat opvolger er bij voor mijn mio

Plaats reactie