Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iQ2 vermogensmeter

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 06 mei 2020 12:40

Is dat zo?
Dat ze met de wegpedaal beginnen, komt toch voort uit de outcome van een enquête onder de backers, waarvan het merendeel aangaf een wegpedaal te willen.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 mei 2020 12:58

t2300 schreef: 06 mei 2020 10:46 Het ziet er inderdaad goed uit. Al is een 2 tal ritjes nog vroeg. Zeker gezien het feit dat tijdens de eerste rit al het pedaal het begaf.

Daarnaast, vraag ik me af of de tijd hun niet langszaam begint in te halen.
2 jaar geleden was hun doel een gunstig geprijste powermeter op de markt te brengen.
In de loop van het proces is hun meter duurder geworden, natuurlijk ook ingegeven door het overstappen van de “pod” naar het pedaal.
Maar als ik ziet dat je nu in het pre-order traject een single pedal powermeter a 200.- koopt, en straks na opstart 250,-. Zitten ze exact op het niveau van een 4iiii 105 left.
Dan zou ik eerder nijgen naar de 4iiii dan de iq2
Een left only meting vergelijken met een dubbelzijdige en volledige meting is natuurlijk zinloos. De goedkoopste volledige meting zal ongeveer €600 zijn en voor een dubbelzijdige meting kun je daar nog wel €100-200 bij op tellen.

Ook was de 4iiii die ik kocht defect on arrival, dus wat dat betreft heeft iQ2 nog wel een paar stapjes voor (ze zitten in de test fase voor de launch van een nieuw product). De dual 4iiii, Stages en DA powermeters zit met de designfout van Shimano die softwarematig weer 'opgelost' wordt door een algoritme. Dit zit in de doofpot uiteraard, maar ik geef het je op een briefje dat de volgende Shimano cranks niet asymmetrisch zijn.

Daarnaast passen de 4iiii en Stages (het merk dat overigens ook veel problemen heeft gekend) op veel frames niet eens omdat er onvoldoende clearance is bij de chainstays of de laag gemonteerde remhoeven in de weg zitten.

Kortom, vergelijken mag zeker, maar dan moet je wel objectief blijven. iQ2 heeft nog alle tijd/kans om er een goed product van te maken. Het heeft 4iiii en Stages 5+ jaar gekost om de productie enigszins op orde te krijgen en die zijn nu nog verre van perfect.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 06 mei 2020 13:12

Dan begrijp je me verkeerd.
Nu, bied iq2 een enkele meter aan voor 200.- pre order korting. En straks wordt dat 250.- voor enkel. En dat is nu net de prijs van een 4iiii enkel. Dus ik vergelijk hier enkel met enkel.

Dat stages en 4iiii ook 4+ jaar erover gedaan hebben geloof en snap ik best.
En daarom zei ik ook, ik ben bang dat de tijd hun ingaat halen. Die swop van pod naar pedaal heeft veel geld gekost, daarnaast komt er niks meer binnen, en zal de zak met geld daar ook niet eindeloos vol zitten.
Dus, alles hangt af van een snelle uitrol, en een goed product.
Iemand die nu een meter wilt, koopt iets anders, en de marktvraag zal op dit punt ook niet eindeloos blijven

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 06 mei 2020 13:25

Oh ja, de prijsontwikkeling heb ik niet echt gevolgd. Volgens mij heb ik €200 betaald in de Kickstarter voor een volledige meting. Als je dan €250 voor een enkelzijdige meting gaat betalen zou ik inderdaad voor een merk kiezen waar de meeste kinderziektes al uit zijn.

Volgens mij zijn de goedkoopste enkelzijdige pedaal systemen nog steeds €400 (Assioma Uno's). Daar rijden een 3 van mijn fietsvrienden nu ook mee omdat de 4iiii bij hun alle 3 niet paste. Samen met mijn eigen defecte 4iiii is dat 4 uit 4 die niet tevreden waren met hun 4iiii.

In dat licht is er duidelijk wel een markt voor zowel de single als dual sided van iQ2.

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 06 mei 2020 16:46

Nu lijkt het toch te gaan komen.

Ik kan begrijpen dat je begint met eenzijdig, maar hoe lang en welke uitdagingen liggen er om het goed werkend dubbelzijdig te maken?

Zou het niet een idee zijn om eerste eenzijdig uit te leveren en dan later een nieuw pedaal te leveren voor een kleine bijbetaling (eigenlijk betaal je dan voor het extra standaard pedaal dus zal 10-20 euro zijn)

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 06 mei 2020 17:14

t2300 schreef: 06 mei 2020 10:46 Het ziet er inderdaad goed uit. Al is een 2 tal ritjes nog vroeg. Zeker gezien het feit dat tijdens de eerste rit al het pedaal het begaf.

Daarnaast, vraag ik me af of de tijd hun niet langszaam begint in te halen.
2 jaar geleden was hun doel een gunstig geprijste powermeter op de markt te brengen.
In de loop van het proces is hun meter duurder geworden, natuurlijk ook ingegeven door het overstappen van de “pod” naar het pedaal.
Maar als ik ziet dat je nu in het pre-order traject een single pedal powermeter a 200.- koopt, en straks na opstart 250,-. Zitten ze exact op het niveau van een 4iiii 105 left.
Dan zou ik eerder nijgen naar de 4iiii dan de iq2
Als ik voor mijn nieuwe fiets klaar ben met een setje van €250,- is dat mooi toch. Anders kan ik voor €89,- eerst 2 pedalen aanschaffen. En moet ik ook nog een leftside crank kopen.

Plus dat half Nederland het wel ziet zitten om een pedaal te monteren en niet om crankarm.te monteren.

Ik denk dat ze best goed zaken kunnen doen ermee.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 mei 2020 18:51

Ik vind een crank arm monteren makkelijker dan wat iq2 heeft bedacht. DC Rainmaker moest dat ding meermaals monteren voor dat het goed zat en gekalibreerd kon worden.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 mei 2020 19:13

Als ie een momentsleutel had gebruikt, had er geen probleem geweest. Niet vast genoeg zet en daarom problemen, heeft ie zelf aangegeven.
Afbeelding

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 412
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 06 mei 2020 19:51

Maar dan moet je wel een momentsleutel hebben die ook linksom werkt. Dat doen ze niet allemaal.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 mei 2020 19:53

R1Phrankey schreef: 06 mei 2020 19:51 Maar dan moet je wel een momentsleutel hebben die ook linksom werkt. Dat doen ze niet allemaal.
+1

Hartox
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 aug 2015 20:41

Hartox 08 mei 2020 10:38

Als je een linker pedaal aan de binnenkant vast zet draai je toch gewoon naar rechts?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 08 mei 2020 13:53

Rechts link links rechts. Dat maakt niets uit. Bij twee pedalen is de richting tegenovergesteld van elkaar. Je hebt een moment sleutel nodig die beide kanten op kan klikken als signaal.

Plaats reactie