Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iQ2 vermogensmeter

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 04 jun 2020 10:53

Ik vraag mij ook af of er hier op het forum al iemand zijn pedalen heeft ontvangen. Ze claimen namelijk een aantal 1 zijdige pedalen te hebben geleverd en volgens mij zijn er hier wel een aantal leden die daarvoor een laag backing nummer hebben.
Verder begrijpelijk dat ze de productie niet op gang krijgen nu. Een beginnend bedrijf die zijn onderdelen bij verschillende leveranciers over de hele wereld vandaan moet halen, dat lukt nu ook gewoon niet.
Helaas moeten we dus nog een tijdje wachten, maar ik heb de tijd

Gebruikersavatar
gurb
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:33

Gebruikersavatar gurb 04 jun 2020 11:33

Het wachten is ook niet iets waar ik mee zit, heck, ik denk dat zelfs als we ze krijgen, er nog genoeg problemen te voorzien zijn (zowel software- als hardwarematig), maar de loze positieve berichtgeving van hun kant, daarna weken niks, en dan 'oeps, toch niet gelukt!' dat stoort me wel.

Ik heb wel een laag backer nummer (#1) maar sta voor dual ingeschreven. Volgens de vorige update zouden ze die ook al aan het assembleren moeten zijn, maar gezien ik nog niks heb gehad, ga ik er van uit dat er daar überhaupt nog niks van gemaakt is.

Maruss
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 04 jun 2020 14:45

Heel toevallig sprak ik een week of 2 geleden iemand van het bedrijf. Toen zat ik nog in de euforie dat DCR de pedalen getest had. Dus vroeg ik hoe het er voor stond in de hoop een concreet antwoord te horen over uitlevering etc.
Hij gaf toen aan dat ze keihard aan het werk waren. Dus ik het voorlopig maar Sinterklaas papier gereserveerd in de hoop dat ze dat halen.

Daarnaast ontving ik een maand geleden van IQ2 dat ik met weer (voor de 3e keer) moest registreren. Nu heb ik een nummer boven de 1500 terwijl ik volgens mij in eerste instantie ergens in de 200 zat. Betekent dit dat ze eerst 1500 stuks met enkele meting gaan uitleveren? Of ben ik een stuk naar achter gezet in hun planning.

jo_spr
Forum-lid
Berichten: 276
Lid geworden op: 21 jul 2006 10:01

jo_spr 09 jun 2020 13:59

Shane Miller review nu op YouTube. Prijs en kwaliteit gegevens ok...

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2426
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 09 jun 2020 14:37

Goede review van GPLama.
Dat je een momentsleutel nodig hebt, om deze pedalen te installeren, is al voldoende voor mij om er ver van weg te blijven. (En een speciale pedaalsleutel, die je er weliswaar bijkrijgt)
Prijs is laag, nauwkeurigheid is goed. Maar toch vind ik het maar niets.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 09 jun 2020 14:49

DC Rainmaker had het er ook over dat het vastzetten van de pedalen erg secuur werk is.
Momentsleutel is niet zo probleem, maar je moet net eentje hebben die beide kanten op meet (bij dubbele meters)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 09 jun 2020 16:53

Het is toch al bewonderingswaardig dat GPLama en DC Rainmaker het niet meteen helemaal affikken? Die gasten zijn niet vies van een uitgesproken mening en lijken me ook niet heel erg beinvloed door een merk als iQ2.

Dat er wat aanloop problemen zouden zijn, zowel m.b.t. Kickstarter campagne, hardware als software, kon je wat mij betreft verwachten. Die eerste DCR test leek me ook geen succes, maar echte dooddoeners heb ik nog niet voorbij zien komen.

Als ze bij een 2e of 3e generatie alle kinderziektes eruit hebben, dan hebben we gewoon een Nederlandse power meter fabrikant erbij! Hoe cool is dat?

Gebruikersavatar
gurb
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:33

Gebruikersavatar gurb 09 jun 2020 22:03

(dubbel)
Laatst gewijzigd door gurb op 09 jun 2020 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gurb
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:33

Gebruikersavatar gurb 09 jun 2020 22:03

Het moeten installeren met een allignment tool en momentsleutel is gewoon een kostenbesparing.

Met de straingagesetup die ze gebruiken, kunnen ze buiging van de as maar in één vlak meten. Je moet dan dus wel zorgen dat je de as ook altijd in dat vlak belast, dus moet ie goed georiënteerd staan. Dat je m flink moet aanhalen zal zijn om te voorkomen dat ie een beetje verdraait bij het settelen in gebruik.

De meeste pedal based powermeters zijn zo wel begonnen, maar zijn op den duur allemaal wel naar meer strain gages gegaan, zodat ze buiging kunnen meten onafhankelijk van de oriëntatie. Het is wel een ongemak van de IQ2's, maar zelf vind ik het niet onoverkomelijk. Mocht hun onderneming een succes worden, zal een tweede versie wel oriëntatie onafhankelijk worden vermoed ik.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 10 jun 2020 20:03

Daar ga ik me ook niet aan storen. Ik heb een momentsleutel die in beide richtingen kan en ben niet van plan de pedalen veel van fiets te verplaatsen.

Dat ze hem nu maar eens beginnen leveren want ik moet sowieso nog langer wachten (MTB, 2-zijdig besteld)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 10 jun 2020 20:57

TL@ schreef: 10 jun 2020 20:03 Daar ga ik me ook niet aan storen. Ik heb een momentsleutel die in beide richtingen kan en ben niet van plan de pedalen veel van fiets te verplaatsen.

Dat ze hem nu maar eens beginnen leveren want ik moet sowieso nog langer wachten (MTB, 2-zijdig besteld)
Ik heb ook zo'n set besteld. Ben benieuwd wie als eerst de vlag uit kan steken.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 10 jun 2020 21:38

Blijft inderdaad bijzonder dat ze vermelden te leveren, maar dat ik daar helemaal nergens iets over lees. Enkel van dcrainmaker en nu dus gplama.
Wel heel fijn dat beide zeer positief zijn over de nauwkeurigheid van de pedalen.

Plaats reactie