Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Vraag over fietscomputers

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 dec 2017 14:46

Ik heb alle verschillen op het gebied van navi nog eens naast elkaar gezet. Disclaimer: dit is mijn mening, de fanboys van de twee kampen zullen het ongetwijfeld niet met me eens zijn. Ik beschouw mezelf als neutraal.

• Bij Garmin is de te volgen navigatielijn lichtblauw; deze kleur is niet te veranderen. Veel mensen vinden de afleesbaarheid matig. Bij Wahoo is de lijn een soort slang (chevron), die niet van kleur te veranderen maar wel heel duidelijk te zien is.
• Bij Garmin kun je navigeren naar start van de route, bij Wahoo niet.
• Bij Garmin kun je scrollen op de kaart (pannen), bij Wahoo niet. In- en uitzoomen kan met beide. Pannen kan bij Wahoo wel met de companion app (wel internet nodig!).
• Een GPX op het device zetten gaat bij Wahoo heel makkelijk, bij Garmin wat lastiger. Voor Garmin is wel een IQ-app (Dynamic.Watch) beschikbaar waarmee het zonder kabel kan. Wil je van die IQ app alle functionaliteit gebruiken moet je betalen.
• Bij Wahoo heb je voor bijv. het inkloppen van een adres of het laden van een route de companion app nodig, bij Garmin gaat alles op het device zelf. Bij dergelijke handelingen op de Wahoo heb je internet nodig op je mobiel. Het voordeel is dan weer dat het extreem gebruiksvriendelijk is.
• Bij Wahoo kun je tot 6 datavelden op het kaartscherm zetten, bij Garmin maximaal 2.
• Bij Garmin je heb je wat meer kaartdetail (o.a. straatnamen) dan bij Wahoo.
• Bij Garmin kun je kiezen of je CityNavigator of OSM kaarten gebruikt, bij Wahoo gebruikt Mapbox.
• Als je zonder aanwijzingen rijdt is de Wahoo in het voordeel bij lussen en dubbele stukken omdat het apparaat de route slechts een km vooruit tekent. Een nadeel is dan weer dat ook je staart (waar je gereden hebt) niet volledig wordt ingetekend (bij Garmin wel).
• Bij Garmin kun je een track ook andersom rijden (je krijgt dan wel een melding “off course”), bij Wahoo kan dit niet.
• De GPS-chip van Garmin is nauwkeuriger. Je krijgt daardoor minder snel onterechte waarschuwingen dat je "off course" bent.

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 18 dec 2017 20:18

Dank havana voor je bericht.

Ik had begrepen dat jij van de Garmin Edge 1000 naar Wahoo bolt ging. Ben jij tevreden met de Bolt of vind jij de 1000 beter.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 dec 2017 20:48

Je vergeet nog een belangrijk voordeel voor de Garmin: Connect IQ (apps en gegevensvelden)

Ik gebruik de Strava routes app, elke route die je in Strava tekent, trek je zo binnen op de Garmin, draadloos. Werkt perfect.

Ik heb verschillende extra gegevensvelden:
- iets voor je gemiddelde snelheid gecombineerd met huidige snelheid en een kleurtje of he trager/sneller rijdt dan gemiddeld (leuk ding, zeker niet noodzakelijk)
- Vermogen (3s) met kleurtjes per zone zodat je in je perifeer zicht toch eenvoudig kan zien in welke zone je zit
- De FTP calculator, die berekent je FTP zonder dat er een test voor moet doen (redelijk accuraat)


Zelf heb ik een lichte voorkeur voor de Garmin. Het enige wat ik echt jammer vindt, is de batterijduur. Wanneer je in de winter navigatie en kaart hebt opstaan, is de pret echt wel over na een kleine 150km. In de zomer gaat hij tot een 170km. Met batterijbesparing (scherm uit en terug aan wanneer er melding is) gaan de laatste 10% wel nog 2u mee, dat dan weer wel.

De 1030 met extern batterijpack lijkt me ook wel wat (alleen te groot), dus misschien ooit de 830 dan :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 dec 2017 22:21

GiantDefy1 schreef: 18 dec 2017 20:18 Dank havana voor je bericht.

Ik had begrepen dat jij van de Garmin Edge 1000 naar Wahoo bolt ging. Ben jij tevreden met de Bolt of vind jij de 1000 beter.
Het is net wat je belangrijk vindt. Beide apparaten hebben voor- en nadelen. Persoonlijk ben ik blij met mijn Bolt omdat ie veel mooier/kleiner is en je 4 datavelden kwijt kan op het navischerm. Dat de accu langer meegaat is een leuke extra, voor mij niet direct heel relevant.

Ik heb daar natuurlijk een prijs voor moeten betalen. Het navigeren is wat rudimentair en ik kan geen IQ apps meer gebruiken.

Een ander vindt andere dingen belangrijk en zal bij de 1000 uitkomen. Het is net wat je belangrijk vindt. Beide zijn geen slechte toestellen.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 dec 2017 06:23

Zo is het inderdaad. Voor mij slaagt de weegschaal (juist) over naar de Edge 820. Ik zou echter ook perfect kunnen leven met de Bolt (er zijn er verschillende in de club met de Bolt en het is echt een mooi toestel)
Afbeelding

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 19 dec 2017 07:45

Ik heb nu de Garmin 1030 voorheen de Bolt, Bolt valt prima mee te leven. De 1030 overtreft de Bolt op alle fronten, qua accuduur, navigatie en andere functionaliteiten.

Ook handig is fiets profielen, zeker zoals ik rijd met verschillende fietsen een met electronische schakeling en een Power2Max PM en de ander met mechanisch schakeling en een PM van Garmin. Schermen zijn per profiel te customizen en ook alle data wordt per profiel opgeslagen.

Het issue van meerdere datavelden op het navigatie scherm is aanwezig maar daar is een oplossing voor, misschien niet de beste maar het werkt; je rijdt tijdens het navigeren op je datascherm, meer dan 4 velden, en de Garmin springt automatisch om naar het navigatie scherm als je moet afslaan, en springt weer terug als je je weg vervolgt, werkt prima zelf getest.

Het inladen van koersen werkt ook direct van de GC App als je tenminste de koers in de GC cloud hebt opgeslagen. In de GC Cloud kun je direct een GPX inladen van bijvoorbeeld GPSIES ofzo.

De 1030 is zeker groter, maar daardoor kun je het makkelijker lezen bij gebruik van veel datavelden daarnaast is de weergave ook veel duidelijker. Dat kon ik bij de Bolt ook wel lezen maar de header van het gegevens veld wordt onleesbaar naarmate je meer velden op de display zet.
YFood !!!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 dec 2017 07:53

Wat ik fijn vind aan de Wahoo t.o.v. de Garmin 1000 (ik kan niet oordelen over de 1030, want daar heb ik geen ervaring mee).

- loopt zelden/nooit vast
- batterijduur is beter
- afleesbaarheid scherm is top
- minder/meer datavelden veranderen tijdens fietsen werkt geniaal
- knoppen i.p.v. touchscreen
- livetracking is veel beter
- sensoren kun je een naam geven
- ziet er veel beter uit, compacter
- standaardmount is veel mooier dan bij Garmin
- aanzienlijk goedkoper
- tot 6 datavelden op het kaartscherm
- routes laden gaat heel simpel en zonder kabel

Wat ik minder vind aan de Wahoo t.o.v. de Garmin 1000

- De software loopt bijna nooit vast, maar bevat wel veel kleine bugs (die niet gefixt worden)
- GPS van de Garmin is nauwkeuriger > minder snel onterechte off course waarschuwingen
- Met Wahoo kun je geen gebruik meer maken van Garmin Connect zonder dataverlies
- Geen IQ apps
- Geen panning (scrollen op de kaart), wel op de smartphone maar dan heb je internet nodig
- Geen navigate to start route
- Geen fietsprofielen
- In welk verzet je rijdt kan alleen in 1-2 formaat (en niet 39x12 zoals bij Garmin)
- Vooral de app voor iOS is op bepaalde punten zeer slordig gemaakt

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 19 dec 2017 08:40

Kan wel oordelen over beide....

- Batterijduur van de 1030 is beter tov de Bolt.
- Scherm is beter, zoals gezegd de headers zijn amper leesbaar bij meerdere velden op de display van de Bolt. Dat wilt niet zeggen dat het niet goed leesbaar is.
- Laden van routes gaat ook zonder kabel alleen je moet weten hoe, en ook nog handig ook ;-) Ook bij de 1000...
- Meer/Minder velden heb ik geen Smartphone App voor nodig, en doe je on the fly bij de Garmin.
- Standaard mount is minder mooi van de Garmin, true.
- En goedkoper is geen issue ;-)
- Groter, true. Storend, nee.
- Geen eigen Cloud oplossing dus moet je investeren in een 3th party oplossing, dus tsja goedkoper krijgt dan weer een betekenis. TP abbo +/- 100, Strava Premium +/- 75€ per jaar.
- Touchscreen werkt prima, knoppen van Bolt ook!
- Livetracking geen idee.

Hoe je het went of keert de Garmin 1030 heeft veel meer functionaliteiten en is op alle fronten beter als de Bolt, tsja hij is groter en bepaalde dingen werken anders, kun je daar niet omgaan.....
YFood !!!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 dec 2017 09:31

Bij de 10000 kun je de sensoren gewoon een naam geven.
Wisselen datavelden indien D-fly en Dura ace en ook de 8000 Ultegra kan je de knopjes op de shifters gebruiken.
Als mount hid my bell mooi voor de pen en tevens een bel.
Om te volgen indien iPhone in bezit kunnen ze je ook volgen of via whatts up,scheelt batteryduur weer.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 dec 2017 10:00

- Meer/Minder velden heb ik geen Smartphone App voor nodig, en doe je on the fly bij de Garmin.
Ik doelde op de knopjes aan de zijkant, ook bij Wahoo dus geen phone nodig. Wel voor het configgen van de velden uiteraard.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1268
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 19 dec 2017 10:27

Wahoo t.o.v. Garmin:
- geen gedoe met het updaten van kaarten
- geen gedoe met het updaten van de firmware
- geen gedoe met het BT-pairen van accessoires
- geen gedoe met het verbreken van de BT-verbindingen
- geen gedoe met het oneindig zoeken om ergens instellingen te vinden
- geen gedoe met het touchscreen tijdens regen of met handschoenen aan

just my 2cnts
...

GiantDefy1
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20

GiantDefy1 19 dec 2017 19:24

Via Strava maakte ik GPX bestanden en met Gpsies.com downloaden ik GPX bestanden. Deze zet ik dan weer op mijn Mio en bij het gebruik van de navigatie werd ik gewaarschuwd wanneer ik een afslag moest hebben.

Nu lees ik dat de Bolt dat niet kan en dat je alleen RideWithGPS of Komoot moet gebruiken om waarschuwingen te krijgen. RideWithGPS of Komoot zijn toch betaalde apps en het is toch vreemd dat andere GPX bestanden niet echt lekker werken.

Garmin heeft hier toch geen last van toch.

Plaats reactie