Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Bryton 330/530 ervaringen

DikkieDick
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 aug 2015 09:29
Locatie: Groningen
Contact

DikkieDick 07 aug 2017 08:49

Bryton heeft al een tijdje 2 fietscomputers/navigatie op de markt welke nagenoeg identiek zijn qua functionaliteit. Grootste verschil is het scherm.

Er is de Bryton 330: http://www.brytonsport.com/products/rider330?lang=eng met een 1'8"-scherm
en Bryton 530: http://www.brytonsport.com/products/rider530?lang=eng met een 2'6"-scherm.

Bij de 330 wordt gezegd dat deze gericht is op de MTB'er. In mijn zoektocht naar een fietscomputer heb ik toch deze aangeschaft. De 2'6"-uitvoering had in mijn optiek weinig toegevoegde waarde. Wie gaat er nu 12 data-velden op een scherm zetten. Bij mij houdt het bij 4 wel op.
Met name de optie om te navigeren via voorgeladen routes leek me wel handig om toch voor de Bryton te gaan en de aantrekkelijke prijs. Voor 180 euro inclusief HRM en cadanssensor.

En zo kwam deze afgelopen vrijdag binnen en aan de slag om de boel te installeren. Ik had de uitvoering met hartslagmeterband en cadanssensor besteld. Goed, een hartslagmeterband is niet moeilijk. De cadanssensor daarentegen leverde me wat hoofdbrekens op. De sensor zelf installeren is niet zo moeilijk, maar toen de magneet. Mbv filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=EOqzGNaTFcY was dit toch redelijk gemakkelijk te doen, ware het niet dat ik hem iets anders moest bevestigen dan het volgens het filmpje gaat. Met als resultaat dat ik hem ergens halverwege mijn eerste rit al ben verloren.

Configuratie van de Bryton is wat minder intuïtief, maar het is te doen en na verloop van tijd begon ik er ook handigheid in te krijgen. ;-)

Een paar routes samensgesteld op active.brytonsport.com (account aangemaakt) en geupload. Hier heb je 1 nadeel. De tracks worden geupload met namens als het tijdstip waarop je dat ding hebt aangemaakt. Het mooiste zou hier zijn dat je ergens een wat zinvollere naam in zou kunnen voeren na het aanmaken van de route. Wel al mooi om de turn-by-turn-navigatie te zien.
En bij het syncen wat heel handig via wifi gaat, blijkt dat de software wel een bugje kent. Ik heb hem op Nederlands ingesteld en na het syncen geeft ie dan aan dat ie een aantal 'RItten' en aantal 'Tracks' heeft gesynchroniseerd naar/van je Bryton, waarbij 'Ritten' in dit geval de tracks zijn en omgekeerd.
Gisterochtend een mooie route samengesteld van zo'n 66,6km. Gestart en dan zegt ie dat je nog 78km moet. Dat moet een bugje zijn. Je ziet de af te leggen afstand ook sneller afnemen dan dat je aan afstand hebt gereden.
Begin van de route was bekend terrein dus had ik het navigatiescherm niet nodig. Later wel en dat gaat zeer behoorlijk. Een enkele keer ontstond er verwarring: moet ik afslaan of rechtdoor en dan sloeg ik af terwijl ik toch rechtdoor had gemoeten of omgekeerd. De Bryton geeft vrij vlot aan dat je van de route af bent, dus even een klein stukje terug en de route wordt weer opgepakt en zo bereikte ik mijn eindbestemming. ;-)

Bij diverse reviews wordt aangegeven dat de GPS er zo'n 2% naast zit. Wel zie je de snelheid heel erg fluctueren tijdens het fietst. Meer dan op mijn Polar M400. Had deze ook aangezet en de gemeten afstand was met de Bryton 68,4km en de Polar 68,48km. Nou rondt de Bryton het af op 1 decimaal achter de komma en ik zag het de gehele weg, althans de keren dat ik ze even naast elkaar zette, dat de totale afstand nauwelijks afweek van elkaar. De langer dan 66,6km-afstand werd uiteraard veroorzaakt door een paar keer heen en weer-rijden na 'fout' te zijn gereden.
Op mijn eindbestemming, niet thuis, wilde ik het apparaat uitzetten en toen (b)leek deze te blijven hangen in het standby-scherm. De hele tijd een standby-ikoon op het scherm dat ook niet weg ging, wat voor toets ik ook maar indrukte. Tijdens de vervolgreis voor een stoplicht maar eens de hard reset-combinatie (alle 3 toetsen tegelijkertijd indrukken) gebruikt en toen kwam het apparaat weer tot leven, zonder dat ik alles overigens kwijt was, wat ik wel zou verwachten bij een hard reset.
Sync naar Strava is ideaal. Maar dat gaat met mijn Polar ook overigens.

Bij het rijden 'volgens een route' kan je wel pauzeren, maar vraagt ie gelijk of je dan wilt stoppen. Dus even met de 'pijltjes-toets' naar Nee. En dan weer op OK drukken als je verder gaat. Automatische rondetijden worden ook niet opgeslagen, zoals bij een 'normale' rit wel gebeurt.

Wat wel opviel was dat aan het eind de Polar 2u30 en een beetje als tijd had en de Bryton 2u32 en een beetje. Syncen naar Strava haalt vaak stilstand wel weg. Echter had ik Polar laten syncen. Bij een volgende sync met de Bryton werd deze rit niet meer gesynct. Misschien een slimmigheidje van Strava dat ie al weet dat exact zelfde rit er al is? Volgende keer eens omgekeerd syncen, eerst Bryton en dan Polar.

Al met al best wel tevreden tot dusverre. De navigatie scheelt wat stops onderweg om op onbekend terrein op de 'kaart' te zoeken.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 07 aug 2017 12:43

Was een Bryton fan (was een van de eerste met een Bryton 50 in Nederland) heb veel contact gehad direct met Bryton zelf in de begintijd en later met en via importeur in zake de verbetering van de software. Na de Rider 50 de Rider 60 gehad. Deze heb ik nog steeds en is een fijn apparaat, echter Bryton is de verkeerde weg ingeslagen voor wat betreft het verder ontwikkelen van hun apparaten en de webapplicatie en de telefoonapp zijn dramatisch. Mijn Rider 60 wordt niet verder ondersteunt terwijl dit apparaat met verdere ontwikkeling de potentie had om de concurrentie te verslaan. Helaas dachten ze daar bij Bryton anders over. Dus mijn 60 ligt ongebruikt thuis en ik heb gekozen voor een apparaat met toekomst.

DikkieDick
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 aug 2015 09:29
Locatie: Groningen
Contact

DikkieDick 09 aug 2017 17:08

De webapp en app op de telefoon zijn misschien niet state of the art, maar ik heb er tot dusverre weinig problemen mee.

Ik gaf aan dat ik het onhandig vond dat je de routes die je aanmaakt niet van een eigen naam kan voorzien. Dat kan althans niet tijdens het aanmaken/uploaden. Maar heb de Bryton even via USB op de laptop aangesloten en dan heb je de map Tracks met daarin een zooi bestanden trip85_15_24_04.smy, *.tinfo en *.track. Ben er dus ook achter gekomen dat 85 moet staan voor 5 augustus want de nieuw aangemaakte route heette trip89_uu_mm_ss.*. Hernoem de bestandjes in iets zinnigs, maar ook weer niet te lang, want dan past het niet op het schermpje van de Bryton. Zo had ik dus 2 routes Willingen-Winterberg-linksom en Willingen-Winterberg-rechtsom, maar zie je dus alleen Willingen-Winterbe of daaromtrent. Dus ingekort tot Wil-Wib-linksom en nu is het toch wat duidelijker op de Bryton. Nadeel: extra handeling, maar ja, als je niet 100-en tracks erin zet is het maar een kleine moeite. -)

Gelijk de hele Bryton even gebackupt zodat mocht er wat verloren gaan ik de gegevens snel terug kan zetten.

DikkieDick
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 aug 2015 09:29
Locatie: Groningen
Contact

DikkieDick 16 apr 2020 08:45

Na ruim 2,5 jaar nog steeds de Bryton op de fiets. Gebruik hem min of meer naast de Garmin Forerunner 735xt. De bug mbt afstand bij navigeren zit er nog steeds in.

En als het gps-signaal ook maar iets tegengehouden wordt, al is het doordat je wat onder bomen doorrijdt, dan geeft ie 'vreemde' snelheden aan, eigenlijk lage snelheden.

De hartslagmeterband heb ik amper gebruikt want had heel vaak geen verbinding. Evenals de cadanssensor.

Het positieve is wel de lange batterijduur. En je moet hem bijtijds 'leeghalen' want na 500km fietsen slaat ie geen rondetijden meer op, maar ja, via de 735 heb ik nu wel alle data, behalve dan cadans.

Ik overweeg toch te upgraden naar een Garmin Edge. Welk type ben ik nog niet helemaal uit. Wellicht de 830.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 16 apr 2020 22:14

Bedoel je de 860? Daar ben ik ook voor aan het kijken zag hem in de winkel leek mij wel een mooi ding maar kan er nog weinig over vinden.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 16 apr 2020 22:57

Nee hij bedoelt de Garmin 830! Dat zegt hij zelf!

DikkieDick
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 aug 2015 09:29
Locatie: Groningen
Contact

DikkieDick 17 apr 2020 14:23

Idd een Garmin Edge 830, maar ik ga beiden, zowel de 1030 als deze. eens nader bekijken in een winkel die beiden heeft. Wat wil ik liever op mijn fiets? Ga ik toch voor groot of wat handzamer?

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 17 apr 2020 18:26

Als ik wedstrijden zou rijden ging ik voor klein anders gewoon groter.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 17 apr 2020 21:39

Ik vind die Bryton 860 best wel interessant. Het is het apparaat dat de Rider 60 had moeten opvolgen, Ik vind hem, voor Bryton begrippen, behoorlijk aan de prijs met €300 voor de goedkoopste versie. Ben benieuwd wat men er van gaat vinden. Ben blij dat ze bij Bryton hun misser hebben ingezien, ik hoop alleen voor ze dat het niet te laat is. Er is een tijd geweest dat Bryton met gemak en de juiste keuzes een hele grote (misschien wel de grootste) had kunnen worden.

DikkieDick
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 aug 2015 09:29
Locatie: Groningen
Contact

DikkieDick 20 apr 2020 07:34

tom de groot schreef: 17 apr 2020 18:26 Als ik wedstrijden zou rijden ging ik voor klein anders gewoon groter.
Wedstrijden op de fiets doe ik niet, afgezien van zo nu en dan een korte triathlon, maar daar gebruik ik wel de Forerunner voor. Het is idd de grotere geworden. Was bang dat ik spijt zou krijgen als ik de kleinere zou aanschaffen en het prijsverschil was niet heel erg groot, hoewel beiden fors aan de prijs zijn. De eerste ervaringen zijn erg positief. Navigatie werkt uitstekend. Een enkele keer wel verwarrend, want weet je dat je rechtdoor moet maar volgt er volgens de navigatie toch een soort van afslag. ;-)

En de Bryton krijgt een nieuwe bestemming. Mijn zoon gaat die gebruiken.

Plaats reactie