Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 1030

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 16 aug 2018 08:45

Gisteren maar eens voor het eerst een verrassingsroute gereden, in oostelijke richting, waar ik wat minder bekend ben met alle kleine weggetjes.
Een best wel aardige route werd mij voorgeschoteld, gedeeltelijk door de Selfkant in Duitsland. Maar daar laat het onderhoud van Openstreetmap wel wat te wensen open. Want ondanks dat ik alles op "road" en "onverhard vermijden" heb ingesteld werd ik toch getrakteerd op 500 meter recht door een maisveld en nog wat niet te vinden weggetjes en soms ook grindpaden.
Daarnaast was de heenweg prachtig maar de terugweg bijna een rechte streep over een fietspad naast een hele lange rechte weg met als enige onderbreking de binnenstad in Sittard.
Eigenlijk wel jammer na een best wel veelbelovend begin.
Afbeelding

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 18 aug 2018 17:24

ericpeters schreef: 16 aug 2018 08:45 Gisteren maar eens voor het eerst een verrassingsroute gereden, in oostelijke richting, waar ik wat minder bekend ben met alle kleine weggetjes.
Een best wel aardige route werd mij voorgeschoteld, gedeeltelijk door de Selfkant in Duitsland. Maar daar laat het onderhoud van Openstreetmap wel wat te wensen open. Want ondanks dat ik alles op "road" en "onverhard vermijden" heb ingesteld werd ik toch getrakteerd op 500 meter recht door een maisveld en nog wat niet te vinden weggetjes en soms ook grindpaden.
Daarnaast was de heenweg prachtig maar de terugweg bijna een rechte streep over een fietspad naast een hele lange rechte weg met als enige onderbreking de binnenstad in Sittard.
Eigenlijk wel jammer na een best wel veelbelovend begin.
Soms geeft ie de meest prachtige routes, soms Mwah, en heb ook een keertje gehad dat ie 2 x dezelfde route gaf en daarna stopte. Alles valt of staat natuurlijk met hoe up-to-date de kaart is, want de keren dat ie een mooie route voorschotelde was vind ik ze ook wel meteen in de categorie juweeltjes vallen.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 27 aug 2018 09:00

Het valt me op dat de 1030 een rotonde niet aangeeft, het wordt als een afslag aangegeven wat het moeilijk maakt om te weten welke exit je moet nemen op de rotonde,,,,,

Een feature ? Instelling ? Of......
YFood !!!

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 27 aug 2018 11:12

csteenbe schreef: 27 aug 2018 09:00 Het valt me op dat de 1030 een rotonde niet aangeeft, het wordt als een afslag aangegeven wat het moeilijk maakt om te weten welke exit je moet nemen op de rotonde,,,,,

Een feature ? Instelling ? Of......
Dat deed volgens mij de 1o00 ook al niet. Soms wel irritant, iedere 500 meter "rechtsaf" terwijl het een weg van 10km is met tig rotondes. Ik doe er maar lacherig om als ik met anderen rij.. "Garmin zegt verderop rechts maar dat kan dus ook rechtdoor of linksaf zijn we zullen het wel zien :D"

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 27 aug 2018 12:42

GJEvK schreef: 27 aug 2018 11:12 Dat deed volgens mij de 1o00 ook al niet. Soms wel irritant, iedere 500 meter "rechtsaf" terwijl het een weg van 10km is met tig rotondes. Ik doe er maar lacherig om als ik met anderen rij.. "Garmin zegt verderop rechts maar dat kan dus ook rechtdoor of linksaf zijn we zullen het wel zien :D"
De 1000 deed het volgens mij wel correct, zover ik me kan herinneren.
YFood !!!

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 27 aug 2018 16:33

rotrondes!
Afbeelding

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 27 aug 2018 17:52

Ga maar eens in Engeland fietsen, dan krijg je Links af :)


Garmin heeft ook bij auto en motor hier een wat andere interpretatie van hoe je op een rotonde dingen aangeeft dan wij mensen dat doen (op basis van ons zicht).
Punt is dat ze de interpretatie zo heeft gekozen dat er word aangegeven bij welke afslag op de rotonde je moet afslaan. Bij vele rotondes is rechtdoor hetzelfde als; neem de 2de rechts op de rotonde....
Hangt dus af hoeveel afslagen een rotonde heeft. Technisch gezien vanuit een klopt dit helemaal, dan kun je op rotondes met meer en minder dan 4 afslagen nog steeds de juiste afslag aangeven. Dit werkt op een apparaat met spraak wel redelijk goed, bij een Edge staat er ook vast in de tekst 2de naar rechts, maar we lezen alleen rechts waarschijnlijk.

Zo ongeveer. (wat zou TomTom aangeven op een fietscomputer bij een rotonde?)
Marco :)

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 28 aug 2018 10:56

Aan de andere kant, ik vind het wel fijner als je iedere paar 100 meter of paar km een "wijziging" hebt, beter dan dat je ziet dat je nog 10 km recht door moet..... En uiteindelijk is een rotonde toch gewoon een dingetje waar je toch even op moet letten.

Vind t irritanter dat m'n Garmin nog steeds random besluit dat mijn voertaal Engels is. Van de week kon ik m niet eens terugzetten naar NL. Uitgezet, vandaag gaan fietsen, weer gewoon NL.... Nou ja. Je moet wat te klagen houden :)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 aug 2018 13:58

Wat is momenteel de status van de turn-by-turn begeleiding? Is dat volledig uit te zetten? En als je even afwijkt van de route; 1x melden of blijven piepen?
Less is bore

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 28 aug 2018 14:36

daniel1975 schreef: 28 aug 2018 13:58 Wat is momenteel de status van de turn-by-turn begeleiding? Is dat volledig uit te zetten? En als je even afwijkt van de route; 1x melden of blijven piepen?
Afwijken van route en piepen kun je uitzetten.

TBT werkt prima.

Alleen rotondes worden k?dt aangegeven, maar moet eens stoppen voor een rotonde en eens kijken wat er allemaal wordt aangegeven, zonder volle kanarie door, verkeerd, te rijden.
YFood !!!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 aug 2018 14:47

Ik bedoel of je TBT uit kunt zetten en gewoon op lijntje kunt rijden zoals op de 800.
Less is bore

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 28 aug 2018 14:50

daniel1975 schreef: 28 aug 2018 14:47 Ik bedoel of je TBT uit kunt zetten en gewoon op lijntje kunt rijden zoals op de 800.
Afslagbegeleiding kun je uitzetten.

Begrijp het probleem niet helemaal, waarom stoort TBT als je het lijntje volgt ?

https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... 68646.html is misschien de oplossing die je zoekt.
YFood !!!

Plaats reactie