Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 1030

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 29 jul 2018 12:13

Gister teruggekomen van vakantie in Luxemburg en de Belgische Ardennen waar ik samen met een fietsmaatje was. Beide hebben we een Edge 1030, maar heb me wel geïrriteerd aan een paar dingetjes.

Jammer dat we ze niet werkend kregen zoals we hoopten. Met routes zoeken in de buurt werden vaak niet dezelfde routes gevonden, ondanks dat locaties (coördinaten) en andere instellingen hetzelfde waren ingesteld. Dat was niet zo erg geweest als de overzend functie gewoon had gewerkt, maar het is geen 1x gelukt om een route over te zenden. Garmins zagen elkaar wel, maar overzenden werd telkens afgebroken. Meerdere malen geprobeerd, maar het heeft nooit gefunctioneerd. Dus we hebben altijd getoerd volgens de Garmin van mijn fietsmaatje, omdat zij het fijner vond om de weg te weten.

Verder hadden de Garmins het af en toe moeilijk om een ritje te uploaden met de telefoon, omdat ze niet communiceerden. Soms lukte het gelijk in 1x na een rit zonder dat je er om vroeg, maar soms kostte het veel moeite om de rit te uploaden.

Ik heb geen idee waar het allemaal fout. Juist omdat het soms gelijk wordt geüpload en soms lukt het pas een paar uur later. Internet via 4G of WiFi was gewoon ok, dus daar lag het niet aan.

Gister voor het eerst de Edge 1030 als TBT navigatie gebruikt. En eigenlijk vond ik dat best ok werken. Van Antwerpen naar Dordrecht, omdat ik de huurauto daar ging inleveren. Moest 1x van de de route af om vanwege een omleiding door werkzaamheden, maar vond hem eigenlijk best goed corrigeren. Ook toen in Antwerpen uit wilde corrigeerde hij goed. Reed een paar keer fout, maar dat deed ik zelf en de Garmin niet vertrouwde. (maar die deed het juist goed).

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 29 jul 2018 12:29

Dat verzenden moet je anders bekijken.
Het is de bedoeling dat iemand de inhoud van zijn gps open zet en de andere kunnen dan de inhoud van de gps zien en de gewenste bestanden ophalen.
Het is dus niet zo dat je zelf moet zeggen ik stuur een route naar jou en jij moet ontvangen.
In het begin lukte het ook niet omdat we dachten dat ene moest verzenden en de andere ontvangen.
Hebben we ook wat op moeten zoeken maar lukte wel eens we dat doorhadden.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 29 jul 2018 13:56

fgrs schreef: 29 jul 2018 12:29 Dat verzenden moet je anders bekijken.
Het is de bedoeling dat iemand de inhoud van zijn gps open zet en de andere kunnen dan de inhoud van de gps zien en de gewenste bestanden ophalen.
Het is dus niet zo dat je zelf moet zeggen ik stuur een route naar jou en jij moet ontvangen.
In het begin lukte het ook niet omdat we dachten dat ene moest verzenden en de andere ontvangen.
Hebben we ook wat op moeten zoeken maar lukte wel eens we dat doorhadden.
Jammer dat we het niet voor elkaar kregen tijdens de vakantie. Volgens mij deden we het wel op de juiste manier. Garmins zagen elkaar wel overigens. En het lukte steeds bijna, maar de communicatie werd telkens onderbroken. En dat was gewoon irritant.

Overigens heb ik mijn Edge 1030 nog geen maand, maar had er wel meer gebruiksgemak van verwacht in 2018. Kom van een Edge 800 en een Edge 25.

Kan het helaas nu en voorlopig niet testen om te kijken of ik het alsnog werkend krijg met overzenden.

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 08 aug 2018 15:14

Sinds de laatste laadbeurt staat mijn toestel in het Engels. Veranderen naar duits en terug Nederlands helpt niet.
Geen ramp, maar niet zo leuk. Resetten hielp niet, apparaat fabrieksreset heb ik nog niet gedaan
Nog iemand ?
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

amro
Forum-lid
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 okt 2006 16:59

amro 08 aug 2018 15:21

brekson schreef: 08 aug 2018 15:14 Sinds de laatste laadbeurt staat mijn toestel in het Engels. Veranderen naar duits en terug Nederlands helpt niet.
Geen ramp, maar niet zo leuk. Resetten hielp niet, apparaat fabrieksreset heb ik nog niet gedaan
Nog iemand ?
Had hetzelfde probleem, nieuw uit de doos. Na lang zoeken bleek in Garmin Connect (de webpagina) de voorkeurstaal op Engels te staan, en die overschreef op een of andere manier het toestel. Misschien ook jouw probleem?

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 08 aug 2018 15:23

Garmin connect staat op Nederlands, en op t toestel was t tot voor kort ook
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 08 aug 2018 16:36

Zo dan, effe garmins hulplijn gebeld. Moest het mapje "tekst" verwijderen en via express de taal nederlands weer installeren
Terug ok
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 08 aug 2018 21:50

Vandaag ontdekte ik nieuwe functionaliteit op mijn Edge 1030, iets wat ik vroeger met heel veel geduldig "programmeren" in een route op Bikeroutetoaster en in het terziele gegaan Garmin Training center programma deed stond er ineens volautomatisch?
Voordat ik een cyclo reed programmeerde ik altijd met de hand waar de start van een klim was en waar de top was. Van alle beklimmingen zag ik dan tijdens het rijden in het overzichtscherm nog "x kilometer tot voet van Beklimming Y", en de volgende punten stonden erachter. Het aantal km te rijden was dynamisch afhankelijk van hoever ik had gereden.

Nu had een route gemaakt in Strava en deze via de Strava Routes app op de Edge gezet. Toen ik was aan het rijden zag ik ineens alle segmenten die op de route lagen in het course point scherm staan. Bij een beklimming-segment is dat dan altijd de voet en de top. Nu liggen er op een gemiddelde rit in Limburg wel 500 strava segmenten maar het lijkt erop dat de Edge alleen je eigen favoriete segmenten laat zien.
10 jaar geleden heb ik me hier op het forum al eens afgevraagd waarom Profs tijdens een wedstrijd niet een Garmin GPS gebruiken om bijvoorbeeld bij Parijs Roubaix precies te weten waar welke kasseien sector begint en eindigt zonder dat ze zelf op een papiertje moeten gaan kijken en moeten hoofdrekenen.

Nu weet ik alleen niet wat er precies nodig is om deze segmenten zo te laten zien en wat er op de achtergrond gebeurd......
Worden de je favoriete segmenten sowieso altijd getoond als ze op een route liggen, ongeacht waarmee je die rout ehebt gemaakt? Of worden de segmenten door de Strava route tool in de routefile gezet op het moment dat je de route kopieerd naar je Edge?

iemand die hier wat meer van weet?
Afbeelding

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 09 aug 2018 13:07

Gisteravond toch maar een hard-reset gedaan op de Edge 1030. Touchscreen werkte steeds eventjes en dan bevroor het. En kon ik niets anders dan telkens soft te resetten, maar liep daarna steeds weer vast. Ook werd hij redelijk warm, boven de 30 graden (36-37 graden gaf hij aan). Gelukkig staat alles al op Strava en leek m'n Edge 1030 het weer te doen. Kreeg hem gisteravond alleen niet meer gekoppeld aan mijn Huawei Y6. Op een gegeven moment was ik het zat en ben gestopt. Garmin Connect opnieuw geïnstalleerd, maar dat mocht niet baten. Mijn Huawei kon mijn Edge 25 ook niet meer vinden.

Vandaag toch naar werk gefietst met mijn Edge 1030 (i.p.v. m'n Edge 25) om te kijken of er toch niet meer fratsen waren. Op mijn werk aangekomen toch maar weer eens proberen om het ritje via mijn Huawei te uploaden. Gekke was dat het allemaal nu wel lukte en het ritje via Garmin Connect op Strava kwam. :roll:

Hopelijk blijft de Edge 1030 weer doen zoals ie het nu doet. Moet alleen wel weer alles opnieuw instellen en ben mijn geschiedenis kwijt. Maar op zich is dat niet zo heel erg.

Problemen begonnen bij het eerste ritje na mijn vakantie, vorige week. Tijdens mijn vakantie in Luxemburg en België heb ik dit probleem nooit gehad, terwijl ik hem daar juist voornamelijk boven de 30 graden heb gebruikt.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2249
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 10 aug 2018 02:44

Ik heb afgelopen week op fietsvakantie in China even 43gr in de zon gezien op mijn 1030, die had er minder problemen mee dan ikzelf.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 aug 2018 18:41

Ter info,bundel goedkoper als losse Garmin 1030.
Bijlagen
3B219EAE-6F5C-4276-A0DE-4DE7DD884DC9.png
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 10 aug 2018 18:47

Dat is helaas bijna 2 maanden te laat van Mediamarkt. Maar leuk iets goedkoop aanbieden als het toch niet op voorraad is, :lol: En je het in de winkel moet vragen. Overigens bieden ze showroom artikelen wel eens goedkoper aan wanneer het het laatste is in de winkel. Althans hier in Dordrecht in MM deden ze dat met een telefoon bij een andere klant toen ik er was voor een telefoon.

Mijn 1030 doet het gelukkig weer als vanouds na die hard-reset. :winkthumb: Ook geen problemen met het touchscreen. En uploaden met de Garmin Connect app op de telefoon werkt weer supersnel.

Plaats reactie