Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 1030

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 17 nov 2017 17:26

alliance_0 schreef: 17 nov 2017 15:57
csteenbe schreef: 17 nov 2017 15:00
Ga hem binnenkort ook maar bestellen dus dan kan een Wahoo fan-boy mijn Bolt overnemen :winkthumb:
Ik denk eerder door iemand die gewoon een goede fiets navi/computer wenst. :D
viewtopic.php?f=15&t=84970 👍
YFood !!!

Frankievenge
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 14 okt 2014 12:19
Locatie: Albergen

Frankievenge 18 nov 2017 23:47

alliance_0 schreef: 17 nov 2017 15:57
csteenbe schreef: 17 nov 2017 15:00
Ga hem binnenkort ook maar bestellen dus dan kan een Wahoo fan-boy mijn Bolt overnemen :winkthumb:
Ik denk eerder door iemand die gewoon een goede fiets navi/computer wenst. :D
Zoveel mensen zoveel wensen..... ik moet er niet aan denken .... een Bolt
Cannondale systemsix Dura ace
Specialized Epic FSR Elite WC

Gebruikersavatar
nielsh
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 20 apr 2010 11:59
Locatie: Nieuwegein

Gebruikersavatar nielsh 19 nov 2017 09:48

csteenbe schreef: 17 nov 2017 17:26
alliance_0 schreef: 17 nov 2017 15:57
csteenbe schreef: 17 nov 2017 15:00
Ga hem binnenkort ook maar bestellen dus dan kan een Wahoo fan-boy mijn Bolt overnemen :winkthumb:
Ik denk eerder door iemand die gewoon een goede fiets navi/computer wenst. :D
viewtopic.php?f=15&t=84970 👍
Och... net als de eindeloze "discussie" android/apple. Nooit wat van begrepen. Apparaten doen 95% hetzelfde en nauwelijks onder voor elkaar. Het is maar net wat je gewend bent...
Gek van de weg, de MTB en het gravel

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 19 nov 2017 09:51

Is er een groot verschil tussen het navigeren met de 1000 en de 1030?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 19 nov 2017 15:14

Gisteren de 1030 in ontvangst genomen, geleverd door 2 personen want het formaat is ala grote ijskast ;-)

Uitgepakt, Smartphone bij de hand en aan gezet. Connectie met smartphone was gelijk op orde en installatie ging next-next-finish. Dataschermen opgezet wat erg fijn werkt en snel gaat, alleen door het grote aantal keuzes is het soms wel even zoeken maar dat heb je bij veel keuzes. Sensoren koppelen ging ook vlotjes, PM en EPS werd direct gevonden, gear indicatie aangeven en klaar.

Een datascherm speciaal opgezet voor navigatie, daar het navigatie scherm maar 2 datavelden kan weergeven wat veel te weinig is, minpuntje wat mij betreft!

Wat je direct opvalt is de grote van het scherm en de nieuwe layout, kom van een 1000 vandaar. Het swippen gaat prima en snel, niet zoals je gewend bent van een smartphone maar zeer zeker meer als voldoende. Ook reageert het scherm zeer goed wat bij de 1000 soms wel eens moeizaam ging, 2x drukken en dan werkte het wel bij de 1000 maar hier is het zeg maar elke klap raak. Kleur contrast is binnen minder buiten echter uitstekend dit geld ook voor de leesbaarheid.

In het navigatie scherm is het pannen aanmerkelijk verbeterd, snelheid is hoger en schuiven gaat sneller en fijner, maar ook hier het is geen google maps om maar iets te zeggen.

Communicatie met de GC App en Cloud is goed en tijdens installatie worden bijna alles instellingen op de 1030 overgenomen.

Dus de installatie en zo ging vlotjes zonder enige ergernis, en dat zonder handleiding ;-)

Vandaag de eerste rit met navigatie, bekende route dat wel maar wilde testen hoe navigatie scherm en datascherm met elkaar zou werken.

Daar het koud weer was met winterhandschoenen vertrokken, navigatie scherm wordt aangeduid op het moment dat je moet afslaan, ongeveer 200meter daarvoor, als je de afslag genomen hebt dan springt hij weer terug naar het datascherm, werkt perfect. Ideaal blijf ik het niet vinden maar het is een goed compromis, daar ik in het datascherm kan zien over hoeveel meter ik moet afslaan is er goed mee om te gaan.

Swippen met winterhandschoenen en instellingen wijzigen werkt prima geen enkele keer een probleem mee gehad, navigatie scherm is ook duidelijk beter als van de 1000.

Bij thuiskomst werd de rit gelijk opgeladen in de Cloud en kun je je rit bekijken op de GC App.

Hoogtemeters heb ik mijn twijfels, dat is niet accuraat, is ook een bekend probleem. Daarnaast kun je het alarm geluid alleen maar in zijn geheel uitzetten en niet per type alarm aanzetten. Heb een tijdje met een Wahoo Bolt gereden en dan is de grote van de 1030 wel even slikken maar daar staat tegenover dat je meer kunt laten weergeven wat dan nog makkelijk leesbaar is. Garmin mount is nog altijd spuuglelijk tov van een K-Edge, dus deze ligt weer ongebruikt in de doos en de K-Edge gemonteerd. Klepje voor op te laden heb ik mijn twijfels aan of dit een lang leven heeft.

Maar verders een top apparaat!
YFood !!!

Veen
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 20 sep 2017 20:36
Locatie: N.O. Drenthe

Veen 19 nov 2017 15:47

Duidelijke en bruikbare review. Het zou fijn zijn als je na 2 maanden gebruik nog eens een update wilt geven want wil zelf ook graag aan een fietscomputer maar vind deze eigenlijk nog veel te duur voor het gebruik dat ik er van zal gaan maken..
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 19 nov 2017 16:43

Veen schreef: 19 nov 2017 15:47 Duidelijke en bruikbare review. Het zou fijn zijn als je na 2 maanden gebruik nog eens een update wilt geven want wil zelf ook graag aan een fietscomputer maar vind deze eigenlijk nog veel te duur voor het gebruik dat ik er van zal gaan maken..
Tsja duur is hij zeker, maar het is een compleet apparaat met een totaal oplossing, daarmee bedoel ik GC, vanuit je dashboard kun je alles beheren en analyseren en dat is gratis :-)

Bij andere aanbieders zul je andere thirdparty oplossingen moeten gebruiiken of niet is persoonlijk, maar deze oplossingen mits de premium zijn niet goedkoop.

En anders heb ik nog een Wahoo Bolt voor je in de aanbieding ;-)
YFood !!!

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 27 nov 2017 19:02

Kun je eigenlijk zo een gpx met je telefoon op de 1030 zetten ?

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 27 nov 2017 20:25

Via een otg kabel en android telefoon is het mogelijk. Met iOS heb je een hele kleine wifi to usb nodig.

Wel eens mee gespeeld, maar had uiteindelijk best veel kabels nodig, omdat de OTG poort op je telefoon dan ook stroom moet leveren aan de Edge, is het tussenschakelen van een hub dan weer nodig en die dient dan wee rop een powerbank te worden aangesloten.

Dus telefoon, otg naar hub, hub, usb kabel edge, usbkabel naar powerbank.
En dan op Android bv ES Explorer om het over te zetten.


O.a. hier uitleg: http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?f=37&t=867
Of zoiets: http://www.tomshardware.com/reviews/por ... 649-5.html
Marco :)

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 27 nov 2017 21:16

brutus schreef: 27 nov 2017 19:02 Kun je eigenlijk zo een gpx met je telefoon op de 1030 zetten ?
Direct niet zover ik weet, echter als je via GC de koers importeert kun je via de GC app op je telefoon de koers op je 1030 zetten.

Daarnaast zijn er IQ apps waar ik geen gebruik van maak, misschien dat deze nog handiger zijn.
YFood !!!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 nov 2017 21:49

Volgens mij kinderspel met de Routecourse IQ app.

Kan het mis hebben aangezien ik het zelf niet kan testen.

brutus
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 27 nov 2017 22:39

havana schreef: 27 nov 2017 21:49 Volgens mij kinderspel met de Routecourse IQ app.

Kan het mis hebben aangezien ik het zelf niet kan testen.
Goeie tip !
Werkt op zich aardig.
Veel functies moet je voor betalen.
Kan in ieder geval nu onderweg iets met de edge1000.

Hoewel ik wel zou verwachten dat dit met de 1030 iets makkelijker zou gaan (zonder een 3e partij er tussen)

Plaats reactie