Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 1030

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 28 aug 2017 23:26

martinbo schreef: 28 aug 2017 22:18 Price: $899.99 (bundle), $799.99 (non-bundle)

Bye, bye!
Fenix 5, Saphire met maps kost volgens de Garmin website $849,-- maar die pick je op voor even boven de 500 Euro.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37614
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 aug 2017 07:28

Als je het goed wil praten lukt het altijd. Het is gewoon veel te duur voor een product wat al achterhaald is bij de introductie. In een markt met serieuze concurrentie was dit ding 2-3jr geleden al geintroduceert en kwam nu de 1050.
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15933
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 aug 2017 11:52

Waarom zou garmin de 1030 al 2 jaar geleden moeten voorstellen hebben?
Tot de komst van de Wahoo had de Garmin Edge 1000 geen echte concurrentie.

Ik heb de 1000 al van bij de introductie en heb daar tot op heden nog geen enkel probleem mee gehad.
Enkel een groter scherm met hogere resolutie in een niet grotere behuizing da de 1000 zou mij kunnen overhalen om nu de 1030 aan te schaffen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37614
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 aug 2017 12:40

Je geeft zelf het antwoord op je eigen vraag. Er is geen innovatie omdat er geen concurrentie is.
Less is bore

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 29 aug 2017 12:59

De edge 1000 kan in principe alles idd.

Het scherm is wat klein, het kaartmateriaal is voor mij toch lastig te interpreteren, vooral in en uitzoomen e.d gaat traag.
De interface is archaisch, settings veranderen is lastig en soms is het ook niet intuitief wat welke setting doet.
De edge reageert traag op input en vaak ook gewoon niet tenzij je precies de juiste touch hebt.
Bij zweet op het scherm constant screenlocks, sowieso wel eens screenlocks.
De batterij zou langer mee moeten kunnen gaan.
Af en toe gekke bugjes (steeds dezelfde update weer moeten doen, wifi niet meer herkennen, raar uitgaan (vreemd gepiep).

Ik ben er prima tevreden mee hoor, meestal werkt het probleemloos, iig vaak genoeg om het een goed apparaat te vinden maar er is zeker ruimte voor een nieuw Edge.

Ik ga er alleen geen 600 euro oid aan uitgeven
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37614
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 29 aug 2017 13:58

Ooit was dit de ultieme mobiel. Tot de iphone kwam (tip: zoek even de eerste reactie op van de toenmalige CEO van Nokia na de iphone introductie) en Samsung en Apple elkaar de loef begonnen af te steken. Dát doet druk op innovatie.

Afbeelding
Less is bore

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8939
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 29 aug 2017 14:08

Van het lijstje dat op https://www.activejr.com/garmin-edge-10 ... ging-port/ staat ben ik niet zo onder de indruk geloof ik:
20 hours battery
Zou mooi zijn
123g weight
Zwaarder dan zijn voorganger
3.5 inch Touchscreen
AAAH! Ooit al eens een whatsappje proberen te typen in de regen? Wat is er mis met knoppen?
TRENDLINE POPULARITY ROUTING Uses billions of miles of Garmin Connect ride data to show you the best on- and off-road routes traveled by cyclists.
Zoals de strava routetool dus? Het is mij een raadsel waarom Garmin nog een soort van concurrentie aangaat met strava. De enige reden dat ik connect gebruik is omdat het de snelste manier is om mijn data in strava te krijgen (en vice versa).
DISPLAY The new 3.5” screen is bigger and sharper than in previous Edge cycling computers
Zou mooi zijn?
RIDER-TO-RIDER MESSAGING1 Rider-to-rider messaging lets you send prewritten notes from your Edge 1030 to other riders’ Edge devices. Let your friends know if you’ll catch up in a few minutes or if they should go on without you.
Lekker omslachtig. Bel gewoon. Of stuur een SMS'je. Op eerdere garmins worden die ook al weergegeven op je scherm. Whatsapp integratie (en evt mail, voor hen die graag door willen werken tijdens hun woon-werk verkeer), dat zou IMHO wel een interessante feature zijn
NEW SMART CONNECTIVITY1 Respond to missed phone calls or texts with prewritten messages4 such as “be home soon.” Give your friends and family — even your fellow riders — peace of mind by letting them follow your rides in real time with LiveTrack and GroupTrack2.
Geinig, zou dit ook niet gewoon kunnen met een firmware update op de bestaande modellen (die garmin niet gaat doorvoeren, want daarmee schieten ze zichzelf in de voet :-( )
GARMIN CYCLE MAPS AND ALERTS Edge 1030 is preloaded with maps and includes turn-by-turn navigation and new navigation alerts that notify you of upcoming sharp turns.
Dat kon toch al? of is makkelijk te implementeren met een firmware update?
LONGER BATTERY LIFE Your Edge battery should outlast your ride, not the other way around. With Edge 1030, get up to 20 hours of power, and if that’s not enough, add up to 24 more with the optional extended battery pack.
Zou mooi zijn
STRAVA LIVE SEGMENTS Race virtually against your Strava friends with second-by-second comparisons, and see how your effort compares to your PR. The new segment explore alerts you to a nearby iconic segment.
Heeft mijn 520 ook al
NEW PRELOADED STRAVA ROUTES CIQ APP The starred routes automatically sync to your Edge so you can navigate and compete on your favorite segments at the same time.
Is dit niet ook al zo op oudere modellen?
NEW PRELOADED TRAINING PEAKS CIQ APP With TrainingPeaks, bringing your coach with you for every ride is as easy as turning on your Edge 1030. The preloaded TrainingPeaks Connect IQ™ app puts your daily workout right on the Edge device.
Ik gebruik geen trainingpeaks. Is deze feature van de 1030 vernieuwend?
VARIA COMPATIBILITY Edge 1030 is compatible with Varia™ rearview radar, Varia Vision and smart bike lights to help create a safer riding environment.
Dat was toch al zo met oudere modellen?


Conclusie: m.u.v. accuduur en scherm weinig nieuws onder de zon, ik ben niet overtuigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 29 aug 2017 14:32

Genoeg fietsen, lekker avontuurlijk, ouderwetse ANWB paddestoelen gebruiken, plaatsnaamborden en op een gegeven moment krijg je een topografie's geheugen. Ik ben nog nooit verdwaald en kom altijd op een paar minuten nauwkeurig op bestemming aan. Oja ik heb een Garmin, de edge 25 (de meest simpele) om de rit op te slaan verder boeit me dat hele ding niet. Ieder zijn ding maar de indruk lijkt wel dat je niet kunt fietsen zonder een geavanceerde (Garmin) fietscomputer.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27520
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 aug 2017 14:39

hoe vaak fiets jij in het buitenland....?

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 29 aug 2017 14:57

RVV schreef: 29 aug 2017 14:32[..] ik heb een Garmin, de edge 25 (de meest simpele)
Nope.
Vorsprung durch Pedantik

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 29 aug 2017 15:05

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 29 aug 2017 15:05

havana schreef: 29 aug 2017 14:39 hoe vaak fiets jij in het buitenland....?
elke rit, Grun!! Moet wel zeggen dat die "stugge" Groningers me tijdens de Bauke Mollema toertocht juist heel vriendelijk spontaan al holpen toen we op het einde van de rit het spoor bijster waren geraakt (in die nieuwbouw wijk).

Die edge 1030 specs zeggen me niet zo veel, veel belnagrijke is hoe hij aanvoelt (snel, gelikt, makkelijk) in het dagelijks gebruik, of hij foutloos werkt.
Afbeelding

Plaats reactie