Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Hammerhead Karoo

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 26 mar 2018 22:11

Dat kan vast wel.
Echter zou ik gewoon een el cheapo abo-tje doen bij Simpel van 4 euro (500MB, 125 belminuten) of 2,50 euro (250MB minder}

Bellen en sms-en kan gewoon met het apparaat. Berichten gaan komen, staat op de roadmap van de Karoo.

jorissimo2016
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 feb 2016 13:04

jorissimo2016 04 apr 2018 09:52

Toffel schreef: 22 feb 2018 01:15
Vanavond nog een korte rit gepland. Ik kom terug met wat nieuwe ervaringen.
Eerste rit van 55km on-road, met volgende ervaringen:
- een ongelooflijk scherp en duidelijk scherm! Voorlopig is de helderheid nog niet instelbaar. Met de handschoen is het touchscreen niet altijd even reactief, maar daarvoor zijn de toetsen op de zijkant die al rijdend goed te bedienen zijn. Het switchen tussen de verschillende schermen verloopt razendsnel. Alleen spijtig dat er niet in een "loop" geswipet kan worden.
- de snelheidsweergave staat nog niet op punt; bij een constante snelheid durft de snelheidsmeter te schommelen met +/-2km/u tot pieken van 5km/u meer of minder. Dit zou kunnen opgelost worden door de gemiddelde snelheid over 3 sec weer te geven, maar dat is niet de bedoeling. De gemiddelde snelheid over heel de rit leek wel juist.
- de vermogenmeting van de Garmin Vector 2 pedalen over ANT+ verloopt perfect.
- van een temperatuursensor is er geen spoor te bekennen. Ik vrees dat die niet aanwezig is, en voor mij zou dat geen ramp zijn (alleen spijtig dat deze beloofd werd) want de temperatuursensor van mijn huidige Edge 810 geeft ook allesbehalve correcte waarden weer.
- van een barometer voor de hoogtemeting is ook niets te bespeuren. Bij het uploaden naar Strava wordt de hoogte berekend volgens de hoogtedata op de Strava-kaart want het is niet mogelijk om in Strava achteraf een Elevation Correction door te voeren.
- het uploaden naar Strava verloopt als een fluitje van een cent
- het geheugen van de Karoo lijkt ruim bemeten om kaarten te downloaden en off-line te bekijken.
- de kaarten die gebruikt worden zijn mooi gedetailleerd en leesbaar. De route die je actief zet is een felle rode lijn, het traject dat je aflegde is een lichtgrijze lijn. Het zoomen kan enkel via het scherm en is al rijdend moeilijk, zeker met handschoenen aan.
- het creëren, editeren, importeren van routes is kinderspel en wordt gesynchroniseerd via WiFi. Voorlopig nog niet kunnen proberen het over USB-kabel te doen.

Ik ben nog meer enthousiast dan voordien; dit is een toestel met enorm veel potentieel! Maar voorlopig is er nog (veel) werk aan de winkel op gebied van de software. Volgens de website van Hammerhead zijn in 2018 software updates gepland die dit toestel naar een hogere level kunnen brengen.

Een van de vele kritiekpunten die ik hier lees is het gebrek aan speaker. Ikzelf rij altijd op het kruimelspoor en dus niet de "route guidance" met pijlen. De speaker op mijn Edge 810 staat dan ook altijd uit, en het gebrek aan speaker is voor mij geen issue.

Wat mij wel stoort (maar waar in de toekomstige software wel een oplossing zal voor komen) is het volgende:
- er is geen mogelijkheid om de kaart uit te zetten, zonder ze helemaal te deleten. Een optie "Show Map" zou welgekomen zijn. Dit is handig wanneer je een kruimelspoor volgt, zodat je niet afgeleid wordt door andere gegevens op het scherm (vooral off-road).
- ik heb geen mogelijkheid gevonden een route weer te geven en een rit te starten zonder dat de "route guidance" begon pijlen weer te geven op het scherm.
- eenmaal een rit gestart is kon ik niet meer naar de instellingen

Voorlopig besluit:
Prachtig toestel met enorm potentieel. Voorlopig nog in kinderschoenen.
Indien de volgende software updates de verwachtingen inlossen is de pre-order prijs een koopje geweest.
Binnen enkele maanden zal er een geupdate/geupgrade (afgewerkte) Karoo uitkomen die de perfectie zal benaderen (maar die zal dan ook veel meer kosten)
Sluit me geheel aan bij het bovenstaande. Ben heel vroeg erin gestapt als 'early backer'. Ik heb alle vertragingen nooit als reden gezien om mijn order te cancellen. Ik heb vaker meegedaan aan een dergelijke startup. Mijn vorige was de ontwikkeling van een fototas. Dat heeft al met al ook veel langer geduurd dan verwacht/gepland. Je moet bij zo'n project gewoon het einddoel in de gaten blijven houden. Houd je niet van die onzekerheid, koop dan fijn een Garmin of een ander kant en klaar product.

Ben vooral gecharmeerd van het feit dat er veel ruimte is voor verdere ontwikkeling. Hardware technisch ziet het er prima uit. Op de rest kan ik al fietsende prima wachten. Net vanochtend weer de laatste update binnen gehaald.
Onderaan een weergave van de issues die opgelost zijn en nog op de rol staan.

Tot nu toe erg tevreden voor die 373 dollar die ik er voor betaald heb.

Karoo Software Build Version: 1.4.156.3

Release Date: April 2, 2018

Introductions and Enhancements:

Improved battery percentage visualization in status bar
Long key press to zoom in/out maps
Datafield additions, including:
Percentage of HRR
Average percentage of HRR
Grade
Vertical speed
Karoo battery percentage
Min elevation
Max elevation
Average elevation
Min lap elevation
Max lap elevation
Ascent lap
Descent lap
Breakout of time spent in HR zones

Bug Fixes:

Fine-tuning of elevation algorithms
Fine-tuning of autopause functionality
Fine-tuning of localized address search
General core stability improvements

Known Issues Remaining:

Downloading tiles for offline map sections can fail for some users
Report of GPS signal reliability issues (possibly related to WiFi) by some users
Device reboots traced to mapping telemetry data disagreements hanging and causing system reset; fix being implemented as soon as possible
Some users experiencing Karoo/Dashboard sync issues

henk-marianne
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 jul 2010 15:52
Contact

henk-marianne 10 apr 2018 18:51

Vandaag mijn track and trace ontvangen! Dankzij de tips hier binnenkort effectief de Karoo instellen. 😊
Stevens Fluent XT
Apex Vektor Ultegra 8050 :ugeek:

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 10 apr 2018 19:42

Heb net ook mijn track&trace gekregen, is alleen vooraanmelding bij DHL, nog geen ' shipping details'
Ben beniieuwd.
En blij dat alle anderen alvast de bugs voor ons eruit gevist hebben, hahaha
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

mauro53
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 21 jan 2013 20:01
Locatie: AS

mauro53 11 apr 2018 00:14

ik heb mijn maandag ontvangen ziet er goed uit nu nog testen volgende week nu eerst van verlof genieten
S-Works Tarmac 2015

goldy
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 aug 2007 16:43

goldy 11 apr 2018 10:36

Hier is hij gisteren aangekomen, met track&trace vanuit Nederland met DPD.
Knap ding, maar echt groot, even wennen.
Nu nog enkele maanden wachten op bugvrij en extra functies en dan ben ik tevreden klant!

henk-marianne
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 jul 2010 15:52
Contact

henk-marianne 11 apr 2018 13:28

Binnen! Nu maar uitvinden hoe ik alles moet instellen........ Ergens een Nederlandstalig how to te vinden?
Stevens Fluent XT
Apex Vektor Ultegra 8050 :ugeek:

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 18 apr 2018 09:03

Inmiddels de eerste 3 ritten er op zitten met de Karoo. Na een rijtje Garmins (Etrex , 800, 1000) is het wel wennen, maar niet meer als je van het ene type Garmin naar het andere overstapt. Ik ben een beetje aan het finetunen en krijg er nog niet alles uit zoals ik het graag wil. Zo kan ik bijvoorbeeld niet zien welke maptiles er geladen zijn, maar ik heb inmiddels ergens gevonden dat als je een route offline beschikbaar maakt de nodige kaartgegevens ook geladen worden. Ook zou ik wel over willen stappen naar de open street map, maar dat is nog niet gelukt, ik heb me wel aangemeld inmiddels. Sensoren pairen was geen enkel probleem, maar het grootste feest is toch wel het scherm; goede touchscreen en verrassend duidelijk, beter leesbaar voor mijn oude ogen dan de 3d weergave van mijn 1000.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 21 apr 2018 14:20

Sinds vorige week ik in bezit van de Karoo. En idd ff wennen dat ie zo groot is (mijn Garmin 820 is nu echt een 'dwerg' als ze naast elkaar liggen).
De BarFly outfront paste niet zo goed op mijn Vision Metron 4D stuur (te weinig rond na de stuurpenklemming), dus maar een nieuwe K-Edge XL mount bestelt bij Rose. Die past perfect.

Voor degenen die meer info zoeken, net zoals ik dat zocht, bij deze nog een aantal links oa van een Facebook groep maar ook een specifiek Karoo User Forum (unofficial). Wel allemaal engelstalig (wat voor sommigen iets lastiger is idd).

Facebook

Offical Page
https://www.facebook.com/HammerheadRides/

User Group
https://www.facebook.com/groups/hammerheadkaroo/

User Group Development
https://www.facebook.com/KarooDevelopment

En dan nog het User Group forum
https://karoousers.org/index.php

Waar ook weer een Development deel in zit
https://karoousers.org/viewforum.php?f= ... 26488d2d73



Mijn eerste rit was meteen de vuurdoop vorig weekend trouwens, de GPX route ingeladen van de Tecklenburg Rundfahrt 2015 (100km) en maar eens zien of het werkt. JA DUS !!!!!!! Navigatie werkt prima, alle kleine weggetjes te zien en duidelijk aangegeven wanneer er een afslag oid aan kwam.
Enige wat mis ging was blijkbaar de GPS optekening, want die bevatte geen GPS coordinaten (voor de zekerheid Strava op de iPhone mee laten lopen).

Volgende ritjes (oa Berg en Dal) was de optekening prima.
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 21 apr 2018 17:41

Wat me opvalt is dat er eerst een hele heisa ontstaat rond de Karoo en dat er nu relatief weinig wordt over geschreven t.o.v. voordat de Karoo op de markt kwam.
Misschien komt dat omdat niet iedereen zijn Hammerhead Karoo heeft ontvangen of
dat men eerst eens even wil kijken hoe het allemaal gaat.
Bikers are not alone

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 21 apr 2018 19:21

Tja, het is weliswaar mijn 4e GPS (allen Garmin) maar ik zit nog steeds in het leerproces. Zoeken waar en of het kan, of al iemand een request heeft gedaan voor het een of ander... Er komen ook steeds updates die wat meer mogelijkheden verschaffen natuurlijk. Maar ik ben nog uit aan het zoeken hoe afstand tot bestemming kunt weergeven. Misschien zit er dat nog niet in, of ik ben te stom om het te vinden. De koppeling met Strava is wel leuk, met de 1000 ging dat ook, maar wel via Garmin Connect. Routes maken gaat beter in strava dan in het dashboard vind ik. Maar ik betrap mezelf er op dat ik toch de neiging heb om Mapsource maar te pakken. Voor mij is de navigatie functie het belangrijkste, buiten hartslag, cadance en snelheid zitten er geen sensors gekoppeld. De grafiekjes van Garmin Connect zijn niet bij de Karoo terug te vinden, moet je weer via een andere app bekijken. O ja, de temperatuur zit er niet op, maar dat wisten jullie al. Maar dat scherm, onovertroffen. Al kan ik me ook voorstellen dat iemand die een apparaat voor training zoekt naar de Garmin 130 kijkt. Maar dat zou dan weer niets voor mij zijn. Maar dat wilde we toch, meer aanbod, meer concurrentie en betere prijzen?

edit; O ja, herberekenen instellen zodat die over verharde wegen voert. Nu heb ik getest door opzettelijk de route te verlaten, herberekenen gaat razendsnel. Maar hij stuurt je wel elk zandpad in. Dat is met de MTB niet zo erg, maar op de racer ff niet als het kan.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

danclo
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mar 2014 21:19

danclo 05 mei 2018 21:41

Ik had 2 karoo’s gekocht en heb vandaag ze retour aangemeld, zoveel onvolmaaktheden, ergernissen en frustraties, ik kan er mijn tijd niet meer insteken, heb mijn ouwe edge 1000 terug van stal gehaald, heb vandaag tenminste een rit kunnen rijden zonder problemen...

Plaats reactie