Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

edge 520, 820 of 1000: dilemma!

Wilier_Granturismo
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 mar 2012 14:56

Wilier_Granturismo 03 mei 2017 10:52

Voor de Wahoo heb je eigenlijk connectie met telefoon nodig ... de Garmin niet.

Tenminste dat bedoelde ik in mij post.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 03 mei 2017 10:53

Om dingen in te stellen heb je bij de wahoo idd een telefoon nodig, maar onderweg niet.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 mei 2017 11:12

sander1 schreef:...............
Ben benieuwd naar jullie reacties!
Nu hebben al deze toestellen een eigen topic op dit forum.
En toch ben jij nog benieuwd naar reacties.

Koop toch het toestel dat aan JOUW verwachtingen voldoet, wat een ander daarvan vindt zou ik nu het minste van mijn zorgen vinden.

PS: Ik heb zelf de Edge 1000 :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

sander1
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 aug 2014 18:15

sander1 03 mei 2017 12:05

raven14 schreef:Moeilijk. 520 is sukkelen met dat beperkte geheugen en telkens eraan denken om het juiste kaartdeel erop te gooien. 820 blijkt uit reviews (ook van fietsvrienden) niet goed bedienbaar met touch-screen (zeker gezien we, althans ik toch, een niet onaanzienlijk deel van het jaar handschoenen dragen), en de 1000 vind ik persoonlijk veel te groot (doch niet onelegant). Daarom had ik het moeilijk om mijn 810 te vervangen door een nieuwere Garmin, er is met alle drie de opties wel iets (in mijn ogen) essentieels fout.

Omdat voor mij verder bedieningsgemak belangrijk is, en eenvoud primeert op de laatste 0.5% mogelijkheden, ben ik ook bij de Wahoo Elemnt Bolt uitgekomen.
Je omschrijft precies mijn dilemma met de 3 edge's :)!
Ik heb reviews gelezen van de Bolt... eigenlijk ben ik stug garmin fan... maar de bolt klinkt wel interessant. Hoeveel geheugen heeft de bolt? Ik las bij dcrainmaker iets van 277mb geheugen vrij? Als dat klopt, is dat ook niet veel.. En kun je kaarten kopen voor een Wahoo?
ypuh schreef:D.m.v. een powerbank is de Garmin zo weer opgeladen, terwijl een telefoon toch aanzienlijk meer stroom vraagt.
Dat zat ik ook te denken mocht ik voor een edge gaan, ik heb nog een powerbank liggen...
Lcsmet schreef:
sander1 schreef:...............
Ben benieuwd naar jullie reacties!
Nu hebben al deze toestellen een eigen topic op dit forum.
En toch ben jij nog benieuwd naar reacties.

Koop toch het toestel dat aan JOUW verwachtingen voldoet, wat een ander daarvan vindt zou ik nu het minste van mijn zorgen vinden.

PS: Ik heb zelf de Edge 1000 :)
I know, ik heb die topics ook deels doorgelezen. Maar specifiek dit dilemma kwam ik niet tegen (heb ook niet alle pagina's gelezen)
Ik heb nu door dit topic toch weer een goed alternatief gekregen om over na te denken, de Bolt.

Op dit moment twijfel ik eigenlijk tussen de 820 en de Bolt..
820
Is een garmin... vind ik een voordeel, oerdegelijk
Kleur kaarten
16gb geheugen
als minpunt batterij die rond de 4 uur meegaat in de praktijk
Touchscreen vind ik ook minpunt (maar vind de 16gb geheugen fijner tov de 520 die knoppen heeft)

Bolt
Knoppen, pluspunt
batterijduur van ongeveer 10 uur, dikke plus!
kaarten niet in kleur.. is een klein nadeel
Weinig geheugen, 277mb vrij geheugen?
Geen routes kunnen inladen.. (volgens bikeradar)

Twijfel dus nog steeds :)

De 520 valt dus toch af voor me, vind de knoppen wel fijner tov een touchscreen, maar het beperkte geheugen.. en ja je kan wel dan in frankrijk alleen van die provincie een kaart erop zetten, maar wat als die net ietsje groter is dan het vrije geheugen? Daar ga je dan al... of als je in 2 verschillende provincies wil fietsen in je vakantie... touchscreen is een nadeel vind ik, maar dat geheugen beperking vind ik ook een nadeel...
Ps: het is gewoon stom dat garmin de edges niet uitrust met een sd-slot!!!
Laatst gewijzigd door sander1 op 03 mei 2017 12:12, 2 keer totaal gewijzigd.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 03 mei 2017 12:09

Bolt heeft standaard flink wat kaarten erop staan, ik heb zelf landen waar ik toch nooit zal komen verwijderd en volgens mij heb ik nu iets van 2 gigabyte vrije ruimte.
En routes kan je of inladen door te syncen met strava/ridewithgps (via wifi) of door met de telefoon app een gpx in te laden.
Je kan niet via een usb kabeltje een gpx op de bolt zetten.
Geen kleur op kaart is wat mij betreft juist een voordeel, bij de edge 800 was het soms best lastig om verschil van kleurtjes van wegen en routelijntje te zien.

Ik stond ook voor de keus 520,820 of bolt en nog geen spijt dat ik de bolt heb gekocht.
(520 viel ook snel af doordat ik geen zin had om continu kaarten te moeten wisselen)

wdfl
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 02 mar 2015 16:27

wdfl 03 mei 2017 12:13

@sander1
Je omschrijft precies mijn dilemma met de 3 edge's :)!
Ik heb reviews gelezen van de Bolt... eigenlijk ben ik stug garmin fan... maar de bolt klinkt wel interessant. Hoeveel geheugen heeft de bolt? Ik las bij dcrainmaker iets van 277mb geheugen vrij? Als dat klopt, is dat ook niet veel.. En kun je kaarten kopen voor een Wahoo?
dan heb je de review niet goed gelezen, op de wahoo's staat de kaart van de ganse wereld er al standaard op.

ik ben nu ook weer de overweging aan't maken.
520 valt af
820 touchscreen issues
1000 te duur en een beetje overkill
elemnt groot lomp, maar in vergelijk met de 1000 is't zo geen ramp
element bolt lijkt de ideale oplossing
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 03 mei 2017 12:49

sander1 schreef: als minpunt batterij die rond de 4 uur meegaat in de praktijk
Touchscreen vind ik ook minpunt
Waar haal je dat batterij gebruik vandaan? Laatst heb ik een route gevolgd waarbij ik meerendeel de kaart op het scherm had, afgewisseld met een gegevensveld. De route was 175km lang en inclusief pauzes hebben we daar 6 uur over gedaan. Bij aankomst gaf de garmin nog 54% batterij aan, waar ik ook nog een rit van 2 uur mee heb gedaan voor ik hem zelf weer op heb geladen. (toen net geen 50% meer over)
Bij mij doet de batterij het dus best aardig. Oja voor de volledigheid heb ik een hartslagsensor en een snelheids cadans sensor gekoppeld alsmede de bleutooth aanstaan en gekoppeld aan de telefoon. Ook wifi staat altijd aan.
En zoals eerder touchscreen werkt alleen met handschoenen niet, maar dat zijn dan ook handschoenen zonder touchscreen stukje op de vinger. Met blote handen en handschoenen met zo'n stukje werkt het bij mij wel.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 03 mei 2017 13:09

Wifi staat niet altijd aan, Garmin schakelt dat automatisch uit zodra je vertrekt. Pas als je je training weer stopt zoekt ie weer naar wifi.

Mijn Edge 1000 gebruikt ongeveer 10-12% per uur en dat is zonder BT, GLONASS en schermverlichting. Voor mij geen probleem, maar voor randonneurs en DDX-achtigen wel een showstopper vermoed ik.

De 1000 heeft naast een paar voordelen ook een aantal nadelen

+ groot scherm
+ duidelijk afleesbaar
+ datavelden instellen en sensoren koppelen werkt makkelijk
+ veel schijfruimte voor kaarten (ook zonder microSD)
+ looks, zeker voor zo'n groot apparaat
+ mogelijkheid OFM of CN te gebruiken (of beide)
+ nauwkeurige GPS-chip, zelfs zonder GLONASS nauwelijks drift

nadelen

- touchscreen matig
- accuduur kan beter (maar is voor mij genoeg)
- software loopt soms vast
- updaten lukt vaak niet (error)
- GPX OTA syncen kan alleen via Garmin Connect
- slechts 2 datavelden op kaartscherm
- kleur lijn bij navi niet te wijzigen
- sensoren niet gekoppeld aan fietsprofielen (was wel zo)
- zeer matige Nederlandse vertaling (daarom maar op ENG staan)
- customer service is 3x ruk
- heeft soms moeite met WIFI pakken
Laatst gewijzigd door havana op 03 mei 2017 13:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 mei 2017 13:17

sander1 schreef: De 520 valt dus toch af voor me, vind de knoppen wel fijner tov een touchscreen, maar het beperkte geheugen.. en ja je kan wel dan in frankrijk alleen van die provincie een kaart erop zetten, maar wat als die net ietsje groter is dan het vrije geheugen? Daar ga je dan al... of als je in 2 verschillende provincies wil fietsen in je vakantie... touchscreen is een nadeel vind ik, maar dat geheugen beperking vind ik ook een nadeel...
Ps: het is gewoon stom dat garmin de edges niet uitrust met een sd-slot!!!
Juist in landen als Frankrijk is de beperkte opslagruimte op de 520 een veel minder groot probleem. Doordat de wegendichtheid daar veel minder hoog is, is het aantal mb/m^2 veel lager en past er dus een veel groter oppervlak aan kaarten op je 520.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 03 mei 2017 13:18

@sander1 je moet de reviews toch wat beter lezen. Bikerader zegt over de Bolt dat er (nog) geen workouts kunnen worden ingeladen, iets anders dus als routes. Het gemak waarmee je op de producten van Wahoo routes kunt laden (zelfs onderweg, zonder wifi, maar met bluetooth) zijn een groot pluspunt ten opzichte van bijvoorbeeld Garmin.

Daarnaast, zoals al eerder gezegd, staat de hele wereld aan kaarten (in Nederland zelfs tot het kleinste inritje naar een weiland(!)) op het apparaat en kun je zelf aan en uit vinken hetgeen je wel of niet nodig hebt.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 03 mei 2017 21:05

havana schreef:Handig is anders.

Ik flikker op mijn Edge gewoon OFM Benelux + CN Europe en ik hoef me nooit druk te maken of ik wel de juiste kaart bij me heb...

Zou zelf voor de 820 gaan.
+1
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Wilier_Granturismo
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 mar 2012 14:56

Wilier_Granturismo 03 mei 2017 21:16

Misschien dat het al in andere draadjes behandeld is, maar ...

Wat mis ik als ik geen telefoon wil gebruiken onderweg ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie