Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wat is het nut van een speedsensor bij een GPS device?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 mar 2017 07:34

Kwestie van de auto start/stop uitzetten. Dan gaat t prima.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 25 mar 2017 23:12

Ben jaren of wat geleden gestopt met een losse snelheidsensor. Ik heb een garmin en vind die sensor spuuglelijk. Ik heb sltijd dezelfde snelheden als mijn maten, ook op de mtb in het bos. De gpsjes van tegenwoordig zijn gewoon supergoed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 mar 2017 11:20

Ander voordeel van een sensor is dat je de GPS uit kunt zetten. Dat betekent dat de batterij nog maar 5% per uur gebruikt i.p.v. 10% (Edge 1000).

Gebruikersavatar
dropje73
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 28 okt 2010 01:08

Gebruikersavatar dropje73 27 mar 2017 11:41

Op een tacx heb je ook al geen speedsensor nodig (of je moet nog een oude hebben, die je handmatig moet verstellen)

Ik heb een garmin Oregon, daar steek je onderweg gewoon twee verse penlites in, mocht dat nodig zijn (wat het zo goed als nooit is)

ik heb alleen een cadanssensor. Geloof het wel met die snelheid, fiets voor mijzelf, niet voor de buurman.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4359
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 27 mar 2017 19:44

Het is dat ik al een combi sensor had, anders kwam er bij mij ook geen nieuwe snelheidssensor.
Maar ook hier nogmaals, bij de echte toerclubs waar het erom gaat wie de meeste km per jaar rijd, tellen alleen de kilometers gemeten op een fiets met wielsensor. Alleen GPS kilometers worden niet mee gerekend.
Aangezien ik daar niet bij zit maakt het mij niet veel uit.

Cyclopath
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jul 2019 21:29

Cyclopath 29 jul 2019 21:38

Ik ben onlangs achter een heel belangrijke functie gekomen van de speedsensor. Ik gebruik een Sigma Rox 11.0 met hartslagsensor en cadanssensor. Snelheid via GPS ging perfect. Wat niet werkte was het stijgingspercentage. Een voorbeeld: Ik rijd (in Spanje, waar ik woon) een regelmatige klim omhoog. Stijgingspercentage is tussen de 5 en 6 procent, weet ik uit ervaring. Het duurt sowieso vrij lang voordat de Rox 11.0 die waarde bereikt heeft. Maar daarna loopt hij door naar 8, 9 zelfs 10% wat beslist niet klopt. Na een tijdje begint hij dan te zakken tot soms 0, terwijl ik nog steeds aan het klimmen ben met 5 a 6 procent. En zo gaat het de hele tijd. Alsof de Roc 11.0 aan het middelen is om uiteindelijk toch aan de juiste hoogtemeters te komen, want die kloppen gewoon na afloop. Na montage van een speedsensor was het euvel verholpen.

Plaats reactie