Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo Elemnt Bolt gps bike computer

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 27 mar 2017 21:33

Slikt ie ook routes gemaakg met basecamp?
Heb er nog een aantal liggen ;)
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 27 mar 2017 22:34

Wat lukt er dan niet met Strava routes, Squeezer?

Vandaag mijn eerste ritje met de Bolt gereden, ik moet wat wennen aan de andere logica maar 't is wel een cool toestel (koelkast zo je wil).

Het pairen en daarna herkennen van alle sensors verliep probleemloos. De companion app is zoveel makkelijker dan de gebruikersinterface van een Garmin.Het 'zoomen' naar minder of meer velden is erg ingenieus wanneer je er zelf even over nagedacht hebt. Het Bolt scherm is niet al te groot, wanneer je met 9 datavelden werkt is het wat moeilijker leesbaar en weet je best welk veld waar staat.

Naar mijn aanvoelen werkt het gebruiken van een Strava route totnogtoe wel. Geen turn-turn maar dat wil ik ook helemaal niet, een kruimelspoor is meer dan genoeg. Leuk ook is dat je kan kiezen hoeveel datavelden er op het kaartscherm kunnen worden weergegeven (voorlopig 4, in mijn geval).

Strava Live segmenten heb ik nog niet getest, maar het 'starren' van segmenten, zelfs in Veloviewer, heeft als resultaat dat onmiddellijk erna deze segmenten in de Bolt zichtbaar worden. De ingebouwde tracking heb ik geprobeerd (naar vrouw tracking link doorgestuurd), maar zij kon me niet zien bewegen... moet ik eens troubleshooten.

Wat ik mis: de automatische activatie van backlight wanneer het donker wordt. En ik zou ook een makkelijke manier willen hebben om er een GPX file in te dumpen en als route/kruimelspoor te gebruiken. Nu lijkt me dat een voorlopige oplossing kan zijn dat je de GPX file via de Komoot omweg erin kan krijgen, maar die maakt altijd precies wat kortere versies bij het importeren van een reeds gereden GPX route. edit: ondertussen gevonden hoe dat moet, super simpel!
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 27 mar 2017 23:49

@SqueeZer; route planner van strava werkt opzich prima en fietsmaatjes gebruiken het ook dus om nou route eerst te gaan exporteren en dan weer ergens anders te importeren.
En als ik wahoo site/firmware changelog zo zie moeten routes ook te syncen zijn via bluetooth.
Ik heb ook onderweg de gpx gedownload vanaf strava.com en via de wahoo app op m'n telefoon geimporteerd/op de wahoo cloud gezet.
In de app kreeg ik dit ook netjes als route te zien, maar sync (via bluetooth) liet ook deze route niet zien.
Ook even mobile hotspot aangezet op m'n telefoon (gisteren ook gebruikt en via app stond wachtwoord er als het goed is al in) maar hij bleef stug via bluetooth syncen/probeerde wifi niet eens volgens mij.
Uiteindelijk ook niet heel lang de tijd gehad, steeds als we even stonden te wachten wat dingen geprobeerd, maar fietsmaatjes hadden ook route dus geen top prio.

Morgen iig vantevoren via wifi laten syncen en echt zien dat de route in de bolt staat, vanmorgen alleen gekeken dat hij in de app stond en verwachte dat het dan op de bolt ook goed zou gaan.

@raven14; welke 4 datavelden heb jij op kaartscherm ? Ik heb eigenlijk wel voldoende aan hartslag en power.

Ledjes zijn trouwens erg slecht te zien als de volle zon erop staat, eigenlijk valt alleen rood dan op.
En ook jammer dat als je power via ledjes laat zien dit de 1sec power is en niet 3sec (die ik ook als dataveld gebruik) kan.
Verspringt dus erg veel.

Gebruikersavatar
Italia_david
Forum-lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 nov 2011 12:28
Locatie: Harderwijk

Gebruikersavatar Italia_david 28 mar 2017 07:23

SqueeZer schreef:
In elk geval, Strava routes en Wahoo werken nog altijd niet lekker en dit is een gekend fenomeen dus echt gebruik gaan maken van Komoot of Ridewithgps als voornaamste tip in afwachting van de zeker verschijnende updates die hetzelfde mogelijk maken met Strava routeplanning :winkthumb:
Gisteren even een account aangemaakt voor Komoot.
Heel apart dat de sync met Komoot niet zo lekker gaat als met bijvoorbeeld strava; iemand hier ook ervaring mee?
v.w.b. de strava segmenten is het inderdaad niet mogelijk (ook niet via app) om je vermogensdata veld erbij te zetten en/of de leds te laten werken. de leds werken bij een strava segment alleen als indicatie of je voor of achter op je tijd in het segment zit.

voor de mac gebruikers onder ons (dit is voor het syncen op een mac (de wahoo wordt gezien als een aparte schijf).

if using a Mac, you can download a program called Android File Transfer (https://www.android.com/filetransfer/) that will allow you to access the ELEMNT's file system.
#passioneceleste #ridebianchi

Gebruikersavatar
Italia_david
Forum-lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 nov 2011 12:28
Locatie: Harderwijk

Gebruikersavatar Italia_david 28 mar 2017 08:27

SqueeZer schreef: @Italia_david
- Zelf werk ik bijna altijd met ridewithgps maar ook al paar keer via Komoot gewerkt en nooit trage sync voorgehad of issues.
- Ook voor Windows en Linux gebruikers toont je pc gewoon een aparte schijf :winkthumb: :lol:
klopt maar bij de Mac niet zonder de App ;) ;)
#passioneceleste #ridebianchi

Gebruikersavatar
vrderuiter
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 jun 2013 10:49

Gebruikersavatar vrderuiter 28 mar 2017 08:38

Hoe krijg je de geluidsmeldingen bij off-course uit?

Overigens, het geluid bij het aan- en uitzetten van de Bolt mag van mij ook uit, heb dat nog niet als optie gezien. Of iets gemist?
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3386
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 28 mar 2017 08:38

DDX schreef: @raven14; welke 4 datavelden heb jij op kaartscherm ? Ik heb eigenlijk wel voldoende aan hartslag en power.
Power, hartslag, afstand, time of day
Dat laatste is niet zo belangrijk maar neemt toch geen extra regel in beslag.
Afbeelding

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 28 mar 2017 08:43

Van de week een route gemaakt en gereden met RWG. Mijn ervaring is dat als je RWG zelf een route laat maken door alleen maar een van en naar punt aan te geven, je regelmatig over wegen/paden wordt gestuurd waar je met een racefiets liever niet wil zijn. Er zijn geen mogelijkheden om verschillende fietsprofielen te selecteren. Ga binnenkort een route rijden met Komoot, waar je wel verschillende profielen kan instellen. Na het maken van een route in RWG of Komoot (op de pc) is het voldoende om de Wahoo app te starten alwaar deze route dan ook onmiddellijk verschijnt. Na het selecteren van betreffende route kan je meteen starten daar de route ook direct op de Elemnt (Bolt) staat.

Strava routeplanner heb ik geen ervaring mee, nog nooit gebruikt.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 28 mar 2017 11:14

RwGPS kijkt alleen naar de "befietsbaarheid" van wegen, en schijnbaar naar niks anders. Op het Kopje Bloemendaal, bijvoorbeeld, probeert-ie je daarom altijd de trap(pen) op en af te laten rijden, want in Amerika mag je fietsen op voetpaden, en trappen zijn voetpaden.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 28 mar 2017 11:18

En wat doet Komoot op hetzelfde stuk?

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 28 mar 2017 11:50

Geen idee. Gebruik ik niet.
Vorsprung durch Pedantik

Marcelcanyon
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 mar 2017 13:25

Marcelcanyon 28 mar 2017 16:59

Vandaag route gereden geplukt van RWG. In begin ff wennen, omdat ik niet exact op de route startte, dus eerst naar de route toe moest fietsen. Wahoo (Bolt) heeft daar helaas nog geen ondersteuning voor. Toen ik eenmaal op de route zat waren de aanwijzingen prima, en via het kruimelspoor heel makkelijk te volgen. Als ik twijfelde ff in of uitzoomen, wat dus hele fijne en simpele functie is met de knoppen op het toestel. Ben ook bewust een keer fout gefietst, het ding begint dan te piepen, leidt je niet terug, maar door de kaart ff iets uit te zoomen, zie je goed waar je bent en kan je vrij snel de route iets verder weer oppakken. Halverwege gestopt en route beeindigd en in de app mijn thuis adres opgezocht en aangegeven dat ik daar naar toe wilde. App berekent razendsnel een route naar huis en laad hem ook gelijk in de Bolt. Kortom super tevreden mee en geen gepruts zoals bij andere toestellen op het toestel zelf als je iets wilt wijzigen

Plaats reactie