Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo Elemnt Bolt gps bike computer

matthijsln
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 12 sep 2014 08:50

matthijsln 31 jan 2018 10:15

Best tevreden met de Bolt na upgrade van een Garmin 810.

Het irritantste vind ik tot nu toe dat als je in de app op de kaart aan het scrollen bent om de route te bekijken of een plek zoekt om naar te navigeren de app om de x seconden terugzoomt naar de huidige gps locatie...

En snel profielen wisselen zou ook wel handig zijn. Op de racefiets, winterfiets en mtb wil ik een andere instelling van de pagina's.

Slechts op 1 dag crashes gehad.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 31 jan 2018 10:59

Je kunt toch ook in de app extra pagina's aanmaken, die je vervolgens aan of uit kunt zetten.
In de zomer, wanneer je misschien alleen op de racefiets rijdt, zet je gewoon even de toegevoegde pagina's met indeling voor MTB of crosser uit. In het najaar zet je de pagina's weer aan, en scroll je bij opstarten naar de goede pagina.
Volgens mij heb je daar geen extra profiel voor nodig. Is ook niet echt veel extra werk. Alleen andere werkwijze.

matthijsln
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 12 sep 2014 08:50

matthijsln 31 jan 2018 12:17

Tot nu toe veranderde ik 1 veldje (vermogen eraf) en veranderde ik de volgorde wat en liet ik de overige velden op het hoofdscherm hetzelfde, is op zich ook wel snel te doen. Maar die meerdere pagina's maken is een goede tip, bedankt!

Argon007
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mei 2017 13:46

Argon007 31 jan 2018 16:59

Jullie gebruiken Komoot voor het importeren van GPX bestanden en het verkrijgen van TBT? Ik heb in der tijd (enkele maanden geleden) ook GPX bestanden geïmporteerd in Komoot, maar die veranderde zelf praktisch altijd een stuk van mijn rit.

Daarom blijf ik nu nog altijd manueel GPX bestanden overtekenen in RWGPS. Je kan dit wel automatisch laten gebeuren in RWGPS maar dan hang je vast aan een maandelijkse kost, en dit heb ik er niet voor over.

Dus jullie zijn tevreden over het importeren van GPX bestanden in Komoot? Misschien is er iets gewijzigd dan op hun website en moet ik het wel nog eens een kans geven.
Dan unlock ik met een lach op mijn gezicht "World maps" op Komoot voor die éénmalige kost !

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 31 jan 2018 20:10

Ik vind die planner van Komoot op zich wel fijn werken!

Ben er mee gestopt toen ik wat problemen met syncen kreeg voor ritjes in het buitenland (wat blijkbaar met unlocken regio's te maken heeft, die beperking zat er eerst niet op)

Argon007
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mei 2017 13:46

Argon007 01 feb 2018 10:34

Even een cross-post doen vanuit het Tweakers forum waar ik ook onderstaand bericht had geplaatst ivm Komoot:

Afgelopen zomer een rit gereden en opgenomen met mijn Wahoo Bolt. Daarnet dus even in Strava de GPX gedownload en geïmporteerd in Komoot. Doch heb ik terug onmiddellijk het fenomeen voor.

GPX: https://drive.google.com/open?id=1BC7uO ... Nq-grj7UUL
Screenshot van de rit op Komoot: https://drive.google.com/file/d/1-3JM_9 ... sp=sharing

Rood is dus de route die ik effectief heb gereden, blauw is wat Komoot er van maakt.
Mocht Komoot dus routes aanpassen op kleine wegen / onbekende wegen / off road dan kan ik daar wel bij. Maar hoe komt het toch dat een GPX bestand vol met coördinaten zo fout geïmporteerd kan worden...?

Op volgende screenshot neemt Komoot toch echt een behoorlijke andere route. Dit terwijl dit niet over kleine wegen / bospaden gaat:
https://drive.google.com/open?id=1Hr_gF ... I1qdZyKd7I

Ik heb als test dezelfde GPX die ik van Strava heb gedownload in nog een 5-tal andere websites geïmporteerd, en echt alle sites geven de GPX weer zoals ik die heb gereden. Ik kan er dus nog altijd niet bij hoe het komt dat Komoot één of ander algoritme over de GPX laat lopen die de route dus niet meer correct weergeeft :-)

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 01 feb 2018 10:38

Ik heb als eerste test eens een rit geïmporteerd waarbij ik vanuit Leuven naar de Citadel van Namen fiets. Komoot heeft de klim op de Citadel eruitgehaald omdat deze kasseitjes heeft. Als je je route zo stuk voor stuk moet gaan overlopen, dan is het gebruiksgemak ook snel verdwenen voor mij.

Argon007
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mei 2017 13:46

Argon007 01 feb 2018 11:23

Voila, en dit is dan ook net mijn punt waardoor ik RWGPS ben gaan gebruiken en ik zelf de volledige route heb zitten overtekenen. Zo ben ik zeker dat de route klopt...

Mocht Komoot gewoon de GPX importeren zoals ik die aflever en zoals "alle" andere websites doen. Dan ben ik een gelukkig gebruiker :-)

Gebruikersavatar
Kneh
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 apr 2014 20:49

Gebruikersavatar Kneh 01 feb 2018 19:39

Ik neem aan dat jullie nadat je het gpx bestand hebt geïmporteerd aangeeft wat voor een route je wilt gaan rijden?
Bijvoorbeeld op de racefiets of de mountainbike of een wandeltocht.

Ikzelf werk op mijn desktop computer op de website van Komoot, en inderdaad de route wijk soms af van de geïmporteerde, maar even de cursor op het foute deel zetten > links klik en vasthouden > verschuiven naar het rode lijntje van je geïmporteerde route en automatisch past hij het aan.

Ik vind helemaal niet zo veel werk.

Argon007
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 mei 2017 13:46

Argon007 01 feb 2018 20:44

Klopt, op zich is het niet veel werk. Maar hoe komt het toch dat op alle andere sites diezelfde GPX perfect op de map tevoorschijn komt en bij Komoot niet.

Straffer nog, ik deed daarnet 4 x een import van hetzelfde GPX bestand en éénmaal werd die correct getoond... Dus op één of andere manier "manipuleert" Komoot die GPX bestanden.

Ik kies als sport "Bike Tour". Misschien moet ik eens testen met "Road Bike". En doch verwacht ik dat mijn gpx die ik ingeladen heb ook mijn gpx is die moet weergegeven worden.

Stel dat ik een Excel bestand heb aangemaakt met bepaalde data in. Ik sla het bestand op en stuur het door naar iemand anders, die persoon opent het en plots is die data lichtjes afwijkend...

Maar let op, je hebt gelijk, op zich is het niet zoveel werk om de route manueel goed te zetten.

Gebruikersavatar
Kneh
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 apr 2014 20:49

Gebruikersavatar Kneh 01 feb 2018 22:12

Misschien dat het een neveneffect is van de mogelijkheid dat Komoot een gpx bestand kan weergeven voor de sport die je kiest.
Er zou een optie moeten zijn om het gpx bestand ongewijzigd te importeren.

Ik denk dat alleen de ontwikkelaars van Komoot je een antwoord kunnen geven waarom de route niet altijd exact hetzelfde wordt getoond.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 01 feb 2018 22:37

Ik zou het inderdaad zoeken in de richting die Kneh (Henk?) aangeeft. Bv bike of roadbike. Of misschien ergens een instelling om de rit te optimaliseren voor (of juist het mijden van) een bepaald type wegen,

Plaats reactie