Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo Elemnt Bolt gps bike computer

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 18 jan 2021 08:31

Ik heb iets raars met de bolt. Ik heb op de MTB een live segment aan staan van het Rondje Meijel.
Het segment is 10 KM (Rondje MTB Meijel "andersom') en als ik op strava naar het segment kijk is dat ook precies het hele rondje.
Als ik op het rondje kom springt het live segment ook aan maar hij stopt eigenlijk steeds 2 km eerder, dus ik moet dan nog 2 km fietsen maar volgens het live segment is hij dan klaar.
Iemand hier een verklaring voor?
Zou het kunnen omdat het zo veel bochtjes zijn (en in een bos) dat hij z'n gps kwijt is ofzo, het is wel steeds op dezelfde plek.

Gebruikersavatar
Brabander
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mar 2012 18:15
Contact

Gebruikersavatar Brabander 26 jan 2021 20:17

bever schreef: 08 jan 2021 20:17 Dank jullie, ik meen me te herinneren dat ik een keer een op Strava gemaakte route had gereden met tbt, maar ik vergis me blijkbaar :). De "take me to" optie in Wahoo dreunt inderdaad een tekst op, daarom werkt het nooit bij mij...Is dat bij Komoot iets accurater ?
Ik begrijp je vraag niet helemaal.

Komoot vind ik super goed werken voor het maken van een route. Indien je tijdens de turn-by-turn toch niks vind kan je die uitzetten op de pagina van de kaart. Kies hier voor 'STIL'. De meldingen verschijnen dan niet meer onderin je scherm.

Gebruikersavatar
Brabander
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mar 2012 18:15
Contact

Gebruikersavatar Brabander 26 jan 2021 20:22

Gerwin89 schreef: 18 jan 2021 08:31 Ik heb iets raars met de bolt. Ik heb op de MTB een live segment aan staan van het Rondje Meijel.
Het segment is 10 KM (Rondje MTB Meijel "andersom') en als ik op strava naar het segment kijk is dat ook precies het hele rondje.
Als ik op het rondje kom springt het live segment ook aan maar hij stopt eigenlijk steeds 2 km eerder, dus ik moet dan nog 2 km fietsen maar volgens het live segment is hij dan klaar.
Iemand hier een verklaring voor?
Zou het kunnen omdat het zo veel bochtjes zijn (en in een bos) dat hij z'n gps kwijt is ofzo, het is wel steeds op dezelfde plek.
Ik verwacht niet dat dit (allee) te maken heeft met de bochtjes.
Dit probleem heb ik namelijk ook wel vaker gehad op de weg. Helaas heb ik geen directe oplossing voor je. Het komt bij mij niet heel veel voor. Een koppeling met (GPS van) telefoon kan de locatiegegevens verbeteren.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 26 jan 2021 20:41

Desertstorm schreef: 07 jan 2021 18:16 Ik heb mijn bolt teruggestuurd naar mantel, zat nog ruim binnen de garantie periode.
Deze week zou ik een nieuwe opgestuurd krijgen, maar ik kreeg een mailtje met de keuze: wachten tot begin feb (verwachte nieuwe leverdatum) of geld terug.

Aangezien ik helemaal nergens op internet nog een nieuwe bolt stealth vond, wacht ik geduldig af.
Hopelijk komt hij begin februari wel binnen. Ik heb even gepolst of ze uberhaupt nog een toestel kunnen bemachtigen of dat het model uit de productie gaat, maar ze zeiden dat dit niet zo was.
Ze zijn er weer. Ik heb er gisteravond 1 bij Mantel besteld.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

bever
Forum-lid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 26 jan 2021 21:08

Brabander schreef: 26 jan 2021 20:17 [

Ik begrijp je vraag niet helemaal.

Komoot vind ik super goed werken voor het maken van een route. Indien je tijdens de turn-by-turn toch niks vind kan je die uitzetten op de pagina van de kaart. Kies hier voor 'STIL'. De meldingen verschijnen dan niet meer onderin je scherm.
In de app heb je een `take me to` en een `take me home` en zelfs een `reverse` optie. Die geeft turn by turn aan, echter.....ik ervaar dat tbt te vroeg richting aangeeft. Bijvoorbeeld hij zegt `ga over 100 meter naar rechts de Lindelaan in` als je volgens de route (het kruimelspoor) nog 500 meter moet door rijden. De aanwijzingen lopen zeg maar achter op de positie waar je je bevindt op het kaartje. Ik weet niet of meer mensen dat ervaren of dat ik zelf iets fout doe.

Ik bouw routes in Strava en met kruimelspoor werkt dat feilloos, maar tbt werkt daar dus niet mee.

Ik ben benieuwd of dit bij Komoot ook zo is, of dat die het kruimelspoor en de tbt accurater matcht.

Zo duidelijker ? :)

I

Gebruikersavatar
Kneh
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 02 apr 2014 20:49

Gebruikersavatar Kneh 26 jan 2021 21:26

bever schreef: 26 jan 2021 21:08
Brabander schreef: 26 jan 2021 20:17 [

Ik begrijp je vraag niet helemaal.

Komoot vind ik super goed werken voor het maken van een route. Indien je tijdens de turn-by-turn toch niks vind kan je die uitzetten op de pagina van de kaart. Kies hier voor 'STIL'. De meldingen verschijnen dan niet meer onderin je scherm.
In de app heb je een `take me to` en een `take me home` en zelfs een `reverse` optie. Die geeft turn by turn aan, echter.....ik ervaar dat tbt te vroeg richting aangeeft. Bijvoorbeeld hij zegt `ga over 100 meter naar rechts de Lindelaan in` als je volgens de route (het kruimelspoor) nog 500 meter moet door rijden. De aanwijzingen lopen zeg maar achter op de positie waar je je bevindt op het kaartje. Ik weet niet of meer mensen dat ervaren of dat ik zelf iets fout doe.

Ik bouw routes in Strava en met kruimelspoor werkt dat feilloos, maar tbt werkt daar dus niet mee.

Ik ben benieuwd of dit bij Komoot ook zo is, of dat die het kruimelspoor en de tbt accurater matcht.

Zo duidelijker ? :)

I
Komoot waarschuwt 250 meter voor een afslag.
En op de computer zie je de afstand van 250 terug lopen tot 0 bij de afslag.

Gebruikersavatar
Brabander
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 30 mar 2012 18:15
Contact

Gebruikersavatar Brabander 26 jan 2021 21:50

bever schreef: 26 jan 2021 21:08
Brabander schreef: 26 jan 2021 20:17 [

Ik begrijp je vraag niet helemaal.

Komoot vind ik super goed werken voor het maken van een route. Indien je tijdens de turn-by-turn toch niks vind kan je die uitzetten op de pagina van de kaart. Kies hier voor 'STIL'. De meldingen verschijnen dan niet meer onderin je scherm.
In de app heb je een `take me to` en een `take me home` en zelfs een `reverse` optie. Die geeft turn by turn aan, echter.....ik ervaar dat tbt te vroeg richting aangeeft. Bijvoorbeeld hij zegt `ga over 100 meter naar rechts de Lindelaan in` als je volgens de route (het kruimelspoor) nog 500 meter moet door rijden. De aanwijzingen lopen zeg maar achter op de positie waar je je bevindt op het kaartje. Ik weet niet of meer mensen dat ervaren of dat ik zelf iets fout doe.

Ik bouw routes in Strava en met kruimelspoor werkt dat feilloos, maar tbt werkt daar dus niet mee.

Ik ben benieuwd of dit bij Komoot ook zo is, of dat die het kruimelspoor en de tbt accurater matcht.

Zo duidelijker ? :)

I
Zeker. Dit herken ik niet bij gebruik met Komoot. Klinkt alsof je GPS locatie achter loopt inderdaad.

Toen ik 'm kocht keek ik erg uit naar de tbt functie. Bij het eerste gebruik was ik er meteen van overtuigd dat ik daar zo rap mogelijk vanaf wilde. Reden: met het kaart op je scherm kun je 't zelf beter overzien en inschatten, is mijn ervaring.

Iemandvandezaak
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2021 10:05

Iemandvandezaak 04 feb 2021 10:02

Iemand met een bolt die hieirn wat opheldering kan geven?

Is het mogelijk om een nieuwe route te plannen als je geen internet bereik hebt? Dus bijvoorbeeld je staat ergens boven op een berg en je wilt naar een andere bestemming, of naar huis navigeren? Kan dat dan?

Gebruikersavatar
yorickdix
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 03 jun 2013 13:22

Gebruikersavatar yorickdix 04 feb 2021 11:51

Iemandvandezaak schreef: 04 feb 2021 10:02 Iemand met een bolt die hieirn wat opheldering kan geven?

Is het mogelijk om een nieuwe route te plannen als je geen internet bereik hebt? Dus bijvoorbeeld je staat ergens boven op een berg en je wilt naar een andere bestemming, of naar huis navigeren? Kan dat dan?
ik denk het niet. het plannen van een nieuwe route doe je met de wahoo app op je telefoon en die zal dat niet kunnen als er geen internet is. je zal iets nodig hebben dat het offline ook doet. als je het echt nodig hebt, want bovenop een berg heb je toch meestal niet heel veel keus :-) je komt vanzelf wel weer ergens internet tegen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 feb 2021 12:44

Het korte antwoord is, nee dat kan niet. Althans niet met de Wahoo App, want die heeft inderdaad internet nodig.

Echter...

Je kunt een app zoals Maps.me gebruiken (offline OSM kaarten). Nog nooit nodig gehad trouwens, maar wel een fijn gevoel. Je moet dan wel zelf navigeren, maar in de bergen zijn vaak niet zoveel wegen dus meestal de handigste optie.

OF

Via EasyRoute (app voor iOS) kun je een route maken in de offline modus. Wel vooraf de kaarten downloaden uiteraard. De route kun je heel eenvoudig naar je Wahoo app kopiëren en zo op de Wahoo laden.

Iemandvandezaak
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jan 2021 10:05

Iemandvandezaak 04 feb 2021 22:11

yorickdix schreef: 04 feb 2021 11:51
Iemandvandezaak schreef: 04 feb 2021 10:02 Iemand met een bolt die hieirn wat opheldering kan geven?

Is het mogelijk om een nieuwe route te plannen als je geen internet bereik hebt? Dus bijvoorbeeld je staat ergens boven op een berg en je wilt naar een andere bestemming, of naar huis navigeren? Kan dat dan?
ik denk het niet. het plannen van een nieuwe route doe je met de wahoo app op je telefoon en die zal dat niet kunnen als er geen internet is. je zal iets nodig hebben dat het offline ook doet. als je het echt nodig hebt, want bovenop een berg heb je toch meestal niet heel veel keus :-) je komt vanzelf wel weer ergens internet tegen.
Zou je zeggen maar je wilt niet laat op de dag naar huis proberen te navigeren om vervolgens de de verkeerde kant van de berg af te dalen.

havana schreef: 04 feb 2021 12:44 Het korte antwoord is, nee dat kan niet. Althans niet met de Wahoo App, want die heeft inderdaad internet nodig.

Echter...

Je kunt een app zoals Maps.me gebruiken (offline OSM kaarten). Nog nooit nodig gehad trouwens, maar wel een fijn gevoel. Je moet dan wel zelf navigeren, maar in de bergen zijn vaak niet zoveel wegen dus meestal de handigste optie.

OF

Via EasyRoute (app voor iOS) kun je een route maken in de offline modus. Wel vooraf de kaarten downloaden uiteraard. De route kun je heel eenvoudig naar je Wahoo app kopiëren en zo op de Wahoo laden.
Ah duidelijk. Bedankt voor de hulp! . Het kan dus, maar wel ene beetje een gedoetje.


Het is een beetje de vraag hoe lang de element bolt nog in de schappen blijft. Het is inmiddels 5 jaar oude techniek. Hij is ook overal uitverkocht. Vraag mij af of er een nieuwe komt of dat ze misschien andere problemen hebben.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 feb 2021 22:33

Iemandvandezaak schreef: 04 feb 2021 22:11 CUT

Zou je zeggen maar je wilt niet laat op de dag naar huis proberen te navigeren om vervolgens de de verkeerde kant van de berg af te dalen.


CUT
Daarvoor hebben de meeste mensen dan een speciaal device waarmee ze alsnog thuiskomen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie