Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo Elemnt Bolt gps bike computer

DonVino84
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 31 aug 2018 22:08

DonVino84 19 feb 2019 13:23

csteenbe schreef: 19 feb 2019 08:33
DonVino84 schreef: 18 feb 2019 19:24 Ik twijfel om mijn Garmin Edge 510 in te wisselen voor een Bolt, om betere navigatie en de sensoren connecten lekker met mn Kickr Core , echter is de Bolt al even op de markt. Hij doet wel alles wat ik nodig heb maar dat lo-res monochrome scherm is wel wat ouderwets natuurlijk. Voor stats is dat prima maar voor die route lijkt me niet.

Zit er op korte termijn een opvolger van de Bolt op te komen of duurt dat uberhaubt bij aankondiging nog zeker een seizoen?
Betere navigatie ? Nee.

Monochroom scherm is heel goed af te lezen van de Bolt :winkthumb:
Vanwaar de nee voor navigatie?

Monochrome hebben jullie me van overtuigd, makes sense...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 feb 2019 14:19

Op de keper beschouwd kan een Bolt niet navigeren, alleen een lijntje op het beeld plotten. Als dat voor jou voldoet dan is dat op zich geen probleem.

Simpele aanwijzingen kunnen worden weergeven mits ze vooraf in het bestand ingebakken worden, de Bolt kan ze niet zelf genereren. Stel je er niet te veel van voor. Rijd je zonder aanwijzingen (zoals ik) dan is dit natuurlijk geen issue.

"Navigeren" is dus vrij rudimentair; voor mij werkt het prima.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 19 feb 2019 15:15

DonVino84 schreef: 19 feb 2019 13:23 ...

Monochrome hebben jullie me van overtuigd, makes sense...
Mosterd na de maaltijd, maar ik vond het monochrome scherm ook alleen een vooruitgang voor kaartweergave toen ik mijn 810 inruilde voor een bolt.

Daarbij lees je over Garmin vaak de klacht (die ik ook herken) dat aan de lijn op de kaart niet duidelijk is welke kant je op moet als je route ergens overlapt. Dat is niet zo'n groot probleem als je puur de instructies opvolgt, maar bij de Garmin was ik ook al meer van het narijden van een lijntje. De Elemnt geeft wel duidelijk de rijrichting aan.

Cobus Ridley
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38

Cobus Ridley 19 feb 2019 15:45

Ben heel blij met mijn Bolt, juist ook vanwege de zwart-wit weergave, maar navigeren doet ie niet. Dus zodra je van je geplande route afwijkt of noodgedwongen moet afwijken, dan moet je (heel eenvoudig: via je telefoon; da's het mooie van de Bolt) even opnieuw plannen. Op zich kan je bij kleine afwijkingen de "zwarte lijn" wel blijven volgen of terugvinden en is het eenvoudig weer op originele route terug te komen. Maar als je, zoals ik laatst, met een defecte openstaande brug wordt geconfronteerd, dan moet je even nieuw routetje doen. Wat dat betreft deed mijn oude Mio dat beter, met dien verstande dat die dan weer om de haverklap bij een kleine afwijking van de route op tilt sloeg, Wat dan weer een van de redenen was de Bolt te kopen ….

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 19 feb 2019 15:56

DonVino84 schreef: 19 feb 2019 13:23
Vanwaar de nee voor navigatie?

Monochrome hebben jullie me van overtuigd, makes sense...
[/quote]

Zoals Havana al aangeeft, je volgt een lijntje that's it. Wijk je van dat lijntje af, dan ben je na 2km het spoor kwijt en moet je zelf uitzoeken hoe je weer op de route komt, zie dat me al iemand voor is....

En zo zijn er nog een paar dingen die bij een navigatie systeem wel erin zitten. Wat ik ook erg handig vind is en miste op de Wahoo "Ga naar start van de Route", maar goed ik heb hier al genoeg over geschreven ;) :lol:

Zoek je een goed/compleet navigatie systeem dan schiet de Wahoo tekort, als fiets computer prima apparaat. Je had een 510? Kijk eens naar de 520Plus mits je navigatie heel belangrijk vind.
YFood !!!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 feb 2019 20:30

Ik heb nu een Garmin 820 en vind die op veel punten toch handiger dan de Bolt.

Ik kan nu een route instellen (gpx of adres) en gewoon mijn gegevensvelden tonen, wanneer ik dan ergens een afslag moet nemen, komt er een pop-up met duidelijk in beeld waar ik heen moet.
Ook is er een piepje wanneer er een afslag komt, vind ik erg handig (ben nogal afwezig op de fiets, ik let juist op de verkeerssituaties en voor de rest de kop zo leeg mogelijk)

Ook de IQ-apps vind ik leuk (vooral die van Xert voor de FTP)

Wat ik dan weer vreselijk vind aan de Garmin is de batterijduur (of gebrek daaraan), dat doet de Bolt dan weer veel beter (zeker als het erg koud is)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15961
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 feb 2019 20:36

Batterij duur van de 1000 is in orde en die van de 1030 is echt nog wel veel meer dan in orde.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 feb 2019 20:51

Dat is de reden dat ik nog geen Wahoo heb gekocht, ik hoop dat de 830 vergelijkbaar is met de 1030 qua batterij.

De 1030 vind ik eigenlijk te groot en te duur (maar wel een prettig toestel, eens gebruikt van een fietskameraad)
Afbeelding

Yizu
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 08 jan 2019 22:19

Yizu 19 feb 2019 21:57

Ben super blij met m’n 1030. Batterij duur is echt top, hoef ‘m niet telkens op te laten.

Iets duurder maar dan heb je ook wat. Je doet er jaren mee als het goed is.
Laatst gewijzigd door Yizu op 19 feb 2019 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Braun Beauty SL Dedacciai

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 19 feb 2019 22:16

Yizu schreef: 19 feb 2019 21:57 Ben super blij met m’n 1030. Batterij duur is the echt top, hoef ‘m niet telkens op te laten.

Iets duurder maar dan heb je ook wat. Je doet er jaren mee als het goed is.
Heb mijn 1030 verkocht en heb nu de 520 Plus, super tevreden mee. Batterijduur is minder dan de 1030 maar zeker gelijkwaardig aan de Bolt.

Heeft geen WiFi maar BT en werkt prima.. Adressen intikken op het device gaat niet zoals de 1030. Verder top apparaat !
YFood !!!

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1268
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 20 feb 2019 15:43

Maar als je, zoals ik laatst, met een defecte openstaande brug wordt geconfronteerd, dan moet je even nieuw routetje doen.
Moet dat zo moeilijk zijn?
2x Rechts en dan Links of 2x Links en dan Rechts, afhankelijk van welke kant je komt :roll: .
...

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 20 feb 2019 16:29

Oppbogga schreef: 20 feb 2019 15:43
Maar als je, zoals ik laatst, met een defecte openstaande brug wordt geconfronteerd, dan moet je even nieuw routetje doen.
Moet dat zo moeilijk zijn?
2x Rechts en dan Links of 2x Links en dan Rechts, afhankelijk van welke kant je komt :roll: .
Dat is denk wel een beetje afhankelijk van waar je bent, zie je het in de Eifel of Ardennen niet snel doen, kan wel maar denk dat je dan een heel stuk om rijdt of ergens uitkomt wat je niet verwacht had....
YFood !!!

Plaats reactie