Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo Elemnt Bolt gps bike computer

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 25 apr 2019 11:48

Ik heb 800/810/820/1000 gehad en ja er waren zeker wel eens issues maar niets “ernstigs”. Als je de fietscomputer op 1 fiets gebruikt, nooit navigeert, geen Di2 integratie nodig hebt, enz, enz dan is een Bolt prima. Voor alles wat een beetje extra moet/kan begint het al snel te wringen. De Garmin’s zijn imo fraaier afgewerkt en hebben (veel) meer mogelijkheden. Het worstelen door het apparaat i.p.v. een app vond ik bij de Bolt ideaal....maar Wahoo laat hier waarschijnlijk veel te veel “liggen”. Ik hoop uiteraard dat ik ongelijk heb en Wahoo met een spectaculaire update komt!
Canyon Aeroad
Canyon Grail

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 25 apr 2019 11:56

De snelheid waarmee ze na de introductie verschillende wensen/bugs en dergelijke oplosten is al lang niet meer.
Helaas, mag ik wel zeggen.
Dat neemt niet weg dat ik met het apparaat tot nu toe zeer tevreden ben en de voor mij enkele kleine en grote tekortkomingen/ergenissen nu nog voor lief neem. Heb o.a. al meerdere malen aangegeven dat de weergave van de derailleurstand niet maar dan ook helemaal niet klopt. Heb telkens het idee dat deze achterste voren in de App word weergegeven. Gisteren het eerste deel van mijn rit absoluut niet op het grote voorblad geweest en toch wordt dat als eerste getoond en tevens als mijn favoriete versnelling???
Is geen ramp maar daar kun je toch in een jaar of twee wel iets aan doen toch!
Ik volg de nieuwe ontwikkelingen op de voet en bezie of er een beter alternatief komt zonder weer concessies te moeten doen die ik belangrijk vindt.
...

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 25 apr 2019 12:30

++1
...

demegens
Forum-lid
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 apr 2014 11:05

demegens 25 apr 2019 13:11

Normaal, zoals tegenwoordig met alle apparatuur. zit er kinderziektes in. dat zal bij de 830 en 530 zeker ook zo zijn.

Dus voorlopig maar de nieuwe 530 en 830 niet de hemel in prijzen.

Nooit je schoenen verkopen voor je nieuwe hebt. En al helemaal als je ermee moet rennen! 🙃🙃😱😱

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4223
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 apr 2019 13:14

+1.
Garmin heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van in de markt zetten van producten met uiterst brakke software.....
Even afwachten dus, voor je ze de hemel in prijst.

(Wat een zin!)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 apr 2019 13:29

DDX schreef: 25 apr 2019 09:55 Wat missen julie dan op de wahoo ?
- vertalingen zijn een drama (ok, valt mee te leven)
- taal Engels wordt na connectie met telefoon weer teruggezet naar NL (op iOS)
- versnellingeninfo is niet in 50-11 formaat weer te geven (alleen in 1-2 formaat)
- geen fietsprofielen
- geen panning op het kaartscherm (bewegen van de kaart, dus NIET scrollen want dat kan wel).
- geen waarschuwing als batterij bijna leeg is
- geen waarschuwing als batterijen van sensoren laag zijn
- indicatie van batterijniveau Quarq klopt geen biet van (is volgens Wahoo de schuld van Quarq trouwens)
- geen native integratie met Gpsies (is overkomelijk overigens)
- USB-C in plaats van micro-USB
- bouwkwaliteit en dan in het bijzonder de knoppen zijn twijfelachtig (alhoewel de mijne het nog perfect doet)
- mount kan mooier
- bij het uitzoomen van de kaart duurt het soms lang voordat je enig detail ziet
- als je een route inlaadt kun je geen "navigate to start" selecteren
- geen powersaving modus voor de batterij
- de GPS-chip is zeker niet zo accuraat als die van Garmin met Glonass enz. > vooral probleem in het bos (MTB)
- ingebouwde bel zou zijn zijn
- helpdesk is ruk, mailen wel terug en beloven van alles maar fixen weinig zelfs als je het kant-en-klaar aanlevert (betere vertalingen bijv.)

En ondanks al die tekortkomingen twijfel ik voorlopig geen moment om terug naar Garmin te gaan. Zo lang je bij Garmin slechts 2 datavelden op het kaartscherm kan zetten, zal ik niet terugkeren.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 25 apr 2019 14:06

havana schreef: 25 apr 2019 13:29 - vertalingen zijn een drama (ok, valt mee te leven)
- taal Engels wordt na connectie met telefoon weer teruggezet naar NL (op iOS)
Op android blijft alles netjes op Engels staan gelukkig.
- geen waarschuwing als batterij bijna leeg is
irritant ja, onder de 10% weet je gewoon dat hij spontaan uit gaat vallen.
- geen waarschuwing als batterijen van sensoren laag zijn
- indicatie van batterijniveau Quarq klopt geen biet van (is volgens Wahoo de schuld van Quarq trouwens)
Hangt van sensor af, bij 4iiiii krijg ik netjes melding
quarq idd niet, maar is schuld van quarq hebben ze al aangegeven dat ze dit ooit in firmware gaan fixen
- bouwkwaliteit en dan in het bijzonder de knoppen zijn twijfelachtig (alhoewel de mijne het nog perfect doet)
zeker, ik moet die van mij iegenlijk ook weer aanmelden maarja dan zit ik weer even zonder
en dan irritatie: als je nieuw device hebt moet je alle kaartschermen weer instellen, geen simpele optie om settings over te nemen naar nieuwe wahoo
- mount kan mooier
absoluut, maar garmin heeft daar ook last van toch ?
reden dat ik k-edge op al mijn fietsen heb zitten

Mijn bugs/irritaties trouwens (zover ik mij kan herinneren) :
-achtergrond verlichting die standaard aan ook al heb je hem op off gezet
pas als je keer menu (via powerknop) ingaat en weer uit, gaat verlichting ook echt uit
-calorieen worden niet op basis van powerdata getoont in app en daardoor ook niet op strava.
had je pas last van na update van strava (paar maanden geleden) dat ze die data uit fit file importeren
heb ik bij wahoo en strava gemeld, maar beide doen daar zoals verwacht niets mee...
-nieuwste firmware doet soms vreemd met powerwaardes in begin rit, duurt soms best lang voordat die begint te lopen
zie in groepen ook issue met gemiddelde power waardes
-navigate via app is heel basic, stuurtje dwars door woonwijken/wandelpaden/onverhard etc.
tegenwoordig heeft strava leuke optie om mobiel route te maken via strava app, zit je daarna alleen eerst die route te syncen wat ff duurt.
-optie om te zoeken in routes mis ik echt, via app zou al heel handig zijn om te zoeken op naam oid ipv hele lijst doornemen.
-nieuwe firmware wordt zomaar geinstalleerd, je ziet soms wel eens vraag via app maar paar dagen later staat hij er dan toch op
-tijdens lange rit kan je beter niet koppelen met telefoon anders wordt de bolt erg traag (lang = 300km+)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 apr 2019 14:39

Ik denk dat de conclusie moet luiden dat het apparaat dus verre van perfect is.

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 25 apr 2019 14:52

Dat het niet perfect is vind ik niet zo erg. Dat daar hoegenaamd niets aan gebeurd vind ik een teken aan de wand. Het moet toch een relatief kleine moeite zijn voor Wahoo om aan te geven wat en/of wanneer op de planning staat?
Canyon Aeroad
Canyon Grail

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 25 apr 2019 15:50

demegens schreef: 25 apr 2019 08:29 @ TL@

Dus voor Garmin heb je een EXTRA programma nodig om o.a. komoot files te syncen terwijl Wahoo dat automatisch doet. Hoe kan je dat dan een voordeel noemen? Datbis dus een nadeel!

Dat is wat ik bedoel, met Garmin is het altijd wat, alles in tussenstappen en dan nog niet goed of maar half werken.

En ook de Helpdesknisntoraal flut. Div. keren contact mee gehad en als het te heet onder de voeten wordt reageren ze gewoon niet meer. Dus nog een Waardeloos stukje van Garmin. Helemaal met Italia_David eens.
Dus een app op je gsm is een nadeel :roll:

Ik gebruik op mijn 820 de Strava iQ app om de routes van Strava op de 820 te krijgen, werkt perfect en enkel de routes die ik kies komen op de Garmin, niet alles (waardoor het onoverzichtelijk wordt), ik kan ook erg makkelijk deze routes terug wissen om een beter overzicht te hebben.


Wat ik vooral mis aan de Bolt (die ik serieus heb overwogen) zijn:
- fatsoenlijke DI2 integratie (53x11 weergaven, batterij van de DI2 in een dataveld)
- Batterij alarm voor de powermeter
- Custom data veldjes (op de Garmin heb ik een vermogenbalkje met kleurtjes per vermogen zone, zo kan je in je perifeer zicht vlot zien wat je aan het doen bent, ik heb ook een veldje met huidige en gemiddelde snelheid), dit is natuurlijk geen dealbreaker (maar wel leuk)
- Ik verkies toch een kleurenscherm
- Garmin connect is toch een stuk handiger dan de Wahoo app/website (en al mijn data van voorgaande jaren staat al in Garmin connect, ook mijn hardloopsessies staan in Connect)


Ik heb zowel met de 800 als de 820 nooit echt veelvoorkomende bugs gehad (misschien 1x per jaar een vastloper). Het enige wat me echt tegensteekt op de 820 is de batterij, vooral wanneer het koud is (bij 5°C een lege batterij, even in de achterzak en er zit ineens terug 20% extra in :shock: )
Het touchscreen is ook niet optimaal. In de zomer gaat het allemaal goed maar ook weer in de winter (nat/koud/handschoenen) problematisch (wel beter met de DI2-knoppen op de shifters :mrgreen: )
Afbeelding

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 25 apr 2019 16:28

Je noemt eigenlijk alles wat ik ook mis/minder vind aan de Bolt. Dat touchscreen van de 820 is niet handig: in de regen en bij (roller)trainenzweet; dan verspringen velden. Uitermate irritant. Het zal dus “nooit” meer een dergelijk scherm zijn. De connect app is behoorlijk matig en wat echt veel beter bij de Bolt is de Strava/TP integratie. Met name tijdens geplande trainingen is de Bolt erg prettig. Maar wellicht heeft Garmin dat aangepast. Blijft dat de 530 volgens mij een flink stukje groter is dan de Bolt: leluk dus! Als Wahoo in elk geval iets verbeterd zeer binnenkort dan blijf ik misschien wel :)!
Canyon Aeroad
Canyon Grail

Gebruikersavatar
Italia_david
Forum-lid
Berichten: 462
Lid geworden op: 12 nov 2011 12:28
Locatie: Harderwijk

Gebruikersavatar Italia_david 26 apr 2019 09:23

TL@ schreef: 25 apr 2019 15:50
demegens schreef: 25 apr 2019 08:29 @ TL@

Dus voor Garmin heb je een EXTRA programma nodig om o.a. komoot files te syncen terwijl Wahoo dat automatisch doet. Hoe kan je dat dan een voordeel noemen? Datbis dus een nadeel!

Dat is wat ik bedoel, met Garmin is het altijd wat, alles in tussenstappen en dan nog niet goed of maar half werken.

En ook de Helpdesknisntoraal flut. Div. keren contact mee gehad en als het te heet onder de voeten wordt reageren ze gewoon niet meer. Dus nog een Waardeloos stukje van Garmin. Helemaal met Italia_David eens.
Dus een app op je gsm is een nadeel :roll:

Ik gebruik op mijn 820 de Strava iQ app om de routes van Strava op de 820 te krijgen, werkt perfect en enkel de routes die ik kies komen op de Garmin, niet alles (waardoor het onoverzichtelijk wordt), ik kan ook erg makkelijk deze routes terug wissen om een beter overzicht te hebben.


Wat ik vooral mis aan de Bolt (die ik serieus heb overwogen) zijn:
- aanwezig in de boltfatsoenlijke DI2 integratie (53x11 weergaven, batterij van de DI2 in een dataveld)
- aanwezig in de boltBatterij alarm voor de powermeter
- aanwezig in de bolt dmv de ledsCustom data veldjes (op de Garmin heb ik een vermogenbalkje met kleurtjes per vermogen zone, zo kan je in je perifeer zicht vlot zien wat je aan het doen bent, ik heb ook een veldje met huidige en gemiddelde snelheid), dit is natuurlijk geen dealbreaker (maar wel leuk)
- geen toegevoegde waardeIk verkies toch een kleurenscherm
- garmin connect is al sinds 15 jaar niet veranderd... ook hier is de data analyse niet aanwezigGarmin connect is toch een stuk handiger dan de Wahoo app/website (en al mijn data van voorgaande jaren staat al in Garmin connect, ook mijn hardloopsessies staan in Connect)
dik gedrukt wat comments die wel aanwezig zijn
#passioneceleste #ridebianchi

Plaats reactie