Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 17 jun 2019 12:30

havana schreef: 17 jun 2019 09:03 Het hangt er maar net vanaf in hoeverre die verschillen groot zijn. Bij mij scheelt het soms maar 1%, maar soms ook zo maar 5%.

Een rekenvoorbeeldje

Iemand trapt in werkelijkheid 200 watt; deze renner produceert met zijn rechter been 4% meer dan met links. De vermogensmeter heeft een maximale afwijking van +/- 2%. Met een vermogensmeter die het totale vermogen meet (of eentje die beide benen meet) zal het weergegeven vermogen van deze renner zal tussen de (200*0,96) = 192 en (200*1,04) 208 watt liggen.

Stel dat dezelfde renner nu met een eenzijdige meter gaat rijden. We gaan ervan uit dat ook deze vermogensmeter een maximale afwijking van 2% heeft. Deze vermogensmeter meet, zoals bijna alle eenzijdige vermogensmeters, het vermogen in het linker been. Bij 100% nauwkeurigheid zou dit 0,46*200 zijn ofwel 92 watt. De vermogensmeter zal dit getal met 2 vermenigvuldigen = 184 watt. Vervolgens moeten nog corrigeren voor de nauwkeurigheid van + of - 2%. Het weergegeven getal zal dus ergens tussen de 180 en 187 watt liggen. Een behoorlijke meetfout dus.
Ik heb zelf trouwens ook een Quarq, sterker nog ik heb er 2 want wilde er op mijn reservefiets ook eentje :D
Even denken hoor, uhhh. Dus iemand trapt werkelijk 200w en heeft een L/R verschil van 4 %. Dit is het uitgangspunt.

Oké, dan:

In werkelijkheid is er een L/R verdeling van 48 : 52. Ofwel het linkerbeen produceert 96w en het rechter 104w. Bij een dubbelzijdige meting zal de einduitkomst bij een 2% nauwkeurigheid sowieso tussen de 0,98X200=196w en 1,02X200=204w liggen.
Bij een enkelzijdige meting (left side only) komt er op het display een waarde tussen 0,98X96X2=188w en 1,02X96X2=196w.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 jun 2019 13:15

Rechts 4% meer dan links hè. Dus een verdeling van 46/54.

Volgens mij zou ie zo moeten kloppen
Iemand trapt in werkelijkheid 200 watt; deze renner produceert met zijn rechter been 4% meer dan met links. De vermogensmeter heeft een maximale afwijking van +/- 2%. Met een vermogensmeter die het totale vermogen meet (of eentje die beide benen meet) zal het weergegeven vermogen van deze renner zal tussen de (200*0,98) = 196 en (200*1,02) = 204 watt liggen.

Stel dat dezelfde renner nu met een eenzijdige meter gaat rijden. We gaan ervan uit dat ook deze vermogensmeter een maximale afwijking van 2% heeft. Deze vermogensmeter meet, zoals bijna alle eenzijdige vermogensmeters, het vermogen in het linker been. Bij 100% nauwkeurigheid zou dit 0,46*200 zijn ofwel 92 watt. De vermogensmeter zal dit getal met 2 vermenigvuldigen = 184 watt. Vervolgens moeten nog corrigeren voor de nauwkeurigheid van + of - 2%. Het weergegeven getal zal dus ergens tussen de 180 en 187 watt liggen. Een behoorlijke meetfout dus.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 jun 2019 13:32

bij 100% nauwkeurigheid in je voorbeeld heb je 92 watt links, dus 108 watt rechts.
108/92 = 1.17 --> rechts trapt 17% meer vermogen dan links.

4% verschil in vermogen komt meer uit op een 49/51 verhouding. (ofwel 98/102 ..,).

Maar dat geeft niet, je voorbeeld gaat verder uit van die 46/54 verhouding, iets wat bij sommige renners inderdaad prima voor kan komen. En van daaruit je verdere onnauwkeurigheid en (on-)betrouwbaarheid van wat je afleest. Dus boodschap blijft hetzelfde.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 17 jun 2019 14:00

Maar dat blijft toch geen ramp als je L/R verhouding structureel 46/54 is? Je vermogen is dan niet juist maar wel consistent genoeg om je training/voortgang/pace mee te meten.

Wanneer daar variaties in komen (bij vermoeidheid, lage/hoge cadans etc.) of wanneer je data gaat vergelijken met andere renners, dan gaat de meting wel mank.

*Merk nu al dat ik mijn 4iiii aankoop goed probeer te praten :mrgreen:

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5109
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 17 jun 2019 14:55

Het is alleen niet structureel.
Ik zie bij sommige ritten netjes 50/50 (netjes is verkeerde woord, want maakt niet veel uit)
Maar andere ritten zie ik weer 52/48.

Quarq zie ik trouwens minder uitschieters in links/rechts dan bij 4iiii.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 17 jun 2019 15:09

ypuh schreef: 17 jun 2019 14:00 *Merk nu al dat ik mijn 4iiii aankoop goed probeer te praten :mrgreen:
Idd dat ding kopen, fertig en lekker mee spelen.

Bij mij is het meestal 51/49 en als ik wat vermoeid ben 52/48.
YFood !!!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 jun 2019 15:10

DDX schreef: 17 jun 2019 14:55 Het is alleen niet structureel.
Ik zie bij sommige ritten netjes 50/50 (netjes is verkeerde woord, want maakt niet veel uit)
Maar andere ritten zie ik weer 52/48.

Quarq zie ik trouwens minder uitschieters in links/rechts dan bij 4iiii.
Dat komt omdat die quarq het berekend. Dat is ook te zien op dat youtube filmpje wat ik hiervoor postte.

Ik ga trouwens mijn 4iiii terugsturen. Ik rij nu op mijn koersfiets met een Quarq die de volledige omwenteling meet en ben te autistisch om er mee om te gaan dat er een afwijking kan zijn tussen de enkel links meting en de Quarq, dat gaat mij hoe dan ook irriteren. Bovendien is het ook gewoon onzinnig om op mijn gravel/crosser een vermogensmeter te monteren. Duurritjes in de winter kan ik prima op hartslag/gevoel afwerken (blokjes doe ik dan toch op de tacx waar de koersfiets dan in staat) en als ik bikepack ritjes maak heb ik toch niet zoveel aan vermogen, dan is het toch lekker fun. Ik zou dan achteraf enkel kijken wat ik heb getrapt.

Dus al met al besloten het geld in mijn zak te houden :lol:

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5109
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 17 jun 2019 16:20

Tja zo wil ik dus gewoon data van al mijn fietsritten hebben, dus heb inmiddels 4 powermeters ;)
2 keer dubbel 4iiii (op racefietsen die ik het meest gebruik)
1 keer quarq (gravelbike)
1 keer enkel stages (op oude slechtweer racefiets)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 jun 2019 16:30

DDX schreef: 17 jun 2019 16:20 Tja zo wil ik dus gewoon data van al mijn fietsritten hebben, dus heb inmiddels 4 powermeters ;)
2 keer dubbel 4iiii (op racefietsen die ik het meest gebruik)
1 keer quarq (gravelbike)
1 keer enkel stages (op oude slechtweer racefiets)
Maar jij bent dan ook meer autistisch dan ik ben :lol:

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5109
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 17 jun 2019 17:13

NuitKor schreef: 17 jun 2019 16:30 Maar jij bent dan ook meer autistisch dan ik ben :lol:
Klopt, daarom werk ik ook in de IT :lol:

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 jun 2019 17:53

DDX schreef: 17 jun 2019 17:13
NuitKor schreef: 17 jun 2019 16:30 Maar jij bent dan ook meer autistisch dan ik ben :lol:
Klopt, daarom werk ik ook in de IT :lol:
Haha ja ik ben zelf ook lekker auti. Auti genoeg om mij te storen aan 2 verschillende pm's ;)

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 18 jun 2019 10:38

Als je dan toch autistisch bent.. een van de grote voordelen van een powermeter is het verzamelen van grote hoeveelheden data. Als je een deel van je ritten zonder powermeter aflegt dan mis je dat punt volledig. TSS per week, PMC etc. Ik zou je 4iiii dan ook gewoon op de gravel- of winterfiets zetten.

Plaats reactie