Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 23 jun 2016 07:37

ben toch ook erg geinteresseerd geraakt in de aanschaf van een vermogensmeter. De FAQ van Havana natuurlijk helemaal doorgespit en eigenlijk gewoon tot de conclusie gekomen dat ik de Powertap p1 pedalen het aantrekkelijkst vind:
++ voor de aparte L/R meting
++ voor de mogelijkheid om (redelijk) snel van fiets te kunnen wisselen.
echter de prijs staat me persoonlijk toch wel wat tegen.
Een belangrijke stap in het bepalen van welk systeem lijkt me toch wel dat in ieder geval er een echte totaalmeting (L+R) plaatsvindt (vind het vervolgens niet zo belangrijk om ook nog het verschil in % van L of R te weten).
Klopt vervolgens dus mijn redenering dat indien je een externe vermogens analysemeting laat doen naar je L + R apart, waaruit daaruit blijkt dat er bij jou individueel geen of een miniem verschil is OF als er bij elke geleverde kracht hetzelfde % verschil is (dus bijvoorbeeld altijd 47%/53% (L/R), je dan eigenlijk prijs/kwaliteit technisch altijd bij stages uitkomt (even los van het makkelijk kunnen wisselen naar een andere fiets)?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27457
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 jun 2016 07:56

Ja. Als je wil mag je tegen een gift aan de stichting ALS gerust een week of wat met mijn Powertaps rijden. Dan kun je aardig inschatten of je L/R verdeling scheef is. Moet ik wel tijdelijk een setje Keo pedalen van je krijgen :)

Stages kun je overigens vrij simpel wisselen, mits de cranks compatible zijn :)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 jun 2016 08:02

Power2Max en Quarq cranks kun je ook erg makkelijk wisselen als je niet een exotisch type kiest. Een Sram crank loshalen is een kwestie van 1 bout losdraaien, dat kost zeker niet meer tijd dan een setje pedalen wisselen.

Zelf vind ik het meten van het totale vermogen vrij essentieel, L/R meting zie ik persoonlijk meer als een gimmick.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 23 jun 2016 08:10

@havana: leuk aanbod! maak ik graag gebruik van (stuur je pb)
@havana @amclassic fan: redelijk essentieel, maar ik vergat bij die uitwisselbaarheid te vermelden dat ik op fiets 1 met shimano fiets en op fiets 2 met Campagnolo..

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 jun 2016 08:31

Dat maakt voor je crank niet uit. Ik zou nooit een eenzijdige bepaling gebruiken, vooral ook omdat de LR balans bij bijna niemand systematisch is
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27457
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 jun 2016 08:33

Bij mij is het eigenlijk altijd 51/49 of 52/48....

Gebruikersavatar
rielplayer
Forum-lid
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 aug 2009 20:48

Gebruikersavatar rielplayer 23 jun 2016 08:45

Anders de bepro's. Scheelt al snel 450 euro. Ik zit overigens ook meestal 51/49 met mijn p1 pedalen

Gebruikersavatar
bkrmn
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 13 jul 2013 22:08
Locatie: Amersfoort e.o.

Gebruikersavatar bkrmn 23 jun 2016 09:56

Tja, ook hier de interesse naar een vermogensmeter en al diversen in mijn winkelmandje gepropt. Maar ik kom toch steeds weer terug bij de power2max.
De Bepro dubbel ook overwogen maar het feit dat de batterij/accu in de pedalen niet vervangbaar is en dat ze meer slijtage/schade gevoelig zijn, geven ze toch een lagere plek op mijn verlanglijstje.

Op dit moment heb ik een standaard Gossamer crankstel (BB386EVO).
De Power2Max Gossamer kost (compleet met cranks uiteraard) €759,90 incl. verzenden. Prijstechnisch meest interessant maar als ik dan dik 750 euro uitgeef, dan wil ik stiekem toch ook wel een update aan de cranks zien ... alleen dan kom je dus uit op de Rotor 3D30 (past ook in de BB386EVO heb ik begrepen) met een prijs van €909,90 incl. verzenden. €150,- duurder maar dan wel een andere (beter dan de Gossamer?) crank en volgens mij later eventueel ook te vervangen door andere Rotor cranks (bijv. 3D+).

Oftewel, twijfel voor Gossamer of toch maar iets meer voor de Rotor 3D ... :?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 jun 2016 10:09

havana schreef:Bij mij is het eigenlijk altijd 51/49 of 52/48....
Bij mij varierend van 40-60 naar 46-54

Oftewel, de fout in geschat vermogen bij een eenzijdige meting varieert dan van 8% tot 20%. Bij 200 W (duurtraining) zit je er dan dus tussen de 16 en 40W naast. Een crankmeting is robuuster, veel nauwkeuriger, mogelijk ook preciezer en nauwelijks duurder dan 1-zijdig mbv een pedaal meten. Ik zou het wel weten ;-)

@Mr Deia: ik zal wel een snob zijn, maar als het verschil tussen "mwah" en mooi maar 150E is, dan zou mijn keuze snel gemaakt zijn
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 23 jun 2016 10:21

53x11 schreef:Dat maakt voor je crank niet uit. Ik zou nooit een eenzijdige bepaling gebruiken, vooral ook omdat de LR balans bij bijna niemand systematisch is
deze snap ik ff niet :?:

Gebruikersavatar
Erik1.0
Forum-lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 jan 2013 09:49
Locatie: Nijmegen

Gebruikersavatar Erik1.0 23 jun 2016 10:32

Rijd zelf met Stages en Power2max. Komt heel aardig overeen, ik zou bij een volgende fiets altijd voor de Stages gaan: lage kosten, weinig extra gewicht... Uiteindelijk gaat het bij mij om veldtesten, progressie monitoren, trainingschema's bijstellen etc. Of hij nou 10 W teveel of te weinig aangeeft maakt niet zoveel uit, als hij maar structureel dezelfde 'fout' aangeeft... li / re metingen? Leuk, maar je moet het ook weer niet ingewikkelder maken dan nodig is...

grtz

Gebruikersavatar
knukkel
Forum-lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 jan 2008 22:37

Gebruikersavatar knukkel 23 jun 2016 15:45

Ik rij met een Garmin Vector-S op 3 verschillende fietsen (zondagse-, pekel- en TT-fiets).
Uitwisselbaarheid was voor mij een belangrijk punt, en enkelzijdige vermogensmeting is 'goed genoeg', dus heb ik destijds voor de Vector-S gekozen (Powertap P1 was er toen ook nog niet btw)

Een Vector pedaaltje omschroeven duurt 1 minuut. En alhoewel ik heb een prachtige moment sleutel heb, zet ik hem altijd op gevoel vast en krijg altijd consistente waarden; als hij maar goed vast zit!

Plaats reactie